Gick in på GAME idag, sorglig syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Ja, och står man tillräckligt långt från tv:n så ser en gammal Amigas grafik också lika bra ut. Nu slutar vi snacka strunt och kollar på lite fakta istället.

FAKTA: Konsolerna kan visserligen visa film i 1080p, men spelen är i 720p och skalas upp till 1080p.

FAKTA: Konsolerna är låsta till 30 fps och har trots det ofta problem med att hålla 30 fps konstant. Bevis: GTA 4, Dark Souls, Skyrim, Bioshock 2, Black Ops, Ultimate Marvel vs. Capcom 3 etc.

FAKTA: Konsolerna klarar inte av antialiasing, vilket leder till det flimrande man ofta ser på avstånd i spel som Red Dead Redemption, Skyrim osv.

FAKTA: Dagens bästa konsoler är mindre kraftfulla än en dator för 4 000 - 4 500 spänn. En dator för 4 000 spänn kan spelar moderna spel med minst lika bra grafik som konsolerna, fast i 1080p, med AA och med mer än 30 fps.

Fakta 1:

Korrekt ingen som argumenterar imott, finns dock undantag där spelen kommer i 1080.

Fakta 2:

Ej korrekt, konsolerna är INTE låste till 60fps utan spelen är det, dock finns det även här undantag som tex Forza 4 som körs i 60 fps.

Fakta 3:

Korrekt, dock så spelar ju inte AA någon roll om man nu sitter en bit ifrån och jag kan inte säga att jag upplevt det flimer du talar om.(kollade dock upp detta nu och verkar som bara PS3 som lider av detta problem)

Fakta 4:

Korrekt, du kan säkert få en jättebra spel datorn för någon 1000 lap mer än en konsoll i dagsläge men här är det ju bara en smaksak och som det ser ut idag har en konsoll större spelutbud än vad en spel datorn har.

Och som du skrev längst upp att tom amiga ser bra ut om man står på avstånd är ju såfall bara positivt då det är vad man vill uppnå och vad som snackas om i denna tråd ?

Vill bara tillläga att jag inte är fanboy av något slag, har dock gått över helt till konsoll från dator då komforten och upplevelsen blev så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Vilket påhopp säriöst jag är 16 år och spelar ps3 du kallar mig "icke begåvad" kanske du som är den icke begåvade när du gör sånna påhopp, herregud

Haha, oh, the irony. Denna mening förstärker min slutsats.

Till resten, sure, Xbox Live osv är ett väldigt smidigt sätt att spela på. Men, som sagt, efter egen erfarenhet och diskussioner med personer jag hör spelar på konsoll har jag kommit fram till detta.

Att jag inte använder konsoll är mest pga. att jag anser att FPS-spel inte ska spelas på konsoll, och för att jag nästan bara lirar FPS-spel.

Drar dock fram konsollen när jag ska se på film eller spela GTA.

Permalänk
Medlem

Ja, och står man tillräckligt långt från tv:n så ser en gammal Amigas grafik också lika bra ut. Nu slutar vi snacka strunt och kollar på lite fakta istället.

FAKTA: Konsolerna kan visserligen visa film i 1080p, men spelen är i 720p och skalas upp till 1080p.

FAKTA: Konsolerna är låsta till 30 fps och har trots det ofta problem med att hålla 30 fps konstant. Bevis: GTA 4, Dark Souls, Skyrim, Bioshock 2, Black Ops, Ultimate Marvel vs. Capcom 3 etc.

FAKTA: Konsolerna klarar inte av antialiasing, vilket leder till det flimrande man ofta ser på avstånd i spel som Red Dead Redemption, Skyrim osv.

FAKTA: Dagens bästa konsoler är mindre kraftfulla än en dator för 4 000 - 4 500 spänn. En dator för 4 000 spänn kan spelar moderna spel med minst lika bra grafik som konsolerna, fast i 1080p, med AA och med mer än 30 fps.

