Gick in på GAME idag, sorglig syn

Permalänk
Medlem

Gick in på GAME idag, sorglig syn

Idag stod det i skyltfönstret när jag gick förbi en GAME butik att det var upp till 70% rabatt, sure tänkte jag och gick för att titta vad för PC spel de hade.

Tittade runt, allt jag möttes av var tråkiga XBox och PS3 samt Wii.

Sen hittade jag PC spelen som stod in i ett litet hörn och det var knappt någonting.

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Dice sa på deras konferens i höstas att BF3 på Low inställningar motsvarar konsolerna, testade igår och spela och det såg vidrigt dåligt ut men det är så det ser ut i konsolernas värld där kvantitet går före kvalite i spelen.

Det är dags speltillverkarna går tillbaks till PC som förr i tiden för så här kan vi ju inte ha det.

Permalänk
Medlem

Ett ord: Pengar.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Roflmao. Mad cus u no have?
Du har inte tänkt på att det finns konsollspel som aldrig kommer till PC?
Dessutom så är vissa genrer roligare att spela på konsoll än dator, det slog dig aldrig heller?
Sen så tänkte du aldrig på att man kan tycka olika?

BRB ska spela Final Fantasy på dator, fast neee. Eller vänta, jag kan ju ta hela familjen och sätta mig och spela Buzz eller något annat familjespel på datorn, fast nee. Få exempel.

Sen tror jag faktiskt att en konsoll + massa spel blir dyrare än en speldator i längden, speciellt om man köper konsollerna när de nyss kommit ut.

Skrivet av Likvid:

Det är dags speltillverkarna går tillbaks till PC som förr i tiden för så här kan vi ju inte ha det.

Det är din personliga åsikt som förövrigt är konstig och inte stämmer riktigt.

Och vad vill du åstadkomma med denna tråd?

Permalänk
Inaktiv

"Likvid" så som jag förstår det så är du emot utvecklingen i Spelindustrin samt IT ?

Synd för dig i så fall^^

jag njuter av det!

Permalänk
Medlem

Att Xbox/PS3 skulle vara roligare än PC håller jag inte med om. Kör med Xbox 360 kontroll på datorn som är kopplad till tvn. Kan köra de flesta titlarna med kontrollen, bättre grafik med datorn! Ser inget negativt

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Det där var ett onödigt påhopp,
Nikkops commentar true shit of the day!
men ibland är det faktiskt roligare att köpa spel till konsoll än bara pc, känslan i att spela på en konsoll är roligare tycker jag och med orkar slösa pengar på att då och då uppgradera ngra datordelar hela tiden?

Permalänk
Medlem

Tänk vad snygga PC-spelen kommer se ut 2013.

Då har ju PS4 / Xbox 720 / Wii U lanserats, så alla konsolportningar till PC kommer se mycket bättre ut

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Fast det hade ju varit trevligt om spelutvecklarna inte behövde anpassa kraven efter vad konsoler som fort blir gamla klarar av. Eller åtminstone utvecklade till den plattformen som hade mest prestanda för stunden så att på något sätt kan röra utvecklingen framåt.

Det känns ju lite nu som att det för eller senare kommer stanna av helt finns liksom ingen mening med att släppa playstation 5 när man kan släppa ps4 S och lägga till röst styrning eller något annat tufft så att alla måste ha den....... Tror dock att ps4 kommer släppas därav exemplet.

Men visst ha kvar konsoler men som det är nu så är det ju ändå en ganska begränsande faktor i utvecklingen

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Tänk vad snygga PC-spelen kommer se ut 2013.

Då har ju PS4 / Xbox 720 / Wii U lanserats, så alla konsolportningar till PC kommer se mycket bättre ut

Du tror inte historien kommer upprepa sig hela tiden?

Spel Utvecklare skyller på Piratkopiering hela tiden till PC, men det är att det är så enkelt att göra spel till Konsoler. Du behöver bara tänka på 1 sätt att göra det komblativelt med PS3, XBOX 360 och Wii. Med PC så har du 100 tals olika saker som ska tänkas på.
Sen så finns pengarna i Konsolmarknaden just nu som gör att alla vill ha en del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Idag stod det i skyltfönstret när jag gick förbi en GAME butik att det var upp till 70% rabatt, sure tänkte jag och gick för att titta vad för PC spel de hade.

Tittade runt, allt jag möttes av var tråkiga XBox och PS3 samt Wii.

Sen hittade jag PC spelen som stod in i ett litet hörn och det var knappt någonting.

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Dice sa på deras konferens i höstas att BF3 på Low inställningar motsvarar konsolerna, testade igår och spela och det såg vidrigt dåligt ut men det är så det ser ut i konsolernas värld där kvantitet går före kvalite i spelen.

Det är dags speltillverkarna går tillbaks till PC som förr i tiden för så här kan vi ju inte ha det.

Det är ändå relativt. Jag har Xbox och spelar mer på den än på en rigg som får de flestas att se billiga ut
Då för att hårdvaran byts ut konstant.
Inge fel på konsoller

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Snarare så borde utvecklarna ha ställt Mycket håradare krav på hur ofta hårdvaran skulle updateras i konsoller.
Nuvarande är ju så sjukt daterad att det är skamligt, krysslådan kör ju för fanders med en variant på radeons X1900 >.>.

Permalänk
Medlem

PC-spel säljer främst digitalt idag, därför det inte finns mycket av de i affär. Sen är GAME svindyra, vill du köpa PC-spel retail så köp isåfall på Webhallen, de har ett stort sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

PC-spel säljer främst digitalt idag, därför det inte finns mycket av de i affär. Sen är GAME svindyra, vill du köpa PC-spel retail så köp isåfall på Webhallen, de har ett stort sortiment.

cdon har också ganska mkt till pc

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

De flesta som spelar är inga hardcoregamers, utan vill ha något de kan koppla av med en stund efter jobbet, eller nåt som ungarna kan leka lite med. Spelen skall vara enkla att förstå och lätta att komma in i. De flesta har inga ingen lust att spendera de första två-tre timmarna åt att lära sig behärska kontrollerna bra nog för att kunna komma vidare till nästa bana. Det är därför Modern Warfare, Mario och Zelda säljer så in i helvete bra. Enormt simpla spel, ofta med glada färger och lustiga figurer - spelbranschens motsvarighet till McDonalds.

BF3 är inte bättre det - singleplayerkampanjen har ju mer gemensamt med House of the Dead än med Half-life 2, till exempel. Quicktimevent -> cutscene -> korridorshooter -> quicktimeevent -> cutscene -> korridorshooter -> något mer öppen yta -> korridorshooter. FPS har förvandlats till en hålla-handen-upplevelse där man inte ska behöva göra mer än följa en pil och ibland trycka på en knapp.

Det är tråkigt att även spel som passar så mycket bättre på dator - Skyrim, för att ta ett exempel - bara är halvtaskiga konsolportningar, särskilt vad gäller den grafiska delen, där de flesta spel som släpps idag fortfarande bara har stöd för DirectX 9, till exempel. Förhoppningsvis blir det ändring på den punkten när nästa generations konsoler lanseras, så att vi återigen åtminstone kan få njuta av högupplösta texturer i PC-spel.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

konsoler är ju billigare än en riktigt bra dator (som t.ex. med i5 2500k o 7970?) och så får man ju likadan prestanda, men grafiken är lite svårt att se skillnad i. Dessutom är det nog piratkopieringen som hindrar de att göra spel till pc.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

"Spel till PC som förr i tiden"?

Det gjordes massor av konsolspel på 80-talet med, folk spelade mer på konsol än på dator eftersom det var enklare.

Det är fortfarande enklare att bara köpa ett spel och stoppa i än att sitta och installera på PC, även om du får massa fördelar med en snabb dator som bättre grafik, kanske enklare kommunikation a'la Ventrilo, Mumble osv.

Sen som sagt, ska du spela spel med ett gäng kompisar så finns det massor med konsol-spel som stöder minst 4 spelare, på en enda enhet, medan du med PC oftare behöver en dator per spelare. Dessutom kan man sitta i soffan och ha gott om plats.

Rockband och SceneIt på fester är ju kanonbra.

Den stora skillnaden idag är att det är färre speltillverkare, men större, då satsar de på färre stora spel som fungerar på så många plattformar som möjligt. Eftersom PC-specifikationerna är så grymt höga idag mot vad de flesta folk behöver så räcker det om spelan ligger på en nivå som konsolerna klarar av i många fall. Spelkänslarn väger ändå alltid upp lite bättre grafik.

Själv kör jag mer PC-spel, mest för att det är billigare, visst blir en PC dyrare i grundinköp, men med högre priser på spel till konsol så blir de ofta dyrare i längden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

PC hamnar i andra han på grund av drivrutiner, mjukvara, olika hårdvara, piratkopierng, relativt få som har cash till bra dator. Det enda logiska är att lägga mer kraft på konsolspel då spelarna är fler samt att man slipper all tråkig skit som förekommer med PC-spel. Tycker dock det är dax för nya generationens konsoller. Hårdvaran och grafiken börjar bli rätt tråkig.

Permalänk
Medlem

Håller med TS helt och hållet.

Köpte ett 360 för att se vad all hype var över, använde det i en månad och tröttnade sedan på det.

Jag har kommit fram till att konsollvärlden består mest utav barn och icke så begåvade personer. Detta är efter egna erfarenheter genom diskussion med konsollspelare.

Permalänk
Medlem

Stör mig inte alls på det.
Köper spelen dom spelen jag vill oavsett om det är pc/ps3 osv

Har en bekant som aldrig skulle tänka sig köpa en "gaming" dator just pga bekvämt att sätta sig i soffan,trycka i skivan och där rullar det igång.
Utan att behöva mixtra med inställningar för att grafikkortet x inte klarar av dittan eller dattan.

Många många har inte alltid råd att köpa high-end delar.
Känns onödigt att klanka ner på folk som tänker annorlunda än TS.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

konsoler är ju billigare än en riktigt bra dator (som t.ex. med i5 2500k o 7970?) och så får man ju likadan prestanda, men grafiken är lite svårt att se skillnad i. Dessutom är det nog piratkopieringen som hindrar de att göra spel till pc.

BS att man får likadan prestanda. Vart fick du det ifrån? Konsoler kostar mindre per prestanda samt har några konsolexklusiva spel, allt annat är sämre än PC.

Klart de inte har PC-spel i GAME, vi PC-spelare köper inte spel i spelbutiker utan genom online tjänster som steam.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

konsoler är ju billigare än en riktigt bra dator (som t.ex. med i5 2500k o 7970?) och så får man ju likadan prestanda, men grafiken är lite svårt att se skillnad i. Dessutom är det nog piratkopieringen som hindrar de att göra spel till pc.

Sen får du också tänka på priset på spelen
Nytt PC spel: 400kr
Nytt konsollspel: 600-700(?)
Efter ett tag jämnas pengarna ut.
Grafiken svår att se skillnad i?
Bf3 jämförelse

Piratkopieringen är ett urtvättat exempel, lägger de ner tid och kraft på att göra ett vettigt pc spel så köper folk det. Folk har kanske inte så stor lust att betala för en taskig konsollport till spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Piratkopieringen är ett urtvättat exempel, lägger de ner tid och kraft på att göra ett vettigt pc spel så köper folk det. Folk har kanske inte så stor lust att betala för en taskig konsollport till spel?

Ej urtvättat exempel. Pc-spelaren piratkopierar flest spel oavsett hur spelet ser ut. Exempel, Witcher 2.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ej urtvättat exempel. Pc-spelaren piratkopierar flest spel oavsett hur spelet ser ut. Exempel, Witcher 2.

The Witcher 2 säljer som smör. Ingen vet exakt hur mycket som piratkopieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Sen tror jag faktiskt att en konsoll + massa spel blir dyrare än en speldator i längden, speciellt om man köper konsollerna när de nyss kommit ut.

En konsoll + massa spel kan säkert vara dyrare än en speldator, men en speldator utan spel existerar väll inte?

Att spela på pc börjar "dö ut" är inte så konstigt. Det är mycket enklare att sätta sig i soffan och knäppa på xboxet, slipper installera spel, slipper all extra tid det tar att hitta en bra server man tycker om osv.
Det är synd att inte alla förstår hur dåliga dagens konsoller egentligen är, och att spelupplevelsen på en hyffsad dator alltid kommer vara bättre en på en konsoll.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Håller med TS helt och hållet.

