Gick in på GAME idag, sorglig syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

PC är en livsstil, konsoler är för amatörer som gillar att slöspela.

Pc är för folk som gillar dåliga spel med bra grafik. Konsol är för folk som gillar kvalitet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Återigen passar PC bäst för det du gillar! Alltså beror det på vad man tycker. Hur spelar du racing spel med mus och tangentbord tex? Alla tycker olika.

Joo du har en poäng, det går men är inte så roligt. Tycker fortfarande en dator är mer universal eftersom du kan faktiskt köpa en ratt till datorn, eller en handkontroll om du vill ha det. Men som sagt det är väll väldigt personligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Detta är ett diskussions forum där en diskussion gällande PC's överlägsenhet mott konsol jämnförs och alla har väl rätt till derass åsikter oavsett om dom är "fanboys" eller ej ?

Man kan ju börja undra med vissa medlemmar på forumet iaf.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Pc är för folk som gillar dåliga spel med bra grafik. Konsol är för folk som gillar kvalitet.

Orly? Konsol är för dom som inte bryr sig om det ser skit ut eller inte. Förstår inte varför folk tycker det är bättre med konsol.

Edit; Och PC spel blir sämre pga konsoller också.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har äldre version av det där grafikkortet och den klarar inte av WoW på low i raids eller lich King content.
Skulle nog satsa på ett 6770 om du ska spela på low settings och få stabil framerate.

Sluta ljug då.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Fakta 4:

Korrekt, du kan säkert få en jättebra spel datorn för någon 1000 lap mer än en konsoll i dagsläge men här är det ju bara en smaksak och som det ser ut idag har en konsoll större spelutbud än vad en spel datorn har.

Tror att det här är högst subjektivt beroende på vilken sorts spel man tycker om. Äventyrsspel eller interaktiva filmer finns det säkert många fler på Xbox 360 och Playstation 3 men jag kan absolut inte hålla med om att det finns fler och bättre strategispel eller simulatorer till dessa plattformar.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Det här tänker jag inte ens svara på...

Jo det finns många spel som kan mätta min grafikhunger. BF3, The Witcher 2 och Arma 2 bara för att nämna några, och nej, low-inställningar på 720p ser INTE bra ut.

Du pallar inte lyssna på vårat tjat om de extremt värdelösa konsolerna och vi pallar inte lyssna på ditt tjat. Antingen så får båda lov att klaga, eller ingen.
Tänkte inte svara egentligen, men jag kunde inte låta bli.

Förstår inte äns varför du ska kommentera tillbaka om du vägrar lyssna på deras åsikter? Du vägrar se fördelarna i konsol. För folk som spelar konsol handlar det verkligen inte bara om grafik. På SweClockers gör det såklart. Men inte för resten av världen. Det finns fördelar med konsol och det finns fördelar med PC. Lika dant som det är allt så "***** vs *****". Kom ihåg att det är bara folks personliga åsikter här.

Förstår verkligen varför "KRQKAN" säger ""Asså jag fattar itne hur folk kan spela på xbox det är så sjukt ful grafik PC är bäst" ingen pallar lyssna på sånt skräp!". Jo, för på den här tråden är det en stor majoritet som kommer med samma gamla grafik diskussion. Vi snackar faktiskt jämförelsen mellan en 2'000 kronors konsol och en 8'000 - 10'000 gaming PC. Klart som fan att PCn har bättre grafik.

Det går nästan aldrig att ha en ordentlig diskussion på SweClockers allting slutar med folk kastar skit och kan inte acceptera andra åsikter. Tycker det bara blir en sandlåda. Vi får väll ändå visa att vi är ett moget "community" som kan diskutera som riktiga vuxna personer. Inte kasta paj.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

konsoler är ju billigare än en riktigt bra dator (som t.ex. med i5 2500k o 7970?) och så får man ju likadan prestanda, men grafiken är lite svårt att se skillnad i. Dessutom är det nog piratkopieringen som hindrar de att göra spel till pc.

