Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Personligen så gillar jag *nix-system, jag gillar inte heller att behöva fixa, trixa, fippla och bygga med min huvudsakliga arbetsstation, den ska bara fungera direkt utan att jag behöver kolla så inte grafikkortet jag vill ha inte fungerar med moderkortet, att moderkortet inte av någon outgrundlig anledning inte tycker om minne från <namn på tillverkare>, att chassit jag köper inte är fyra millimeter för smalt för CPU-kylaren jag tänkt köpa och så vidare. Dessutom vill jag gärna kunna bara koppla in och slå på maskinen så fort jag fått hem den, därför kör jag en Mac som min "huvuddator".

Det var alltså ett väl avvägt val från min sida, hade jag kunnat köpa en burk med Solaris eller IRIX för samma pris hade jag gjort det men de tillverkas inte ens längre...

Jag är av en helt annan uppfattning vilket antagligen gör detta till en smaksak. För mig är min huvuddator den som ska vara starkast och mest uppdaterad av de alla så att så få dörrar som möjligt är stängda. För att passa mina behov och samtidigt ge mig ett rimligt pris så utvärderar jag varje komponent som går in i dator noga, passar den mitt behov? Ligger den rätt i pris jämfört med andra produkter (prisvärd)? Passar den in med övriga komponenter? Det behöver idag inte vara alls svårt att få ihop en dator som verkligen fungerar bra för just mina behov, kompatibilitet behöver man sällan ens fundera på med Windows7. För mig är dessutom en framtidssäker lösning ett måste, jag byter kanske grafikkort 3 gånger innan jag köper ny komplett dator och då vill det till att modekortet kan leverera. Det kan vara värt att gå upp någon 100 lapp i pris för att längre fram få ut mer av systemet när en specifik komponent bytas ut.

Man kan så klart sitta o säga att hårdvaran är så snabb idag att man inte behöver fundera på det, enligt mig kan man dock aldrig få för snabb dator, iallafall inte med dagen teknik.

- Det hade inte varit dumt om dator startar på 1 sek
- Det hade inte varit dumt om den kan packa upp en 10 GB fil på 1 sek
- Det hade inte häller varit dumt om den byggde mitt Visual Studio mastodont projekt på 1 sek.
- O.s.v, o.s.v

Det finns ingen hastighets begränsning så varför hålla igen? Hade vi haft säkrare transport medel och inga hastighets regleringar så hade det troligen varit samma sak där. Varför vänta i onödan? Finns det någon som har för mycket tid?

Självklart finns det användare som inte har dessa kraven utan kanske bara jobbar lite i office och surfar lite men då pratar vi om casual users oftast och det är väll främst dessa som väljer Mac och färdigbyggda PC datorer (exlusive bärbart där man inte har fullt den friheten).

Skrivet av mludd:

Och när det gäller att försvara uppoffringarna, där har vi väl ändå custombyggarna i ett nötskal? Killarna som lagt 100+ timmar på sin dator, uppgraderingar, casemods och allt möjligt annat som får den att se ut som en fjortonårings dröm med biohazard-cutouts, lysdioder och minst fem 120 mm-fläktar (ja, nu tar jag i men vem känner inte någon som lagt löjligt mycket tid på att bygga ihop en sån dator?). Vill du se någon som rabiat försvarar sin dator och valet av just den datorn med de komponenterna så är de väl ett lysande exempel?

Förstår inte vad du vill komma med detta? Det fina med PC marknaden är att du kan anpassa den helt efter vad du vill ha, för mig är det stilrent, tyst och kraftfullt i kombination, för någon annan kanske det är bara överklockat, kylning och diaoder som är prioritat. Kan inte alla få välja själv hur de vill ha sina datorer oavsätt om de är 14isar eller 30- åringar?

Om jag lägger tid på att leta upp de bästa komponenterna för mig så lär jag mig troligtvis också en hel del på vägen, när valet är gjort så kan jag förhoppningsvis också förklara varför jag valde just den komponenten. Självklart kan det vara så att man läser på lite för dåligt ibland och gör dåliga val och vissa väljer att stå för sina misstag medan andra försvarar dem även om det inte finns mycket att gripa efter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Varför jag inte vill ha en stationär mac.
För att dem inte går att bygga efter mina krav. Jag kan inte välja en Mac som rymmer 20x 2TB diskar i spegelraid samt en vettig raid0+1 4x konfiguration för systemdisken sen med ett riktigt bra grafikkort och kan överklockas med lätthet till 4,8GHz. Sen öppnar jag och bygger med den bryter jag garantin. TACK.

Så därför kan jag inte köra mac efterssom dem inte har burkar som duger för mig.

Visa mig gärna en mac som motsvarar WS1 i min signatur. Gärna vattenkyld och med en relativt skaplig chassi temp för att hårddiskarna skall må som bäst och hålla så länge som möjligt.

Edit: Varför inte en Mac laptop? Efterssom jag inte har någon användning för en laptop osv "PC" eller Mac

EDIT: Äger en PPC bestyckad Mac Mini som kör MorphOS

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad man föredrar är högst personligt. Men som jag ser det så finns det några distinkta för och nackdelar med båda.

Mac.
Pros: Användarvänligt, enkelt, snygg design.
Cons: Dyrt, inte särskilt naturvänligt, (uppgradera mac > ny dator oftast, uppgradera till pc > 1/2 komponenter oftast). Dålig kompabilitet, allmänt ned-låst os.

PC.
Pros: Billigt, enkelt att uppgradera, bättre kompabilitet med program, då en majoritet använder windows är detta helt naturligt.
Cons: Kan innebära mycket jobb, risk för bsod, större risk för virus etc.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

PC.
Cons: Kan innebära mycket jobb, risk för bsod, större risk för virus etc.

Dock är det många som jag som inte förlitar sig blint på Windows utan även kör Linux och då kan jag inte påstå att virus risken är stor

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Dock är det många som jag som inte förlitar sig blint på Windows utan även kör Linux och då kan jag inte påstå att virus risken är stor

Min kusin fick ett av dom få virusen som finns till mac, då han trodde att mac inte kunde få virus och inte hadde skydd. Mina datorer med windows har aldrig skadats av virus och sen vista (har 7 nu) har jag alldrig fått bsod förutom vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Min kusin fick ett av dom få virusen som finns till mac, då han trodde att mac inte kunde få virus och inte hadde skydd. Mina datorer med windows har aldrig skadats av virus och sen vista (har 7 nu) har jag alldrig fått bsod förutom vid överklockning.

Jag svarade mestadels för att han missade linux användare helt i PC ekvationen.
Jag har själv inte fått något virus på mina Windows maskiner och inbillar mig fortfarande att det är handhavar fel om man får virus i största hand dvs oförsiktigt användande och okunskap som leder till att man får virus.

Så virus har ingen effekt på mitt val av "PC" vs Mac överhuvudtaget utan 4 inlägg upp är min riktiga anledning till valet av "PC".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Sant sant, generaliserade lite.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

För att dem inte går att bygga efter mina krav. Jag kan inte välja en Mac som rymmer 20x 2TB diskar i spegelraid samt en vettig raid0+1 4x konfiguration för systemdisken sen med ett riktigt bra grafikkort och kan överklockas med lätthet till 4,8GHz. Sen öppnar jag och bygger med den bryter jag garantin. TACK.

En dator med 20 diskar är ingen WS, det är en filserver. Det skall gå att åstakomma med mac också men då kollar vi på racklösningar och en helt annan prislapp.(vilket gör att det faller bort)

mig veterligen är det ingen som har lyckats överklocka ett grafikkort till 4,8 GHz

Det du söker efter är osmart mix av WS och server, du kommer inte hitta din kombination hos något PC tillverkare heller, utan du får sätta ihop din egen lösning.

Jämnför tex. Dell's datorer med Apple's, annars jämnför man inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

En dator med 20 diskar är ingen WS, det är en filserver. Det skall gå att åstakomma med mac också men då kollar vi på racklösningar och en helt annan prislapp.(vilket gör att det faller bort)

mig veterligen är det ingen som har lyckats överklocka ett grafikkort till 4,8 GHz

Det du söker efter är osmart mix av WS och server, du kommer inte hitta din kombination hos något PC tillverkare heller, utan du får sätta ihop din egen lösning.

Jämnför tex. Dell's datorer med Apple's, annars jämnför man inte riktigt samma sak.

Osmart beror väll på vad man har burken till? Jag jobbar med enorma mångder data på min WS så det behövs, självklart har jag en separat filserver med. SÅ jag tycker inte att det faller bort efterssom du inte behöver titta på server/racklösningar för att ha mycket lagringsutrymme på en vanlig "PC", nästan alla stora chassin idag har ju plats för allt från 8-12st 3,5" diskar. Inte vill ajg sitta och kompillera ett stort projekt jag kodar på på en filserver det skulle ta bra mycket längre tid än på min WS. Samma sak gäller nog folk som editerar höguplöst film och håller på med sådant då märker du snabbt att lagringsutrymmet på en iMac inte räcker till samt att du inte får lika vass hårdvara för övrigt.

Jag kan lika gärna säga att jag tycker det är onödigt med många GPU lösningar men det säger jag inte för det är upp till användaren vad dem behöver och i det här fallet kan inte en Mac erbjuda mig vad jag vill ha.

Sen skrev jag det lite dumt, jag menar självklart min processor när jag skriver 4,8GHz.

Sen är det inget konstigt att behöva mycket lagringsutrymme men samtidigt en vass burk överlag efterssom man kan (beroende på vad man har datorn till) använda både grafikkortet samt processorn för att sköta uträkningar.

Så har man krav på mycket lagringsutrymme och vassa grafikkort så är Mac inget man söker.

Så hur jag än ser på det kan jag inte ersätta mina mest använda maskiner med en Mac för dem kan inte ha specifikationerna jag har krav på.

EDIT:

Skrivet av mattoys:

Du kan utan större problem kasta in fler hårddiskar i valfri tower maskin från Dell än du kan i iMac och Mac Pro och till ett billigare pris och sedan om du vill sätta i ett kontrollerkort som lämpar sig om du inte vill använda moderkortets raid-lösningar samt få ett bra mycket bättre grafikkort.

Så jag kan hitta bra mycket mer acceptabla lösningar från valfri "PC" tillverkare än hos Apple.
Är det dock en kontorsdator du är ute efter så duger en iMac bra men absolut inte för mig vilket var vad jag sa, har man stora speciella krav duger dem inte och det är mer än jag som har krav på sina burkar. Så som jag sa, mac går inte för mig men fungerar säkert ypperligt till många andra.

Så att komma och säga till mig att vad jag behöver eller inte är inte din ensak och sedan kalla det omsart utan att veta ett dyft om vad jag arbetar med eller har datorn till, inte säger jag till dig vad du behöver och absolut kallar jag inte din dator för osmart för du har säkert en dator som passar dina behov. Jag hade nämligen gärna haft en bra mycket mindre datorn äv vad jag har om jag kunnat ha det men nu är inte så fallet och Mac faller bort för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag menar med osmart är att det är dumt att överklocka och samtidigt köra raid då man ökar risken för att lagra korrup data på raiden.
Du har väll inte flera TB stora kompileringsprojekt?
En strategi är att: du kör den aktuella versionen på din lokala dator, versionshantering har du på filserven, samt gamla projekt.
Liknande på filmprojekt där man arbetar mot en scratch disk på den lokala datorn.

Det behöver inte gå långsammare över nätverk heller.

Sedan har jag inte sagt vad du behöver och inte behöver. Jag har bara sagt att din lösning är väldigt nichad.

DU GÖR PRECIS SOM DU SJÄLV VILL.

Permalänk
Skrivet av som99:

Så därför kan jag inte köra mac efterssom dem inte har burkar som duger för mig.

Visa mig gärna en mac som motsvarar WS1 i min signatur. Gärna vattenkyld och med en relativt skaplig chassi temp för att hårddiskarna skall må som bäst och hålla så länge som möjligt.

Edit: Varför inte en Mac laptop? Efterssom jag inte har någon användning för en laptop osv "PC" eller Mac

EDIT: Äger en PPC bestyckad Mac Mini som kör MorphOS

Det du skriver betyder ju inte att Mac är en dålig dator, en dålig produkt. Utan att DU har tämligen speciella krav som gör att Mac kanske inte passar eller ens funkar för dig. Mac kan, och är, fortfarande en mycket bra produkt på det område de satsar på och för de kunder de siktar på eller för de kunder som tycker Mac passar för deras önskemål.

Försöker jag då påstå att Apple/Mac är bäst? Nä....

Försöker jag då påstå att W/MS är skit? Nä....

Däremot är det skit, och förbannat juvenilt av folk att sitta och kasta skit på företag, deras produkter och kunder med en massa tramsiga påståenden, bara för att man själv inte gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Det du skriver betyder ju inte att Mac är en dålig dator, en dålig produkt. Utan att DU har tämligen speciella krav som gör att Mac kanske inte passar eller ens funkar för dig. Mac kan, och är, fortfarande en mycket bra produkt på det område de satsar på och för de kunder de siktar på eller för de kunder som tycker Mac passar för deras önskemål.

Försöker jag då påstå att Apple/Mac är bäst? Nä....

Försöker jag då påstå att W/MS är skit? Nä....

Däremot är det skit, och förbannat juvenilt av folk att sitta och kasta skit på företag, deras produkter och kunder med en massa tramsiga påståenden, bara för att man själv inte gillar det.

Precis det jag menar, Apple är inga dåliga produkter dock inget som passar mina behov. Jag personligen har inget emot varken eller skulle jag behöva en ny produkt som tex en laptop så skulle säkerligen en bärbar mac vara en av kandidaterna och är helt beroende på vad jag är ute efter.

Så jag kastar inte skit på Apple utan använder det som lämpar sig efter mina behov Sen kan jag tycka att Apple är väldigt duktiga på att designa och jag tycker fortfarande att en del av Power Mac burkarna var väldigt fina och ångrar jag sålt min rent estetiskt samt nu när man kan köra MorphOS på den :/

Skrivet av mattoys:

Det jag menar med osmart är att det är dumt att överklocka och samtidigt köra raid då man ökar risken för att lagra korrup data på raiden.
Du har väll inte flera TB stora kompileringsprojekt?
En strategi är att: du kör den aktuella versionen på din lokala dator, versionshantering har du på filserven, samt gamla projekt.
Liknande på filmprojekt där man arbetar mot en scratch disk på den lokala datorn.

Det behöver inte gå långsammare över nätverk heller.

Sedan har jag inte sagt vad du behöver och inte behöver. Jag har bara sagt att din lösning är väldigt nichad.

DU GÖR PRECIS SOM DU SJÄLV VILL.

Jag förstår vad du menar, dock har jag övervägt för och nackdelar samt fördelar med överklockad processor, hastighetsvinsten var så pass viktig för mig att jag tar risken att få korrumperad data vilket kräver att jag ofta får använda en extra backup just ifall något skulle gå fel nu har jag dock inte erfarat dem problemen sedan jag införskaffade senaste moderkortet samt i7an.

Nej självklart är inte mina programmerings projekt flera TB stora men okomprimerade blir dem väldigt stora i vilket fall, och du har rätt med nätverkslagringen på ett par områden jag är lite lat på att använda filservern för annat än stabila builds både kompillerat och i source och har många så kallade nightly builds på WS1 vilket skulle kunna förflyttas till servern men sparas på WS1 av rent praktiska skäl samt lättheten att komma åt.
Sen kan nätverkslagringen fungera lika snabbt men problemet är att filservern används till mer än mina projekt så den arbetar även med annat vilket direkt orsakar en hel del begränsningar då om det enbart rör sig om minuter till någon timme per dag så räcker det för att jag inte vill ha allt där som aktuellt arbetas med.

Men på sikt skall jag ha en dedikerad lagringsmaskin för enbart min programmering men jag har högre prioriterade saker att lägga pengarna på före och det är inte precis läge att köpa en hög med hårddiskar nu med tanke på priserna.

Sen så självklart används inte allt lagringsutrymme till enbart mina kodnings projekt utan mycket annat som är inrelevant i det sammanhanget men dock saker som jag prioriterar att ha på WS1 istället för att lägga på min server.

Så småningom kommer jag sätta ihop fler burkar för att avlasta WS1 men det är inga billiga historier och tar tid men hur jag än vänder och vrider på det så trivs jag av många anledningar bra med att ha gott om lagringsutrymme på WS1 vilket kommer vara kvar för skall jag införskaffa en separat dator för tex spel med samma prestanda blir det en onödigt dyr historia för något som jag gör så pass lite som jag gör vilket är just spela.

Så mer byggs i framtiden men jag är inte mannen med guldbyxor så jag får ta en bit i sänder och just nu fick jag kasta fem tusen på ett nytt grafikkort eftersom det förra gick upp i rök samt att jag måste införskaffa annan hårdvara och mitt retro intresse är inte billigt med tanke på vad gammal hårdvara går på idag till Amiga och dyker de mer ovanliga sakerna upp på eBay så måste pengarna vara till hands.

Missförstå mig inte fel, jag försöker absolut inte vara otrevlig utan utgår från min situation och varför Mac inte lämpar sig för något jag behöver just nu.
Men Apple är passande för folk och jag ratar dem inte om jag behöver dem, dock just nu är det enbart PPC bestyckade Mac's i de sista generationerna som jag är ute efter just för MorphOS.

Allt handlar om tid och pengar samt prioriteringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tycker mig jämt höra det här "argumentet", att Apple-användare överlag är rabiata fanatiker som köper vad som helst med Apple-logon på.

Men, jag har då aldrig träffat en sådan Apple-användare, har väl ytligt stött på en eller två som varit i närheten men jag har däremot träffat otroligt många fler gamers som rabiat hatat Apple (och nu talar jag alltså IRL/AFK, inte online) och blivit genuint arga när man inte hållit med dem till hundra procent om att precis alla Apple-användare är får och idioter med för mycket pengar som köper undermåliga produkter bara på grund av marknadsföring.

Betyder det att jag tror att alla som spelar datorspel är lätt efterblivna fanatiker som i praktiken inte vet skillnaden på ett nätverksprotokoll och ett tangentbord? Nej. Det är även därför jag stör mig på att gång på gång på gång på gång få höra från de som ogillar Apple att Apple-användare överlag är fanatiska fanboys (samtidigt som de själva naturligtvis inte är anti-fanboys när de sitter och maniskt letar efter saker hos Apple och dess produkter som de kan klaga på...).

Oj då. Känns som att vartenda ord du skrev va vett. Kan inte mer än att hålla med dig till punkt och pricka.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Tro bara för allt i världen att en macbook har ens i närheten av 7h batteritid som de skriver. Jag vet inte vilket textprogram de använde för att testa (står att det är 7h när man skriver med ljusstyrkan på medium), men när jag skriver på Pages med ljusstyrkan på 1/3 så kanske den räcker i 4h. Absolut max.

Och du har använt en Macbook ordentligt så du VET att de inte klarar ens i närheten av 7h batteritid....?

Som du kanske sett så har det lagts in en länk som säger emot dig, har du ens läst testet, har du någon kommentar till det? Det verkade ju som om Apple var rätt tidiga med den nya processorn (det påstås ju jämt att Apple bara har gammal hårdvara...) och att testgubbarna var duktigt imponerade av denna MBP. Kan du erkänna att du kanske hade fel i ditt påstående...?

Jag har själv nu använt min MacBook Pro 15" i över 2,5 år och är det nåt som imponerat på mig (jodå, det är mycket mer som imponerar) så är det batteritiden jag får ut med min MBP.

Jag hade tidigare under några år använt flera olika Windows-laptop, de senare rätt kraftfulla saker, och där var det sannerligen inte mycket att imponeras av vad gäller batteritiden, detta trots att de vägde minst halvkilot mer, var nästan dubbelt så tjocka.

Jag testade batteritiden på min MBP flera gånger i början, och det var inte ens svårt att få ut mer än 6h på lättare arbete som t ex surfande, kolla/skriva/skicka email och liknande. Såg flera gånger över 6,5 h och det var då med användning utomhus på sommaren i skuggan (för att klara sig med så lågt skärmljus som möjlig då det givetvis sparar ström, men ändå se ok) och på ett dåligt trådlöst nät på hotellet jag bodde på ett par veckor, som gjorde att det tog lång tid att ladda sidor och att kontakten tappades titt som tätt och den fick söka och ansluta på nytt vilket sannolikt kostar mer ström än med en rask och stabil uppkoppling.

Har inte kollat vilken batteritid jag får ut nu för tiden på den, efter dryga 2,5 års användning. Men jag kan inte påstår att jag direkt märker av någon väsentligt skillnad i batteritiderna nu mot förut, även om det självklart inte lär prestera som ett nytt batteri.

Men Apple garanterar ju minst 80% av batteriets kapacitet efter 1000 laddcykler, vilket jag tyckte verkade väl optimistiskt första gången jag läste det då jag skulle köpa min MBP. Men nu har min MBP gått 830 laddcykler och håller fortfarande 87-89% kapacitet, så jag tror det kommer att visa sig att Apple inte far med osanning om den saken. Räknar man då lite löst på detta, att det nu skulle ha försvunnit ca 10-15% kapacitet från batteriet, så borde det ju betyda ca 10-15% lägre batteritid än de 7h, och ja, det känns som det kan stämma rätt väl med vad jag upplever idag. Det betyder att jag fortfarande idag (utan att ha testat det noggrant) kan få ut ca 6h vid lätt belastning om jag måste eller envisas.

Permalänk
Skrivet av Dr Tinnitus:

Och du har använt en Macbook ordentligt så du VET att de inte klarar ens i närheten av 7h batteritid....?

Som du kanske sett så har det lagts in en länk som säger emot dig, har du ens läst testet, har du någon kommentar till det? Det verkade ju som om Apple var rätt tidiga med den nya processorn (det påstås ju jämt att Apple bara har gammal hårdvara...) och att testgubbarna var duktigt imponerade av denna MBP. Kan du erkänna att du kanske hade fel i ditt påstående...?

Jag har själv nu använt min MacBook Pro 15" i över 2,5 år och är det nåt som imponerat på mig (jodå, det är mycket mer som imponerar) så är det batteritiden jag får ut med min MBP.

Jag hade tidigare under några år använt flera olika Windows-laptop, de senare rätt kraftfulla saker, och där var det sannerligen inte mycket att imponeras av vad gäller batteritiden, detta trots att de vägde minst halvkilot mer, var nästan dubbelt så tjocka.

Jag testade batteritiden på min MBP flera gånger i början, och det var inte ens svårt att få ut mer än 6h på lättare arbete som t ex surfande, kolla/skriva/skicka email och liknande. Såg flera gånger över 6,5 h och det var då med användning utomhus på sommaren i skuggan (för att klara sig med så lågt skärmljus som möjlig då det givetvis sparar ström, men ändå se ok) och på ett dåligt trådlöst nät på hotellet jag bodde på ett par veckor, som gjorde att det tog lång tid att ladda sidor och att kontakten tappades titt som tätt och den fick söka och ansluta på nytt vilket sannolikt kostar mer ström än med en rask och stabil uppkoppling.

Har inte kollat vilken batteritid jag får ut nu för tiden på den, efter dryga 2,5 års användning. Men jag kan inte påstår att jag direkt märker av någon väsentligt skillnad i batteritiderna nu mot förut, även om det självklart inte lär prestera som ett nytt batteri.

Men Apple garanterar ju minst 80% av batteriets kapacitet efter 1000 laddcykler, vilket jag tyckte verkade väl optimistiskt första gången jag läste det då jag skulle köpa min MBP. Men nu har min MBP gått 830 laddcykler och håller fortfarande 87-89% kapacitet, så jag tror det kommer att visa sig att Apple inte far med osanning om den saken. Räknar man då lite löst på detta, att det nu skulle ha försvunnit ca 10-15% kapacitet från batteriet, så borde det ju betyda ca 10-15% lägre batteritid än de 7h, och ja, det känns som det kan stämma rätt väl med vad jag upplever idag. Det betyder att jag fortfarande idag (utan att ha testat det noggrant) kan få ut ca 6h vid lätt belastning om jag måste eller envisas.

Ja, jag har en macbook, som jag använder nästan varje dag. I skolan och när jag inte är hemma.

Nej, jag kan inte erkänna att batteriet på min macbook räcker längre än det gör. Dock är det inte samma macbook som jag har som de testade. Jag kan inte uttala mig om alla apples produkter utifrån en enda.

Vad är det för hårdvara i din 2,5 år gamla?
Jag har en vit macbook årsmodell 2010, och i min räcker inte batteriet i några 6 timmar. Att du KAN få ut 6 timmar vid lätt belastning om du verkligen måste ser jag inte som en anledning att utlova 7 timmar.
Jag använder som sagt min i skolan varje dag, tror jag skriver och letar info på internet ungefär 4 timmar varje skoldag, och det finns ingen chans i världen att jag inte behöver ladda den.
Sen finns det ju folk som sitter 1cm från sina nästan avstängda skärmar, och stänger av airport så fort internetsidan har laddat klart...

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Ja, jag har en macbook, som jag använder nästan varje dag. I skolan och när jag inte är hemma.

Nej, jag kan inte erkänna att batteriet på min macbook räcker längre än det gör. Dock är det inte samma macbook som jag har som de testade. Jag kan inte uttala mig om alla apples produkter utifrån en enda.

Jag har en vit macbook årsmodell 2010, och i min räcker inte batteriet i några 6 timmar. Att du KAN få ut 6 timmar vid lätt belastning om du verkligen måste ser jag inte som en anledning att utlova 7 timmar.
Jag använder som sagt min i skolan varje dag, tror jag skriver och letar info på internet ungefär 4 timmar varje skoldag, och det finns ingen chans i världen att jag inte behöver ladda den.
Sen finns det ju folk som sitter 1cm från sina nästan avstängda skärmar, och stänger av airport så fort internetsidan har laddat klart...

Fast var det inte det du faktiskt gjorde, uttalade dig om alla andra MacBook när du påstod att man omöjligt kunde får ut 7h batteritid som Apple säger?

Saken är den att du behöver förstå var "upp till" kan betyda. Det betyder inte att man alltid kan få ut den angivna tiden, utan att det går under vissa förhållanden. Jag vet ännu ingen tillverkare som har som första prio att ange hur mycket tid man får ut på hård belastning, utan alla har i alla tider i första hand upplyst om hur mycket man kan få ut som bäst på låg last.

Bevisligen så går det alltså att få ut upp till runt 7h som utlovat ur en MBP, givetvis med låg last och inte onödig hög belysning m.m.

Hur du gör med din MacBook, hur mycket skärmljus du tycker dig behöva m.m. kan ju skilja från andra, men det betyder ändå inte att det skulle vara omöjligt att nå 7h med de modeller som Apple anger upp till 7h på.

Min MBP mid -09 har 2,8 processorn, 4GB ram (numera 8GB) 500GB HDD (numera 1TB) och i övrigt de specar som var aktuella för modellen, alltså dubbla grafikkort m.m. Ja kika här...

http://support.apple.com/kb/sp544

När jag använder min MBP så har jag normalt "allt" på, är egentligen bara BT jag sällan har på för jag använt det så sällan. Batteritiderna jag testade fram var ju med WiFi aktivt hela tiden, däremot med batterisparinställningarna justerade för ändamålet, alltså inte mer ljus än att jag såg ok, skärmen och datorn i vila efter typ 3 min overksamhet, den vaknar ju igen på ögonblicket så det spelar ju ingen roll direkt om den blev svart då. Ljuset på skärmen automatiskt reglerat, tangentljus av.

Jag kan än idag när den är över 2,5 år gammal och gått över 800 laddcykler, se 2-3 långfilmer på den på en laddning, om jag har moderat skärmljus på och filmerna ca 1,5 timmar långa. Jag gör det rätt ofta då jag ligger borta på jobb ofta och gärna lägger min MBP på magen i sängen och glor på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du har alltså samma modell som mig.
Min höll utan problem 5+ timmar när den var ny med wlan igång. Den klarar fortfarande över 4 timmar med wlan igång och skärmen på låg, men användbar nivå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vilket shafs det är om batteritiden. Hur länge batteriet varar är väldigt beroende på vad som göra med maskinen undertiden den inte är kopplad till strömuttaget. Att sitta och säga att min varar minsann 4+ timmar med detta och detta på/av säger absolut 0 om produkten.

För att vet exakt så måste man ta två datoreroch ladda dem lika länge, koppla ur och gör exakt samma saker på datorerna sen kan vi börja prata om differenser om det nu finns någon.

Jämför man ex Asus Zenbook och Apple MacBook air så står det i specarna att båda har 50Whrs batteri och att batteritiden är upp till 7 timmar på båda så vad är det som gör att ni tror att MacBook air varar längre? Eller är vi i det rosa molnet o snurrar nu igen?

Fram med vettiga oberoende tester på detta innan dess är det högst ointressant att diskutera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Själv så brukar jag köra på riktigt låg ljusstyrka ibland och då får jag 9 timmars batteritid när jag surfar runt och skriver dokument samtidigt. Om jag skriver med halva ljusstyrkan och surfar får jag runt 7 timmar. Om jag kollar på film får jag 5 timmars batteritid. Apple datorer är de enda bärbara jag har haft som ens är i närheten av utlovad batteritid. Jag har en unibody 2010. Kan det vara så att du inte skött ditt batteri? Du kanske kör med sladden ofta?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Vilket shafs det är om batteritiden. Hur länge batteriet varar är väldigt beroende på vad som göra med maskinen undertiden den inte är kopplad till strömuttaget. Att sitta och säga att min varar minsann 4+ timmar med detta och detta på/av säger absolut 0 om produkten.

För att vet exakt så måste man ta två datoreroch ladda dem lika länge, koppla ur och gör exakt samma saker på datorerna sen kan vi börja prata om differenser om det nu finns någon.

Jämför man ex Asus Zenbook och Apple MacBook air så står det i specarna att båda har 50Whrs batteri och att batteritiden är upp till 7 timmar på båda så vad är det som gör att ni tror att MacBook air varar längre? Eller är vi i det rosa molnet o snurrar nu igen?

Fram med vettiga oberoende tester på detta innan dess är det högst ointressant att diskutera.

Nu har i alla fall inte jag sagt ett pip om Air, eller att den var längre än någon annan. Jag återger bara mina egna upplevelser i saken, vilka är att när jag bytte från PC-laptop av kraftfull typ till min nuvarande MBP, så var MBP TOTALT överlägsen i batteritid. Detta trots att den var ännu mer kraftfull, ett halvt kilo lättare minst, ca hälften så tjock, och dessutom i jämförelse nästan ljudlös. Min MBP kostade ca 3000 kr mer, det var det verkligen värt för mig, och då fick jag helAlu-chassie, LED-skärm, belyst tangentbord och annat godis. Då fanns det vad jag vet inte en enda annan 15" laptop som kunde konkurrera på alla punkter och samtidigt vara väsentligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Nu har i alla fall inte jag sagt ett pip om Air, eller att den var längre än någon annan. Jag återger bara mina egna upplevelser i saken, vilka är att när jag bytte från PC-laptop av kraftfull typ till min nuvarande MBP, så var MBP TOTALT överlägsen i batteritid. Detta trots att den var ännu mer kraftfull, ett halvt kilo lättare minst, ca hälften så tjock, och dessutom i jämförelse nästan ljudlös. Min MBP kostade ca 3000 kr mer, det var det verkligen värt för mig, och då fick jag helAlu-chassie, LED-skärm, belyst tangentbord och annat godis. Då fanns det vad jag vet inte en enda annan 15" laptop som kunde konkurrera på alla punkter och samtidigt vara väsentligt billigare.

Okay? PC marknaden är en djungel när det kommer till laptops, mycket är tyvärr skräp men tar man sig tid att leta lite och tittar reviews så kan man få överlägsen hårdvara. Jag har själv haft ett par bärbara och det har hänt en hel del med batteritiden över åren vill jag påstå så därför måste man vara rättvis i sin jämförelse.

Jämför vi två datorer från samma år?
Jämför vi två datorer med lika stora batterier?
Jämför vi två datorer som är ämnade till sama sak (d.v.s mer eller mindre samma hårdvara)
Jämför vi två datorer som är lika nya? Ett batteri tar mycket stryk över åren särskilt om det är kopplat till strömuttaget större delen av tiden. Om jag inte minns fel så har batterier haft en uppskattat livslängd på 1 år tidigare, d.v.s det är en förbrukningsvara i högsta grad.

Det är inte sällan man träffar på folk som köper en Mac för 15 000 och tycker det är så mycket snabbare, så frågar man vad de mer specifikt bytade ifrån och då visar det sig att de då jämför med en 3 år gammal hårdvara som minnst sagt gjort sitt.

Så vad är det exakt för laptops du jämför här när du säger att Macen är så mycket bättre och prisvärdare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Personligen så gillar jag *nix-system, jag gillar inte heller att behöva fixa, trixa, fippla och bygga med min huvudsakliga arbetsstation, den ska bara fungera direkt utan att jag behöver kolla så inte grafikkortet jag vill ha inte fungerar med moderkortet, att moderkortet inte av någon outgrundlig anledning inte tycker om minne från <namn på tillverkare>, att chassit jag köper inte är fyra millimeter för smalt för CPU-kylaren jag tänkt köpa och så vidare. Dessutom vill jag gärna kunna bara koppla in och slå på maskinen så fort jag fått hem den, därför kör jag en Mac som min "huvuddator".

Det här är ju ren rappakalja, klart det är mer fixande när man bygger en dator men det är ju ditt val, du kan köpa en "färdig" PC och köra direkt så verkar vara ett vettlöst resonemang du för, men visst har man bara kaksmulor att försvara så gör man väl det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Apple har levt på Jobs filosofi och nu när hhan har lämnat in handuken så har jag svårt att tro att någon annna kan fylla i hans plats.

Om man ser på Apple's historia så har Jobs knappast varit ensam i sitt arbete. Kvar finns t.ex. designers såsom Jonathan Ive, utvecklare som Scott Forstall. Visst visionären är död, men jag tror knappast företaget tappat konceptet och de är nog ganska medvetna om vad som funkat och inte funkat genom åren. Det har liksom aldrig varit något enmansföretag. Det kommer troligtvis ske stora förändringar, men knappast att företaget är ute som vissa påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Om man ser på Apple's historia så har Jobs knappast varit ensam i sitt arbete. Kvar finns t.ex. designers såsom Jonathan Ive, utvecklare som Scott Forstall. Visst visionären är död, men jag tror knappast företaget tappat konceptet och de är nog ganska medvetna om vad som funkat och inte funkat genom åren. Det har liksom aldrig varit något enmansföretag. Det kommer troligtvis ske stora förändringar, men knappast att företaget är ute som vissa påstår.

Det intressanta är nu om Apple klarar av att leverera, de har sjuk press på sig särskilt när det gäller mobiltelefoner. Jag har aldrig själv haft en IPhone utan bara testat dem lite när jag fått möjlighet och jag känner redan att jag är trött på designen. Där har de andra telefon operativen en fördel efter som tröttnar man på SonyEricsson´s design eller support så kan man välja bland flertalet andra leverantörer. Visst finns det nackdelar med det med(när det kommer till utveckling) men ska Apple hålla kvar sina användare gäller det att de levererar kontinuerligt nu. Iphone 4s var ju inte direkt imponerande, hade faktiskt sett fram emot att se en ny design.

Dock lite OT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det säger ganska mycket när någon påstår att det är omöjligt att uppnå utlovad batteritid och någon annan samt tester visar på att det går utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det säger ganska mycket när någon påstår att det är omöjligt att uppnå utlovad batteritid och någon annan samt tester visar på att det går utan problem.

Ja antingen så har personen i fråga ett defekt batteri eller så pressar de andra datorn extremt, d.v.s de har mycket avstängt/nerskruvat. Man kan gå nästan hur långt som helst med att stänga av olika saker men när man gör en jämförelse så måste man hålla samma nivå på båda datorerna.

Så oavsätt vad en MBA klarar så är det fortfarande inget som säger att ex Asus Zenbook skulle vara sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, men titta här vad jag hittade : http://www.anandtech.com/show/4982/asus-zenbook-ux21-mbalike-battery-life-under-windows-7

Som vi kan se så är Zenbook strået vassar i detta testat men det är så marginellt att det troligen inte märks. Samma storlek på batteriet plus att MBA och Zenbooken de jämförde har mer eller mindre samma hårdvara så blir det såklart lika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja antingen så har personen i fråga ett defekt batteri eller så pressar de andra datorn extremt, d.v.s de har mycket avstängt/nerskruvat. Man kan gå nästan hur långt som helst med att stänga av olika saker men när man gör en jämförelse så måste man hålla samma nivå på båda datorerna.

Så oavsätt vad en MBA klarar så är det fortfarande inget som säger att ex Asus Zenbook skulle vara sämre.

Jag vet inte var du har fått Zenbook ifrån?
Diskussionen gällde ju huruvida Apple ljög om 7 timmar batteritid eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vet inte var du har fått Zenbook ifrån?
Diskussionen gällde ju huruvida Apple ljög om 7 timmar batteritid eller inte.

Ta en titt på testet igen kanske? Surfande så klarar den ca 4 timmar, finns det något som tar mindre ström som man kan göra på en dator? Och nog ska man väll kunna ta AnadTechs resultat på allvar, de har med största sannolikhet lagt sig på en "normal" nivå istället för att stänga av skärmar och allt vad nu folk gör för att få längre batteritid.

Precis som alla tillverkare(även Apple) skriver så är det upp till, glöm att man får ut det vid normal användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ta en titt på testet igen kanske? Surfande så klarar den ca 4 timmar, finns det något som tar mindre ström som man kan göra på en dator? Och nog ska man väll kunna ta AnadTechs resultat på allvar, de har med största sannolikhet lagt sig på en "normal" nivå istället för att stänga av skärmar och allt vad nu folk gör för att få längre batteritid.

Precis som alla tillverkare(även Apple) skriver så är det upp till, glöm att man får ut det vid normal användning.

Apple anger 5 timmar på 11" air, får anandtech drygt 4 timmar när de ligger lite över minimal belastning så anger apple väldigt ärliga batteritider.
Undrar fortfarande hur en Zenbook har att göra med MBP 15" och macbook white (som oxå de klarar specad batteritid)

Visa signatur