Köpte ett 360 för att se vad all hype var över, använde det i en månad och tröttnade sedan på det.

Jag har kommit fram till att konsollvärlden består mest utav barn och icke så begåvade personer. Detta är efter egna erfarenheter genom diskussion med konsollspelare.

Tja, att köpa en 360 när man redan har en dator att spela på är ju rätt så jävla obegåvat, eftersom det är väldigt få 360-spel som inte kommer till PC. Okej, vill man kunna spela de få exklusiva titlarna så måste man köpa en krysslåda, men det bättre valet är ju att köpa PS3. Där finns det en mängd exklusiva spel som inte släpps till PC, och oftast är de riktigt bra (Uncharted 1-3, Metal Gear Solid-serien, 3D Dot Game Heroes, Heavy Rain, Final Fantasy-serien, God of War 1-3, Demon's Souls, Dark Souls, Yakuza-serien, Little Big Planet, Killzone-serien osv.).

Skrivet av Tallungs:

Klart de inte har PC-spel i GAME, vi PC-spelare köper inte spel i spelbutiker utan genom online tjänster som steam.

Tala för dig själv. Jag vill fortfarande ha ett fysiskt exemplar och köper ALDRIG via Steam om jag inte kan undvika det. Om det är spel som bara släpps via Steam (typ många indiespel) så köper jag dem där och laddar sen ner en piratkopia så att jag alltid har en fysisk kopia hemma.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av astrob0y:

Ej urtvättat exempel. Pc-spelaren piratkopierar flest spel oavsett hur spelet ser ut. Exempel, Witcher 2.

Jaha, är det därför Minecraft sålt så bra, eller The witcher 2 förövrigt ?

Om jag nu skulle låna ett spel, vilket jag nästan aldrig gör, är det endast för att se om det är bra.
Faller det i smaken köper jag det på dirren.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Idag stod det i skyltfönstret när jag gick förbi en GAME butik att det var upp till 70% rabatt, sure tänkte jag och gick för att titta vad för PC spel de hade.

Tittade runt, allt jag möttes av var tråkiga XBox och PS3 samt Wii.

Sen hittade jag PC spelen som stod in i ett litet hörn och det var knappt någonting.

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Dice sa på deras konferens i höstas att BF3 på Low inställningar motsvarar konsolerna, testade igår och spela och det såg vidrigt dåligt ut men det är så det ser ut i konsolernas värld där kvantitet går före kvalite i spelen.

Det är dags speltillverkarna går tillbaks till PC som förr i tiden för så här kan vi ju inte ha det.

Nej det handlar inte om pengar. Det handlar om att det är extremt mycket smidigare och skönare att använda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej det handlar inte om pengar. Det handlar om att det är extremt mycket smidigare och skönare att använda.

Är det bara jag som tycker konsoler har värdelös spel-känsla och bara är konstant strul för o få skit o fungera ?

Kanske är för att jag är uppvuxen med en massa PC-spelande, men vad vet jag

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Piratkopieraingen på pc är ett stort problem. Men det är även ett stort problem på boxarna som finns på marknaden idag. Kanske inte ps3 den har jag mindre koll på.

Däremot är det inte svårt att fixa säkrare system med olika hårdvaru låsningar så du inte kan kopiera spelet.
Som tex steam nyligen har implementerat men ej börjat andvända i stor skala än.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buzz996:

konsoler är ju billigare än en riktigt bra dator (som t.ex. med i5 2500k o 7970?) och så får man ju likadan prestanda, men grafiken är lite svårt att se skillnad i. Dessutom är det nog piratkopieringen som hindrar de att göra spel till pc.

Hoppas fan du skämtar!! jag lirade CoD black ops på PS3 och kunde inte spela för grafiken gjorde mej yr...fan Minecraft ser bättre ut för helvete!!!! Piratkopiering är inge problem...50miljoner köpte CoD blackops till PC...Det är egentligen ganska få som piratar typ 10-20% (de som studerar och inte har pengar) så låt det va

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...