5,25 Diskettläsare

Permalänk

5,25 Diskettläsare

Hej!
Jag har några 5,25 disketter kvar hemma som ligger och dammar då tänkte jag använda de för att lägga några word dokument och filer i de för kul skull :D. Men problemet är att jag inte har någon diskettläsare för 5,25 disketter jag har kollat på Tradera och då hittar jag bara 5,25 diskettläsare till Commendore 64:or :(.
Då var min fråga om jag köper en av diskettläsarne som är till Commendore 64, kan jag på något sätt koppla in den till en av mina datorer? Med t.ex. en specefik adapter? Eller finns det andra sätt?
Tack för all hjälp
MVH
BehnamIran

Permalänk

Det enda jag hittat är på Ebay typ: http://www.ebay.com/itm/Laser-FD-100-5-25-Floppy-Disk-Drive-/...

Ser värre ut här i Sverige dock!

Kolla det här kanske: http://www.pcmech.com/article/commodore-64-floppy-usb-adapter...

Permalänk
Medlem

Ok minns inte till 100% men jag tror "vanliga" floppy kontrollers även kan hantera 5.25" enheter MHA rätt kabel.
Vad jag vill minnas så satt båda kontakterna (3.5" och 5.25") på samma kabel:
http://www.pcguide.com/ref/fdd/fddcable.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BehnamIran:

Då var min fråga om jag köper en av diskettläsarne som är till Commendore 64, kan jag på något sätt koppla in den till en av mina datorer?

Både ja och nej. Du kan koppla in en 1541/1571 diskdrive till en vanlig pc med en sk x1541 kabel,
men du kan bara läsa och överföra filer (t.ex med star commander) från disketter som är fomatterade för c64.

Du kan däremot inte använda en c64 diskdrive för att läsa pc formatterade disketter. Då måste du försöka få tag på 5.25 tums drive avsedd för pc.

Permalänk
Medlem

Har 2st 5.25" diskett enheter på vinden.
Vet dock inte ifall det är till pc eller commandore, då det var ett bra tag sen jag tittade på dom.

Gissar på PC, då företaget som hade dom inte hade commandore till deras arbetsuppgifter

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Floppydriven till commodore är en helt egen dator med cpu och mjukvara som kommunicerar seriellt med datorn, kör eget OS osv.

De till pc är mer en "dum" floppydrive som kräver kontroller på moderkort eller kontrollerkort och t ex DOS.

Fungerande 5,25" till pc kan nog ha ett visst värde idag då de inte är helt vanliga, t ex för gamla industrimaskiner som reservdel, där f ö 3,5" disketter är vardagsmat på otroligt många företag för maskinprogram osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Väldigt tacksam för alla svar! Tror det bästa alternativet är PC Enhet, då jag vill ha de PC formaterad 5,25 disketter.
Matx: Säljes du någon av dem? För ett billigt pris?
Mvh
BehnamIran

Permalänk
Medlem

Så du tror det är ett värde på dom Karaff?
Som sagt är det 5.25" på dom och har använts till ett datorföretag som höll på en del med ekonomi.
Vet inte om dom fungerar med floppy kabel eller om man måste ha något annat...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Ber BehnamIran och matx att ta hänsyn till våra regler, §9 i detta fall och fortsätta ev. köpslående via PM.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Förlåt! Är ny på forumet men har PM:at honom för några dagar sen.

Permalänk
Medlem

Ja, 5.25"-enheter ansluts på exakt samma sätt som 3.5"-enheter.
Det som kan skilja dock, är själva kontakten.
3.5"-enheter har en 2-radig stiftlist med 34(?) pinnar.
5.25"-enheter använder själva kretskortet som kontakt. Påminner lite om gamla ISA-kort.
En "riktig" anslutningskabel till floppy-diskar brukar ha dubbla kontakter, så man kan ansluta valfri typ.

Om man skall ansluta två floppy-enheter så måste kabeln vara avsedd för det. Tittar man på flatkabeln ser man att några av ledarna är tvistade ett halv varv.

Floppy-enheten som ansluts till kontakten med några tvistade ledare blir A:, och den andra enheten blir B:.

Jag har både en 3.5" (A: ) och en 5.25" (B: ) ansluten till en dator som kör Win XP och det fungerar utan problem.
De används inte ofta, men för ett par år sen gjorde jag backup på alla gamla disketter, och flera hundra disketter rymdes fint på en enda CD :).
Dessutom använder jag 5.25"-enheten för att läsa ABC800-disketter vilket fungerar bra med ett programmet ABCDISK.

Jag har ett par 5.25"-läsare på hyllan samt flera gamla datorer med monterade sådana. Och nej, de är inte till salu. De datorerna är reservmaskiner för diverse mätinstrument som ansluts via gamla ISA-kort, parallellport och/eller har tillhörande programvara i DOS.

Stavfel samt kastat om A: och B:
Permalänk

Tack!
Jag förstår med kabeln och grejorna då jag förut hade en 5,25
Diskett läsare men den är borta då farsan slängde den. Men jag har en sådan kabel svenskstiger visa men då bara med 1 5.25 diskett kontakt. Bara jag får tag i en läsare ska alla användas ingen problem med montering. :DD
Jag har CIS disketter som förut har använts för MS-DOS Spel.
Tack tack för alla svar!!!!!

Permalänk
Medlem

Matnyttig info ss1000!
Blev man lite mer om 5.25"

Visa signatur