Okej att göra rent inuti dator med dammtrasa?

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Eftersom ni ändå diskuterar det så kanske någon kan vara så snäll och förklara för mig på vilket sätt som tryckluft på burk är bättre än en dammsugare?

Det har dom sagt ju, kör man med en damsugare så är det risk att du förstör din hårdvara.
Det ska vara tryckluft på burk och inget annat, om du inte vill ha en trasig dator villsäja

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Tryckluft ??? Enda sättet att få borta damm från fläktarna är att ta bort det med fingrarna...

Permalänk
Medlem

[ironi]ibland undrar jag hur folk klarar av att leva i denna värld, så full av statisk elektricitet?
det räcker ju nästan att nysa så bara sprutar det joner, fotoner, protoner och allt möjligt, rakt in genom fläktgallret och kortsluter allt i hela burken under skrivbordet ...[/ironi]

allvarligt, lite sunt förnuft, det räcker utmärkt .. dammsug inte några känsliga komponenter. dammsug fläktgaller utifrån, medan man håller fast fläktarna innifrån. damsug botten på datorn, om det är tillämpligt .. dvd-spelare, etc. .. cpu/gpu-kylare kan man ju enkelt undvika att dammsuga genom att köra med tryckluft (på flaska om man saknar kompressor) .. jag har tom. kört med sugrör några gånger för att jag var för lat för att släpa burken till garaget ....

[ironi](men det var ju innan jag visste att sugrör var snäppet värre än dammsugaren på att generera statisk elektricitet, faktum är jag håller på att designa en perpetuum mobile med ett sugrör, en dammsugare, en hårfön och ett vindkraftverk, det kommer bli super, och mitt kvarter gratis energi resten av våra liv)[/ironi]

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja? ESD kan vara betydligt mer än 20kV.

Lät bara kul, fick upp detta i huvudet

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Lät bara kul, fick upp detta i huvudet

Den skulle nog kunna ta knäcken på dammet i datorn!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av folkeryd:

Vet själv att damsugare är en fiende mot fin elektronik. Ska helt klart undvikas.
Men det har inte hindrat mig att med damsugarens smala plaströr dammsuga mina datorer grundligt en gång i månaden över 10 år. Utan några som helst problem.

Verkligen?
Hur vet du att http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... inte beror på ESD-skada? Låter ju som typiska symtom på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dammsug hur mkt du vill, men ge inte andra dåliga råd.

Word!!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangnus:

Jag kan ha en lösning med dammsugaren.
Om man dammsuger fort som fan i datorn så hinner det ju inte bli nåt statiskt.
Men man får vara riktigt snabb då.
Jag har tyvärr inte kunnat prova själv för jag tror inte att jag är snabb nog.

naturens laggar är snabbare än vad du någonsin kommer bli:p

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rådet att unvdika dammsugare sitter i benmärgen, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på varför? Statisk elektricitet som byggs upp i plaströret på dammsugaren pga dammpartiklar som sugs längs insidan?

Om det enbart beror på statisk elektricitet som byggs upp på komponenterna då dammpartiklarna sugs iväg, så borde ju rimligen tryckluft vara precis lika illa?

Om det beror på dammsugarens munstycke, så borde det väl egentligen inte vara något problem om munstycket är gjort av metall (dvs ett ganska stort metallstycke att agera jord), alternativt om man jordar munstycket i datorchassit med en god ledare?

Jag är den typ av person som inte gärna accepterar förklaringen "det är bara så det är", utan vill ha alla intrikata detaljer redogjorda om möjligt.

Jag är som du, om någon påstår något så vill jag veta varför - inte nödvändigtvis för att jag tvivlar, utan för att jag är nyfiken och vill förstå!

Precis som du så tycker jag att jordning av (metall-)munstycket till chassit borde göra susen, och ESD-forskaren från Örebro Universitet ger dig rätt (saxat ur första inlägget i ESD-tråden som flera länkat till tidigare, mina fetningar):

Citat:

Punkt 3: Använd ett munstycke av metall och se till att det är jordat. Att
som du säger, hålla i lådan med ena handen och munstycket med den andra,
kan ge acceptabel jordning, men bättre är att med en ledning och
krokodilklämmor el likn, jorda munstycket i datorlådan
. En fördel är att du
då dessutom får en hand ledig. I den lediga handen tar du en pensel som du
fuktat lite lätt för att hindra uppladdning. Med penseln kan du skrämma upp
dammet från kortytan för att sedan suga upp det med munstycket, utan att
behöva peta på kortet med munstycket. Glöm inte att du själv måste vara
jordad, gärna ett handledsband som du kopplar till datorlådan.
[...]
Sen finns ju det allmänna rådet att se till att relativa luftfuktigheten
inte är för låg där du sitter och jobbar med dammsugningen
. Det är bättre
att dammsuga en regnig sommardag i tvättstugan än en kall vinterdag i
biblioteket.

Om man inte är beredd eller har möjlighet att vidta dessa försiktighetsåtgärder så bör man helt avstå från dammsugning. (Jag har tex. inte metallmunstyckte på min dammsugare, tyvärr.)

Permalänk
Medlem

Någon som vet huruvida men bör använda tryckluft från en däckfyllarkompressor eller inte ? Har en lite mindre verkstadskompressor och det sägs ju att luften från dem skall vara oljefri och ren men det kanske man bör ta med en nypa salt? Spontant när man läser här så känns det ju som att luft på burk är det bästa alternativet då det verkar vara mest "partikelfritt" och därav ha minst benägenhet att alstra statisk elektricitet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wazzo:

Någon som vet huruvida men bör använda tryckluft från en däckfyllarkompressor eller inte ? Har en lite mindre verkstadskompressor och det sägs ju att luften från dem skall vara oljefri och ren men det kanske man bör ta med en nypa salt? Spontant när man läser här så känns det ju som att luft på burk är det bästa alternativet då det verkar vara mest "partikelfritt" och därav ha minst benägenhet att alstra statisk elektricitet.

Om luften är ren nog för lackering så bör den vara ok, annars filtrera den bättre, tänk även på att trycket kanske ska sänkas lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vanliga kompressorers luft innehåller både olja och vatten, inte så bra att rengöra med. Däremot så kan man köpa filter som man sätter fram på dom, då skare gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

naturens laggar är snabbare än vad du någonsin kommer bli:p

Det är det jag är rädd för.
Svårt att öva sig förbi naturlagarna.
Men för att vara lite mer allvarlig så tycker jag att även om risken vore väldigt liten att datorn nu pajar av att man dammsuger eller rengör med trasa eller liknande så vill inte jag behöva köpa nya dyra komponenter ifall det skulle gå sönder.
Hellre en liten dammbit kvar än en dyr faktura.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem

Intressant att följa denna tråden! Men nu undrar jag då om det är säkert att damsuga "runt" datorn? Alltså på platsen där den står? Läste att ngn hade skrivit att man skulle vara en meter ifrån pga statisk elektricitet! Damsuga INUTI datorn gör jag aldrig, där är det tryckluft som gäller Håller också med många föregående talare att det skulle vara bra med en tråd som "Skötseln av en Stationär dator" eller dylikt!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Intressant att följa denna tråden! Men nu undrar jag då om det är säkert att damsuga "runt" datorn? Alltså på platsen där den står? Läste att ngn hade skrivit att man skulle vara en meter ifrån pga statisk elektricitet! Damsuga INUTI datorn gör jag aldrig, där är det tryckluft som gäller Håller också med många föregående talare att det skulle vara bra med en tråd som "Skötseln av en Stationär dator" eller dylikt!!

utanför ska det väl vara säkert. då kommer alla eventuella statiska urladdningar gå till chassit, som i sig är jordat och bör fungera som faradays bur = alla komponenter inuti är skyddade

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

utanför ska det väl vara säkert. då kommer alla eventuella statiska urladdningar gå till chassit, som i sig är jordat och bör fungera som faradays bur = alla komponenter inuti är skyddade

och chassit är jordat genom nätaggregaten och strömkabeln då eller?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

och chassit är jordat genom nätaggregaten och strömkabeln då eller?

japp

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ut på gården, öppna dator, blås med hårtorken på säkert avstånd tills allt är borta.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cribbe:

Ut på gården, öppna dator, blås med hårtorken på säkert avstånd tills allt är borta.

...

varför? en burk luft kostar en halv hundring, kommer åt mkt bättre, räcker länge och går på 5 sekunder. Gör er själva en tjänst, köp en och sluta krångla med dammsugare och andra mördarmaskiner.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har du en hårtork är det gratis och jag kan lova att den räcker längre en en burk med luft

Jo men som alla andra säger. Luft på burka är smart och smidigt.
Tänk bara på att allt dam som du får bort från dator hamnar i ditt rum så försök att göra detta utomhus.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rådet att unvdika dammsugare sitter i benmärgen, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på varför? Statisk elektricitet som byggs upp i plaströret på dammsugaren pga dammpartiklar som sugs längs insidan?

Om det enbart beror på statisk elektricitet som byggs upp på komponenterna då dammpartiklarna sugs iväg, så borde ju rimligen tryckluft vara precis lika illa?

Om det beror på dammsugarens munstycke, så borde det väl egentligen inte vara något problem om munstycket är gjort av metall (dvs ett ganska stort metallstycke att agera jord), alternativt om man jordar munstycket i datorchassit med en god ledare?

Jag är den typ av person som inte gärna accepterar förklaringen "det är bara så det är", utan vill ha alla intrikata detaljer redogjorda om möjligt.

våran dammsugare har metallrör och håller man inte i det när dammsugaren e i solen får man en stöt efter en stund

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hur är det med en våtservett för insidan av chassit och exempelvis på fläktarna?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nompario:

Hur är det med en våtservett för insidan av chassit och exempelvis på fläktarna?

Bättre än en slägga.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

brukar använda pensel (bred målarpensel) för att "damma" av inne i burken, och eventuellt lite tryckluft på burk vid kylflänsar etc.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Angående dammsugare

Jag brukar dammsuga min dator dock genom att använda ett plaströr, är det fortfarande skaderisk då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Lät bara kul, fick upp detta i huvudet

http://www.youtube.com/watch?v=bNvgFIkIJtU

Bara köra på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asdfowkw:

Jag brukar dammsuga min dator dock genom att använda ett plaströr, är det fortfarande skaderisk då ?

Ja!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man behöver inte vara så drastisk när man frågar för första gången i ett rent lärosyfte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asdfowkw:

Man behöver inte vara så drastisk när man frågar för första gången i ett rent lärosyfte.

Handlar inte om det. Jag modererar och skriver inlägg via windows skärmtangentbord på en 100" duk (med en bluetoothmus på ena knäet), i ett mörkt rum. Försöker vara kortfattad. Detta tog 2-3 min att skriva.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro