Personligen så gillar jag *nix-system, jag gillar inte heller att behöva fixa, trixa, fippla och bygga med min huvudsakliga arbetsstation, den ska bara fungera direkt utan att jag behöver kolla så inte grafikkortet jag vill ha inte fungerar med moderkortet, att moderkortet inte av någon outgrundlig anledning inte tycker om minne från <namn på tillverkare>, att chassit jag köper inte är fyra millimeter för smalt för CPU-kylaren jag tänkt köpa och så vidare. Dessutom vill jag gärna kunna bara koppla in och slå på maskinen så fort jag fått hem den, därför kör jag en Mac som min "huvuddator".
Det var alltså ett väl avvägt val från min sida, hade jag kunnat köpa en burk med Solaris eller IRIX för samma pris hade jag gjort det men de tillverkas inte ens längre...
Jag är av en helt annan uppfattning vilket antagligen gör detta till en smaksak. För mig är min huvuddator den som ska vara starkast och mest uppdaterad av de alla så att så få dörrar som möjligt är stängda. För att passa mina behov och samtidigt ge mig ett rimligt pris så utvärderar jag varje komponent som går in i dator noga, passar den mitt behov? Ligger den rätt i pris jämfört med andra produkter (prisvärd)? Passar den in med övriga komponenter? Det behöver idag inte vara alls svårt att få ihop en dator som verkligen fungerar bra för just mina behov, kompatibilitet behöver man sällan ens fundera på med Windows7. För mig är dessutom en framtidssäker lösning ett måste, jag byter kanske grafikkort 3 gånger innan jag köper ny komplett dator och då vill det till att modekortet kan leverera. Det kan vara värt att gå upp någon 100 lapp i pris för att längre fram få ut mer av systemet när en specifik komponent bytas ut.
Man kan så klart sitta o säga att hårdvaran är så snabb idag att man inte behöver fundera på det, enligt mig kan man dock aldrig få för snabb dator, iallafall inte med dagen teknik.
- Det hade inte varit dumt om dator startar på 1 sek
- Det hade inte varit dumt om den kan packa upp en 10 GB fil på 1 sek
- Det hade inte häller varit dumt om den byggde mitt Visual Studio mastodont projekt på 1 sek.
- O.s.v, o.s.v
Det finns ingen hastighets begränsning så varför hålla igen? Hade vi haft säkrare transport medel och inga hastighets regleringar så hade det troligen varit samma sak där. Varför vänta i onödan? Finns det någon som har för mycket tid?
Självklart finns det användare som inte har dessa kraven utan kanske bara jobbar lite i office och surfar lite men då pratar vi om casual users oftast och det är väll främst dessa som väljer Mac och färdigbyggda PC datorer (exlusive bärbart där man inte har fullt den friheten).
Och när det gäller att försvara uppoffringarna, där har vi väl ändå custombyggarna i ett nötskal? Killarna som lagt 100+ timmar på sin dator, uppgraderingar, casemods och allt möjligt annat som får den att se ut som en fjortonårings dröm med biohazard-cutouts, lysdioder och minst fem 120 mm-fläktar (ja, nu tar jag i men vem känner inte någon som lagt löjligt mycket tid på att bygga ihop en sån dator?). Vill du se någon som rabiat försvarar sin dator och valet av just den datorn med de komponenterna så är de väl ett lysande exempel?
Förstår inte vad du vill komma med detta? Det fina med PC marknaden är att du kan anpassa den helt efter vad du vill ha, för mig är det stilrent, tyst och kraftfullt i kombination, för någon annan kanske det är bara överklockat, kylning och diaoder som är prioritat. Kan inte alla få välja själv hur de vill ha sina datorer oavsätt om de är 14isar eller 30- åringar?
Om jag lägger tid på att leta upp de bästa komponenterna för mig så lär jag mig troligtvis också en hel del på vägen, när valet är gjort så kan jag förhoppningsvis också förklara varför jag valde just den komponenten. Självklart kan det vara så att man läser på lite för dåligt ibland och gör dåliga val och vissa väljer att stå för sina misstag medan andra försvarar dem även om det inte finns mycket att gripa efter.
CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide