Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Drygt en centimeter tjockare, mycket sämre batteritid, sämre skärm, mycket sämre touchpad.
Läste du ens vad jag skrev?

Näe självklart ska den vara exakt som en macbook pro för att passa dina krav. Köp den där Asusen och stick till medelhavet i två veckor för resten av pengarna, jag lovar dig, du kan göra exakt samma saker med båda datorerna, den ena är finare och titta på men den andra kan ge en bättre upplevelse än en sketen dator som ska vara någon typ av prestige grejs idag.

Men vi vänder på frågan, visa mig en Apple dator som lämnar 10000kr (eller en utlandsresa) över och är likvärdig med en dator som ska agera som arbetsmaskin. Lycka till...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Näe självklart ska den vara exakt som en macbook pro för att passa dina krav. Köp den där Asusen och stick till medelhavet i två veckor för resten av pengarna, jag lovar dig, du kan göra exakt samma saker med båda datorerna, den ena är finare och titta på men den andra kan ge en bättre upplevelse än en sketen dator som ska vara någon typ av prestige grejs idag.

Men vi vänder på frågan, visa mig en Apple dator som lämnar 10000kr (eller en utlandsresa) över och är likvärdig med en dator som ska agera som arbetsmaskin. Lycka till...

Inte lönt att argumentera, kan aldrig övertyga en macanvändare till att det finns bättre alternativ, för så fort de vänder blicken mot sin kära iphone, ipad, imac, icrap så är de på sina rosa moln igen.

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Drygt en centimeter tjockare, mycket sämre batteritid, sämre skärm, mycket sämre touchpad.

Måste fråga, hur vet du att det är mycket sämre batteritid, mycket sämre touchpad och sämre skärm? Eller är du bland dina rosa moln redan?

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Måste fråga, hur vet du att det är mycket sämre batteritid, mycket sämre touchpad och sämre skärm? Eller är du bland dina rosa moln redan?

Touchpaden är alltid mycket sämre. Tror du mig inte har du inte använt en macbook.
Titta på specsen så skiljer det 2 timmar i batteritid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Jag behöver inte snåla in på en dator för att ha råd med semester

Du kan inte hitta någon laptop alltså försöker du skjuta över bevisbördan på mig, och dessutom på en helt annan produkt?
Moget sätt att diskutera.

För övrigt, normalt sett ligger på mac pro i samma prisklass som motsvarande workstations från HP/Dell etc.
Av någon anledning har apple nu valt att inte uppdatera den på evigheter, så där tänker jag inte säga emot dig i dagsläget, förutsatt att man av någon anledning inte är beroende av OS X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag behöver inte snåla in på en dator för att ha råd med semester

Du kan inte hitta någon laptop alltså försöker du skjuta över bevisbördan på mig, och dessutom på en helt annan produkt?
Moget sätt att diskutera.

För övrigt, normalt sett ligger på mac pro i samma prisklass som motsvarande workstations från HP/Dell etc.
Av någon anledning har apple nu valt att inte uppdatera den på evigheter, så där tänker jag inte säga emot dig i dagsläget, förutsatt att man av någon anledning inte är beroende av OS X.

Vänta här nu, det var du som först citerade Dava som pratar om prioriteringar där du då sen säger att en motsvarade PC mot en Macbook pro skiljer någon enstaka tusenlapp och att den ska ha exakt samma specifikationer som en Macbook pro. Jag länkade till dig en Asus dator med samma hårdvara specifikationer, 60 gram tyngre, aluminium chassi (säkert bara delvis), något sämre batteritid, för 10000kr mindre, 10000kr som räcker till en utlandsresa. Dvs. prioriteringar.
Jag visade dig bara en dator vars du öppnar ett valfritt program och kommer ge dig samma reslutat på samma tid som den billigaste Macbook pron.

Sen när jag vänder frågan eftersom den här datorn inte passar dig så är det "moget sätt och diskutera"? Herregud...
Är det bara dina krav som gäller här? Allt handlar om prioriteringar, att du sen inte behöver snåla på en dator för att göra en utlandsresa, ja men grattis för din del (vad nu det har med saken och göra). Men det var du som ville komma in i diskussionen och prata om prioriteringar och jag visade dig att det går och köpa en likvärdig dator (iaf på de flesta punkter) för betydligt billigare pengar och ändå ta en två veckors tur och retur resa till medelhavet, för priset av EN macbook pro.
Vad som sen är prisvärt, ja det är upp till var och en...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Vänta här nu, det var du som först citerade Dava som pratar om prioriteringar där du då sen säger att en motsvarade PC mot en Macbook pro skiljer någon enstaka tusenlapp och att den ska ha exakt samma specifikationer som en Macbook pro. Jag länkade till dig en Asus dator med samma hårdvara specifikationer, 60 gram tyngre, aluminium chassi (säkert bara delvis), något sämre batteritid, för 10000kr mindre, 10000kr som räcker till en utlandsresa. Dvs. prioriteringar.
Jag visade dig bara en dator vars du öppnar ett valfritt program och kommer ge dig samma reslutat på samma tid som den billigaste Macbook pron.

Sen när jag vänder frågan eftersom den här datorn inte passar dig så är det "moget sätt och diskutera"? Herregud...
Är det bara dina krav som gäller här? Allt handlar om prioriteringar, att du sen inte behöver snåla på en dator för att göra en utlandsresa, ja men grattis för din del (vad nu det har med saken och göra). Men det var du som ville komma in i diskussionen och prata om prioriteringar och jag visade dig att det går och köpa en likvärdig dator (iaf på de flesta punkter) för betydligt billigare pengar och ändå ta en två veckors tur och retur resa till medelhavet, för priset av EN macbook pro.
Vad som sen är prisvärt, ja det är upp till var och en...

Jag skrev också att det skulle vara en helt motsvarande pc, inte bara samma cpu/minne/hårddisk.
Runt 30% tjockare, bara 2/3 av batteritiden och både sämre upplösning och kvalite på skärmen, hur är det motsvarande?

Mer rimliga alternativ:
http://www.webhallen.com/hardvara/144286-sony_vaio_vpcse1v9e-...
http://www.inet.se/produkt/1970104/samsung-np700z5a

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Skyller du på Windows när FF eller någon annan webbläsare hänger sig? Dåligt kodade program fungerar dåligt oavsett platform.

Det hänger sig aldrig hos mig om jag inte gör något medvetet dumt, det gjorde det förr i tiden, ja du vet Windows 95 tiden som ni Mac folket hänvisar till jämt när ni jämför platformarna.

Om en dator hänger sig med Win7 är det antingen användaren som gör något dumt eller så har han felande hårdvara.

I övrigt är det ganska löjlig tråd eftersom man kan inte jämföra OSX med Win7 då MS platformen är mycket modernare och stabilare men framförallt kompatibelt med nästan allt på marknaden, finns ingen som helst anledning att köra OSX idag om man inte vill vara en trotskärring bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

I övrigt är det ganska löjlig tråd eftersom man kan inte jämföra OSX med Win7 då MS platformen är mycket modernare och stabilare men framförallt kompatibelt med nästan allt på marknaden, finns ingen som helst anledning att köra OSX idag om man inte vill vara en trotskärring bara för att

Oj vad modernt det är inte kunna ha flera skrivbordsytor.
Och hålla på med enhetsbokstäver är ju så cutting edge så det är helt otroligt.
Inte gå att installera och köra från en USB-disk är också tur att det inte går.

Ett par exempel på hur mycket modernare win7 är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har en fråga angående argumentet: Mac är bra för video/bild hantering osv.
vad är det för skillnad till PC? annat gränssnitt på programmen?

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa alla 58sidor... men jag anser så att ska man jobba med datorn, bild, video, musik osv så verkar det som mac är mycket bättre på det, ingen aning varför men verkar då så, alla jag känner eller sett som jobbar med detta använder Mac måste ju vara av en anledning.

men för att spela och ha "roligt" så att säga så är det en PC/win som gäller alla dagar

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Oj vad modernt det är inte kunna ha flera skrivbordsytor.
Och hålla på med enhetsbokstäver är ju så cutting edge så det är helt otroligt.
Inte gå att installera och köra från en USB-disk är också tur att det inte går.

Ett par exempel på hur mycket modernare win7 är

Har kollat igenom allt roligt du skrivit nu ^^

/facepalm

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Om du ska spela väljer du PC. Ska du redigera/designa väljer du Mac. Dock får du mer prestanda för pengarna om du väljer en PC!

Och alla som klagar på Windows... JAg har Win7 och mitt har inte hängt sig en enda gång! Inga bluescreen heller! Om ni inte är nöja skaffa Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajander:

Om du ska spela väljer du PC. Ska du redigera/designa väljer du Mac. Dock får du mer prestanda för pengarna om du väljer en PC!

Och alla som klagar på Windows... JAg har Win7 och mitt har inte hängt sig en enda gång! Inga bluescreen heller! Om ni inte är nöja skaffa Linux!

Skrivet av Noobenu:

jag har en fråga angående argumentet: Mac är bra för video/bild hantering osv.
vad är det för skillnad till PC? annat gränssnitt på programmen?

Skrivet av Rojpen:

orkar inte läsa alla 58sidor... men jag anser så att ska man jobba med datorn, bild, video, musik osv så verkar det som mac är mycket bättre på det, ingen aning varför men verkar då så, alla jag känner eller sett som jobbar med detta använder Mac måste ju vara av en anledning.

men för att spela och ha "roligt" så att säga så är det en PC/win som gäller alla dagar

Snacka om att 90-tals rykten sitter kvar...
Vad kan jag göra på en Mac med samma eller SÄMRE hårdvara än på [insert] PC?
Blir jag mer effektiv och bättre som person bara av att jag använder Photoshop till OSX istället för Windows?
Det är väl bara final cut pro som är unikt för OSX vilket ger Mac fördel (dvs. för de som föredrar final cut pro).

Ta död på den där myten någon gång, dator som dator, programvara som programvara. Det enda som sätter stopp för kreativiteten är en själv, du får inget speciellt super-duper photoshop eller illustrator till OSX, du får samma program som du får till Windows.
Har du tur kanske du kan lyckas rendera en bild någon millisekund snabbare med det ena systemet jämfört med det andra, men att ens bråka om millisekunder, ja då har man gått för långt.

Att nu t.ex. reklambyrån, tidningar osv. använder Mac är för att de använd de från början, varför byta? Dyrt och onödigt och börja byta system bara-för-att. Det får ju trots allt sitt jobb gjort med Apples produkter, hade de valt Windows baserade system så hade de nog suttit kvar med de också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Inte lönt att argumentera, kan aldrig övertyga en macanvändare till att det finns bättre alternativ, för så fort de vänder blicken mot sin kära iphone, ipad, imac, icrap så är de på sina rosa moln igen.

Fan vad schysst att sväva på rosa moln! Därför mac är så jävla användarunderbart! Älskar å sväva på rosa moln när jag använder min mac eller iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Inte lönt att argumentera med fanboys, för så fort de vänder blicken mot vad de nu snöat in på så är de på sina rosa moln.

Jag använder OS X, Windows, Linux, Android, macbook, pc-laptop, stationärt hemmabygge.
Rätt verktyg för rätt sak.
Och för det mesta utom spel så blir jag sittande med macbooken och OS X pga att det är trevligare att använda helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha håller denna tråden på fortfarande?

Helt sjukt att folk inte kan inse att hårdvarumässigt så finns det alltid bättre för mindre pengar om man vågar titta bort från Apple loggan särskilt nu när alla satsar så hårt på ultrabooks.

Och ja är man rik så kan man slänga pengarna hur som helst bara för att man vill men att komma och säga att man gör smarta köp kan man knappast skryta med

När jag köper produkter så vill jag dels känna mig nöjd med produkten men även känna att jag gav en rimlig peng vilket sällan inträffar när det kommer till Apple produkter.

Om man inte tror på att man får bättre hårdvara för mindre pengar utanför Apple sfär så får man väll leva vidare i sin drömvärld. Jag tänker inte motbevisa då allting ska matchas stenhårt mot Apples tunna urval av produkter, saknas det ett par MB hårddisk, ja då går det inte att jämföra längre.

Visst har man fastnat för OSX eller trackpadden eller vad det nu kan vara, ja då får man finna sig i att vara låst till Apples hårdvara på gott och ont.

Hur var det förresten med marknadsandelarna? Varför har OSX så minimal marknad? Jag menar Windows7 är ju bara så dåligt och man får blåskärm hela tiden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hur var det förresten med marknadsandelarna? Varför har OSX så minimal marknad? Jag menar Windows7 är ju bara så dåligt och man får blåskärm hela tiden?

För att trixa lite med statistik så växte Apples marknadsandel med sådär en 15%, förr åreta medans MS tappade

Apple var uppe på runt 6.5% av marknaden medans windows är nere på runt 90%.

Linux växte också med runt 50%, eller från mindre än 1% till runt 1.5%.

Tror det var IDG som presenterade siffrorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Haha håller denna tråden på fortfarande?

Helt sjukt att folk inte kan inse att hårdvarumässigt så finns det alltid bättre för mindre pengar om man vågar titta bort från Apple loggan särskilt nu när alla satsar så hårt på ultrabooks.

Och ja är man rik så kan man slänga pengarna hur som helst bara för att man vill men att komma och säga att man gör smarta köp kan man knappast skryta med

När jag köper produkter så vill jag dels känna mig nöjd med produkten men även känna att jag gav en rimlig peng vilket sällan inträffar när det kommer till Apple produkter.

Om man inte tror på att man får bättre hårdvara för mindre pengar utanför Apple sfär så får man väll leva vidare i sin drömvärld. Jag tänker inte motbevisa då allting ska matchas stenhårt mot Apples tunna urval av produkter, saknas det ett par MB hårddisk, ja då går det inte att jämföra längre.

Visst har man fastnat för OSX eller trackpadden eller vad det nu kan vara, ja då får man finna sig i att vara låst till Apples hårdvara på gott och ont.

Vad du inte förstår så vänder sig apple inte mot hardcore hårdvarupersoner. Visst apple kunde varit billigare, men när det kommer till utseende, användarvänlighet och kvalité så är apple verkligen bra! Det attraherar ju folk och dem som inte är ute efter den bästa prestandan så är ju apple ett utmärkt val? Eller så kan man som jag gör, köra både pc och mac? Förstår inte vad problemet är? Mac gör ju produkter som folk vill ha, till den rätta målgruppen/målgrupperna. Om människor inte vill ha apple så kommer dem inte heller köpa dem.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Apple som företag har passerat sin peak nu när Jobs dog.
Tror att intresset kommer att falna mer och mer när den store ledaren inte längre finns kvar. Apple blir ett företag bland andra.

Det där närmast religiösa kring att köpa Apple produkter bara för att dom har Apple loggan och är "bäst" (ungefär som när fans tycker att ett fotbollslag är bäst, oavsett om de vinner eller ej) kommer att avta.
Säger inte att folk härinne är sådana, men sådana närmast religiösa Applefans finns det ju verkligen horder av.

Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Apple var nära konkurs inom säg, 5 till 10 år.
Jag tror att det kommer att gå som det ofta gör. Man försöker köra kvar i samma hjulspår alltför länge, ingen rolig ny design som folk attraheras av, samtidigt som man fortsätter att ha undermålig prestanda på hårdvaran jämfört med PC burkar för samma pris (Spel är det som kanske testar prestandan allra mest och där finns det väl ingen som på allvar låtsas som att en Mac hänger med).

Kort sagt så tror jag att utvecklingen kommer att likna den för Nokia. Först hade man fräsch och tilltalande design som lockade folk jämfört med Ericssons fyrkantiga stela design. Företaget blev stort mycket på grund av detta. Sedan fortsatte man i samma hjulspår år efter år och kunderna svek, medan konkurrenterna utvecklades och tog större andelar. Sedan hamnade företaget i ekonomisk kris med neddragningar som följd.
Ser mycket starka paralleller till Apple.

Läs gärna det här inlägget om säg 6-7 år

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det där närmast religiösa kring att köpa Apple produkter bara för att dom har Apple loggan och är "bäst" (ungefär som när fans tycker att ett fotbollslag är bäst, oavsett om de vinner eller ej) kommer att avta.
Säger inte att folk härinne är sådana, men sådana närmast religiösa Applefans finns det ju verkligen horder av.

Jag tycker mig jämt höra det här "argumentet", att Apple-användare överlag är rabiata fanatiker som köper vad som helst med Apple-logon på.

Men, jag har då aldrig träffat en sådan Apple-användare, har väl ytligt stött på en eller två som varit i närheten men jag har däremot träffat otroligt många fler gamers som rabiat hatat Apple (och nu talar jag alltså IRL/AFK, inte online) och blivit genuint arga när man inte hållit med dem till hundra procent om att precis alla Apple-användare är får och idioter med för mycket pengar som köper undermåliga produkter bara på grund av marknadsföring.

Betyder det att jag tror att alla som spelar datorspel är lätt efterblivna fanatiker som i praktiken inte vet skillnaden på ett nätverksprotokoll och ett tangentbord? Nej. Det är även därför jag stör mig på att gång på gång på gång på gång få höra från de som ogillar Apple att Apple-användare överlag är fanatiska fanboys (samtidigt som de själva naturligtvis inte är anti-fanboys när de sitter och maniskt letar efter saker hos Apple och dess produkter som de kan klaga på...).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För att trixa lite med statistik så växte Apples marknadsandel med sådär en 15%, förr åreta medans MS tappade

Apple var uppe på runt 6.5% av marknaden medans windows är nere på runt 90%.

Linux växte också med runt 50%, eller från mindre än 1% till runt 1.5%.

Tror det var IDG som presenterade siffrorna.

90% vs 6.5% säger väll det mesta? OSX är knappast nytt på marknaden. Ärligt talat så tror jag aldrig OSX kommer ens komma i närheten av Windows men det går tiden utvisa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tycker mig jämt höra det här "argumentet", att Apple-användare överlag är rabiata fanatiker som köper vad som helst med Apple-logon på.

Kan det inte vara så att de flesta är ute efter att få så mycket som möjligt för pengarna vilket Apples produkter är ganska långt ifrån. När någon då slänger ut en massa pengar extra på en Apple produkt så måste den försvaras sten hårt för annars ser det ju ut som att man inte har någon koll alls och det är tyvärr inte lätt att försvara Apples höga priser med annat än med att säga att man personligen föredrar OSX eller trackpaden eller vad det nu kan vara.

Som vanligt försöker man helt enkelt försvara produkterna man köpt och desto mer man har uppoffrat för att införskaffa produkten desto mer intressant blir det att "försvara" den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag använder OS X, Windows, Linux, Android, macbook, pc-laptop, stationärt hemmabygge.

Men de e ju det vuxna sättet att se på det, det fungerar inte om man är fanboy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så jag inne på samma spår som du, jag tycker att Apple har börjat spåra ur på något sätt. Apple har levt på Jobs filosofi och nu när hhan har lämnat in handuken så har jag svårt att tro att någon annna kan fylla i hans plats. Personligen har jag tappat min tro på Apple efter senaste OSX uppdateringen (Lion). Lion är säkert bra om man gillar iOS men det gör inte jag och därför håller jag kvar i Snow Leopard ett bra tag till. Tiden lär avgöra men det är inte helt osannolikt som du säger att vi ser en ny "Nokia".

Skrivet av JesperT:

Min gissning är att Apple som företag har passerat sin peak nu när Jobs dog.
Tror att intresset kommer att falna mer och mer när den store ledaren inte längre finns kvar. Apple blir ett företag bland andra.

Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Apple var nära konkurs inom säg, 5 till 10 år.
Jag tror att det kommer att gå som det ofta gör. Man försöker köra kvar i samma hjulspår alltför länge, ingen rolig ny design som folk attraheras av, samtidigt som man fortsätter att ha undermålig prestanda på hårdvaran jämfört med PC burkar för samma pris (Spel är det som kanske testar prestandan allra mest och där finns det väl ingen som på allvar låtsas som att en Mac hänger med).

Kort sagt så tror jag att utvecklingen kommer att likna den för Nokia. Först hade man fräsch och tilltalande design som lockade folk jämfört med Ericssons fyrkantiga stela design. Företaget blev stort mycket på grund av detta. Sedan fortsatte man i samma hjulspår år efter år och kunderna svek, medan konkurrenterna utvecklades och tog större andelar. Sedan hamnade företaget i ekonomisk kris med neddragningar som följd.
Ser mycket starka paralleller till Apple.

Läs gärna det här inlägget om säg 6-7 år

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kan det inte vara så att de flesta är ute efter att få så mycket som möjligt för pengarna vilket Apples produkter är ganska långt ifrån. När någon då slänger ut en massa pengar extra på en Apple produkt så måste den försvaras sten hårt för annars ser det ju ut som att man inte har någon koll alls och det är tyvärr inte lätt att försvara Apples höga priser med annat än med att säga att man personligen föredrar OSX eller trackpaden eller vad det nu kan vara.

Som vanligt försöker man helt enkelt försvara produkterna man köpt och desto mer man har uppoffrat för att införskaffa produkten desto mer intressant blir det att "försvara" den.

Som sagts av annat inlägg, rätt verktyg för rätt sak.

Personligen så gillar jag *nix-system, jag gillar inte heller att behöva fixa, trixa, fippla och bygga med min huvudsakliga arbetsstation, den ska bara fungera direkt utan att jag behöver kolla så inte grafikkortet jag vill ha inte fungerar med moderkortet, att moderkortet inte av någon outgrundlig anledning inte tycker om minne från <namn på tillverkare>, att chassit jag köper inte är fyra millimeter för smalt för CPU-kylaren jag tänkt köpa och så vidare. Dessutom vill jag gärna kunna bara koppla in och slå på maskinen så fort jag fått hem den, därför kör jag en Mac som min "huvuddator".

Det var alltså ett väl avvägt val från min sida, hade jag kunnat köpa en burk med Solaris eller IRIX för samma pris hade jag gjort det men de tillverkas inte ens längre...

Och när det gäller att försvara uppoffringarna, där har vi väl ändå custombyggarna i ett nötskal? Killarna som lagt 100+ timmar på sin dator, uppgraderingar, casemods och allt möjligt annat som får den att se ut som en fjortonårings dröm med biohazard-cutouts, lysdioder och minst fem 120 mm-fläktar (ja, nu tar jag i men vem känner inte någon som lagt löjligt mycket tid på att bygga ihop en sån dator?). Vill du se någon som rabiat försvarar sin dator och valet av just den datorn med de komponenterna så är de väl ett lysande exempel?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

90% vs 6.5% säger väll det mesta? OSX är knappast nytt på marknaden. Ärligt talat så tror jag aldrig OSX kommer ens komma i närheten av Windows men det går tiden utvisa.

Ja, fast det var worldwide, vet inte om företag var inräknat.

Apple hade 12.9% av den amerikanska marknaden i Q3 2011, en tillväxt mot året före på 21.5%
http://www.macrumors.com/2011/10/12/apples-share-of-u-s-pc-ma...

Jag tycker man ser macar överallt nuförtiden, så jag gissar att tillväxten inte är sämre här i Sverige.

Med tanke på hur vi allt mer går mot plattformsoberoende skulle jag snarare säga att jag inte tror MS kommer kunna ha kvar sin dominans, åtminstone inte på konsumentmarknaden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag vet inte vad du har för utlandssemestrar som skulle finanseras av den tusenlappen eller två som skiljer om man faktiskt vill ha en pc som är motsvarande en macbook. Då pratar vi alltså storlek, vikt, batteritid utöver prestanda. En 15" plastdator för 5k med 2 timmars batteritid som väger 4kg är inte motsvarande, även om den rena prestandan skulle råka vara likadan/bättre.

Tro bara för allt i världen att en macbook har ens i närheten av 7h batteritid som de skriver. Jag vet inte vilket textprogram de använde för att testa (står att det är 7h när man skriver med ljusstyrkan på medium), men när jag skriver på Pages med ljusstyrkan på 1/3 så kanske den räcker i 4h. Absolut max.

Skrivet av Json_81:

Sämre skärm? 74 pixlar mindre på bredden, och lite mer på höjden pga 16:9 ist tför 10. ASUSen har 0,2 tum större skärm, vilket enligt mig jämnar ut det (varken 74 pixlar eller 0,2tum är märkbart om man inte ställer dem bredvid vaarandra och mäter)
Batteritid kan jag inte säga något om, då jag inte har ägt en asus-laptop, men som sagt, batteritiden på en macbook är absolut inte vad det står. Två timmar längre batteritid på pappret för macbooken kan lika gärna betyda två timmar mer för asusen, beroende på hur asus mäter batteritiden.
Då har vi kvar: Touchpad med knappar i stället för att trycka direkt på paden, och en 1cm tjockare dator - För 10 000 mer. Den billigare har dessutom bättre grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Skrivet av SnowJim:

Men de e ju det vuxna sättet att se på det, det fungerar inte om man är fanboy

fungerar inte heller om man inte har lika mycket pengar som vissa andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tro bara för allt i världen att en macbook har ens i närheten av 7h batteritid som de skriver. Jag vet inte vilket textprogram de använde för att testa (står att det är 7h när man skriver med ljusstyrkan på medium), men när jag skriver på Pages med ljusstyrkan på 1/3 så kanske den räcker i 4h. Absolut max.

Sämre skärm? 74 pixlar mindre på bredden, och lite mer på höjden pga 16:9 ist tför 10. ASUSen har 0,2 tum större skärm, vilket enligt mig jämnar ut det (varken 74 pixlar eller 0,2tum är märkbart om man inte ställer dem bredvid vaarandra och mäter)
Batteritid kan jag inte säga något om, då jag inte har ägt en asus-laptop, men som sagt, batteritiden på en macbook är absolut inte vad det står. Två timmar längre batteritid på pappret för macbooken kan lika gärna betyda två timmar mer för asusen, beroende på hur asus mäter batteritiden.
Då har vi kvar: Touchpad med knappar i stället för att trycka direkt på paden, och en 1cm tjockare dator - För 10 000 mer. Den billigare har dessutom bättre grafikkort.

Nu har jag inte använt senaste MBP 15", men engagdget säger emot dig:
http://www.engadget.com/2011/03/04/macbook-pro-review-early-2...
Och min macbook håller också sina specade timmar vid lätt användning.
Av mina erfarenheter av Asus skulle jag snarare säga att deras specade 5 timmar betyder max 3-4 timmar.

Pixlarna är inte allt som avgör kvaliten på skärmen, panelen spelar in.

Visa signatur