Lacie demonstrerar Thunderbolt-ansluten lagringsenhet

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Men det är lagringsdisk det gäller. Jag förstår fortfarande inte hur du kom in på SSD och slitage och uppstartstider.
Du tror väl inte att det sitter en SSD i kabinettet?

Nog har väll Little Big Disk SSD? Sedan är det gött överdrivet med hur SSD påverkas. Kör rejält hårt i servermiljöer med bra resultat och livslängd som är längre än dom vi själva sätter (max 3 år på diskar).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Om DAS:en jag har skulle utrustas med högre överföringshastigheter skulle det nog ogillas av den nuvarande användaren...

Vad vill du ha sagt egentligen? Eller menar du att dina användares åsikter om ökad hastighet ska tillföra tråden något av värde?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Nog har väll Little Big Disk SSD? Sedan är det gött överdrivet med hur SSD påverkas. Kör rejält hårt i servermiljöer med bra resultat och livslängd som är längre än dom vi själva sätter (max 3 år på diskar).

Kan även fås med SSD om du vill, och det var nog SSD i exemplet. Jag tog för givet att de visade upp något som var rymligt som HDD och överföringshastighet som SSD, för annars går det ju lika bra att hänga en SSD på eSata 6.0 Gbps till betydligt lägre pris.

Betydligt smidigare än eSata är dock att man kan daisychaina upp till 6 enheter för upp till 800 MB/s.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Thunderbolt i all ära, men blixt-logotypen kommer få pensionärer att vålda in strömsladden i thunderboltuttaget och paja hela laptopen (dock smart koncept av tillverkaren, mer reparationspengar!)

Lösning på problemet: Döpa om det till Thunderballs eller Wünderbaum, eller helt enkelt bara byta logotyp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad vill du ha sagt egentligen? Eller menar du att dina användares åsikter om ökad hastighet ska tillföra tråden något av värde?

Jag kunde bara tolka det som att han var ironisk och menade på DAS:en = dasen..... Därav hans "badumtisch"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Om DAS:en jag har skulle utrustas med högre överföringshastigheter skulle det nog ogillas av den nuvarande användaren...

badum-tisschh

skulle kunna vara så att du satte ord på min fundering...

MEN ot:

detta är ju en extern disk, jag vet inte hur många av er som kör os på det men mitt är iaf på den interna disken.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Thunderbolt i all ära, men blixt-logotypen kommer få pensionärer att vålda in strömsladden i thunderboltuttaget och paja hela laptopen (dock smart koncept av tillverkaren, mer reparationspengar!)

Lösning på problemet: Döpa om det till Thunderballs eller Wünderbaum, eller helt enkelt bara byta logotyp?

Gillar inte heller blixt-logotypen! Och jag kan se det du beskriver framför mig. Undrar vad dom tänkte när dom kom fram till "blixt-logotypen"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Gillar inte heller blixt-logotypen! Och jag kan se det du beskriver framför mig. Undrar vad dom tänkte när dom kom fram till "blixt-logotypen"

Tja, när du väl lagt några miljoner på att låta ett reklamföretag komma på namnet "Thunderbolt"... då måste det liksom bli en blixt som ikon. Lite sent att ändra sig då kanske.

Thunderbolt - och så en groda som ikon?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker SSD är för dyrt för att motivera ett köp. Jämför man hur länge datorn är på och hur lång tid att starta den, uppstarts tiden är väldigt liten om man räknar på det.

Jag kan hålla med dig när priset för en 250gb disk landar på 1k eller under.

Allting laddar ju snabbare. Jag startar sällan om min dator och det är stor skillnad på alla program och spel, ett helt annat flyt.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tja, när du väl lagt några miljoner på att låta ett reklamföretag komma på namnet "Thunderbolt"... då måste det liksom bli en blixt som ikon. Lite sent att ändra sig då kanske.

Thunderbolt - och så en groda som ikon?

/hulle.

Det där är bara dålig fantasi! Varför inte Tor`s hammare t e x (du vet åskguden)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaooo:

Jag kunde bara tolka det som att han var ironisk och menade på DAS:en = dasen..... Därav hans "badumtisch"..

Vad perverst... en schizofren trollare som pratar om sina privata stunder med Lena från Handen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det där är bara dålig fantasi! Varför inte Tor`s hammare t e x (du vet åskguden)

Jovars, men det är för obskyrt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jovars, men det är för obskyrt.

/hulle.

Varför inte en elektrifierad pilgiftsgroda? Då har ni ju det bästa från två världar!

*bzzzt!*

USB-symbolen tycker du inte är obskyr då heller antar jag?

Att trycka in TB i blixtsymbolen skulle ju avdramatisera det lite, förstås...

/bulle

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men till vilket pris?

Jag har på datorn minst 12 timmar varken uppstartstid eller programs laddnings tider lär inte minska tiden så mycket.

Säger inte att det kan vara bra. Men då måste både pris och buggar gå ner. Vet att HDD har funnit sen urminnes tider, men tekniken måste mogna mer.

Missa den detaljen. Dock skrev jag att os laddningstider inte spelar någon roll (många i forumet är så himla intresserade av just det).

Men skrev också in att det finns fördelar med hög överföringshastighet.

mina SSD's har inte buggat på något sätt än och jag har inte uppdaterat firmware.. kan det vara så att de med buggade ssd's hörs tydligare här på forumet och dom som har felaktiga hdd's kastar dom och köper nya?

Permalänk
Skrivet av Uvania:

mina SSD's har inte buggat på något sätt än och jag har inte uppdaterat firmware.. kan det vara så att de med buggade ssd's hörs tydligare här på forumet och dom som har felaktiga hdd's kastar dom och köper nya?

