Min dator för 30k, laggar? (köpte den 2012, egen"byggd").

Permalänk
Medlem

Det är garanterat något med din CPU. Detta ser man på dina 3DMark11 poäng. Alldeles för lågt på exempelvis PhysicsTest då 3DMark11 inte använder PhysX för detta utan själva processorn. Troligtvis är det någon inställning i BIOS eller någon sparfunktion i Windows alternativt att du kör något överklockningsprogram som ställer till det.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Svar ja, det låter väldigt lustigt att köpa 580 nu när 7970 och 7950 är här/kommer snart.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Master of Overkill

Jag har exakt det du har fast jag har Rampage extreme 4 X79 med dubbla SSD i RAID 0 och min dator tar circka 8-9 sec ochså i windows loggan

Jag hade ochså det problemet innan och jag byte brygga och flyttatde plats på båda 580 och sen ominstallera datorn då funka allt igen.

Jag hade typ 40 FPS i bf3 i ultra, sen när jag fixa allt nu har jag runt 85 min och 120 max. (120hz skärmar 3x)

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Min bror fick samma problem som du har. Vi testade lite allt möjligt för lösa det, men det gick f*n inte. Men.... konstigt nog så löste jag det. Jag gjorde en "restore default" i bios. Sen flöt allt bra igen. Han säger själv att han aldrig vart inne i bios och ändrat. Konstigt :s Men värt att testa, bara ett tips

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga några saker.
1. Kör du windows 7 32 eller 64bit? för att kunna utnyttja 16gb minne behöver 64bit.
2. har du testat ommontera cpu om det nu är så att det kan finnas risk för skit mellan pinsen i moderkortet och cpu kontaktytor?
3. msconfig->boot->advanced options. Om du har gjort några val här inne så kryssa ur dom genast. Skall se ut enligt bild nedan.

Sen tycker jag att folk kan sluta prata om MS. Visst detta kan upplevas som fps är lägre men om han nu mäter upp lägre fps emot innan så är inte MS hela historien även om det bildar en dubbelmacka i form av kass upplevelse.
TS är medveten om MS som jag förstår det

Lycka till och hoppas du hittar felet. Tråkigt när 30.000 skrattar en i ansiktet :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

1. Kör du windows 7 32 eller 64bit? för att kunna utnyttja 16gb minne behöver 64bit.
2. har du testat ommontera cpu om det nu är så att det kan finnas risk för skit mellan pinsen i moderkortet och cpu kontaktytor?
3. msconfig->boot->advanced options. Om du har gjort några val här inne så kryssa ur dom genast. Skall se ut enligt bild nedan.
http://img811.imageshack.us/img811/9276/bootoptions.png

Sen tycker jag att folk kan sluta prata om MS. Visst detta kan upplevas som fps är lägre men om han nu mäter upp lägre fps emot innan så är inte MS hela historien även om det bildar en dubbelmacka i form av kass upplevelse.

Lycka till och hoppas du hittar felet. Tråkigt när 30.000 skrattar en i ansiktet :\

Skrivet av skooglund:

Min bror fick samma problem som du har. Vi testade lite allt möjligt för lösa det, men det gick f*n inte. Men.... konstigt nog så löste jag det. Jag gjorde en "restore default" i bios. Sen flöt allt bra igen. Han säger själv att han aldrig vart inne i bios och ändrat. Konstigt :s Men värt att testa, bara ett tips

Skrivet av Blazter:

Det är garanterat något med din CPU. Detta ser man på dina 3DMark11 poäng. Alldeles för lågt på exempelvis PhysicsTest då 3DMark11 inte använder PhysX för detta utan själva processorn. Troligtvis är det någon inställning i BIOS eller någon sparfunktion i Windows alternativt att du kör något överklockningsprogram som ställer till det.

Löste problemet med CPUn Gjorde som Blazter sa och fick ett P11550 svar i benchmark medans det är UNDER majoriteten, hmm?

Hur som helst så försöker jag starta grafikkortet och pressa dem högt nu, ligger på 77-78 grader och 90% fan speed (4200 RPM) Och memory used 1700 MB~

Spel körs då under detta;

-League of legends, maxat allt 220 fps~ (fixade detta).
-Skryim, maxat allt X fps (vet inte riktigt men ingen lagg dvs 60+fps).
-Star wars the old republic maxat allt 100 fps~
-Minecraft x FPS men ingen lagg.
-Origin.
-Massor med tabs i google chrome.
-Spotify.
-Steam.
-Skype.

Jag skall omformatera och reset to default i BIOS. Sen ta och ändra RPM på cpu fläktarna (i BIOS) eftersom jag får CPU fan error varje gång jag startar datorn (dem stängs av under 37~ grader och sätts på över 40 grader ungefär.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Xevieth:

Jag skall omformatera och reset to default i BIOS. Sen ta och ändra RPM på cpu fläktarna (i BIOS) eftersom jag får CPU fan error varje gång jag startar datorn (dem stängs av under 37~ grader och sätts på över 40 grader ungefär.

Mvh

Glöm inte slå på AHCI och ha TRIM aktiverat i bios. Leta nyaste drivare till viktiga komponenter som ljud, nätverk och resten innan du installerar gamla om det finns nyare. Stänga av defrag och indexering när väl w7 installerat.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Glöm inte slå på AHCI och ha TRIM aktiverat i bios. Leta nyaste drivare till viktiga komponenter som ljud, nätverk och resten innan du installerar gamla om det finns nyare. Stänga av defrag och indexering när väl w7 installerat.

Bra tips! Jag rekommenderar Xevieth att följa denna guide i princip till punkt och pricka :http://myw7blog.blogspot.com/2010/04/windows-7-ssd-performanc...
En guide jag själv följt vilket har ökat prestandan på min SSD en aning, något som jag klart rekommenderar.

Skulle en ominstallation av Windows krävas, rekommenderar jag clear av CMOS och en körning av Parted Magics ''Erase disk'' funktion.
//Limpzon

Permalänk
Skrivet av Limpzon:

Bra tips! Jag rekommenderar Xevieth att följa denna guide i princip till punkt och pricka :http://myw7blog.blogspot.com/2010/04/windows-7-ssd-performanc...
En guide jag själv följt vilket har ökat prestandan på min SSD en aning, något som jag klart rekommenderar.

//Limpzon

OMG 2. Disable System Restore
Aldrig hört talas om, och jag har ju kört i över ett år med det på, lika bra att köpa ny ssd då. Eller jag är mer sugen på Revodrive, men det lär väl inte funka på ett vanligt mobo.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

http://img811.imageshack.us/img811/9276/bootoptions.png

Ursäkta, det var faktiskt dig jag följde och problemet var löst, inte blazter, läste fel. Du löste mitt huvudproblem, tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpzon:

Skulle en ominstallation av Windows krävas, rekommenderar jag clear av CMOS och en körning av Parted Magics ''Erase disk'' funktion.
//Limpzon

Det var en lite väl lång guide på en blogg! Jag antar att garantin inte fungerar när man ändrar fabriksvaran. Men det kan ju vara småsak, jag är ju dock inte ute efter snabbare disk utan bättre prestanda i mina spel som droppade brutalt.

Jag är bara oroad över mitt resultat i 3Dmark. Jag har nämligen under majoriteten och testet säger att jag behöver nytt system?

Mitt högsta score blev P11655 och majoriteten börjar på P12200 eller något sådant. Sedan så kan ju något vara defekt eftersom nu har mitt ljudkort börjat krångla något lite väl brutalt. Frågan är om moderkortet kan vara defekt?

Eller vad händer om kylpasta kommer in i processorn? Kan den göra det?

Överklockning sker väl härnäst. Kan man göra detta med en processor vid 60 grader när jag kör exakt de spel som jag skrev ovan?

Anledningen till att grafikkorten blev varma och grafikfläktarna blev väldigt snabba så måste det vara pga min passiva kylning, dvs jag måste byta ut mina chassi fläktar mot riktiga och bra fläktar. Som nexus fläktarna?

Mvh :).

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Kör du alla spel ifrån ssd disk(arna)? Hur fulla är dom? Över 80%?

Men SSDn påverkar ju inte FPSen in-game, bara laddningstiderna, eller har jag fel?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Jag är bara oroad över mitt resultat i 3Dmark. Jag har nämligen under majoriteten och testet säger att jag behöver nytt system?

Mitt högsta score blev P11655 och majoriteten börjar på P12200 eller något sådant. Sedan så kan ju något vara defekt eftersom nu har mitt ljudkort börjat krångla något lite väl brutalt. Frågan är om moderkortet kan vara defekt?

Det är väl inte konstigt att du hamnar i nedre änden av statistiken när du kör på fabriksinställningar, man kör ju 3DMark för att jämföra sin e-penis i överklockningskretsar!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Löste problemet med CPUn Gjorde som Blazter sa och fick ett P11550 svar i benchmark medans det är UNDER majoriteten, hmm?

Inte alls konstigt då de flesta som använder sig av 3DMark överklockar sina processorer, självklart får du en lägre score med en oklockad processor.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Se även till som någon sa att du laddar ner nya drivrutiner, det är en generell regel när du köper grafikkort att inte använda skivorna som följer med utan dra ner färska från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antisladd:

Se även till som någon sa att du laddar ner nya drivrutiner, det är en generell regel när du köper grafikkort att inte använda skivorna som följer med utan dra ner färska från sidan.

Jag har den senaste från skivan som hemsidan ger ut till mig, spelar det någon roll? Ska jag verkligen ladda ned från hemsidan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Ursäkta, det var faktiskt dig jag följde och problemet var löst, inte blazter, läste fel. Du löste mitt huvudproblem, tack!!

Haha ^^;

Roligt att det löste sig

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att försöka testa korten med en ny SLI-brygga. Du har nämt att du vill ha en gjord av metall, men jag har tyvärr inte hittat någon metallbrygga bland dem svenska återförsäljarna på datorkomponenter. Alla drivrutiner är uppdaterade till senaste versionen?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpzon:

Det bästa är väl att försöka testa korten med en ny SLI-brygga. Du har nämt att du vill ha en gjord av metall, men jag har tyvärr inte hittat någon metallbrygga bland dem svenska återförsäljarna på datorkomponenter. Alla drivrutiner är uppdaterade till senaste versionen?`

Metallversionen är ju den originella mest balancerade versionen. Men det är ju dock vad jag har hört. Alla kör 2-way och 3-way SLI bryggor som är gjorda av metall numera, jag fick med en riktigt värsting brygga 3-way SLI i moderkortet. Då borde det vara en värsting brygga av dess unika samma funktion som ingår i metall versionen medfölja också? Men nej då! Här får man leta efter en brygga som är bättre.

Den har stängt av sig 2 ggr nu när jag låter den vara och går i "sleep mode". När jag sätter på datorn igen då så stängs den av efter 15 sekunder (hänt en gång).

En gång så stängdes den av och på 10 ggr upprepat. Dvs den "orkade inte" komma upp till startmenyn i windows. Fick inte ens bild på skärmen. Kan detta vara överklockningens fel? När jag överklockade över 4.4 ghz så började jag få JÄVLA massa problem och trodde att jag hade förstört någonting.

Dessa överklockningar är då profiler i BIOS av moderkortet som själv vill bestämma överklockningen.

Extreme overclock (low current) Gjorde så att datorn inte ens pallade att startas upp. Men till slut fick jag fram BIOS av en påhittad ghettolösning. Jag fick spamma DEL knappen så fort jag startade datorn. Då kom BIOS upp äntligen efter hundratals olika försök!

Men nu sitter jag på stabila 4.4 Ghz överklockning. Med lite overklocking failure error när jag startat upp (hänt 1 gång).

Och jag tackar varmt er alla på detta inlägg! Er hjälp var mycket tacksamt!

Med vänliga hälsningar Rasmus aka Xevieth!

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att tyda vad du vill få sagt om SLI-bryggorna. Färdigprogramerade överklockningsprofiler brukar oftast punga ut fel voltagestyrka, därför ska man alltid överklocka med hjälp av manuella inställningar! Har du fortfarande problem med grafikkorten förresten? Ditt problem med plötsligt sleep mode läge, har det att göra med grafikkorten eller processorn?

//Limpzon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpzon:

Har lite svårt att tyda vad du vill få sagt om SLI-bryggorna. Färdigprogramerade överklockningsprofiler brukar oftast punga ut fel voltagestyrka, därför ska man alltid överklocka med hjälp av manuella inställningar! Har du fortfarande problem med grafikkorten förresten? Ditt problem med plötsligt sleep mode läge, har det att göra med grafikkorten eller processorn?

//Limpzon

På något sätt nu så ligger den på stabila 450 FPS I league of legends. Dvs den är tillbaka som när den var ny fast ännu bättre.

Vad kunde detta bero på?