Räcker med ett HD4770, 1GB ram och en dualcore processor för att slå Xbox 360 och PS3 i prestandavägar.
Inte mer än vad en krysslåda eller playstation kostar.

En riktigt bra dator som I5 2500k och HD7990 är som flera spelkonsoler.. Inte som om några års gamla spelkonsoler kan gå upp emot toppmoderna datorer.
Varje månad är en ny i elektronikvärlden, nytt blir snabbt gammalt, konsoler är inget mer än datorer med speciellt operativsystem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

haha

Vet inte om det har med konsolerna eller inte att göra men det känns iaf som att "dagens" FPS spel är totalt fördummade gjorda så att en 10åring ska kunna kicka igång spelet och spöa skiten ur motståndare. Själv sitter jag aktivt och spelar quake 3 fortfarande för att de flesta nya FPS spelen som kommer känns helt skumma och saknar den där känslan och i många fall så är det tack vare att det är portat.. Nåväl, har iaf fixat en key till det kommande spelet Tribes ascend som är ett renodlat PC spel med fart och känsla.. (Och inga jävla cutscenes xD )
Postar en klassiker:

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

haha

Vet inte om det har med konsolerna eller inte att göra men det känns iaf som att "dagens" FPS spel är totalt fördummade gjorda så att en 10åring ska kunna kicka igång spelet och spöa skiten ur motståndare. Själv sitter jag aktivt och spelar quake 3 fortfarande för att de flesta nya FPS spelen som kommer känns helt skumma och saknar den där känslan och i många fall så är det tack vare att det är portat.. Nåväl, har iaf fixat en key till det kommande spelet Tribes ascend som är ett renodlat PC spel med fart och känsla.. (Och inga jävla cutscenes xD )
Postar en klassiker:
http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

Det fungerar åt båda hållen. Se bara på ett av tidernas största spel (CS) och jämför det med Quake. Är nog den största fördumningen någonsin och tydligen gillar PC spelare inte snabbheten som finns i Quake.
Se även på äventyrsspel och pussel. PC spelarna gillar inte svåra spel därför rollspel och annat inte släpps till PC och det som släpps är oftast amerikanskt skit som är lättare och förenklade versioner av vad som släpps i Japan. Ta tex. Chrono Trigger serien och jämför med Baldurs Gate eller Diablo serien och se på skillnaden. Nerdummade grindspel till PC, helt utan svårighetsgrad utöver allt grind. Om du kollar in Diablo 3 tråden här på Swec kommer du se att det är en hel del spelare som väntar på just det här nerdummade äventyrsspelet. Och varför gör dom det? Jo för att PC spelare vill ha nerdummade skitspel. Det är inte det enda heller, PC spel är också hårt censurerade så om det inte är ett renodlat spel med våld som Manhunt eller Postal är det inte ofta man får se blod medans stora titlar till konsol är anpassade från 18 år.

Så det fungerar åt båda hållen. Konsolspelare vill ha nerdummade FPS spel för att det inte funkar att spela så bra med kontroller men samtidigt vill PC spelare ha alla andra spel nerdummade barnspel för att dom inte klarar av att spela det med tangentbord och mus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Sluta ljug då.

Låt mig gissa, du är 13 år och sitter på en Dell eller HP?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det fungerar åt båda hållen. Se bara på ett av tidernas största spel (CS) och jämför det med Quake. Är nog den största fördumningen någonsin och tydligen gillar PC spelare inte snabbheten som finns i Quake.
Se även på äventyrsspel och pussel. PC spelarna gillar inte svåra spel därför rollspel och annat inte släpps till PC och det som släpps är oftast amerikanskt skit som är lättare och förenklade versioner av vad som släpps i Japan. Ta tex. Chrono Trigger serien och jämför med Baldurs Gate eller Diablo serien och se på skillnaden. Nerdummade grindspel till PC, helt utan svårighetsgrad utöver allt grind. Om du kollar in Diablo 3 tråden här på Swec kommer du se att det är en hel del spelare som väntar på just det här nerdummade äventyrsspelet. Och varför gör dom det? Jo för att PC spelare vill ha nerdummade skitspel. Det är inte det enda heller, PC spel är också hårt censurerade så om det inte är ett renodlat spel med våld som Manhunt eller Postal är det inte ofta man får se blod medans stora titlar till konsol är anpassade från 18 år.

Så det fungerar åt båda hållen. Konsolspelare vill ha nerdummade FPS spel för att det inte funkar att spela så bra med kontroller men samtidigt vill PC spelare ha alla andra spel nerdummade barnspel för att dom inte klarar av att spela det med tangentbord och mus.

njaa var väl inte riktigt det jag menade när jag skrev att dom blivit fördummade, det jag menade är att man får ALLT förklarat "tryck denna knapp" "på musknappen skjuter du" "där byter du vapen" jadajada. Farten har väl inte riktigt med det att göra, kan ju säga att jag får RÅPISK de få gångerna jag startar CS trots att jag spelat quake som är betydligt mycket snabbare i alla tider. Kollar man singleplayer så ser man tydligare hur pass enkelt dom gjort spelen, tom i battlefield springer man omkring och blir avbruten av dryga cutscenes alá CoD. Mapsen såg väldigt anorlunda ut "förr" och nu tex, förut fick man liksom "hitta" sin väg till slutet av banan, nu kan man i princip inte köra fast och måsta fundera på vad man kan ha missat på vägen.
Postar några kaxiga bilder som tydliggör mitt tänkande :D:

Ungefär det där jag menar, dagens FPS gamer verkar vara den yngre målgruppen. (eller bara gamers som inte gillar att tänka i onödan xD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrApA:

*Seriöst, Sådana. Ingen punkt eller utropstecken på slutet... Begåvat!

#404 error no life

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Mja fast nu finns ju i stort sätt de flesta spel till pc såväl som konsol, finns även exklusiva titlar till båda plattformer, i slutändan vinner man grafik på pc och jag garanterar att man märker stor skillnad om man kopplar in en high-end dator på samma skärm mot en konsol och det i sin tur förhöjer upplevelsen, precis som om man skulle gå på biograf och kolla film eller hemma på sin 42" eller vad man nu har.

Sen är det ju så att en konsol-kontroll är väldigt dumbed down, den har ett ganska lågt antal knappar och därav tvingas utvecklarna skapa enklare spel, så det är ju inte bara hårdvaran som förstör utvecklingen.

Konsol kan vara kul, men jag tycker att mitt uttalande var ganska right on, många i tråden har ju själva sagt att den är enkelt att bara sätta i en skiva och köra igång, nu är det inte "rocket-science" att spela på pc heller. Men det kan vara en hel del strul där och då måste man ha lite mer kunskaper, i grund och botten är man mer amatör om man bara spelar konsol mot om man spelar på pc. Sen är det ju så att det är slöspelande som gäller på konsol, nästan alla som har kommenterat har nämnt att de slänger sig i soffan och myser. Inte som när man sitter framför en pc och spelar, där man också antagligen anstränger sig mer, jag ser absolut charmen i det men det gör ju faktiskt inte mitt påstående mindre sant för det.

Jag ser alltså inte din poäng med att det skulle vara mer kvalité i konsol spel än i pc spel, utveckla snälla.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vad spelar det för roll? Min dator har kostat mig över 40K så inte är det priset som gör att jag köper konsoller.

Det är vissa typer av spel jag uppskattar att spela mer på konsoll helt enkelt.

Jag menar jag hör nog inte till den gruppen som köper konsoler för att dom är billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Låt mig gissa, du är 13 år och sitter på en Dell eller HP?

Låt mig svara.. nej, jag är 15 och har byggt ihop mina egna datorer sen jag var 11...

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag menar jag hör nog inte till den gruppen som köper konsoler för att dom är billiga.

Samma här, jag måste ha missuppfattat dig, för jag sitter inte på mina maskiner för enorma pengar och köper konsoller pga att dem är billiga utan för att jag helt enkelt uppskattar en del typer av spel bättre på en konsoll som singleplayer RPG spel och som retrosammlare så är det inte bara nya spel jag spelar på konsoll utan mycket underbart från alla generationer av konsoller Tänk att spela Lufia i emulator blä.

@Alla som vägrar inse att alla inte tycker likadant.
Nej folk får tycka vad dem vill, men inte dra alla konsoll spelare över en kant, jag har en dyr dator men uppskattar många konsoll-spel men självklart uppskattar jag även många spel på PC.

Vill folk föredra PC så gör det, vill ni föredra konsoll gör det, det är eran ensak och eran smak men onödigt att hacka på andra för dem inte tycker som ni.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

hehe, aa

Permalänk
Medlem
Skrivet av broed:

Lol svårt ser ju direkt att pc har lätt bästa graffe så lägg av

Det är det jag menar, snubben jag skrev det till sa att det var svårt att se skillnad på grafiken mellan de olika plattformarna och då länkade jag den bilden för att visa att han hade fel.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst lite här nu är att folk sitter hellre i sin soffa och spelar cod osv på sina konsoler än sitter vid en PC.
Vad jag personligen inte kan begripa. Hur sjutton man kan spela fpsspel med en kontroll?. Vart är känslan?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ironiskt nog så kännetecknar det här just konsolspel och inte Pc. Du kanske inte är medveten om det men quake kom faktiskt före cs som inte är världens bästa spel och visst gillar vi snabbheten i quake samt all action och faktum att det inte är så lätt som att få till en headshoot för att döda en annan spelare...
Se bara vad konsoler gjorde med spel i still med cs som du påstår är ett bra spel....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

+1

Skrivet av KRQKAN:

Det är roligt att dagens folk bara bryr sig om grafiken...

Om jag får välja så byter jag gärna bort världens bästa spel pc mot en soffa, 4 kontroller, xbox, gow/halo/cod etc och spelar med min polare än och sitta och knappa framför en datorskärm med ett urfult headsett på huvudet och skrika på varandra genom skype/vent/ts whatever.

om man tycker xbox, ps3 har ful grafik så finns det ingen spel idag som kan mätta din grafikhunger då ärligt talat det inte är fult på xbox, ps3. Visst det är inte lika snyggt som på PC, men vemfan bryr sig? Jo p12 med e-penis storlek 23" som mäter datorer hela dagarna.

Kan bara instämma ang. grafikfixeringen!

Och tillägga: Jag har haft PSX, PS2, och idag PS3 (förutom SEGA o.s.v.) parallellt med PC. Då det var PSX så spelades det mest på PC:n. Med PS2 var det ganska 50-50 i speltid. Numera spelar jag enbart på PS3.

Varför?
Tre anledningar:
1. Fusk. Det förekom i varenda FPS spel online vilket drog ner upplevelsen rejält!
2. Ojämna förutsättningar. Spelade mycket med min kusin online, men skillnader i hårdvara dels mellan honom och mig, och mellan oss och andra drog ner upplevelsen.
3. Bekvämlighet. Det är fan så mycket skönare att sätta sig i en bekväm soffa, hemmabiohögtalarna perfekt placerade. Kan t.o.m. ligga i soffan och halvslött spela om jag så vill.

Visst, nu finns det de som använder konsollhandtrontroll till PC också, eller som sitter i soffan med tangentbord och mus/laptop. Dels är det sannolikt inte lika bekvämt, men använder man en PS3/Xbox kontroll till PC:n så är det ju redan där ett kvitto på fördelen med just dessa handkontroller.

Med konsollspelande vet du att alla har samma hårdvara. Fusk är i princip obefintligt i onlinespel (har som mest stött på exploits, som åtgärdats med uppdateringar). Vill man dessutom ha en social upplevelse så är Xbox Live bättre än något jag upplevde på PC.

Ventrilo, TeamSpeak etc. varierar ju kraftigt beroende på mic, uppkoppling och programversion. Sen strulet med att connecta. Visst... vissa spel funkar riktigt smidigt och smärtfritt, men med många ska det strulas med firewalls, hamachi om de inte har LAN, hitta servrar/motståndare in-game tar ofta tid. Och detta bortsett från det faktum att viss hårdvara ibland har buggiga drivrutiner vilket gör att spelande blir direkt omöjligt.

För att knyta an till topic... jag tror fler med mig har gjort samma övergång, antagligen av liknande anledningar, vilket är varför konsolgaming är så stort. Självklart bidrar enkelheten också, "in med skiva, spela".

Nu kanske det har blivit bättre de senaste åren, men jag har svårt att se att folk skulle strömma till PC-spelande igen. Det skulle krävas något riktigt spektakulärt spel/hårdvara för det. BF3 gjorde ett tappert försök, men nej.... Jag kan dock erkänna att RTS gör sig bäst på PC, med tangentbord och mus... än så länge.

EDIT:

Skrivet av InTrance:

Vad jag personligen inte kan begripa. Hur sjutton man kan spela fpsspel med en kontroll?. Vart är känslan?

På PC och mus kan man utföra blixtsnabba 360 graders vändningar, på konsoll och kontroll får man planera mer i förväg och förutse var fienden kan komma och sikta i den riktningen. Går för övrigt utmärkt med analoga sticks. För mig känns det numera ovant att använda tangentbord för att gå, finns bara en hastighet liksom, 1 eller 0. Sen har du rumble också, som diskret bidrar till känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

haha och på dina 4 skärmar ser du fortfarande ditt medans alla andra måste släpa med sig 4 skärmar + dator XD

nej 2 konsoller och två skärmar slår de vilken dag som helst;)

För det första är 24/8=3, inte 4. Och dessutom kan man lätt stänga av Eyefinity eller Nvidia 3D Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Samma här, jag måste ha missuppfattat dig, för jag sitter inte på mina maskiner för enorma pengar och köper konsoller pga att dem är billiga utan för att jag helt enkelt uppskattar en del typer av spel bättre på en konsoll som singleplayer RPG spel och som retrosammlare så är det inte bara nya spel jag spelar på konsoll utan mycket underbart från alla generationer av konsoller Tänk att spela Lufia i emulator blä.

@Alla som vägrar inse att alla inte tycker likadant.
Nej folk får tycka vad dem vill, men inte dra alla konsoll spelare över en kant, jag har en dyr dator men uppskattar många konsoll-spel men självklart uppskattar jag även många spel på PC.

Vill folk föredra PC så gör det, vill ni föredra konsoll gör det, det är eran ensak och eran smak men onödigt att hacka på andra för dem inte tycker som ni.

Jag håller helt med. Jag har en 360 för att jag älskar Fable, Halo, Forza och alla coop spel på en skärm. Jag har ps3an för alla grymma äventyrs och action-äventyrsspel och singstar. Wii för den är kul på fäster.

r Zelda och för att den är kul på fest. Jah

Permalänk
Medlem

Håller till fullo med till allt positivt som står om PC gaming och allt som talar för

Det enda jag kan säga är det att jag bor i ett typiskt exempel på fattigdom, 10% av eleverna i klassen har EGEN dator och jag är en av dessa,
ca 20% av oss som har byggt eller köpt en byggd ifrån komplett eller liknande, själv har jag byggt och många i klassen undrar hur man har råd, själv kommer jag från storstan, men det märks tydligt att de som bor på landsbygden oftast gör allt för att spara pengar, det tar dessa 2 år innan de kan köpa t.ex ett Xbox360 då de flesta av deras föräldrar är riktigt snåla och bara bryr sig om sina kossor och sånt skit.. Japp, jag bor i en bonde kommun -.-

Fattar inte hur vi på 2012 kan tillåta att vissa personer saknar dator, det är ju en ren förskräckelse att vara ifrån datorn i mer än 10 timmar tycker bara jag...

Sen frågade jag varför de inte köpte dator...
Svar: Vi vet inte hur man gör när man installerar spel, det är så mycket enklare att bara starta igång det direkt på X lådan eller lekstationen..
Dock så har vi ju sett att PC grafik är så mycket bättre, men detta lockar inte dessa konsol gamers.. Själv får jag värsta huvudvärken av att spela Super mario på ett Nintendo Wii t.ex...

Det som märks på dagens svenskar är att många inte har råd.. Japp vissa har skrivit om att folk inte har råd helt enkelt...
Men att bygga en dator behöver inte kosta mer än 2000 för att kunna spela på någorlunda bra grafik och så och köra spel via PC sparar man 100lappar på då ett PC spel oftast kostar 200kr mindre än X360 och lekstationens spel,
kanske dags för ett stopp av försäljning av konsoler på SIBA och sådana affärer, jag har en vän som kom in där och skulle köpa något att spela på och han kollade på laptops i 1 timme, efter timmen så kom det personal som frågade vad han letade efter..
Han sa då att han ska spela spel och ha kul mot andra spelare,
personalen visade honom till spelkonsolerna och sa att dessa är framtiden..
Han blev då sur och lämnade och ja, där ser vi ett typiskt exempel på att många i den svenska befolkningen blir lurade på att köpa konsoler istället för datorer och köper de datorer så får de oftast skit då de flesta rekommenderar Laptops före stationära som INTE klarar spel... Japp jag var en av dessa offren för 4 år sedan, sedan dess har jag inte varit inne på SIBA eller liknande.

Aja on-topic igen... Game är en riktigt dålig butik numera, överpris på allt, jag sålde ett spel för 1 år sedan för 50kr, dagen efter sålde de ut mitt spel för 499kronor... Jag blev då riktigt förbannad och frågade hur och varför de lurade mig på pengar, men de ljög och sa att det inte var ett begagnat spel..
Så ja.. Game, riktigt skitställe att handla på.

Sorry för en lång föreläsning om hur det ligger till i fattig Sverige idag.

Bara tillägga en sak i slutet...
Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du generaliserar oss PC spelare lite för mycket. Det finns många som inte är helt och hållet hjärndöda och som vill ha spel som är lite svårare, och angående censur så har jag inte märkt att FPS spel är särskilt censurerade till dator. Sen kan jag nog hålla med om att spel som har varit bra, WoW är ett bra exempel, har blivit nerdummade så att en 6-åring kan köra highend content utan att ens försöka. Det handlar inte om att "alla" PC spelare eller att "alla" konsolspelare vill ha nerdummade spel utan det handlar om att yngra personer som saknar reaktionsförmåga eller taktiskt tänkande inte klarar av att spela svåra spel. Och därför har de blivit nerdummade från den nivån de var på förr när det var spelare som gjorde spel och inte ett girigt företag.

I slutändan handlar det om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du kanske inte har tänkt på detta men BF3, till exempel, är på konsol är nästan exakt samma sak som BF3 på PC, ja utom att PC har bättre grafikinställningar tillgängligt. Dessutom så kan man ju köra med en Xbox kontroll till PC om man vill det.

De enda spelen som är PC exklusiva är ju RTS och MMO. Det enda stället jag kan hålla med på är MMO fronten där WoW har blivit nerfat till dagisnivå, annars är det inte mycket skitspel.

Men vill du vara en konsol fanboy får du vara det, jag hindrar dig inte.

Permalänk
Medlem

Blir riktigt trött på alla generaliseringar i denna tråden.. Inget är bättre än det andra. Det beror på vad man föredrar.

Konsol har enligt min erfarenhet en mycket yngre publik, full av trickshooting och gallskrikande barn och/eller lite äldre casual spelare.
PC är den utan tvekan bästa maskinen för "competitive" spelande.

Avskyr verkligen att spela FPS med handkontroll då man tiltar lite på en spak och slutar tilta den då man är på den position man vill och inte fysiskt rör något "så som en mus" dit man vill titta.

@Kagamex, Skulle bf3 vara detsamma på konsol som på PC? Think again. Att spela Bf3 på PS3 känns som att spela i sirap.. Fpsen är fruktansvärd och hela spelet känns långsamt..

Edit: Stavning.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Roflmao. Mad cus u no have?
Du har inte tänkt på att det finns konsollspel som aldrig kommer till PC?
Dessutom så är vissa genrer roligare att spela på konsoll än dator, det slog dig aldrig heller?
Sen så tänkte du aldrig på att man kan tycka olika?

BRB ska spela Final Fantasy på dator, fast neee. Eller vänta, jag kan ju ta hela familjen och sätta mig och spela Buzz eller något annat familjespel på datorn, fast nee. Få exempel.

PC har bättre prestanda och är mer komplexa där med bättre spel.
Gillar du handkontroller finns det inget som säger att det inte ska gå att fixa till PC, gillar du stora skärmar kan du använda det!?
Vill du spela spel i vardagsrummet med din familj kan du ha en dator stående istället för en konsol eller ha en bärbar, alternativt använda splashtop THD till din tegra 3 modul.

Att många spel släpps till konsoler betyder inte att konsoler är bättre på något vis än PC. Det handlar bara om att vissa företag tycker det är mer lönsamt att sälja det till konsoler.

Det finns inget att tycka olika om när man snackar vad som är bäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

njaa var väl inte riktigt det jag menade när jag skrev att dom blivit fördummade, det jag menade är att man får ALLT förklarat "tryck denna knapp" "på musknappen skjuter du" "där byter du vapen" jadajada. Farten har väl inte riktigt med det att göra, kan ju säga att jag får RÅPISK de få gångerna jag startar CS trots att jag spelat quake som är betydligt mycket snabbare i alla tider. Kollar man singleplayer så ser man tydligare hur pass enkelt dom gjort spelen, tom i battlefield springer man omkring och blir avbruten av dryga cutscenes alá CoD. Mapsen såg väldigt anorlunda ut "förr" och nu tex, förut fick man liksom "hitta" sin väg till slutet av banan, nu kan man i princip inte köra fast och måsta fundera på vad man kan ha missat på vägen.
Postar några kaxiga bilder som tydliggör mitt tänkande :D:
http://s-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/terminal01/2010/11/8...

http://250kb.de/u/110515/j/4ZdUnY3gToTP.jpg

Ungefär det där jag menar, dagens FPS gamer verkar vara den yngre målgruppen. (eller bara gamers som inte gillar att tänka i onödan xD)

Det där är en helt annan sak. Du jämför ett action fps som Doom med ett storydrivet FPS. Att dom valt att göra den linjärt är inte för att fördumma det hela eller vad du nu tror. Det är för att dom ska kunna lägga in just mellansekvenser så att spelaren ska få känslan av att dom styr handlingen i en film likt Band of Brothers.
Tänk på att Doom till playstation var mycket snabbare och svårare än Doom till PC. Så det där med fördummning bara för att det är konsol är helt fel.

Spel som battlefield spelas inte i singelplayer. Det är ett multiplayerspel och då kan man inte förvänta sig något vettigt.

Allt du nämner har inget med konsol att göra över huvudtaget.

Skrivet av thorsama:

Sen är det ju så att en konsol-kontroll är väldigt dumbed down, den har ett ganska lågt antal knappar och därav tvingas utvecklarna skapa enklare spel, så det är ju inte bara hårdvaran som förstör utvecklingen.

Jag ser alltså inte din poäng med att det skulle vara mer kvalité i konsol spel än i pc spel, utveckla snälla.

Tänk på att knapparna till en PS3 tex. är analoga och kan ge flera värden. Knapparna till PC är bara on/off switchar.
Det gör att kontrollerna inte funkar till FPS eller RTS. Men tangentbord fungerar så mycket sämre till alla andra spel.
Tex. sport och racing är nästan omöjligt på tangentbord just för att den saknar analoga knappar och spakar. Det går att köpa till kontroller eller använda kontroller till datorn från PS3 men i spel som tex. Batman Arkham Asylum blir kontrollerna till PC versionen MYCKET sämre än till PS3. Du får leva med en delay och avsaknad av precision.

Det jag menar med mer kvalitet är att när man tex. köper ett toppspel till PC så får man oftast ett spel med dålig story, halvtaskigt gjort och buggar som får den att verka som en tidig betaversion.
Köper man ett spel till konsol får man oftast en hel produkt från början till slut. De spel till konsol som fungerar dåligt är hybridspel som är utvecklade till flera enheter som Skyrim, Men exklusiva titlar till konsol är kvalitet rakt igenom.
Jag får inte samma snygga grafik på en konsol som jag får på PC med eyefinity och maxade inställningar men oftast är spelglädjen mycket mindre.
Tar man ett äventyrsspel som Uncharted 2 till PS3 så har man ett komplett spel med mycket spelglädje. Grafiken är inte den bästa men den är nog för att få ut det budskap spelutvecklaren försöker få ut till spelaren. Storyn i spelet är riktigt bra och voice acting och karaktärerna är väl genomtänkta.

Nu finns det inget spel till PC som kommer i närheten av Uncharted inom samma genre. Men tex. Crysis 2 är ett snyggt spel, dock saknar spelet story, känsla och allt annat som ger spelglädje.
Ett annat spel är Starcraft 2 som har en hel del spelglädje i multiplayer men i singelplayer är storyn skit även om den är välarbetad. Karaktärerna är lika personliga som en burk pripps blå med en cigarettfimp i och grafiken i spelet ligger under vad man kan få på en konsol.

En liknelse som passar är att när man köper ett spel till PS3 så är det som att titta på Star Wars IV: Return of the Jedi och när man köper ett spel till PC är det som att titta på Star Wars: The Phantom Menace.

Skrivet av Kagamex:

Du kanske inte har tänkt på detta men BF3, till exempel, är på konsol är nästan exakt samma sak som BF3 på PC, ja utom att PC har bättre grafikinställningar tillgängligt. Dessutom så kan man ju köra med en Xbox kontroll till PC om man vill det.

De enda spelen som är PC exklusiva är ju RTS och MMO. Det enda stället jag kan hålla med på är MMO fronten där WoW har blivit nerfat till dagisnivå, annars är det inte mycket skitspel.

Men vill du vara en konsol fanboy får du vara det, jag hindrar dig inte.

Jag är ingen fanboy. Om jag var det skulle jag inte sitta med Eyefinity och köra spel med dubbal 6970. Det är rätt mycket hårdare än dom flesta här på Swec.
Skillnaden är att jag går inte ut som en idiot och börjar säga att alla som gillar konsoler är amatörer. Det enda jag vill förmedla är en objektiv vinkling på det hela för att återspegla verkligheten. Just nu är det så att dom flesta spel som släpps till PC rätt dåliga spel och många spel till konsoler är mycket bättre. Då är det en självklarhet för mig att ta till mig av båda världarna istället för att bara välja en enda. Men om någon frågar mig vilka dom 10 bästa spelen som släppts ett år är kommer jag mest troligt nämna konsolspel just för att spelen har varit mycket bättre än vad som erbjudits till PC.

Just nu så har medelåldern på Swec gått under 13 år vilket resulterar att man inte får vara neutral och använda sig av både PC och PS3. Man måste välja en sida och kasta pajer och snacka skit om andra sidan. Otroligt tråkig utveckling av forumet.

Visa signatur