Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Plex vs XBMC - vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

Plex vs XBMC - vilket är bäst?

Hej,

Som rubriken lyder: Vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

De funkar, såvitt jag vet, inte på samma sätt. XMBC kräver ingen server medan Plex kräver en server. Själv gillar jag Plex eftersom det blir extremt smidigt att streama filmer/TV serier till min mobiltelefon. Ska jag kolla på TVn kör jag MPC-HC på min dator, alternativt min WD TV HD.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Okej, de klarar samma sak annars? Jag tänker på filformat, addons, filmrecensioner etc. ?

Permalänk
Medlem

Aldrig kört XBMC men med plex kan jag tex börja se en tvserie på min tv sen stänga av den och fortsätta se den på min telefon eller min ipad precis där jag slutade titta. Väldigt trevligt. Sen kan jag strömma allt från plex media server till min iphone, ipad var jag än befinner mig. Då plex också har plugin för itunes så betyder det att jag också kan strömma all min musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

Okej, de klarar samma sak annars? Jag tänker på filformat, addons, filmrecensioner etc. ?

Plex har inga addons. Inga recensioner heller, det finns möjlighet att visa en beskrivning/sammanfattning av filmen/tv-avsnittet samt ett betyg(vet dock inte vart det kommer ifrån). Filformat är det ganska så lika, skulle jag gissa.

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

mediaportal är inget alternativ???

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Finns plex till pc? Hittade bara server för pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Finns plex till pc? Hittade bara server för pc.

Skickades från m.sweclockers.com

"Download Plex for Windows" -> "Download Plex Media Center".
Här är en direktlänk: http://plex-downloads.s3.amazonaws.com/0.9.5.2/Plex-Media-Cen...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ToJa92:

Plex har inga addons. Inga recensioner heller, det finns möjlighet att visa en beskrivning/sammanfattning av filmen/tv-avsnittet samt ett betyg(vet dock inte vart det kommer ifrån). Filformat är det ganska så lika, skulle jag gissa.

Både Plex och XBMC kör väl betyg och information från theTVDB och theMovieDB som default vill jag minnas.
Eftersom Plex bygger på XBMC borde även filstödet vara tämligen identiskt.

Delad databas går att göra med XBMC också men det är lite pilligt att få till bra. Eller ja, databasen var inte så svår men att få till coverart och sånt ville inte riktigt för mig. Det ska dock finnas mycket bättre stöd för det i XBMC 11 som borde komma vilken månad som helst... Hur bra det fungerar i den nya versionen vet jag inte för jag har inte orkat ladda ner betan för att provköra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Enda faktiska skillnaden jag vet vid nyinstallation är väl den som ozo64 beskriver, att Plex server håller reda på hur långt du kommit i en film, så att du kan återuppta vid samma tidpunkt på en annan enhet.

Permalänk
Medlem

Länge sen jag körde Plex och enda anledningen att jag hållit mig till XBMC var att Plex slopade läsning av rar-arkiv. Vet inte om det är implementerat igen...

Kan vara rätt praktiskt och till stor vikt för TS.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tar upp gammal tråd föratt slippa skapa ny.

Tänkte köpa en Synology NAS.
Installerar man Plex på NAS eller på datorerna för att streama film osv ??

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Plex har inte .rar vilket suger åsne pung.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Tar upp gammal tråd föratt slippa skapa ny.

Tänkte köpa en Synology NAS.
Installerar man Plex på NAS eller på datorerna för att streama film osv ??

Tack på förhand

Hej,

vilket som fungerar. Smidigast på NASen om du vill se det på andra enheter utan att datorn måste vara igång. Har själv en 212j, (som dock är för klen för att kunna konvertera om filer on the fly, så se till att enheten du ska spela upp på klarar filtypen annars kommer det att lagga).

Men jag har gått över till XBMC nu för möjligheten att kunna se på trailers och ladda ner subtitle på ett smidigt sätt.