Tänk så billig en dator skulle vara om man var nöjd med 30 fps och ingen AA samt 720p

Permalänk
Entusiast

Spelföretagen tjänar mer på konsolspel än vad dem gör på motsvarande PC-spel (undantaget MMORPG, där är datorn fortfarande i ledning, men det är på väg att ändras)
Så självfallet så ser man också att spelbutikerna satsar på konsolspelen, det är trots allt dem som säljer.

Jag frågade faktiskt inne på GAME-butiken här i Farsta (jag bort ett stenkast från centrum) och dem säljer faktiskt markant fler konsolspel än PC-spel.
Om jag var butiksägare själv, skulle jag självfallet exponera dem produkter som säljer och det som jag tjänar pengar på. Ni skulle säkert göra likadant.

Datorn som spelplattform med de seanste grafikkortet, är trots allt något som spelentusiaster lägger ner hela månadslöner på.
Resten av världen som är mer "normalt" spelintresserade, köper en konsol. Det är precis som nämnts i tråden:
Användarvänligt. Stoppa i skivan och kör. Ingen installation, inget strul. Det bara fungerar.
De flesta bryr sig inte om alla dem där små tekniska detaljerna som entusiasterna är ute efter.

Sedan har vi dem där spelentusiasterna som inte har kunskaper nog att ge sig på en speldator. För mycket strul och för "svårt".
Moderkort, Grafik, GPU, RAM, tekniska termer, strul och jox...
Låt mig citera en vän, som är ovän med datorer:

Citat:

-"Varför hålla på med allt det där blojjet? ... Jag vill spela roliga och intressanta spel, inte titta på vacker grafik.
Och i actionspel så har jag i alla fall inte tid att titta på grafiken.
".

Det må vara många spelande datorentusiaster här på sweclockers, men kom ihåg: Världen är större utanför sweclockers och Dator-entusiaternas lilla värld. Det är där pengarna finns. Det är dem butikerna satsar på. Det är dem spelmakarna riktar in sig på.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Glöm inte att PS3:an drar under 100W i full belastning. Det är en av de utmaningar jag brukar ge till folk som hävdar att PC är bättre än konsol:

Den ska vara lika liten som en PS3
Den ska ha samma grafiska prestanda som en PS3
Den ska dra under 100W
Den ska klara av BluRay-film samt spel i 3D
Den ska ha HDD på 320 GB
Den ska kosta under 3000kr

Jag vill se någon lyckas med det.

Själv har jag både PS3 och PC, och det blir även en Vita under våren. Hatin' is bad.

100W = ca 150kr el på ett år. Varför kräver du att din spelmaskin skall kunna gå 4h/dag i minst 33 år innan du betalat dess nypris i elräkningar?

Tittar du på en 6-7 år gammal dator finns det många som inte drar mer än 100W också... Det gör dem knappast till bra.

Grafiken i en PS3 baseras på GeForce 7800 chippet, som släpptes i Juni 2005, dvs snart 7 år sedan. Den har 256MB GDDR3 vram som grafikminne och ursprungligen 90nm process.

Att påstå att detta kort "klarar av 3D" i spel och och kan producera acceptabla resultat med dagens mått mätt är inget annat än löjligt. Skulle du påstått att ett GeForce 7800 med 256MB minne "klarar av 3D" på hårdvaruforum för PC skulle du blivit rejält utskrattad.

Dessutom massproduceras miljontals identiska konsoler. Det gör dem självfallet billigare än PC, men är också jätte dåligt för utbudet på marknaden, konkurrens och för utvecklingen. Påstår du kanske att det skulle vara bra för bilindustrin, bilutvecklingen och kunderna om det bara fanns en enda bil-modell per märke att välja mellan också? De skulle säkert göra större vinster pga enormt mkt mindre utvecklingskostnad... men bra???

Om något så är konsoler möjligtvis en utmaning för spelutvecklare, det kan jag hålla med om. För de tvingas producera enormt optimerade spel som skall gå att köra på uråldrig hårdvara och endå kunna tillfredställa allmänhetens krav på effekter.

