Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Hjälp med HTML-formulär

Hej!

Finns det någon som kan hjälpa mig och tala om vad jag gjort för fel på min sida? Hur ska jag göra för att få formuläret att rensas när man trycker på "Radera"? http://users.du.se/~h11bjoma/test.html

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Don't put your USB-stick where it doesn't belong.

Permalänk

[QUOTE=Paranoid Android;11938757]Hej!

Finns det någon som kan hjälpa mig och tala om vad jag gjort för fel på min sida? Hur ska jag göra för att få formuläret att rensas när man trycker på "Radera"? http://users.du.se/~h11bjoma/test.html

Tacksam för all hjälp jag kan få.[/QUOTE]

kanske

<input type="reset">

?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

kanske

<input type="reset">

?

Tack. Men jag har använt det.
<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Skicka" />
<input name="Radera" type="reset" value="Radera" />

Som du kanske förstår så är jag helt ny på HTML.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Paranoid Android:

Tack. Men jag har använt det.
<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Skicka" />
<input name="Radera" type="reset" value="Radera" />

Som du kanske förstår så är jag helt ny på HTML.

Och det fungerar inte då?
Weird..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har ju ingen <form> einstein. Läs på lite grundläggande HTML

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Skrivet av Oggelito:

Att jag inte såg det..

Som sagt TS, du måste lägga det inom <form> tagg.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Förstår mig inte på varför man skulle vilja ha en radera knapp, är ju bara att ladda om sidan om man är så lat att man inte orkar tömma alla fält om man gjort ett så katastrofalt misstag alla man behöver det.

EDIT: Oggelito var lite snabbare.
Anledningen att din reset knapp (och din submit knapp för den delen) inte funkar är för att du inte har ett form element.

Sen borde du verkligen inte använda tabeller för design, de är helt enkelt inte gjorda för det. Tabeller ska användas för att presentera data.

Permalänk

Det är möjligt att man inte ska använda radera knapp eller tabeller. Men eftersom det är till en skoluppgift så är jag tvungen till det. Om ni inte har annat att komma med en spydiga kommentarer så behöver ni inte posta alls. Om ni ändå tar er tid att svara så kanske ni kan hjälpa mig istället?

Koden ser ut såhär nu: <form action="form_action.asp" method="get">
<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Skicka" /> <input name="Radera" type="reset" value="Radera" />
</form> Och det fungerar ändå inte. Jag antar att jag gör något annat fel. Men jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Skrivet av anon150287:

Förstår mig inte på varför man skulle vilja ha en radera knapp, är ju bara att ladda om sidan om man är så lat att man inte orkar tömma alla fält om man gjort ett så katastrofalt misstag alla man behöver det.

EDIT: Oggelito var lite snabbare.
Anledningen att din reset knapp (och din submit knapp för den delen) inte funkar är för att du inte har ett form element.

Sen borde du verkligen inte använda tabeller för design, de är helt enkelt inte gjorda för det. Tabeller ska användas för att presentera data.

Skrivet av Oggelito:

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Att jag inte såg det..

Som sagt TS, du måste lägga det inom <form> tagg.

Tack jag har testat det nu. Fungerar ändå inte. Har du fler tips?
Jag har inte valt att plugga HTML, det är en delkurs av en annan kurs. Så jag måste göra den vare sig jag vill eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paranoid Android:

Du måste ha <form> Runt hela formuläret. Nu har du det bara runt knapparna.