Permalänk

Problem på lan

Hej, vi sitter på lan 6 pers och 3 av oss får inte internet. Vi använder en switch "NetGear 4 port Dual speed hub." Vi har testat byta runt med sladdar till dom som har och inte har men de som inte hade från början kan fortfarande inte få tillgång. Vi har även testat att starta om modem, switch och datorer men inget funkar.

Snälla hjälp så snabbt ni kan, vill inte förstöra fredagskvällen.

P.S. Jag är inget proffs på detta så förklara gärna bra

Permalänk
Medlem

inte för att jag hjälper er, men vafan släng på fredagspanelen på datorn me störst skärm och sätt er o mys istället

angående problemet har jag tyvärr inget tips

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Antar att eran switch tar 4 portar? inte 6

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av zippah:

Antar att eran switch tar 4 portar? inte 6

Jo, men 3 stycken har kopplat i modemet. Och det är det är 2 pers i switchen och en i modemet som inte får tillgång.

Permalänk

kolla så routern och Switchen inte har samma Gateway Aka 192.168.1.1
för dom kan ju krocka och störa ut folk ur nätet.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

kolla så routern och Switchen inte har samma Gateway Aka 192.168.1.1
för dom kan ju krocka och störa ut folk ur nätet.

Som jag skrev så kan jag ingenting om detta, hur ändrar jag IPn?

Permalänk
Medlem

Vad får ni för IP? Misstänker att de som får internet får externa IP och då är det en Router som behövs.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

http://192.168.1.1 in och kika där eller eventuellt http://192.168.0.1

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Många modem fungerar inte som router och därför så hjälper inte en switch er, ni behöver en router tror jag.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det kan väl vara så att du bara har en hub/switch och bara får ut 3 ip adresser av din internet leverantör, där av har bara 3st datorer internet, och de andra kan bara skicka paket på ditt lan(dvs mellan datorerna) isf behöver du koppla in en router så att alla får varsin ip på det lokala nätverket som sedan delar på den du får av din leverantör.

Har du dubbla nätverkskort i någon av datorerna så kan den säkert agera router tills imorn, när affärerna är öppna igen.

Permalänk
Medlem

De 3 som inte får internet har säkert ställt in statisk ip

Permalänk
Skrivet av torbear:

De 3 som inte får internet har säkert ställt in statisk ip

hur ändrar man det då?

Permalänk
Medlem

Rumpsebbe: (windows7)
1. högerklicka på ikonen nere vid klockan som ser ut som en skärm eller två skärmar bakom en glob
2. välj öppna "nätverk och delningscenter"
3. klicka på "ändra inställningar för nätverkskortet
4. Hitta vad som troligast är ditt nätverkskort typ: "Anslutning till lokalt nätverk"
5. högerklicka på den och välj egenskaper
6. Markera "Internet Protocol Version 4" och tryck på knappen egenskaper
7. Om det är markerat "Använd följande IP address" samt att det står saker i fälten
8. se till att "bollen" är på erhåll ipaddress

om du har windows XP gå till kontrollpanelen och välj egenskaper för nätverket där börja på punkt 5.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Kör ipconfig/all på ngn av datorerna som funkar.

Permalänk

Jag skaffade en router nu, en "Belkin N1 wireless router" Fast det får inte koppling till mitt modem. hur fixar jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpsebbe:

Jag skaffade en router nu, en "Belkin N1 wireless router" Fast det får inte koppling till mitt modem. hur fixar jag detta?

Ipconfig/release på datorena som tidigare funka eller vänta på DHCP-timeout.

Permalänk
Medlem

Vissa modem låser sig på mac adresser, så kopiera en av de fungerande datorernas mac adress till routern och koppla ur den datorn så lär det fungera, om inte Tanis svar fungerade

Permalänk
Medlem

beroende på ISP så kan ni få vänta ganska länge

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in routern?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"