Skrivet av SysGhost:

Användarvänligt. Stoppa i skivan och kör. Ingen installation, inget strul. Det bara fungerar.
De flesta bryr sig inte om alla dem där små tekniska detaljerna som entusiasterna är ute efter.

Visst är det bara att "stoppa i skivan och kör", först skall du bara vänta en timma och tanka ned en 1GB uppdatering, eftersom du knappast är entusiast och betalar för dyrt bredband...

Ser faktiskt ingen skillnad alls mot PCspel där, förutom att det både är lättare, säkrare och billigare att köpa PC-spel för digital nedladdning och slippa gå till butiken alls då möjligtvis.

Permalänk
Medlem

FAKTAfel #1: PS3 och Xbox360 har båda spel som kör i 1080p. De är för få dock kan jag hålla med om
FAKTAfel #2: Konsolerna är INTE låsta till 30 fps. De flesta racingspel, fightingspel och flertal actionspel håller 60 fps. Med framedrops då de ligger lite väl nära marginalerna ibland.
FAKTAfel #3: Finns många spel som har antialiasing till konsol. För ofta det skippas kan jag hålla med om dock.
FAKTA #4: Ja de är kanske mindre kraftfulla, men de kostar ju bra mycket mindre än 4000kr också.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Istället för "fakta" utan sanningshalt och pajkastning.
Vi alla anser olika. TS kunde lika gärna starta en "Volvo VS Saab köpråd" tråd på ex Garaget och bara skriva "Flame on!" så hade det varit samma resultat.
Ta tummen ur arslet gott folk.

Permalänk
Master of Overkill

Emulator till datorn och PS3 kontroll och KÖR !!!! på din TV HEMMA !

Har en HDMI kabel dragen från ett av mina 580 till TVN 15meters HMDI max man kan ha innan förstärkare har jag hört /läst rätta mig om jag har fel.

Men jag sluta spela konsoll efter PS2 för det blev för mycket spelen kostar ju inte 300 dom kostar ju 750 typ eller 650 helt sjukt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad gör alla konsollboys på ett datorforum kan man ju undra ibland...

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tyvärr känner de att de har mer rätt än alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Skrivet av FribBe:

Detta är ett diskussions forum där en diskussion gällande PC's överlägsenhet mott konsol jämnförs och alla har väl rätt till derass åsikter oavsett om dom är "fanboys" eller ej ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Och andra fraktionen beter sig annorlunda då eller?

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är smidigare att spela t.ex racingspel och sportspel (så som Fifa, PES eller NHL) på konsol då du får en handkontroll med analoga styrspakar och inte behöver köpa antingen kontroll eller ratt + pedaler för att få mer känsla än att använda piltangenterna på ett tangentbord.

Men FPS, RPG, MMORPG, RTS och i stort sett alla andar genrer gör sig bättre på dator. Dessutom måste du inte båda köpa en konsol + en dator för att surfa/hålla kontakten med dina vänner om du bygger en speldator utan då har du datorn som hela din multimediamaskin. Allt från att streama film, musik, spela och titta på tv via Play. Dessutom MÅSTE du inte köpa en tv också.

Att spela FPS på konsol är ungefär som att kissa när man egentligen måste bajsa. Man lättar litegrann på trycket men man kunde lika gärna varit utan

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Inga stålar?
Inte kan jag påstå att mitt "main" bygge är billigt och att jag inte har pengar till en vettig dator då mitt bygge har passerat 40K sträcket. Edit: det är inte primärt ett spelmonster därav enbart ett grafikkort efterssom jag använder datorn till väldigt mycket mer än spel men jag köper nytt grafikkort årligen och det bästa jag kan få tag på.

Jag spelar en del spel dock mest RPG på konsoll just för att jag tycker det är bekvämare att sitta och spela vissa spel i soffan p en stor TV med handkontroll.

Jag har en HMPC som "duger" till spel om jag vill men när jag spelar RPG är det inte grafikkåthet som gör att jag spelar utan spelet. Klart jag kan kasta in spelen på HMPCn och spela med handkontroll, men det är bökigare än att helt lätt sätta mig i soffan byta till HDMI1 på TVn och starta konsoll och spel från handkontrollen.

