Permalänk
Avstängd

Steam virus

Tjena installerade CS på min nya dator och då istalleras ochså steam och då när allt är klart så ska jag klicka på steam då uppdateras den men då säger mitt avast antivirus att det är virus 2 st malaware trojaner är det är flase postive virus eller är det virus. stog att det skulle flyttas till karantän o sen så försvann update steam

Frågan var om det var riktigt virus eller om det var flask posetiv virus som mitt antivirus upptäckte

Hittat lösning kolla längst ner av tråden wisecustomcall.dll could not be fount C:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av data245:

Tjena installerade CS på min nya dator och då istalleras ochså steam och då när allt är klart så ska jag klicka på steam då uppdateras den men då säger mitt avast antivirus att det är virus 2 st malaware trojaner är det är flase postive virus eller är det virus. stog att det skulle flyttas till karantän o sen så försvann update steam

Ser inte frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av data245:

Frågan var om det var riktigt virus eller om det var flask posetiv virus som mitt antivirus upptäckte

Skrivet av E-Trojan:

Ser inte frågan.

Svårt att se när det saknas både ny mening och frågetecken, men som jag förstår det så är det som jag satt i fet stil frågan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att Steam i sig själv ger dig några virus. Känns mer som om ditt virusprogram skulle vara för hårt uppställt och trodde installfiler för steam var malware/spyware.

Permalänk

Har exakt samma problem!
När jag installerar Steam och startar det så säger mitt Avast! Antivirus att två trojaner har blockats och flyttats till karantänen. Sedan säger Steam att uppdateringen inte kunde utföras och vägrar starta. En liknande sak hände även när jag skulle ladda ner Malwarebytes Anti-Malware. När jag klickat på download, men inte öppnat själva nedladdningsprogrammet än så kommer samma Avast-notis upp igen. Har inte vågat testa att ladda ner den eftersom jag är rädd att hela datorn kommer att bli infekterad då. Uppenbarligen har jag någon slags malware eller liknande på datorn redan, men när jag kör en "full system scan" på avast så säger den att datorn är ren.
Jag undrar bara vad sjutton detta är för något och hur jag kan få min dator att funka igen. Jag är inte säker på hur jag fick detta viruset; jag är väldigt försiktig med vilka hemsidor jag gått in på på denna datorn. Igår fick jag dock en länk skickad till mig av en kompis till en videostreamsida som hette typ solarmovies.eu, och jag tror att det kan vara denna som gjort något med datorn. När jag öppnade länken och klickade på play öppnades det nämligen en pop-up som Avast blockerade under rubriken att den innehöll en trojan. Men det stod ju att den blivit blockerad, så jag tänkte inte mer på det då. Jag har varit inne på en liknande sida med sådana pop-uper innan; tv-links.eu, och de blockerade trojanerna har inte gjort någon skada då. Datorn funkade perfekt efter det. Det var idag när jag startade datorn som Avast sade att den ville att jag skulle göra en virusscan via Biosen. Där hittade jag tre infekterade filer; en windowsfil, en steamfil och en till som jag inte kommer ihåg. Jag raderade dem allihopa då de inte gick att reparera. När jag sedan satte på datorn och försökte öppna Steam så funkade det inte. Jag testade att avinstallera Steam och sedan installera den igen men det blev samma resultat. Konstigt nog gick det dock att uppdatera Origin. Hjälp mig snälla; hur ska jag göra för att få allt att funka igen?

Permalänk

Okej, postade medan de andra svarade, sorry
Ska man testa att minska på säkerheten på Avast då eller? Känns lite riskabelt, men å andra sidan är jag inte världens bästa när det gäller datorer.

Permalänk
Medlem

Kom fram exakt samma sak för mig.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att steam samlar information om din dator. Något som avast inte gillar?
Prova googla lite så kan du få reda på om det är ett känt problem

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tja hittade en lösning laddade ner steam steampowered.com förra gången funkade det ej men nu funkar det

först kom det upp nånting om wisecustom.dll nånting klickade ok sen kom installationen upp funkade hollde tummarna update funkade ochså men vad fan är wisecustom.dll data eller vad det stog ialla fall ladda ner steam kommer wisecustom upp en ruta klicka ja se kmr installationen upp

Permalänk
Ljusskygg

Data245, hur gammal är du?
flase
hollde
ochså
Du verkar inte kunna skriva rätt iallafall på andra väldigt saker med..ska visa respekt.. förlåt.. aja., jag har avast! Pro Antivirus normala säkerheten (Inte högsta säkerheten, default settings). Den har aldrig sagt ifrån sig att Steam har någon sorts virus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har hänt för mig att vissa steam-dll:er uppmärksammas som false positives.

Permalänk
Medlem

Installerade steam för typ 1h sen med avast igång, den sa ingenting till mig. Om ni vet att det är steam ni har laddat ner så kan ni stänga av avast medan ni installerar steam.

Permalänk
Skrivet av SimonMattila:

flase
hollde
ochså
Du verkar inte kunna skriva rätt iallafall på andra väldigt saker med..ska visa respekt.. förlåt.. aja., jag har avast! Pro Antivirus normala säkerheten (Inte högsta säkerheten, default settings). Den har aldrig sagt ifrån sig att Steam har någon sorts virus.

Erhm... Nu är väl inte det här ett forum för hur grammatiskt korrekt man är, men för att klaga bör man kanske göra rätt själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimonMattila:

flase
hollde
ochså

Lyssna därför jag har skrivit fel på många ställen är för att jag har skrivit snabbt har velat fått ut svaret snabbt där har du din förklaring

Permalänk

Har själv varit med dom samma sak idag men avast antivirus lyckades rensa dem och steam pajjade och nu får jag ominstallera

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7