Missa inte Amazon Prime Deal Days!

synpunkter på databord samt "multi-tv" skåp (SketchUp)

Permalänk
Hedersmedlem

synpunkter på databord samt "multi-tv" skåp (SketchUp)

har börjat göra en del skisser i sketchup hur mitt framtida skåp/tv/data kombinations skåp ska se ut, kan höras invecklat men man kan säga att det är en mediabänk som är vidarutvecklad för att passa mina behov, och behöver synpunkter/tips på hur en del lösningar kan förbättras. och inom 6-8 veckor ska "bygget" vara klart. har gått på byggpogram i gymnasiet och har således alla kunskaper till att bygga detta skåp.

är inte riktigt nöjd med hur dessa glaskåp är/ser ut. behöver en eller några idéer kring detta, för så som jag ritat upp det så öppnas det neråt, kanske mer optimalt med tvådelad glasdörr?

sidan samt bakstycke! om ni har några synpunkter på förbättringar här så skriv!

sist men inte minst "data delen" synpunkter samt tips om förbättringar uppskattas

sidan, mellanrummet som finns på baksidan är till för kablar/grendosor därav hålen inne i själva skrivbordet.

andra sidan

och hur detta mästerverk blir när det är ihopsatt, övriga synpukter på bjässen? totalbredd utan mellanrummet för papperskorgen hamnar på en bredd utav 4,3 meter! högsta höjden ligger på 160 cm.

Återigen posta/skriv alla tips/råd/förbättringar som finns att göra på skåp/skåpen!

MVH To33e

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Snyggare om du byter plats på glas"lådorna" och lådorna under tvn? Du kan även göra en skjutdörr till glaslådorna. Har du alltid en öppen iofs. Eller ah, man kan ju ha två skenor, men det var inte så jag tänkte.

Gör den tillräcklig tålig att hänga upp tvn på baksidan av möbeln.
Kanske är snyggare om du har en tv-bänk som är tillräckligt djup för recievern o dylikt men att du gör överdelen lite mindre djup. Så ser det inte lika blaffigt ut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aztrix:

Snyggare om du byter plats på glas"lådorna" och lådorna under tvn? Du kan även göra en skjutdörr till glaslådorna. Har du alltid en öppen iofs. Eller ah, man kan ju ha två skenor, men det var inte så jag tänkte.

Gör den tillräcklig tålig att hänga upp tvn på baksidan av möbeln.
Kanske är snyggare om du har en tv-bänk som är tillräckligt djup för recievern o dylikt men att du gör överdelen lite mindre djup. Så ser det inte lika blaffigt ut

ok, kanske tvådelad glasdörr som öppnas utåt och sedan skjuts in så att glas skivorna inte är i vägen. ska prova byta plats skåpet undertill också.

ok, göra den "plattare" upptill så att inte teven är en 50cm inne i själva skåpet ska prövas! tjockleken på "tv" bänken ligger just nu på 60cm, kanske minska 200-250mm på överdelen.

göra baksida tjockare samt förstärka så att den klarar av att en 42" tv hängs på den utan större ansträngningar.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel

Permalänk
Entusiast

Du kan ha allt som det ser ut nu, fast se till att det är två glasluckor som öppnas som vanliga skåpsdörrar, handtagen kan komma att verka ologiskt placerade men det funkar och ser bra ut

Permalänk
Medlem

Btw, ska du inte höja upp dator"hyllan" lite? Annars fyller den ju inte så mycket funktion?

Permalänk
Hedersmedlem

Gör tgb+mus-borddskivan till datormöbeln ergonomisk. Jag har ett datorbord som jag haft i 14 år och aldrig fått ont i armarna/axlarna när jag använt det, däremot när jag varit ifrån det och fått använda vanliga bord så har det gett smärtor.
Det ser ut så här ovanifrån:
http://imageshack.us/photo/my-images/607/bordsskiva.png/
Du borde kunna göra upprepa det mönstret för två platser. Ev. minska bredden lite borde gå. Jag skulle klara mig på 90 cm (vänstersidan kräver inte så mycket). Se till att få bra med stöd under skivan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blargmode:

Du kan ha allt som det ser ut nu, fast se till att det är två glasluckor som öppnas som vanliga skåpsdörrar, handtagen kan komma att verka ologiskt placerade men det funkar och ser bra ut

ok, ska finslipa lite på det ikv!

Skrivet av aztrix:

Btw, ska du inte höja upp dator"hyllan" lite? Annars fyller den ju inte så mycket funktion?

!! jo det har du nog rätt i. vill ju trots allt ha så mycket förvaring som möjligt per kvadratmeter. (dock inte ända upp i taket)

Skrivet av Aqualize:

Gör tgb+mus-borddskivan till datormöbeln ergonomisk. Jag har ett datorbord som jag haft i 14 år och aldrig fått ont i armarna/axlarna när jag använt det, däremot när jag varit ifrån det och fått använda vanliga bord så har det gett smärtor.
Det ser ut så här ovanifrån:
http://imageshack.us/photo/my-images/607/bordsskiva.png/

Du borde kunna göra upprepa det mönstret för två platser. Ev. minska bredden lite borde gå. Jag skulle klara mig på 90 cm (vänstersidan kräver inte så mycket). Se till att få bra med stöd under skivan.

jo, får kanske kolla på den ergonomiska sidan med, klart man ska sitta bekvämt samt att jag sitter rätt många timmar framför en skärm så detta är ju speciellt viktig. men jag har aldrig känt att ja har fått några smärtor i armar/axlar däremot så kan ja känna en stelhet i nacken, ändå är mitt nuvarande databord riktigt trångt! endast cirka 50cm bredd, bara datalådan tar nästan upp halva bredden. ska se vad jag kan göra kommer troligtvis slänga upp fler bilder från sketchup imorgon och detta är ju från dom idéer jag har fått från er!

Visa signatur