Skall jag istället böka med HMCPn så får jag sätta joy2Mouse för att styra windows med handkontrollen sen starta spelet som framförallt inte är optimalt i menyerna för en handkontroll och på så sätt blir bökigare. Skulle jag då använda mig av trådlös mus och tangentbord så försvinner vitsen med handkontroll och långa RPG timmar i soffan med mys och jag kan lika gärna sätta mig och spela med min main PC.

Jag använder både PC och konsoll, dock spelar jag inte alla typer av spel på konsoll utan håller mig i stort sätt till singleplayer RPG, själv tycker jag att FPS lämpar sig bättre med mus på PC även om jag har ett par FPS på konsoll som jag testat.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga att jag inte har varken PS3 eller 360.
Men jag förstår dem som har det! Majoriteten av det svenska folket är tyvärr riktigt korkade när det kommer till datorer. Varför tror ni HP, Compac, Acer etc. säljer så bra?
Köp ett spel till PS3 och du vet att det fungerar. Sätt i skivan, spela.
Kort och gott: Konsol är simplare och alla kan förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Detta är ett diskussions forum där en diskussion gällande PC's överlägsenhet mott konsol jämnförs och alla har väl rätt till derass åsikter oavsett om dom är "fanboys" eller ej ?

Liknar mer pajkastning än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Haha, oh, the irony. Denna mening förstärker min slutsats.

Till resten, sure, Xbox Live osv är ett väldigt smidigt sätt att spela på. Men, som sagt, efter egen erfarenhet och diskussioner med personer jag hör spelar på konsoll har jag kommit fram till detta.

Att jag inte använder konsoll är mest pga. att jag anser att FPS-spel inte ska spelas på konsoll, och för att jag nästan bara lirar FPS-spel.

Drar dock fram konsollen när jag ska se på film eller spela GTA.

Håller helt med dig gällande FPS (och RTS för den delen); helt omöjligt att spela på konsol (undantag Halo som är sjukt nedslöat). Jag spelar PC när det passar sig helt enkelt, så det blir ju mest casual på konsol (för andra gången: det stavas med ett l). Att däremot kalla en sån pass stor grupp människor (vet inte hur många konsol-spelare som finns i världen men det är väl ett par kan jag tro) för obegåvade bara för att du har haft ett antal konversationer är däremot onödigt och korkat (obegåvat?). Jag kallar dock inte alla PC-spelare korkade för det. Tycker de flesta (pc och konsol) beter sig ganska korkat just nu i denna tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Liknar mer pajkastning än något annat.

Ett forum för pajkasting då

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Jag kan ju dock inte hålla med om att en handkontroll är mer universal, hur spelar du ett strategispel med den? De jag spelar mest är RPG, strategi och dota spel. RPG kan jag hålla med det kan vara trevligt på konsoll men både strategi och dota har jag ingen aning om hur de ska gå att göra på ett bra sätt. Mycket därför jag håller mig till datorn för att den är mer universal, jag kan spela alla spel-kategorier jag är intresserad av.

Återigen passar PC bäst för det du gillar! Alltså beror det på vad man tycker. Hur spelar du racing spel med mus och tangentbord tex? Alla tycker olika.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Idag stod det i skyltfönstret när jag gick förbi en GAME butik att det var upp till 70% rabatt, sure tänkte jag och gick för att titta vad för PC spel de hade.

Tittade runt, allt jag möttes av var tråkiga XBox och PS3 samt Wii.

Sen hittade jag PC spelen som stod in i ett litet hörn och det var knappt någonting.

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Dice sa på deras konferens i höstas att BF3 på Low inställningar motsvarar konsolerna, testade igår och spela och det såg vidrigt dåligt ut men det är så det ser ut i konsolernas värld där kvantitet går före kvalite i spelen.

Det är dags speltillverkarna går tillbaks till PC som förr i tiden för så här kan vi ju inte ha det.

Anledningen till att folk köper konsol är att man för en konsol för unter 2000 och en spel-pc kostar minst 6000kr.

