Hej,
Kommer med slutbesked hur vi har hanterat detta och hur det ser ut idag.
Kunden har fått köpet makulerat utan några kostnader. Vi har även ändrat villkoren på hemsidan och ångerätten gäller som vanligt.
Vi säljer som sagt speldatorer under varumärket " Greattech Infinity " och dessa datorer monteras utav oss.
Anledningen till att vi inte godkände några returnerar på "Infinity" datorer beror på att nästan alla våra kunder konfigurerar datorn på hemsidan. Exempel : http://greattech.se/product.html/Gamer-Calibre?category_id=26... (Under fliken Konfiguration)
Det är endast några % kunder som köper datorn utan att konfigurera datorn och vi har tidigare ej fått varken några klagomål eller samtal från dessa kunder om villkoren på hemsidan. Eftersom datorerna sedan monteras enligt kundens önskemål på hemsidan så kan vi inte sälja just samma dator vidare till en annan kund, Det är anledningen till att vi har nekat ångerätten på datorerna.
Vi har många kunder som köper till ljudisolering för chassit och då är det i princip omöjligt för oss att bort isoleringen och sälja datorn vidare. Det är allt från fläktar - byte av chassit/moderkort.
När kunden Rivendell kontaktade supporten via telefon så ville hon makulera sitt köp under tiden datorn var på test som skulle iväg dagen efter. Eftersom vi inte lagerför några klara datorer utan bygger dessa efter beställning så informerades hon om villkoren på hemsidan samt att hon behöver betala för monteringen för datorn. Hon godkände detta och ville få hem en faktura. Hon klagade varken på kostnaden eller hanteringen utan hon gick med på kostnaden. På hemsidan står det upp till 15 arbetsdagar, Det behöver inte ta 15 arbetsdagar utan det är max leveranstiden för oss att montera en dator oavsett om alla delar finns i lager eller inte. Om det är slutsålt så monterar vi bättre komponenter och meddelar kunden om detta, Detta sker då inom 15 arbetsdagar.
Anledningen till att vi tog bort kostnaden för kunden beror på informationen på hemsidan inte var tillräcklig för datorerna vi säljer utan konfiguration/uppgraderingar. Vi har därför ändrat villkoren för ångerätten tills vidare och kommer jobba vidare med detta för att undvika liknande ärenden i framtiden.
Alla bolag tar ut en avgift på alla artiklar om man har påbörjat ordern om det är försent för avbeställning. Man tar även ut en avgift eller har rätt att neka kunden " ångerätten " om det är en tjänst eller special beställt för kunden, Men då gäller det att man informerar kunden tydligt innan beställning/leverans. Det var det vi hade missat i våra köpvillkor.
Det har även diskuterat om Företagets ekonomi och risk för konkurs i tråden.... Tänkte kort förklara hur det ligger idag hos oss.
2009 Grundades Greattech Stockholm med försäljning över endast nätet.
Under samma år öppnade vi en butik i Gubbängen centrum (Stockholm) samt en verkstad i närheten av butiken och började montera våra egna speldatorer.
2010-01-01 förbättrade vi våra garanti och support villkor till 2 års garanti på datorer samt livtidssupport via telefon, mail samt chatt.
2011-07-01 grundades Greattech Stockholm AB och alla kunder samt garanti ärenden flyttades över till nya bolaget som idag är ett Aktiebolag.
Från perioden 2011-07-15 - 2011-12-31 (ca 5 månader) omsatte Greattech Stockholm AB ca 7,2 miljoner SEK. (info bör finnas hos allabolag.se inom kort) Ca 90% av omsättningen är från försäljningen av speldatorer. Vi säljer i princip inga datorkomponenter idag löst.
Idag är vi på 2012 och företaget har funnits i ca 3 år och sålt tusentals speldatorer inom hela Skandinavien.
Om ca 1 vecka öppnar vi en X5 större butik i centrala Stockholm (Kungsholmen) än butiken vi har idag.
Man kommer kunna testa alla våra speldatorer på hemsidan och vi kommer då även börja utöka sortimentet med ca 1500 artiklar.
För att sammanfatta detta så har vi inte försökt lura Rivendell genom att neka henne ångerätten utan detta handlar om en avbeställning och inte ångerätt. (när hon tog kontakt med supporten). Ångerätten utnyttjar man när ordern är levererad och inte innan. Det var informationen på " ångerätten " som inte var tydlig och det är ändrat nu. Det har alltså inte handlat om någon ångerätten tidigare.
Alla kunder får lika bra support och hantering av garanti ärenden hos oss som alla andra stora bolag i Sverige, Vi har inte på något sätt sämre villkor än andra bolag idag. Informationen på hemsidan var inte felaktigt eller mot lagen utan informationen behövdes förtydligas. Visst blir det ibland fel på någon order eller garanti ärende men vi löser det till slut och kunden blir nöjd.
Jag är aktiv här på Sweclockers.se och ser framemot era frågor samt synpunkter.
Med vänliga hälsningar // Greattech Stockholm AB