Permalänk
Medlem

Mysql insert id hjälp

Jag håller på och gör en hemsida med databas och behöver hjälp,
jag har en id som är 1, och vill infoga en till med 1 och då vill jag att den första ska öka ett steg, alltså till 2.
ungefär som en historia på infogade rader.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robhult:

Jag håller på och gör en hemsida med databas och behöver hjälp,
jag har en id som är 1, och vill infoga en till med 1 och då vill jag att den första ska öka ett steg, alltså till 2.
ungefär som en historia på infogade rader.

Oj, det där låter jobbigt. Om jag inte missförstått helt vad det är du är ute efter alltså.. jag hade tänkt om och löst det på något annat sätt istället (autoincrement springs to mind). Med din lösning skulle du få en rätt rejäl overhead: alla existerande rader i tabellen måste ju ändras varje gång du stoppar in en ny?

Permalänk
Medlem

aa du har förstått det rätt, använder id för att se vilken som är senaste(vilket kanske inte är så bra). tack för svaret

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda auto increment och bara ha det som princip att högre id = senare inlagt?
Annars kan du köra att du lägger in nya raden som ID 0 och kör en "UPDATE x SET id = id+1", blir dock extremt osnyggt imo. Är det ens logiskt att data som förväntas öka (i rad-mängd) och ordnas efter "senast inlagd" läggs till i en kolumn som kräver att alla rader uppdateras för att det ska fungera? Du kan ju använda datum annars, vilket ger dig både inläggningsordning och diverse andra sorteringsmöjligheter relevanta för När något kom in i tabellen.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Du kan inte använda auto increment och bara ha det som princip att högre id = senare inlagt?
Annars kan du köra att du lägger in nya raden som ID 0 och kör en "UPDATE x SET id = id+1", blir dock extremt osnyggt imo. Är det ens logiskt att data som förväntas öka (i rad-mängd) och ordnas efter "senast inlagd" läggs till i en kolumn som kräver att alla rader uppdateras för att det ska fungera? Du kan ju använda datum annars, vilket ger dig både inläggningsordning och diverse andra sorteringsmöjligheter relevanta för När något kom in i tabellen.

Tack för svaret.
Tror att jag kör på datum istället, det ser nog mycket bättre ut som du sa