Sen är det mer socialt att sitta vid samma tv och spela ett spel än två olika ställen online om man inte LANar och då behöver man två datorer och två spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Anledningen till att folk köper konsol är att man för en konsol för unter 2000 och en spel-pc kostar minst 6000kr.

När jag köpte PS3 när den lanserades kostade den dock 6K Dock ändå bra mycket billigare än mina datorer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

När jag köpte PS3 när den lanserades kostade den dock 6K Dock ändå bra mycket billigare än mina datorer.

Jo, jag köpte min ps3 för 4000, min 360 för 3000 ungefär och min wii för 3500 på release men dom är ändå billigare än vad mina två datorer kostat efter alla uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jo, jag köpte min ps3 för 4000, min 360 för 3000 ungeför och min wii för 3500 på release men dom är ändå billigare än vad mina två datorer kostat efter alla uppdateringar.

Vad spelar det för roll? Min dator har kostat mig över 40K så inte är det priset som gör att jag köper konsoller.

Det är vissa typer av spel jag uppskattar att spela mer på konsoll helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Källa?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har haft 3 Xbox 360 1 gick sönder den andra är såld. Hyfsad spelburk. Finns bra fördelar för konsol och givetvis nackdelar precis som på PC. Gillar båda

Har säkert lagt ner mer pengar på Xbox 360 än PCen

Permalänk
Medlem

Så den här datorn jag kastade ihop för 4000 riksdaler och var bland de billigaste jag kunde leta fram kommer spela alla de senaste spelen i 1080p med AA och mer än 30fps?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1280635/2011-12-25

Efter lite tittande på nätet ser jag att det grafikkortet inte kan leverera i närheten av 30fps i 1080p och då används ändå bra mycket starkare processorer i alla tester jag hittar än vad som ligger i kundvagnen samt att många tester så klarar den inte 1-2 år gammla spel i 1080p med AA.

Så nej, en dator för 4K kan inte spela alla moderna spel i 1080p med AA. Klart man kan ta en 2 kärning 500 kronors processor och köpa ett 6750 eller GTS 450 men tror fortfarande inte att det håller måttet för vad du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har både x-box 360 och dator men spelar i stort sett ALDRIG på kryss lådan, anledning: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31%2BfcDWCnuL._SL500_AA...

Så nu spelar jag de flesta bra titlarna på min tv med x-box dosa till ett billigare pris och med bättre grafik. Skulle det vara så att det är något spel som verkar intressant som endast släpps på xbox så har jag ju kvar den där dammiga gamla krysslådan liggande någonstans... WIN!

Detta gäller ju dock ej mmo:s och FPS då jag tycker det är TOTALT värdelöst att spela ett fps spel med kontroll och förstår mig inte alls på människor som föredrar det före mus och tangentbord. Ingen som helst precision och ingen som helst känsla. Blä!

Permalänk

Konsol för plug&play spelare.
PC för spelare, moddare och dom som vill ha extra ut av spelet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

PC är en livsstil, konsoler är för amatörer som gillar att slöspela.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så den här datorn jag kastade ihop för 4000 riksdaler och var bland de billigaste jag kunde leta fram kommer spela alla de senaste spelen i 1080p med AA och mer än 30fps?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1280635/2011-12-25

Efter lite tittande på nätet ser jag att det grafikkortet inte kan leverera i närheten av 30fps i 1080p och då används ändå bra mycket starkare processorer i alla tester jag hittar än vad som ligger i kundvagnen samt att många tester så klarar den inte 1-2 år gammla spel i 1080p med AA.

Så nej, en dator för 4K kan inte spela alla moderna spel i 1080p med AA. Klart man kan ta en 2 kärning 500 kronors processor och köpa ett 6750 eller GTS 450 men tror fortfarande inte att det håller måttet för vad du säger.

Har äldre version av det där grafikkortet och den klarar inte av WoW på low i raids eller lich King content.
Skulle nog satsa på ett 6770 om du ska spela på low settings och få stabil framerate.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken