Guide: MSDNAA-konto för ALLA studenter

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla lite med er om ni vet vad som händer med kontot när man avslutat sina studier, jag examinerade i somras men jag har fortfarande tillgång till MSDNAA och massa windows 7 licenser, är det bara att tuta och köra så länge man kommer åt kontot? Skulle in och leta upp min nyckel men de verkar ha gjort om på sidan så den fanns inte kvar, då jag vill veta om det är okej att dra ner en ny nyckel. Mailade den ansvariga på institutionen jag gick på, men jag lär inte få svar ifrån honom för än tidigast på måndag. Så jag vände mig hit för att förhoppningsvis får ett snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en ny dator men skulle behöva veta om det här fortfarande fungerar. Kan man fortfarande få tillgång till ett konto genom att skriva inlägg eller dylikt eller är det betalning på 100kr som gäller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ArakanI2:

Tänkte kolla lite med er om ni vet vad som händer med kontot när man avslutat sina studier, jag examinerade i somras men jag har fortfarande tillgång till MSDNAA och massa windows 7 licenser, är det bara att tuta och köra så länge man kommer åt kontot? Skulle in och leta upp min nyckel men de verkar ha gjort om på sidan så den fanns inte kvar, då jag vill veta om det är okej att dra ner en ny nyckel. Mailade den ansvariga på institutionen jag gick på, men jag lär inte få svar ifrån honom för än tidigast på måndag. Så jag vände mig hit för att förhoppningsvis får ett snabbare svar.

Du har väl kvar nyckeln på datorn? Backuppa den nuvarande aktiveringen så är det klart.
Sålänge du har tillgång till kontot så är det ju OK. Du har ju liksom fått kontot av skolan så kör på, funkar det inte så gör det inte det.

Permalänk
Medlem

Hej hej! Undrar om pellesoft.se fortfarande strular? eller är det bara att köra på? För ska köpa en ny dator snart och måste veta om det går att fixa ett OS för endast 150kr istället för 1000 lappen. Undrar även hur man ska betala idag, med sms eller internetbank? tråden är ju så gammal och för vissa fungerar det, för andra inte. Så man blir väldigt osäker. Ska tillägga att jag studerar på gymnasiet och min skola fanns inte med på MSDNAA listan. Men har hört att det ska fungera för mig men då måste jag bli bonusmedlem, vilket verkar vara struligt.
Tacksam vid svar!

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, mailade pellesoft och fick svar efter 1 dag! Allt är i sin ordning och jag är nu bonusmedlem och väntar på inloggningsuppgifter till microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Hej hej! Undrar om pellesoft.se fortfarande strular? eller är det bara att köra på? För ska köpa en ny dator snart och måste veta om det går att fixa ett OS för endast 150kr istället för 1000 lappen. Undrar även hur man ska betala idag, med sms eller internetbank? tråden är ju så gammal och för vissa fungerar det, för andra inte. Så man blir väldigt osäker. Ska tillägga att jag studerar på gymnasiet och min skola fanns inte med på MSDNAA listan. Men har hört att det ska fungera för mig men då måste jag bli bonusmedlem, vilket verkar vara struligt.
Tacksam vid svar!

Jag vet ingen som inte har fått det att fungera. Men det är lite svårt att hålla koll på alla när det är en forumtråd man skriver i. Många inlägg försvinner mellan övriga inlägg.
Däremot har betalningsmetoderna ändrats även om det inte är så tydligt på pellesoft.se
Jag har uppdaterat med lite info från Pellesoft i början av tråden.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Studerar på uni i umeå, någon som vet hur jag ska gå tillväga för att fixa Windows 7 gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfo:

Studerar på uni i umeå, någon som vet hur jag ska gå tillväga för att fixa Windows 7 gratis?

Helt gratis blir nog svårt. Denna guide gjordes för studenter med CSN-kort kunde få ett stort program- och operativsystemsutbud för liten peng. Nu ligger priset på 150kr. Det måste väl ändå anses vara gratis?
I alla fall överkomligt för att få Windows 7 Professional, Visual Studio Ultimate och massa andra godsaker på lagligt sätt. Eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fungerat alldeles utmärkt, registrerade mig för en vecka sedan, och sitter och ska börja installera win7 nu. Jag tror att det som tar lite tid är att de ändrar rutinerna för verifiering av mecenat.
Verkar ha varit lite fram och tillbaks med hur många licenser man får etc, så jag passar på att fråga en fråga som har ställts ganska mycket genom tråden:
Vill installera windows 7 pro 64 bit på min dator, men tänker köpa en ny när IB/kepler kommer, det borde gå att installera igen? I annat fall borde det gå att ringa till MS och berätta att man vill byta dator och installera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfo:

Kollat så ni inte redan har tjänsten?
På högskolan i Halmstad har alla studenter direkt tillgång till msdnaa.

