Intel visar upp första fungerande prototypen av Nikiski

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp första fungerande prototypen av Nikiski

En bärbar dator med transparent pekplatta som inte ser ut som någonting annat gör entré på CES 2012. Intel visar upp konceptet Nikiski för användare på språng.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså som iPhone 5 "skulle" se ut.. Enligt många på nätet iaf xD

Hoppas verkligen på att det här fungerar bra. riktigt snyggt isf!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

What? Hur kan ditt misstag vara relaterat till att du säger att SC inte lägger upp det i flöder på förstasidan?
Nu är det ju så att de gör det men ok.

Permalänk
Entusiast

Kul teknikdemo men har svårt att se konceptet slå i verkligheten. Tangentbordet ser lite väl hoptryckt ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en sådan:O

Permalänk
Medlem

Alltså det är inget jag tror att jag har nytta av, men det är ju riktigt häftigt däremot! Jag gillar det! Ger mig lite Windows Phone vibbar i desigen när den är i hopfällda läget.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

lol..
Hur tänkte de nu då?

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen häftigt - but what is it good for?

Permalänk
Medlem

Cool idé. Om man utnyttjar det på ett bra sätt så kan det nog bli väldigt lyckat.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Ser ut som att det kommer bli lika populärt som de små skärmarna som fanns till bärbara datorer när Vista släpptes.
De små 3-4 tums stora skärmarna som satt på locket av den bärbara datorn. Som kunde visa musikspelare, mejl osv.

Det blev ingen större hit vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Det som Intel skulle vinna mest på med ultrabook är nog om de startade med touchplattor som fungerar i klass med Apples. Med min Macbook har jag aldrig ens funderat på att köra med mus men på varje windows bärbar så har man ju direkt letat efter en mus även om man bara ska surfa.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Som touchpad för mus så är det briljant. HAr jag ändå datorn igång så öppnar jag nog hellre locket. Dom andra grejerna som dom visar när dom fäller ihop datorn tar ja nog hellre upp telefonen för

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"It's an ultra-book that you can type everything. In a normal way! But over here we got a touchpad that you can move the mouse using the touchpad."

Framtiden är här!!
edit: Och om man vill veta ifall man fått mail behöver man bara stänga datorn och vända den upp och ner. Praktiskt så det förslår!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Är det bara jag som blir irriterad på han med baskern? Vad är det egentligen för outfit han har, ser ut att höra hemma i något spel. Även jobbigt att lyssna på hans engelska.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Rätt meningslöst om man måste ha igång datorn...

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Do want! Fast ändå inte. Det är typ som en Apple pryl - vill ha men vet inte varför!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Gammalt, LG gjorde en mobil med transparent skjutbar lucka med touch för några år sedan: LG GD900.

Om jag slår igen datorn är det väl för att jag var färdig med den och antagligen stoppar den i en väska eller dylikt? Vill jag kolla mailen tar jag upp telefonen eller öppnar datorn, vilket man ändå fick lov att göra för att kunna svara på ett mail?

Sjukt onödig grej enligt mig, men de kommer säkert sälja ett par miljoner ändå till överpris av ingen egentlig anledning alls..

Visa signatur

Live for the nights you'll never remember with the people you'll never forget.

Permalänk
Medlem

Ball teknik men på en bärbar? Hade kanske varit något om man gjorde en vikbar sufrplatta och kanske ett transparent tangentbord eller likande.

Permalänk
Medlem

Nja, vet inte om jag gillade det riktigt, men allt ska visst gå mot touch numera.
Gillade dock wow-killen vid 1:10 hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaxe:

Gammalt, LG gjorde en mobil med transparent skjutbar lucka med touch för några år sedan: LG GD900.

Om jag slår igen datorn är det väl för att jag var färdig med den och antagligen stoppar den i en väska eller dylikt? Vill jag kolla mailen tar jag upp telefonen eller öppnar datorn, vilket man ändå fick lov att göra för att kunna svara på ett mail?

Sjukt onödig grej enligt mig, men de kommer säkert sälja ett par miljoner ändå till överpris av ingen egentlig anledning alls..

Håller med. Fattas bara att dem kommer på att ha vibrator i datorn så man vet när man får mail >_>

Permalänk

Skulle vilja sätt att hela tangent bordet var i sån här touch likande!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

jag gillar det inte, hade föredragit en touchscreen som man kunde skruva på när man fällde ihop den så man att får en full tablet istället för en så avlång och otymplig

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xfmimd:

Skulle vilja sätt att hela tangent bordet var i sån här touch likande!

Acer har en sådan dator redan. Den fick inte alltför bra betyg.
Förstår inte alls vitsen eftersom det är oändligt mycket skönare att skriva på ett tangentbord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vem skulle vända datorn upp och ner för att kolla mailen eller ändra i almanackan på en mindre skärm?

Skulle det vara en fetingsurfplatta under skulle jag möjligtvis se användningsområde till den. Men tycker konceptet verkar vara rätt värdelöst faktiskt.

Permalänk

Jag förstår inte konceptet? vad ska detta vara bra för? Den ser ju bara stor och otymplig ut. Tror Intel bara kastar pengar i sjön på detta projekt. Lite väl negativ men någon får gärna upplysa mig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowZombie:

Jag förstår inte konceptet? vad ska detta vara bra för? Den ser ju bara stor och otymplig ut. Tror Intel bara kastar pengar i sjön på detta projekt. Lite väl negativ men någon får gärna upplysa mig.

Glöm inte att detta fortfarande är en bärbar dator med en "unik" funktion som kan underlätta mycket, speciellt i arbetslivet.

Jag själv skulle föredra något som detta istället för en laptop + surplatta (där surfplatta har enorma begränsningar jämfört med detta interface).

"unik" = HP har en notebook med roterbar skärm som är helt som en Pad.

Visa signatur

Wow. PIII och Voodoo. Back to old days

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima_P:

Glöm inte att detta fortfarande är en bärbar dator med en "unik" funktion som kan underlätta mycket, speciellt i arbetslivet.

Jag själv skulle föredra något som detta istället för en laptop + surplatta (där surfplatta har enorma begränsningar jämfört med detta interface).

"unik" = HP har en notebook med roterbar skärm som är helt som en Pad.

Skillnaden är att HPs notebook fyller en funktion.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet