Första köp av en SSD

Permalänk
Avstängd

Första köp av en SSD

Jag är ute efter en SSD på 120gb Under 1300:-

Jag har kollat lite på Swec's recension och fastnade lite för Corsair SSD Force 3 Series då den va ganska billig (1299:-), men så tipsa en kompis mig om OCZ SSD Agility 3 (1219:-) dock så har den lite mindre prestanda men något man inte märker av.

Så nu står jag lite i dilemma ska jag köpa Corsairs eller OCZ eller finns det någon bättre 120gb SSD under 1300:-
Detta är min första SSD jag köper och kommer andvända så jag vet inte så mycket om vad som är bra med en SSD, SSDn kommer andvändas för boot av w7 och Spel.

När man har köpt sin SSD måste man göra en Firmware update eller stoppar man bara in den som en HDD. Firmware också är det svårt att installera?

Jag kan gå över 1300:- till en maxgräns på runt 1500:-.

Jag har även tänkt att uppgradera mitt RAM minne från nurvarande 4GB till 8GB kommer det resultera i snabbare dator också?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så nu har jag bestämt mig att köpa en av dessa tre,
Corsair SSD Force 3 Series
OCZ SSD Agility 3
Corsair SSD Force GT

Corsair SSD Force GT är precis vad jag har råd med och hur stor skillnad är det mellan alla tre?
Vilken är stabilast?
Vilken är det lättast att installera firmware på/till?
Jag vill alltså ha så lite bsod som möjligt och så lite trassel som möjligt att installera SSD och firmware

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem

För 1500 kan du få en Corsair Force GT som är mycket snabbare. Angående Firmwire så behövs det uppdateras för att SSD ska kunna funka bättre.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Att flasha en ssd kan vara ett helvete ibland, jag har försökt 5 gånger med min crucial m4 men inte lyckats än...
Sen måste det ju inte vara så för dig men för mig är det så

sen beror det ju på vad du menar med snabb, datorn kommer inte bli snabbare i windows av extra ram, däremot så kommer du kunna köra fler program samtidigt som kräver mycket minne.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Till corsairs SSD så var det aslätt att uppdatera firmware med deras mjukvara.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Jag är ute efter en SSD på 120gb Under 1300:-

Jag har kollat lite på Swec's recension och fastnade lite för Corsair SSD Force 3 Series då den va ganska billig (1299:-), men så tipsa en kompis mig om OCZ SSD Agility 3 (1219:-) dock så har den lite mindre prestanda men något man inte märker av.

Så nu står jag lite i dilemma ska jag köpa Corsairs eller OCZ eller finns det någon bättre 120gb SSD under 1300:-
Detta är min första SSD jag köper och kommer andvända så jag vet inte så mycket om vad som är bra med en SSD, SSDn kommer andvändas för boot av w7 och Spel.

När man har köpt sin SSD måste man göra en Firmware update eller stoppar man bara in den som en HDD. Firmware också är det svårt att installera?

Jag kan gå över 1300:- till en maxgräns på runt 1500:-.

Jag har även tänkt att uppgradera mitt RAM minne från nurvarande 4GB till 8GB kommer det resultera i snabbare dator också?

Hej!
Jag kör med båda två som du nämner, i två datorer. 2 st OCZ 60G. i raid0 på den ena och 1 st corsair 60G i den andra. I båda config. som systemdiskar. Jag är skitnöjd med dessa diskar, inte krånglat och jag har inte behövt att uppdatera firmwaren. Så jag rekomenderar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

För 1500 kan du få en Corsair Force GT som är mycket snabbare. Angående Firmwire så behövs det uppdateras för att SSD ska kunna funka bättre.

Hur uppdaterar man firmware görs det i datorn eller måste man stänga av o hålla på i bios osv..

EDIT har även hört att en del får mycket bsod är det för dom har utdaterad firmware eller är deras ssd dålig? varför får dom bsod?

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Hur uppdaterar man firmware görs det i datorn eller måste man stänga av o hålla på i bios osv..

EDIT har även hört att en del får mycket bsod är det för dom har utdaterad firmware eller är deras ssd dålig? varför får dom bsod?

Du kan ladda ner mjukvara på corsairs hemsida och göra det i Windows

Jag fick random BSOD när jag körde på Sata 600 uttag/kabel.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pHANTAZOM:

Skrivet av Hilding112:

Hej!
Jag kör med båda två som du nämner, i två datorer. 2 st OCZ 60G. i raid0 på den ena och 1 st corsair 60G i den andra. I båda config. som systemdiskar. Jag är skitnöjd med dessa diskar, inte krånglat och jag har inte behövt att uppdatera firmwaren. Så jag rekomenderar!!

Skrivet av Blackbane78:

Till corsairs SSD så var det aslätt att uppdatera firmware med deras mjukvara.

Skrivet av Blackbane78:

Du kan ladda ner mjukvara på corsairs hemsida och göra det i Windows

Jag fick random BSOD när jag körde på Sata 600 uttag/kabel.

Har uppdaterat original post.

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem

Man kan få BSOD om man inte aktiverar AHCI i bios.
Med Corsair ska det bara vara att ladda ned ett program och en fil och sedan installera filen genom programmet för att uppdatera firmwaren, inget genom BIOS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qMetal:

Man kan få BSOD om man inte aktiverar AHCI i bios.
Med Corsair ska det bara vara att ladda ned ett program och en fil och sedan installera filen genom programmet för att uppdatera firmwaren, inget genom BIOS.

Vad är AHCI exakt?, vad gör den inställningen

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHANTAZOM:

Vad är AHCI exakt?, vad gör den inställningen

Det är en inställning för SATA-kontrollern som gör att man får ut allt av SSD:n. Om man inte ändrar det så körs den oftast original i IDE-mode och då får man inte ut lika mycket av SSD:n. Om du har andra vanliga IDE-hårddiskar i så funkar de som vanligt i AHCI också, bara att SSD:n som sagt funkar bättre.
Du ändrar bara den inställningen i BIOS innan du installerar Windows.

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Jag köpte en sån av inet på lagerrens för 499kr 60GB Och jääävlar vilken skillnad det blev på OS. Startar upp på typ 15-20sec max och min OCZ levererades med nyaste fimeware, Men det är bara smälla in den och kolla. tycker själv att du ska satsa på OCZ agility 3 när den är i så bra pris så kan du ju köpa något annat från inet för 400kr om du nu behöver te.x ram minne ;D

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qMetal:

Det är en inställning för SATA-kontrollern som gör att man får ut allt av SSD:n. Om man inte ändrar det så körs den oftast original i IDE-mode och då får man inte ut lika mycket av SSD:n. Om du har andra vanliga IDE-hårddiskar i så funkar de som vanligt i AHCI också, bara att SSD:n som sagt funkar bättre.
Du ändrar bara den inställningen i BIOS innan du installerar Windows.

Fall man inte kör med ACHI så blir det segare samt fler bsod? fast det går att köra IDE läge på en ssd?

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHANTAZOM:

Fall man inte kör med ACHI så blir det segare samt fler bsod? fast det går att köra IDE läge på en ssd?

Ja, om man inte kör AHCI utan IDE-läge så funkar det men man får sämre prestanda, dock ingen BSOD. Men det är inte så svårt att ändra till AHCI.

Permalänk

Du behöver inte uppdatera firmware på Agility'n. Den levereras med FW 2.15, vilket är den senaste.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RakatKadaver:

Du behöver inte uppdatera firmware på Agility'n. Den levereras med FW 2.15, vilket är den senaste.

Är du 100% på det?(är den verisionen stabil?), för då blir det isf agilityn då jag inte har lust o hålla på med firmware osv, ACHI kan jag fixa.

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHANTAZOM:

Är du 100% på det?(är den verisionen stabil?), för då blir det isf agilityn då jag inte har lust o hålla på med firmware osv, ACHI kan jag fixa.

Men du vet att du inte MÅSTE uppdatera firmwaren, som jag sa så kör jag fortfarande med orginal firmware på min ssd, och den fungerar utmärkt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Polaren köpte 60GB versionen, så jag kan inte tänka mig något annat än att den har det också.

Jag vet inte. Jag uppgraderade min Solid 3 till 2.15 för typ 10 minuter sedan.
Än så länge fungerar den bra.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RakatKadaver:

Polaren köpte 60GB versionen, så jag kan inte tänka mig något annat än att den har det också.

Jag vet inte. Jag uppgraderade min Solid 3 till 2.15 för typ 10 minuter sedan.
Än så länge fungerar den bra.

Hur uppdaterade du din?
Finns det någon slags guide just för Agilityn?

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Hur uppdaterade du din?
Finns det någon slags guide just för Agilityn?

Genom OCZ Toolboxkit, du kan inte uppdatera disken ifall du har bootat den dock.
Annars är det smidigt!

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RakatKadaver:

Genom OCZ Toolboxkit, du kan inte uppdatera disken ifall du har bootat den dock.
Annars är det smidigt!

så alltså jag lägger in ssd på maskinen sen bootar jag från min hdd och installerar OCZ toolkit och installerar senaste firmware SEN installerar jag w7 på den samt sätter den i ACHI mode?

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pHANTAZOM:

så alltså jag lägger in ssd på maskinen sen bootar jag från min hdd och installerar OCZ toolkit och installerar senaste firmware SEN installerar jag w7 på den samt sätter den i ACHI mode?

eller ska jag installera w7 på den först och testa fall det funkar bra utan firmware update?,

"Please do not update firmware unless absolutely necessary. Firmware updates may result in loss of user data and we recommend you back up your data before updating the firmware."

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Du har säkert redan utfört allt det, men jag säger ja ändå.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RakatKadaver:

Du har säkert redan utfört allt det, men jag säger ja ändå.

Nej har jag faktiskt inte men beställde den idag :), en fråga... att få upp bios utan att windows på är det samma trycka på knappen f2, f8 eller f10 eller vilken knapp det är då jag har ett moderkort med musstryning (gillart inte! :S) har letat i bios nu med windows installerat finns inte inställningen med fall man har installerat windows på datan? (ACHI )

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHANTAZOM:

Nej har jag faktiskt inte men beställde den idag :), en fråga... att få upp bios utan att windows på är det samma trycka på knappen f2, f8 eller f10 eller vilken knapp det är då jag har ett moderkort med musstryning (gillart inte! :S) har letat i bios nu med windows installerat finns inte inställningen med fall man har installerat windows på datan? (ACHI )

Fattar inte vad du snackar om, men vill bara påminna dig om att du ändrar till AHCI i BIOS efter att du installerat Windows på den så får du BSOD.