Du kan läsa en distanskurs här.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfo:

Du ska gå in på MSDNAA hemsida sen finns det en ruta där du kan söka efter din skola och så kollar de om ni är registrerade på hemsidan. Om du är det så är det bara att köra på och ladda ned de programm som finns, om inte så får du bli bonusmedlem på pellesoft.

Här är sidan du kan kolla om din skola är registrerad i deras avtal. https://www.dreamspark.com/

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnis:

Har fungerat alldeles utmärkt, registrerade mig för en vecka sedan, och sitter och ska börja installera win7 nu. Jag tror att det som tar lite tid är att de ändrar rutinerna för verifiering av mecenat.
Verkar ha varit lite fram och tillbaks med hur många licenser man får etc, så jag passar på att fråga en fråga som har ställts ganska mycket genom tråden:
Vill installera windows 7 pro 64 bit på min dator, men tänker köpa en ny när IB/kepler kommer, det borde gå att installera igen? I annat fall borde det gå att ringa till MS och berätta att man vill byta dator och installera om?

Jag har inte så bra koll, så lita inte på mina ord till 100%. Dock så tror jag inte det går att byta ut delar då den versionen man laddar ned är OEM, men har för mig att man ska kunna kontakta MS och få en ny verifieringskod eller något liknande.

Men tror du ska kunna byta ett grafikkort. Ska vara mer problem med omfromatering och moderkort tror jag.

Hoppas det hjälpte Men kolla upp det då jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Sitter på Windows 7 som jag fixat genom pellesoft men har fixat en till dator och skulle behöva en ny nyckel. Går det att bli medlem igen för 150 kr och få en ny nyckel, eller finns det en begränsning på hur många gånger man kan få ut en nyckel?

Kan tillägga att min bror har hämtat ut två nycklar via sin högskola men inte via Pellesoft, går det att fixa det genom att använda hans uppgifter för att få tillgång till en nyckel? Som jag förstår det så är det två olika sidor och borde därför fungera? Är inte så sugen på att bränna 150 kr bara för att testa.

Tacksam för hjälp.

Permalänk

Det står
"2. Du måste vara inskriven på Mecenat (Gäller ej studentkort eller CSN) då de inte längre sponsrar pellesoft (Gäller från februari 2012)"
på Pellesoft nu

Kan jag med studentkortet alltså inte fixa MSDNAA längre? Jag är medlem i Stockholms universitets studentkår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faalle:

Sitter på Windows 7 som jag fixat genom pellesoft men har fixat en till dator och skulle behöva en ny nyckel. Går det att bli medlem igen för 150 kr och få en ny nyckel, eller finns det en begränsning på hur många gånger man kan få ut en nyckel?

Kan tillägga att min bror har hämtat ut två nycklar via sin högskola men inte via Pellesoft, går det att fixa det genom att använda hans uppgifter för att få tillgång till en nyckel? Som jag förstår det så är det två olika sidor och borde därför fungera? Är inte så sugen på att bränna 150 kr bara för att testa.

Tacksam för hjälp.

Senast jag kollade så kan du få en nyckel per språk och version. Jag tror det är 4-6 nycklar totalt.

Ja, det borde fungera. Jag skulle säga att nycklarna anses vara personliga och skulle inte rekommendera att du använder någon annans uppgifter för att få tag på en nyckel. 150kr är en bra deal för att få tag på personliga och riktiga licensnycklar.

Skrivet av Sound Shower:

Det står
"2. Du måste vara inskriven på Mecenat (Gäller ej studentkort eller CSN) då de inte längre sponsrar pellesoft (Gäller från februari 2012)"
på Pellesoft nu

Kan jag med studentkortet alltså inte fixa MSDNAA längre? Jag är medlem i Stockholms universitets studentkår.

Är det några specifika krav för just Mecenatkortet tro?

Jag kan inte svara på det och ingen annan verkar ha svarat på det (om du inte fått svar genom PM eller annat?). Hur har det gått? Är det endast Mecenat som gäller nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går licensen ut eller? Jag trodde att det skulle gälla hela perioden då man studerar?

Det står så här på mitt konto på MSDNAA (onthehub) när man klickar sig till "Your Eligibility"

Students/Faculty/Staff - Pellesoft IT - ITD - DreamSpark Premium Verification Method: Added by administrator Status: Expired

Kan inte ladda ner någonting heller. Och Pellesoft.se är så klart offline. Kul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Går licensen ut eller? Jag trodde att det skulle gälla hela perioden då man studerar?

Det står så här på mitt konto på MSDNAA (onthehub) när man klickar sig till "Your Eligibility"

Students/Faculty/Staff - Pellesoft IT - ITD - DreamSpark Premium Verification Method: Added by administrator Status: Expired

Kontot gäller ett år. Men de licenserna du hämtat under tiden får du behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Precis som jocke92 skrev så gäller det ett år.
Du kan förnya ditt konto tills ditt Mecenat-kort går ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha, ja man får väl förnya för att sedan hamstra på licenser då.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Precis som jocke92 skrev så gäller det ett år.
Du kan förnya ditt konto tills ditt Mecenat-kort går ut.

Hur gör man för att förnya? Hittar inget på MSDNAA-sidan och pellesoft.se är fortfarande nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrvjorn:

Hur gör man för att förnya? Hittar inget på MSDNAA-sidan och pellesoft.se är fortfarande nere.

Det är genom Pellesoft du gör det. Du måste vara bonusmedlem som tidigare. Om du inte är det så måste du förnya det. Jag har för mig att man är bonusmedlem i ett år. Lika länge som MSDNAA-kontot är aktivt.

Om Pellesoft är nere så ser jag tyvärr ingen lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Om Pellesoft är nere så ser jag tyvärr ingen lösning.

Hoppsan, det var inte Pellesoft som var nere, utan min hjärna. "pellesoft.se" visar bara en webserver-logga. Alltså får man, om hjärnan är online, helt enkelt prova det uppenbara och skriva www före...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrvjorn:

Hoppsan, det var inte Pellesoft som var nere, utan min hjärna. "pellesoft.se" visar bara en webserver-logga. Alltså får man, om hjärnan är online, helt enkelt prova det uppenbara och skriva www före...

Hehe. Det roliga är ju att Pellesoft, ett "utvecklarforum", inte kan fixa sin domän med eller utan "www".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick tag i en windows 7 version via pellesoft.
Jag har kvar USB install minnet och licensnyckeln, till dne versionen jag använder idag.

Nu funderar jag på att hel och hållet bygga ny dator, finns det något sätt återanvända operativsystemet?

Om det inte går kan jag då använda samma USB install minne och försöka få tag i en ny licensnyckel?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Jag fick tag i en windows 7 version via pellesoft.
Jag har kvar USB install minnet och licensnyckeln, till dne versionen jag använder idag.

Nu funderar jag på att hel och hållet bygga ny dator, finns det något sätt återanvända operativsystemet?

Om det inte går kan jag då använda samma USB install minne och försöka få tag i en ny licensnyckel?

Om aktiveringen inte lyckas så ser du till att aktivera den på nytt genom MS automatiska telefonsupport. Blev själv tvungen att göra detta då jag bytt moderkort samt installerat om ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man byter hårddisk?

Om jag skulle uppgradera till en SSD, kan jag då återinstallera utan om aktivering från support?

Visa signatur

| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Hur funkar det om man byter hårddisk?

Om jag skulle uppgradera till en SSD, kan jag då återinstallera utan om aktivering från support?

Spelar ingen roll vilken licens du har, byter du HDD ska det ändå fungera. Byter du moderkort kan det bli i sådan fall OM du har OEM-licens. Detta är INTE OEM-licens.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan använda produktnyckeln från tex engelsk, eller tysk till svenska win7 installationen? Eller är dessa kopplade till just de iso-filerna?
Skulle behöva installera en till dator och svenska nyckeln använder jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Någon som vet om man kan använda produktnyckeln från tex engelsk, eller tysk till svenska win7 installationen? Eller är dessa kopplade till just de iso-filerna?
Skulle behöva installera en till dator och svenska nyckeln använder jag redan.

Den är inte låst till 64/32-bit eller språk. Så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den är inte låst till 64/32-bit eller språk. Så kör på.

Jag har laddat ner och installerat en 64-bit version på en dator.
Nu vill jag bygga nytt och den licensen är ju knyten till den gamla datorn (om jag förstår rätt).
Kan jag då ta en 32-bit nyckel och använda till ytterligare en 64-bit version?

Visa signatur