Permalänk

Ljudkort eller dac?

Tja
Jag sitter med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94644 kopplade till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468633
Och min underbara ljudkälla är realtek kretsen på mitt mammakort :/

Så nu undrar jag om det är motiverat att köpa en dac för 3000-4000 eller om Asus Xonar Essence STX är ett bättre val eller ett annat ljudkort.

Vad tror ni om Cambridge DacMagic plus?
Asus Xonar Essence One? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966246

Kommer ljudkvalitén ens skilja mellan Essence STX eller en dyrare DAC?
Inom kort så kommer jag ställa högtalarna bredvid teven och köpa playstation etc, då kan det vara bra med den DAC för att förbättra ljudkvalitén till allting kanske?

Men kollar inte på film eller spelar spel mycket, det är ju 90% musik så jag tror jag kommer nöjja mig med ljudet ifrån playstationet och teven.
Är ganska ny i "ljud marknaden" eller vad man ska säga så känner mig lite lost med vad jag ska köpa.

Och en till kuriosa fråga.
Dessa högtalare har redan ganska vass diskant, och mitt inbyggda ljudkort är skit.
Hur mår en diskant egentligen när man krämar högt med dålig ljudkvalité, större chans att något går sönder då?

Permalänk
Medlem

Argon DAC1 kan va värt att kolla in om du inte har behov av massa lull-lull.
Jag skulle inte lagt 3-4k på en dac utan hellre på akustikfix istället.

Permalänk
Medlem

Efter att ha djävlats med min usb-dac en hel del så förespråkar jag ljudkort. USB Audio har en hel bunt problem som man slipper med ljudkort.

Cambridge DacMMagic Plus ska väl vara allmänt bra, men har väl bara stöd för 16-bit 48 kHz max om jag minns rätt. Själv har jag en HRT Music Streamer II 2011 Edition, som visserligen har asynkron usb audio (vilket de allra flesta usb-dac:ar INTE har), men trots senaste firmware och en dedikerad extern usb-hubb med egen strömförsörjning så får jag ändå dropouts ibland. Vissa har samma problem som mig, andra inga problem alls, så det känns lite som rysk roulette.

ASUS senaste interna eller externa ska vara riktigt bra; på papperet ser den externa närmast gudomlig ut, men usb är fortfarande inte designat för realtidsströmmande ljud (åtminstone inte usb audio 1 som alla Windowsversioner implementerar; vad gäller usb audio 2 vet jag inte).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Tja
Jag sitter med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94644 kopplade till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468633
Och min underbara ljudkälla är realtek kretsen på mitt mammakort :/

Så nu undrar jag om det är motiverat att köpa en dac för 3000-4000 eller om Asus Xonar Essence STX är ett bättre val eller ett annat ljudkort.

Vad tror ni om Cambridge DacMagic plus?
Asus Xonar Essence One? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966246

Kommer ljudkvalitén ens skilja mellan Essence STX eller en dyrare DAC?
Inom kort så kommer jag ställa högtalarna bredvid teven och köpa playstation etc, då kan det vara bra med den DAC för att förbättra ljudkvalitén till allting kanske?

Men kollar inte på film eller spelar spel mycket, det är ju 90% musik så jag tror jag kommer nöjja mig med ljudet ifrån playstationet och teven.
Är ganska ny i "ljud marknaden" eller vad man ska säga så känner mig lite lost med vad jag ska köpa.

Och en till kuriosa fråga.
Dessa högtalare har redan ganska vass diskant, och mitt inbyggda ljudkort är skit.
Hur mår en diskant egentligen när man krämar högt med dålig ljudkvalité, större chans att något går sönder då?

Högtalara mår sämst om du har fel/dålig drivning till dom. Själva oljudet i säg är inget farligare för högtalaren än något annat ljud då filtren som finns i högtalarna ska anpassa så att onödiga toner för öronen och dåliga för högtalarna ska filtreras bort. Vad du ska köpa för DAC så borde du ju fundera på vad du tänkt använda för förstärkare och om du ska använda vanliga RCA eller XLR osv.

Tror generellt att cambridge DACer håller bra kvalitet.

Va har du för förstärkare.?

Permalänk

Klarar mig utan massa lull-lull absolut, det tar bara emot lite att köpa en sån "billig liten skit" när alla står och ber böner framför DacMagic, men jag antar att skillnaden är ytterst liten.
Såg att du har en Argon DAC1 och du kan ju lite om ljud om man läser i forumet så.

Annars har jag alla kablar som behövs? Just nu har jag ingen optisk eller koaxial kabel, det kanske lyfter ljudet ytterligare?

hmmmmmm va ska ja göra

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Efter att ha djävlats med min usb-dac en hel del så förespråkar jag ljudkort. USB Audio har en hel bunt problem som man slipper med ljudkort.

Cambridge DacMMagic Plus ska väl vara allmänt bra, men har väl bara stöd för 16-bit 48 kHz max om jag minns rätt. Själv har jag en HRT Music Streamer II 2011 Edition, som visserligen har asynkron usb audio (vilket de allra flesta usb-dac:ar INTE har), men trots senaste firmware och en dedikerad extern usb-hubb med egen strömförsörjning så får jag ändå dropouts ibland. Vissa har samma problem som mig, andra inga problem alls, så det känns lite som rysk roulette.

ASUS senaste interna eller externa ska vara riktigt bra; på papperet ser den externa närmast gudomlig ut, men usb är fortfarande inte designat för realtidsströmmande ljud (åtminstone inte usb audio 1 som alla Windowsversioner implementerar; vad gäller usb audio 2 vet jag inte).

Okej, knivigt, vet dock att DacMagic Plus har stöd för USB 2.0, så det kanske är lite bättre.
Jag tror absolut jag blir nöjd med Asus Xonar Essence dock går jag ju miste om lite andra funktioner men.
Jag har B&W mm-1 som dator högtalare och dom körs genom USB, det kan hända att ljudet börjar fladdra typ, som att det är repor i en skiva, men då startar jag om Spotify och allt funkar igen, är det samma problem som du talar om?
Stör mig knappt något på det men endå

Skrivet av Raumer:

Högtalara mår sämst om du har fel/dålig drivning till dom. Själva oljudet i säg är inget farligare för högtalaren än något annat ljud då filtren som finns i högtalarna ska anpassa så att onödiga toner för öronen och dåliga för högtalarna ska filtreras bort. Vad du ska köpa för DAC så borde du ju fundera på vad du tänkt använda för förstärkare och om du ska använda vanliga RCA eller XLR osv.

Tror generellt att cambridge DACer håller bra kvalitet.

Va har du för förstärkare.?

Okej, då slipper jag oroa mig.
Jag har denna förstärkare http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/cambri...
En till idé är ju att byta till den här http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/cambri... som är i stort sett samma men den har inbyggd DAC och går att spela upp ljud genom USB med den, kan dock inte tänka mig att det blir fullt lika bra som att köpa en specificerad DAC/ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

och hur har du musiken sparad?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kolla in http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb

Kanske du hittar något du gillar. Finns några på deras sida som inte kostar en förmögenhet. kan ju vara ett tips. Om du vill ha något seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast om möjligt så kan man koppla med optiskt eller coaxialt istället om man nu inte vill använda usb-anslutning,nån ljudmässg skillnad borde det inte bli.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Kolla in http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb

Kanske du hittar något du gillar. Finns några på deras sida som inte kostar en förmögenhet. kan ju vara ett tips. Om du vill ha något seriöst.

Det var en djungel, vet inte hur jag ska hitta den som passar mig bäst där ^^

Skrivet av fizzdan:

och hur har du musiken sparad?

99% Spotify, givetvis Premium så jag antar att de flesta låtarna är 320 kbits

Sen undrar jag också, man får låna hem saker ifrån HiFi klubben? Kanske ska låna hem DacMagic och jämföra med Argon DAC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Klarar mig utan massa lull-lull absolut, det tar bara emot lite att köpa en sån "billig liten skit" när alla står och ber böner framför DacMagic, men jag antar att skillnaden är ytterst liten.
Såg att du har en Argon DAC1 och du kan ju lite om ljud om man läser i forumet så.

Annars har jag alla kablar som behövs? Just nu har jag ingen optisk eller koaxial kabel, det kanske lyfter ljudet ytterligare?

hmmmmmm va ska ja göra

Visst finns det skillnader mellan olika dacar men dem är väldigt små,
Notera att billiga enkla dacar inte nödvändigtvis behöver vara dåliga,de kommer vara bättre än det inbyggda ljudkortet i datorn,så länge du inte behöver hörlursstärkare,balanserade XLR utgångar,AES/EBU osv så duger dem billigare dacarna utmärkt.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Visst finns det skillnader mellan olika dacar men dem är väldigt små,
Notera att billiga enkla dacar inte nödvändigtvis behöver vara dåliga,de kommer vara bättre än det inbyggda ljudkortet i datorn,så länge du inte behöver hörlursstärkare,balanserade XLR utgångar,AES/EBU osv så duger dem billigare dacarna utmärkt.

Kan tänka mig det, mina högtalare kommer nog flaskhalsa ljudet före DACen, dom e inte dåliga men inte jätte bra heller.

Permalänk
Medlem

Finns det inte vissa fall där ljudet faktiskt blir bättre om man kör coax/optiskt jämfört med USB eftersom DACens USB-krests är förhållandevis sämre än själva DAC-kretsen? Dels upplevd ljudkvalitet och dels att exempelvis USB-kretsen inte klarar att omvandla mer än 48KHz medan DAC-kretsen klarar 96. Kanske i första hand gäller lite billigare DACar?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Kan tänka mig det, mina högtalare kommer nog flaskhalsa ljudet före DACen, dom e inte dåliga men inte jätte bra heller.

Akustiken är oftast den svagaste länken,fixa den så kommer talarna att blomma.

Permalänk
Medlem

Annars åk ner till hifiklubben. Fråga om du får låna hem. Annars ta med en laptop och be om att testa DAC i butiken. Hifiklubben brukar vara rätt så bra på service fronten. Om du får tag i en som är hjälpsam.

Permalänk
Entusiast

Har inte Asus ett kort som är snarlikt STX fast utan hörlursförstärkarna? Ska man bara köra till högtalare känns det ju omotiverat att betala extra för en hörlursförstärkare.

Studiokort kan ju också vara lite onödigt om man inte specifikt är ute efter balanserade utgångar för där ska pengarna täcka upp för AD också, inte bara DA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Sen undrar jag också, man får låna hem saker ifrån HiFi klubben? Kanske ska låna hem DacMagic och jämföra med Argon DAC1

Jag lånade hem en förstärkare (eller om det var DVD) för några år sedan som jag sedan lämnade tillbaka. Det var dock säkert 5 år sedan men jag tycker absolut du skall höra med dom.

Permalänk
Medlem

Men ska det vara någon ide alls med DAC och ett XONAR, och tanken är att du ska få bra ljud ska du börja med att sluta använda Spott & fy

Köper du tex en Onkyo 8050 så har du både optiska och hdmi in så det kanske skulle kunna vara en kompromiss...

Permalänk

I love my Spotify dude!

Permalänk
Medlem

Själv har jag lämnat spotify. Så klart skall du få använda det. Alltså why skall han köpa en ny stereo förstärkare när han har en. Inte bättre att köpa en renodlad DAC istället för något som är kompromissat in i en förstärkare. Då kan TS byta förstärkare i framtiden istället för hela rubbet. Eller har jag missuppfattat.

Permalänk
Medlem

Jag har efter en del erfarenhet kommit till slutsatsen att i billigare prisklasser (dvs åtminstone under 5000 kr) så lönar sig ljudkort mer än DAC. Framförallt eftersom du då slipper betala den "premium" som tillkommer allt som klassas som Hi-Fi och säljes i med detta förknippade butiker.

Permalänk
Medlem

Är jag helt ute och cyklar om jag föreslår att du kopplar via coax eller optiskt till din reciever? Eller är DACen i recievern inte bra? (Jag har hört mcyket fint om Cambridge Audios DACar nämligen...)

EDIT: Ah, ute och cyklade ja... Stereoförstärkare utan inbyggd DAC. Isf röstar jag för ett bra PCIe-ljudkort i stil med ASUS Xonar eftersom man behöver joxa en del för att få till USB-DACar bra. (min egen HRT behöver extern strömförsörjning för att ens fungera hjälpligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Är jag helt ute och cyklar om jag föreslår att du kopplar via coax eller optiskt till din reciever? Eller är DACen i recievern inte bra? (Jag har hört mcyket fint om Cambridge Audios DACar nämligen...)

Fast TS har en vanlig stereostärkare utan digitalingångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Fast TS har en vanlig stereostärkare utan digitalingångar.

Mjo, jag insåg mitt misstag och korrigerade efter nån minut...

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar

För mig låter det som ditt problem har en ganska självklar lösning som du även själv varit inne på. Köp ett internt ljudkort typ ASUS Xonar av något slag så kommer du bli mer än nöjd (du kommer med all säkerhet även bli nöjd även med ett av de något billigare typ ASUS Xonar DX). Den inbyggda DAC som finns i dessa kort är oftast bättre än i DAC:s som kostar bra mycket mer. Sedan kopplar du bara RCA direkt till din förstärkare på random ingång. Du kommer få ett rejält lyft i jämförelse med ditt inbyggda ljudkort.

MEN om du även vill koppla in din andra apparater typ PS3, Digitalbox osv så borde du fundera över en extern DAC eller alternativt hemmabioreceiver. I sådana fall så kopplar du via digital utgång (alternativt USB om du inte har digital utång på moderkortet) till din receiver eller DAC.

Visa signatur

Pew pew pew