Köpråd, ett bärbart kraftpaket!

Permalänk
Medlem

Köpråd, ett bärbart kraftpaket!

Hej,

Det är inte alltför ofta jag har skrivit några trådar här, men denna gången är det verkligen dags.. Efter ett par veckors surfande och febrilt läsande om olika typer av laptops känner jag att jag inte kan ta ett beslut på egen hand. Detta beror delvis på att jag för drygt två år sedan bröt mitt livslånga förhållande med PC & Windows och gick över till en Macbook Pro. Av diverse olika skäl behöver jag nu gå tillbaka till PC-världen, men då vill jag ju självklart inte ha något billigt och långsamt - utan något riktigt, riktigt häftigt.

Datorn kommer mestadels användas till surf och annat som vilken dator som helst skulle klarat - men i arbetet - kommer det krävas en möjlighet att streama i Full HD med de senaste speltitlarna på marknaden.

Som tidigare Mac-användare har man självklart blivit förtjust i den eleganta designen som Macbook Pro'n faktiskt har - vilket gör det hela än svårare i valet av en ny dator.

En dator jag har tittat särskilt på är Razer Blade, deras nya och riktigt flashiga laptop med fokus på Gaming. (http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_US/pd/productID....)

Det som dock får mig att tveka här, är att den enbart kommer släppas i USA den 15:e Februari och UK-releasen är inte planerad förrän senare (och med senare = inget satt datum).

Har ni några förslag på tunna, snygga och kraftulla laptops? (Tyvärr har ju inte Ultrabooks några dedikerade grafikkort..)

Skulle man störa sig mycket på att inte ha en Svensk tangentbordslayout? (Självklart fungerar det ju att ändra det i Windows, men rent fysiskt tänker jag.)

Några andra tankar eller förslag?

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan tänkas få och onödiga inlägg eller kommentarer undanbedes.

/Seb

Permalänk

Kolla in Samsung Chronos 7.
Det är det närmaste jag vet.
Kommer nog fler inom kort med Ivy Bridge och Nvidia som gör tunna grafikkort nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Kolla in Samsung Chronos 7.
Det är det närmaste jag vet.
Kommer nog fler inom kort med Ivy Bridge och Nvidia som gör tunna grafikkort nu.

Tack för ditt svar.. Dock stämmer din rekommendation inte riktigt in på min kravställning för datorns funktionalitet.

Permalänk

Du kommer inte kunna köra några tunga speltitlar på höga inställningar med det grafikkortet, till annat användande så funkar den utmärkt. Men vill du ha en likvärdig som är hyfsat smidig och inte så tung så kolla in denna MSI. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968963

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Du kommer inte kunna köra några tunga speltitlar på höga inställningar med det grafikkortet, till annat användande så funkar den utmärkt. Men vill du ha en likvärdig som är hyfsat smidig och inte så tung så kolla in denna MSI. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968963

Jag har tittat på den datorn du har också - jag är bara lite tveksam till storleken/tyngden på den. Hur upplever du den?

Permalänk

Vad ligger budgeten på?

Permalänk
Skrivet av sebbeh:

Jag har tittat på den datorn du har också - jag är bara lite tveksam till storleken/tyngden på den. Hur upplever du den?

Ja den är ju mindre och lättare en den du länkade till. MSIn väger 2.4kg och den du kollade väger 2.92kg.

Permalänk

Med GT555 i Blade kommer du inte kunna spela några spel i full hd iaf.
Kanske en custom laptop med 6990m?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Men han ville ju ha en lätt och smidig gaming laptop, <den du slängde upp väger 4kg.

Den som jag länkade är den lättaste så kallade gaming laptopen jag känner till även om grafikkortet är på gränsen.

Permalänk

Det är ju det som är grejen.
Det finns ingen lätt och smidig gaminglaptop. Definitivt ingen som klarar spel i full HD samt att streama samtidigt. Dessutom är Blade 17" och det kallar jag knappast smidigt.

Helt enkelt. Det finns ingen dator på marknaden som uppfyller TS krav på lätt, smidig och galet bra prestanda.

Permalänk
Skrivet av BackSmack:

Det är ju det som är grejen.
Det finns ingen lätt och smidig gaminglaptop. Definitivt ingen som klarar spel i full HD samt att streama samtidigt. Dessutom är Blade 17" och det kallar jag knappast smidigt.

Helt enkelt. Det finns ingen dator på marknaden som uppfyller TS krav på lätt, smidig och galet bra prestanda.

Håller med, kanske vi får se en lätt o smidig samt väldigt kraftfull gaming laptop om 5 år eller så.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Håller med, kanske vi får se en lätt o smidig samt väldigt kraftfull gaming laptop om 5 år eller så.

Ja! Såå jag längtar!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Vänta på ivy bridge och thunderbolt, då kommer det komma flera laptops som stödjer externa grafikkort som koplas ihop genom thunderbolt.. verkar riktigt trevligt:)

Permalänk
Avstängd

Skulle rekomendera dig att kolla på: http://www.ggsdata.se/index.php?page=laptops/p150hm.php

man kan kalla dem "desktop maskiner i ett mobilt utförande"

där får du bra prestanda, men ändå som är skapligt lätt att ta med sig, visst, dem väger lite mer än motsvarande laptops i lägre prestanda klass, men det där är kraftpaket. (ca 3,1 kg)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Detta är absolut ingen review men läsvärt om man är intresserad av Razer burken

http://gizmodo.com/5882721/putting-the-razer-blade-through-it...

Jag är själv på jakt efter en laptop med liknande egenskaper som de du söker efter, jag har inte blivit klokare i alla fall, själv har jag mest fastnat för Alienware m17, även om den är lite för mycket bling-bling för min smak. Jag har dock en alienware laptop just nu som jag är utomordentligt nöjd med och kan därför tänka mig att köpa en igen.

Det som är jobbigast just nu med datorköpet (dessa i-landsproblem! ) är ju dock att det är både nya ivy bridge processorer på g samt en ny generation grafikkort. Känns inte klockrent läge att köpa bärbar just nu iaf. Jag ska själv försöka hålla mig i några månader till.

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Skrivet av ugoboss:

Det som är jobbigast just nu med datorköpet (dessa i-landsproblem! ) är ju dock att det är både nya ivy bridge processorer på g samt en ny generation grafikkort. Känns inte klockrent läge att köpa bärbar just nu iaf. Jag ska själv försöka hålla mig i några månader till.

Frågan är ju hur lång tid det kommer ta innan man får se en laptop med Ivy Bridge samt Nvidia 6xx/Radeon 7xxx.
Jag hoppas det inte tar för lång tid eftersom jag också väntar på det.

Permalänk

Deviltech från Tyskland gör gaming laptops av Clevo chassin. Ett exempel är deras Fragbook DTX.

Exempel på Fragbook DTX konfiguration:

Bildschirm: 17,3" 1920 x 1080 Full-HD LED Backlight-Widescreen mit Glare-Technologie

Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie

Prozessor: Intel® Mobile Core i7 2760QM / 6MB L3 Cache, 2.40GHz - 3.50GHz Turbo Modus [+199€]

Ram-minne: 8 GB - 2 x 4096 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1600 MHz [+49€]

Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 6990 mit 2GB GDDR5 Speicher und DirectX 11

Hårddisk: 500 GB 7.200 U/Min SATA

Hårddisk 2: 120 GB SATA Solid State Drive [+199€]

CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo

Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem

Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound

Wireless Netzwerkkarte: Integrierte DevilTech Wireless-Karte + Bluetooth

Fingeravtrycks-Läsare: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!

WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera

Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris: 1.796 Euro = 15.814 kr (dagens kurs) utan frakt och Win.7, för du vill väl ha ett Svenskt Win.7.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Som du sager, tunn latt och smidig sa ar val 15" lite svart sa tanker visa nagra av de mindre som kan vara alternativ istallet som dock inte har de basta graffikkorten men andock hyffsade och mindre, 15" gar ju att fa riktigt bra grafikkort pa sa blir val det du far satsa pa om du ska ha nagat tyngre.

http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDispla...

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-3830TG-i7-SSD...

http://www.kitguru.net/laptops/zardon/sony-z-series-review-i7...

Edit: Det borde val finnas nagon 14" som har allt som han vill ha eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Deviltech från Tyskland gör gaming laptops av Clevo chassin. Ett exempel är deras Fragbook DTX.

http://www.deviltech.de/out/oxbaseshop/html/0/dyn_images/7/fr...

Exempel på Fragbook DTX konfiguration:

Bildschirm: 17,3" 1920 x 1080 Full-HD LED Backlight-Widescreen mit Glare-Technologie

Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie

Prozessor: Intel® Mobile Core i7 2760QM / 6MB L3 Cache, 2.40GHz - 3.50GHz Turbo Modus [+199€]

Ram-minne: 8 GB - 2 x 4096 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1600 MHz [+49€]

Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 6990 mit 2GB GDDR5 Speicher und DirectX 11

Hårddisk: 500 GB 7.200 U/Min SATA

Hårddisk 2: 120 GB SATA Solid State Drive [+199€]

CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo

Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem

Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound

Wireless Netzwerkkarte: Integrierte DevilTech Wireless-Karte + Bluetooth

Fingeravtrycks-Läsare: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!

WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera

Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris: 1.796 Euro = 15.814 kr (dagens kurs) utan frakt och Win.7, för du vill väl ha ett Svenskt Win.7.

/AP

Har du erfarenhet av dessa själv (har sett dig lobba för devil tech i någon annan tråd också)? Jag har läst mig till att kundsupporten är riktigt kass och att man kan råka ut för leveranstider på flera månader. Hur är kvaliteén på bygget då? Tangentbordet? Värmeutvecklingen. Även om priserna är konkurrenskrafitga så är inte jag i alla fall intresserad av en högljudd och dåligt ihopsatt burk (jag säger inte att dessa nödvändigtvis är det men någonstans måste väl pengarna sparas för att hålla nere priserna?). Som jag nämnt tidigare så har jag en Alienware som är ihopsatt som ett kassaskåp, inget flex eller liknande någonstans, jag är beredd att betala för sådana egenskaper också.

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Har du erfarenhet av dessa själv (har sett dig lobba för devil tech i någon annan tråd också)? Jag har läst mig till att kundsupporten är riktigt kass och att man kan råka ut för leveranstider på flera månader. Hur är kvaliteén på bygget då? Tangentbordet? Värmeutvecklingen. Även om priserna är konkurrenskrafitga så är inte jag i alla fall intresserad av en högljudd och dåligt ihopsatt burk (jag säger inte att dessa nödvändigtvis är det men någonstans måste väl pengarna sparas för att hålla nere priserna?). Som jag nämnt tidigare så har jag en Alienware som är ihopsatt som ett kassaskåp, inget flex eller liknande någonstans, jag är beredd att betala för sådana egenskaper också.

Jag har ingen erfarenhet av Deviltech förutom det man har läst om supporten och det är igen munter läsning. Dock har jag en sådan laptop som Ali3nPredator länkar fast inköpt hos PC-Konsulten i Sverige.

Som jag har skrivit förut i trådar så går datorn som en dröm.
Finns inget bling-bling med denna dator, inga discolampor, inga fula loggor, utan bara en ren snygg och professionellt utförd laptop som känns betydligt lyxigare än vad konkurrenterna kan erbjuda.
Tangentbordet är det bästa jag någonsin använt. Datorn är verkligen inte högljudd, låter mer än en Asus G73 men det är marginellt.
Värmen är fortfarande frånvarande, köpte faktiskt BF3 bara för att se hur datorn klarade av det och för att se hur temperaturerna uppförde sig. Det visar sig fortfarande att datorn inte ens blir det minsta ljummen efter flera timmar spelande av BF3. Sinnessjukt bra kylning i denna maskin.

Nu vet jag inte hur mycket det skiljer från butik till butik i fråga om hur väl ihopsatt en skräddarsydd dator är men komponenterna som PC-Konsulten har använt sig av i min laptop är klockrena. Sen om Deviltech kan dra ned kostnaden genom att slarva ihop en datorn känns långsökt. Tror mer det handlar om att efterfrågan är alltför stor för vad Deviltech klarar av att hantera, därav den bristande supporten (vilket iofs kanske går ut över hur snabbt man bygger ihop en dator)

Mvh

Permalänk
Skrivet av Nalyen:

Jag har ingen erfarenhet av Deviltech förutom det man har läst om supporten och det är igen munter läsning. Dock har jag en sådan laptop som Ali3nPredator länkar fast inköpt hos PC-Konsulten i Sverige.

Som jag har skrivit förut i trådar så går datorn som en dröm.
Finns inget bling-bling med denna dator, inga discolampor, inga fula loggor, utan bara en ren snygg och professionellt utförd laptop som känns betydligt lyxigare än vad konkurrenterna kan erbjuda.

Det enda bling bling jag kan tänka är då MSIs 600 serie eller Alienware, men det går ju att stänga av om man nu stör sig på det, så man kan inte utesluta ett köp bara för detta.

Själv har jag en MSI 780 och den har bara bakgrunds belyst tangentbord som för mig är guld värt då jag sitter mycket i mörk miljö och även det går att stänga av om man nu skulle störa sig på det.

Så allt bling bling går att stänga av så du vet nu.

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för alla svar. Det slutar antagligen på en Clevo från PC-Konsulten.se och deras X-768. Mestadels pga. att det är ett svenskt bolag och därför lite lättare att få kontakt med än DevilTech, särskilt om man läser om deras support.

Permalänk
Skrivet av sebbeh:

Återigen, tack för alla svar. Det slutar antagligen på en Clevo från PC-Konsulten.se och deras X-768. Mestadels pga. att det är ett svenskt bolag och därför lite lättare att få kontakt med än DevilTech, särskilt om man läser om deras support.

Du kommer inte bli missnöjd med ditt val ! grattis till ett bra köp!

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Skrivet av sebbeh:

Grattis, vad blev det för komponenter i den då.