Tror det med:) Men min HDD har rullat i över 3 år (dock beter den sig den lite skumt):) När priset är rätt kommer jag med gå över till SSD (sen vore det inte fel om man får en buggfri upplevelse).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Varför inte en elektrifierad pilgiftsgroda? Då har ni ju det bästa från två världar!

*bzzzt!*

USB-symbolen tycker du inte är obskyr då heller antar jag?

Att trycka in TB i blixtsymbolen skulle ju avdramatisera det lite, förstås...

/bulle

Heh,

Men det är ju skillnad på att hitta på en symbol för Universal Serial Bus.... och "Blixt" (thunderbolt).

/hulle.

Visa signatur

Permalänk

Hur tror ni hastigheterna blir med en Macbook Air? Vad jag minns hade den inte lika bra Thunderbolt?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Lol kunde väl inte ha kopierat Little Big Planet mer än så

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hur tror ni hastigheterna blir med en Macbook Air? Vad jag minns hade den inte lika bra Thunderbolt?

Beror på vilken av Lacie modellerna du testar med.... Anandtech har ett flertal recensioner med Thunderbolt http://www.anandtech.com/show/5032/lacie-little-big-disk-2tb-...

Permalänk
Medlem

Man kan inte säga att det inte är värt att köpa en SSD generellt, precis som man inte kan säga motsatsen. Man måste känna till vad datorn ska användas till och personens budget för att kunna avgöra om det är värt pengarna.

Men kul att tekniken går framåt. När ny teknik finns tillgängligt öppnas dörrar för ny teknik som tidigare inte varit möjligt...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Har de inte gjort det här en gång redan? Tillex när de släppte denna:
http://store.apple.com/us/product/H7561ZM/A?n=thunderbolt&fno...

Ellerhur, vad är nytt och nyhetsmaterial undrar man försiktigt.

Permalänk
Medlem

Vill ha thunderbolt för mitt PCI-e ljudkort

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Denna teknik är dömd att dö ut. Den har först nu börjat få ett fåtal tillbehör och är antagligen dyr jämfört med SATA och USB. Dessutom är Thunderbird (10 GBit) inte så extremt mycket snabbare än SATA (3/6 GBit) och USB3 (5 GBit). Frågan är också om man i dagsläget behöver ett snabbare gränssnitt då de absolut snabbaste hårddiskarna inte uttnyttjar SATA fullt ut. Allt eftersom de blir snabbare och Thunderbird verkligen skulle ha en fördel uppdaternas USB och SATA till högre hastigheter.

Det blir nog inte ens lika (im)populärt som Firewire var. Speciellt då bara Mac hängt på trenden

Permalänk
Skrivet av Auo:

Externa grafikkort till TB vore ballt. Så man kan lira lite mer krävande spel på sin laptop utan att ha ett monster till dator.

Skrivet av swanden:

Håller med dig! I och med att man kan skicka vilken typ av data som helst över thunderbolt så skulle det optimala vara att alla laptops har en strömkontakt och sen en hög thunderboltportar. Då kan man koppla in ett biffigt grafikkort och en fet skärm.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14165-sony-vaio-z-uppdateras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Denna teknik är dömd att dö ut. Den har först nu börjat få ett fåtal tillbehör och är antagligen dyr jämfört med SATA och USB. Dessutom är Thunderbird (10 GBit) inte så extremt mycket snabbare än SATA (3/6 GBit) och USB3 (5 GBit). Frågan är också om man i dagsläget behöver ett snabbare gränssnitt då de absolut snabbaste hårddiskarna inte uttnyttjar SATA fullt ut. Allt eftersom de blir snabbare och Thunderbird verkligen skulle ha en fördel uppdaternas USB och SATA till högre hastigheter.

Det blir nog inte ens lika (im)populärt som Firewire var. Speciellt då bara Mac hängt på trenden

Om man bara går på hastighet så håller jag med; det ger inte tillräcklig skjuts och det kostar ju en del per kontroller. Detta ger ju dock även hyfsat enkel implementation av externa grafikkort för bl.a. laptops och kommer det sådana chassin så tror jag att detta slår stort!

Jag skulle iaf väldigt gärna ha en liten & smidig laptop som jag sedan kan koppla in till ett riktigt kraftfullt grafikkort när jag kommer hem

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Nu är inte Thunderbolt bara avhängt på bara överföringshastigheten, som förövrigt kan ökas ordentligt mycket mer än vad nuvarande implementation medger. Fördelen med Thunderbolt är istället att det mer eller mindre är PCIe och att du tar vara detta kan koppla upp skärmar, nätverk, hårddiskar m.m via en kabel (Apples Thunderbolt display är ett bra exempel) på ett sätt som varken USB eller SATA kan göra.

Förövrigt så är det nu fler tillverkare på g med Thunderbolt tex Acer, Asus och Sony.

Permalänk
Medlem

Att koppla externt grafikkort och processor till tex en ultrabook hade ju varit kanon med thunderBolt!! Går det i dagsläget??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Att koppla externt grafikkort och processor till tex en ultrabook hade ju varit kanon med thunderBolt!! Går det i dagsläget??

Tror att det blir svårt att koppla en CPU externt men GPU borde ju vara en barnlek eftersom Thunderbolt kan köra PCI-E. Vet inte om det finns något tillgängligt just för tillfället men hört att det är på G iaf...

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Grafikkort finns redan i o m Sony Vaio Z http://www.wired.com/gadgetlab/2011/06/sony-vaio-z-puts-graph..... Processor är jag dock lite mer tveksam till.

Permalänk
Medlem

Vilka möjligheter att ha ett riktigt monster till dockningsstation hemma för spel och redigering samtidigt som man har en ultra smidig ultrabook (eller motsvarande)!

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD