Min dator för 30k, laggar? (köpte den 2012, egen"byggd").

Permalänk
Medlem

Min dator för 30k, laggar? (köpte den 2012, egen"byggd").

Hej sweclockers,

Jag är oroad. Jag har nämligen fått ned min FPS lite brutalt sen jag testade den för 3 dagar sen helt klarbyggd.

Specs:

Asus IV formula RAMPAGE
16 gb ram
Gigabyte 580GTX 3gb SLI
i7 CPU 3930K
SSD Corsair series GT 120 gb
fractal design chassi etc...
Noctua CPU fläkt, 2011 socket 14Dh eller hur det var.

Men jag är lite kräsen och oroad. Trots att jag köpte detta monster som kostade sammanlagt 29500 (ungefär, inkl nytt tangentbord och musmatta). Så tycks jag lagga nu.

Kom upp till 300-400 fps i något tillfälle i League of Legends.

BF3 Ultra, maxad graphic. Ingen lagg alls.

World of warcraft ultra 200-250 FPS vid ett tillfälle.

NU!

Ligger vid 100 fps utan vsync i League of Legends

BF3 så märker jag fps drop vid tillfällen

World of Warcraft ultra men kanske 80~ utan vsync.

Star wars the old republic så kör jag högsta grafik och kanske ligger 60~ fps utan vsync.

------

Anledningen till att jag gör denna tråd är ju då för att jag behöver underbara sweclockers om hjälp. Vad kan vara felet? 7,9 score i Windows Experience Index benchmark i allt (scala 1,0-7,9). Förutom CPUn som blev 7,8 eftersom det finns numera ett moderkort med dual CPU platser. Jag stör mig bara på att det blir lite små fps drop vid tillfällen, ska det hända med ett monster på 30 lax påverka?

*Saker ni bör veta;
...Är att jag fortfarande använder Fractal Designs chassi fläktar
...Är att min CPU fläkt små nuddar (touchar lite löst) mot grafikkortet.
...Grafikkortet kan då ha fått lite småstryk när jag flyttade datorn för första gången igår (känns så i min åsikt när jag tog ut grafikkortet och cpu fläkten för att frakta den (annars bryts moderkortet, CPU fläkten är enormt stor så jag var tvungen enligt manualen.)

Någon som kanske är bra på sådana problem?

Mvh.

Edit: Gjorde om rubriken.

Rubriken var orimlig.
Permalänk
Medlem

Vad ligger din temp på datorn ? GPU CPU osv osv. På rak arm, moderkortet möjligtvis är defekt, pratar av egen erfarenhet här då jag fick ett defekt moderkort, allt fungerade dock men hade ett sinnesjukt lagg och fps drop men fick nytt, samma modell, men det löste sig.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Som xamber skrev så börja att kolla alla temperaturer, t.ex. med speedfan. Ser det ok ut så testa del för del under full belastning och kolla samtidigt temperaturen. Testa grafikkortet för sig, CPU för sig, minnena för sig och annat (nätagg, hårddisk osv) om du har möjlighet.

Om du testar allt och du inte hittar något fel bör det vara moderkortet, men kan vara det ändå eftersom det påverkar så mycket.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kör du alla spel ifrån ssd disk(arna)? Hur fulla är dom? Över 80%?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Min gissning är antingen att din kylare (antingen CPU eller till en GPU) sitter löst, alternativt att moderkortet tagit stryk. Pröva med endast ett GTX 580, förslagsvis det som satt längst ner och inte är flyttat? Bara ett GTX 580 käkar det mesta så det borde duga, blir den bättre så vet du.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Har du installerat något antivirusprogram?
Isåfall vilket och använder det då sig utav realtidsscanning eller liknande?

Permalänk

kolla dina temps som andra säger, med t.ex coretemp och gpu-z. och vad har du för nätagg ?

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Furmark. Dömer ut temp-problem på 35 sekunder

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte för att gå helt off topic, men vem köper gamla grafikkort när man har en budget på 30000..?

Som sagt förut, kolla temperaturer, men även hur mycket respektive komponent arbetar under belastning. Kolla om dem arbetar fullt ut även när du tycker din fps är "låg".

Inte för att det finns någon som helst mening med 300 fps ändå, men...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fråga då du har en SSD har du kommit ihåg att stänga av page filen på din SSD?

Sen till dina problem; du har inte av någon lustig anledning kollat Hur mycket av din prestanda du mappar upp (typ högerklick egenskaper på den här datorn) för jag gjorde missen att när jag satte upp min dator valde jag att mappa viss del RAM under boot (msconfig fliken boot.ini -> advanced options "typ") där hade jag satt till 16GB RAM men windows hade taggat ned detta till 1,5 så jag körde med 1,5 gig ram... bara en btw :9

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Inte för att gå helt off topic, men vem köper gamla grafikkort när man har en budget på 30000..?

Som sagt förut, kolla temperaturer, men även hur mycket respektive komponent arbetar under belastning. Kolla om dem arbetar fullt ut även när du tycker din fps är "låg".

Kan vara att han vill ha 3D vision (surround) men annars vet jag inte.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

låter inte direkt som nått hårdvarufel. Har du testat att formatera datorn?

Permalänk
Skrivet av Znille:

Han köpte datorn i år så jag tror inte det är problemet. Det har ju bara varit 2012 i 25 dagar

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Formatera om , Testa andra drivers. Kolla även temp. Vad har du för nätagg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Känns som SLI är avaktiverat, se till att bryggan inte sitter löst annars prova andra grafikdrivrutiner.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutiner för dina grafikkort, kolla även upp att SLI fungerar som de ska.

Visa signatur

Intel Q9550, Corsiar 8Gb ram, MSI GTX 560-Ti (1GHz+), MSI MB.

- Old but still going strong.

Permalänk
Skrivet av M89:

Känns som SLI är avaktiverat, se till att bryggan inte sitter löst annars prova andra grafikdrivrutiner.

Har ett par gtx580 i sli och bryggan däremellan har retat gallfeber på mig sedan jag kom på att det kom därifrån, konstiga färger, seg prestanda. Bytte bryggan (som för övrigt är helt ny) och du funkade det perfekt

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Vad ligger din temp på datorn ? GPU CPU osv osv. På rak arm, moderkortet möjligtvis är defekt, pratar av egen erfarenhet här då jag fick ett defekt moderkort, allt fungerade dock men hade ett sinnesjukt lagg och fps drop men fick nytt, samma modell, men det löste sig.

Skrivet av kaptenperre:

Som xamber skrev så börja att kolla alla temperaturer, t.ex. med speedfan. Ser det ok ut så testa del för del under full belastning och kolla samtidigt temperaturen. Testa grafikkortet för sig, CPU för sig, minnena för sig och annat (nätagg, hårddisk osv) om du har möjlighet.

Om du testar allt och du inte hittar något fel bör det vara moderkortet, men kan vara det ändå eftersom det påverkar så mycket.

Skrivet av devhdc:

Kör du alla spel ifrån ssd disk(arna)? Hur fulla är dom? Över 80%?

Skrivet av CoZalon:

Min gissning är antingen att din kylare (antingen CPU eller till en GPU) sitter löst, alternativt att moderkortet tagit stryk. Pröva med endast ett GTX 580, förslagsvis det som satt längst ner och inte är flyttat? Bara ett GTX 580 käkar det mesta så det borde duga, blir den bättre så vet du.

Skrivet av Yorgo_:

Har du installerat något antivirusprogram?
Isåfall vilket och använder det då sig utav realtidsscanning eller liknande?

Skrivet av Sebastian19:

kolla dina temps som andra säger, med t.ex coretemp och gpu-z. och vad har du för nätagg ?

Skrivet av CoZalon:

Furmark. Dömer ut temp-problem på 35 sekunder

Skrivet av Newklear:

Skrivet av spixx^orginalet:

Fråga då du har en SSD har du kommit ihåg att stänga av page filen på din SSD?

Sen till dina problem; du har inte av någon lustig anledning kollat Hur mycket av din prestanda du mappar upp (typ högerklick egenskaper på den här datorn) för jag gjorde missen att när jag satte upp min dator valde jag att mappa viss del RAM under boot (msconfig fliken boot.ini -> advanced options "typ") där hade jag satt till 16GB RAM men windows hade taggat ned detta till 1,5 så jag körde med 1,5 gig ram... bara en btw :9

Skrivet av Ludzee:

Kan vara att han vill ha 3D vision (surround) men annars vet jag inte.

Skrivet av Znille:

Skrivet av Blupparen:

Han köpte datorn i år så jag tror inte det är problemet. Det har ju bara varit 2012 i 25 dagar

Skrivet av pompa_kumla:

Formatera om , Testa andra drivers. Kolla även temp. Vad har du för nätagg

Skrivet av M89:

Skrivet av zarex:

Uppdatera drivrutiner för dina grafikkort, kolla även upp att SLI fungerar som de ska.

Skrivet av Bad Habit:

Har ett par gtx580 i sli och bryggan däremellan har retat gallfeber på mig sedan jag kom på att det kom därifrån, konstiga färger, seg prestanda. Bytte bryggan (som för övrigt är helt ny) och du funkade det perfekt

Tack för svar hörni!

-Enligt GPU-Z så ligger mitt GPU på toppat 64-66 grader i Swtor.
-CPU ligger på 50-55.
-Nätagget är en Corsair 1200watt. (Det populära modulära agget).
-Angående spixx^ så bytte jag från inget ifyllt ram till 16 och ingen ifylld CPU till 1. (Rutan var ej ikryssad, så jag kryssade i och det blev automatiskt till 16gb)
-Moderkortet kan ha fått en hel del stryk, en ganska tung tappad skruv eller så har framgått under byggprocessen, kanske har råkat skrapa löst vid ett tillfälle när jag skulle ta ut mitt grafikkort med en smal metall linjal :(.
-SLIn är aktiverad, det har jag kollat upp. Får upp den där SLI "baren" enligt en hemsida som man kan kolla om SLI är aktiverat in-game. Men jag använder min SLI brygga från moderkortet (ingick). Trodde nämligen att SLI var avaktiverat också, men tydligen inte enligt en guide.
-Min SSD disk är varningstextad röd, har 7,43 gb kvar (över 80% med andra ord). Sen så undrar jag varför alla som startar upp med deras datorer går mycket snabbare änn när jag startar min. Den fastnar mycket längre på "Windows startar" (8-9 sek). Medans andra stannar där vid 1-3 sekunders tid!?
-Det står även vid CPUtempen att 4gb av 16gb RAM används (25%).
-Det står också även i GPU-Z att mitt grafikkort på 3gb minne använder 680~ mb i Swtor. (Då är GPUns värme mellan 64-66 grader och 70% fan speed är på.

Drivrutinerna är installerade, men om jag har bara installerat drivrutinerna i ett utav mina grafikkorts cd skivor (jag antog att andra cd-skivan i andra grafikkortets förpackning är samma drivrutiner.

Ha det gott allesammans!

Permalänk
Inaktiv

Det är utan tvekan din SSD som bråkar, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Tack för svar hörni!

-Enligt GPU-Z så ligger mitt GPU på toppat 64-66 grader i Swtor.
-CPU ligger på 50-55.
-Nätagget är en Corsair 1200watt. (Det populära modulära agget).
-Angående spixx^ så bytte jag från inget ifyllt ram till 16 och ingen ifylld CPU till 1. (Rutan var ej ikryssad, så jag kryssade i och det blev automatiskt till 16gb)
-Moderkortet kan ha fått en hel del stryk, en ganska tung tappad skruv eller så har framgått under byggprocessen, kanske har råkat skrapa löst vid ett tillfälle när jag skulle ta ut mitt grafikkort med en smal metall linjal :(.
-SLIn är aktiverad, det har jag kollat upp. Får upp den där SLI "baren" enligt en hemsida som man kan kolla om SLI är aktiverat in-game. Men jag använder min SLI brygga från moderkortet (ingick). Trodde nämligen att SLI var avaktiverat också, men tydligen inte enligt en guide.
-Min SSD disk är varningstextad röd, har 7,43 gb kvar (över 80% med andra ord). Sen så undrar jag varför alla som startar upp med deras datorer går mycket snabbare änn när jag startar min. Den fastnar mycket längre på "Windows startar" (8-9 sek). Medans andra stannar där vid 1-3 sekunders tid!?
-Det står även vid CPUtempen att 4gb av 16gb RAM används (25%).
-Det står också även i GPU-Z att mitt grafikkort på 3gb minne använder 680~ mb i Swtor. (Då är GPUns värme mellan 64-66 grader och 70% fan speed är på.

Drivrutinerna är installerade, men om jag har bara installerat drivrutinerna i ett utav mina grafikkorts cd skivor (jag antog att andra cd-skivan i andra grafikkortets förpackning är samma drivrutiner.

Ha det gott allesammans!

Jag vet inte hur det är nuförtiden men innan för några drivrutiner tillbaka sedan hade man ju problem med att korten aldrig klockade upp sig om man hade något flashbaserat i bakgrunden( ex youtube ), har du kollat det?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är utan tvekan din SSD som bråkar, punkt slut.

Jaså? Varför så? Då stämmer det varför jag jag 300-400 fps när jag testade mitt spel. Nu är den nere vid 90~ FPS.

Så ingen annan säger något? Det är SSDns fel?

Permalänk
Medlem

Prova testa med ett riktigt benchmark program, som t.ex 3DMark11..
Windows Experience Index är knappast ett pålitligt verktyg att basera prestanda på.....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Börja med färska drivrutiner till grafik-korten samt avbelasta din stackars ssd lite och se vad som händer (samt släng din metall-linjal så du inte får för dig att stoppa ner den i burken igen ).

Permalänk
Medlem

Testa att slänga in en annan SSD eller HDD så kan du se ifall det blir nån skillnad

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Okey okey.. så nu ska jag försöka förstå detta. Så alltså du hade 300-400fps vid något tillfället i LoL? Likaså säger du i WoW.. Min första fråga vad fan ska man med dessa fps till? Måste ju vara screen tearing deluxe. För det andra får du ju titta på vad du gjorde i spelen just då mycket action på skärmen eller få karaktärer och ingenting hände. För det tredje så att påstå att det laggar när man säger att man har 80-100 fps är absurt. Nej något fel är det nog inte på din dator, problemet ligger nog framför skärmen..

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Okey okey.. så nu ska jag försöka förstå detta. Så alltså du hade 300-400fps vid något tillfället i LoL? Likaså säger du i WoW.. Min första fråga vad fan ska man med dessa fps till? Måste ju vara screen tearing deluxe. För det andra får du ju titta på vad du gjorde i spelen just då mycket action på skärmen eller få karaktärer och ingenting hände. För det tredje så att påstå att det laggar när man säger att man har 80-100 fps är absurt. Nej något fel är det nog inte på din dator, problemet ligger nog framför skärmen..

Ta reda på fakta innan du skyller på handhavarfel... Bara ett tips!

http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

efter du kollat på den, så kan du se skillnaden med egna ögon...

http://www.youtube.com/watch?v=pw5QZ6NvkIU

Och efter det, så tror jag inte du kommer att kläcka ur dig fler sånna här kommentarer...
"att påstå att det laggar när man säger att man har 80-100 fps är absurt. Nej något fel är det nog inte på din dator, problemet ligger nog framför skärmen"

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en runda 3DMark 2011 eller liknande och se vad du får jämfört med andra med två GTX 580?
Eller iallafall skriva poängen här så vi kan konstatera om det finns något fel?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag vet. Jag stör mig bara på att en budget med 30000 inte ger grym prestanda.

Jag jämförde med samma plats givetvis (300-400 fps med tom SSD) - (100~ fps på samma platser med tom SSD) om du förstår vad jag menar.

Jag laddade nämligen ned Skyrim som jag hade på steam och blev också tipsad av Skyrim själva när de testade mina specs att köra på High graphics! Det var därför jag gjorde denna tråd. Jag bytte själv till Ultra graphics men fick vid introt en fps drop när man kommer in till byn med vagnen man åker i. (40 fps kom jag ned till ungefär när jag tittade mot byn.) Ska detta verkligen hända med GTX 580 SLI 3 gb med 16 gb ram, CPU i7 3930k? Nej.

Mvh och tack för att du skällde lite på mig, jag behövde det. Man blir bara orolig när det laggar för 30000 Jag vet själv att 300+ är helt j**** onödigt men att den sedan droppar ned till 100 så börjar man undra och även mitt första FPS drop i ett spel och suggestions var inte Ultra utan High!

Permalänk
Inaktiv

Använd ett bra testprogram som 3dmark som referens istället

spel ger olika mycket fps beroende på vad som händer i spelet, så det är en sämre referens för att ta reda på om något står snett till.

skapa en text fil och skriv upp typ vad du får för värden i 3dmark när du kör olika konfigurationer, tex sli aktiverat eller av, 10% ledigt på disk eller 20% ledigt, samt vilka program som är igång.

tanka:
http://www.techpowerup.com/downloads/1966/Futuremark_3DMark_V...
http://release.crystaldew.info/redirect.php?product=CrystalDi...
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Ta reda på fakta innan du skyller på handhavarfel... Bara ett tips!

http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

efter du kollat på den, så kan du se skillnaden med egna ögon...

http://www.youtube.com/watch?v=pw5QZ6NvkIU

Och efter det, så tror jag inte du kommer att kläcka ur dig fler sånna här kommentarer...
"att påstå att det laggar när man säger att man har 80-100 fps är absurt. Nej något fel är det nog inte på din dator, problemet ligger nog framför skärmen"

Var och när har microstuttering kommit på tal i trådskaparens inlägg? Självklart vet jag vad microstuttering är, men han säger att han har gått från 300-400 fps till 100 fps, så hur du kan klassa detta för microstuttering är konstigt. Men visst han kör SLI så det kan det mycket väl vara, detta var en av de saker jag funderade på när jag skrev min post, men då det inte nämndes tog jag inte upp det. Micro stuttering minskar inte fps:en utan bara uppfattningen om fps. Så läs lite mer innan du själv kläcker ur dig något sådant.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.