Microsoft lanserar Windows 8 Consumer Preview

Permalänk
Medlem

Efter att ha lekt runt lite i Win8 CP så tycker jag fortfarande att integrationen mellan Metro och Dekstop är dålig.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Nej, det kommer inte att fungera. Däremot kan jag tänka mig att många XBox Live spel görs om och släpps som "appar" på Microsoft Store senare.

Okej tack för svaret. Då har jag blivit uppspelt i onödan!

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Dra musen ner till vänstra hörnet.

Men jag vill ha en start-startknapp, som i alla andra Windows versioner *gråter som ett barn*

Permalänk
Keeper of Traditions

hmm, får det plats på 19.5 GB tro?

Råkar ha en ledig partition och jag orkar inte skapa en ny :S

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ska se om det går att köra som virtuell maskin, vill bara testa det för att se hur krångligt det är att bli av med metro med metro betyder inget Win 8 för min del

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Hade däremot värdens slöaste usb så att kopiering dit tar evigheter :s

Installerar du det på USB eller använder du bara USB för installationsfilen?
Jag skulle vilja testa Win8 CP men har bara en disk som börjar bli full nu.
Skulle vilja testa att installera det på mitt USB-minne på 16GB, vill dock vara säker på att det fungerar som det ska innan jag börjar testa.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Hur går det för er med installationen? För mig när jag väljer usb-minnet så står den bara och blinkar med svart skärm... Använde mig av Windows usb-tool och har använt mig av detta usbminne tidigare för att installera windows med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

It got AAAAAAAAAps and here is a AAAAAAAAAP AAAAAAAP aAAAAAAAAAp

Bara jag som är extremt trött på APPSSSS och skulle aldrig vilja röra en "app" som finns i min dator..?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Do not want!
Inte på något annat en än surfplatta/mobil i alla fall..
När kommer de visa upp classic versionen av W8? Blir det någon sådan?

Man kommer kunna switcha mellan Metro och det klassiska gränssnittet

Permalänk

det funkar inte för mig :S jag har bränt ison till usb och testade setupen inget av de funkar det bara står och ladda med en fisk i bakgrunden

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

cp-windows

Windows CP... cp-windows?! Wow!

Hoppas de behåller namnet!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hur går det för er med installationen? För mig när jag väljer usb-minnet så står den bara och blinkar med svart skärm... Använde mig av Windows usb-tool och har använt mig av detta usbminne tidigare för att installera windows med.

Du startar bara windows 8 filen och följer intruktionerna och så för den över det till usb där. Du behöver inget extra program.

Positivt överraskad, Metro fungerar skit bra nu, bra översikt och snabbt går det att hitta. Stor skillnad mot den tidigare development versionen.
Ser ut som man får bättre bildkvalitet och färger med W8 jämfört mot W7 på desktopen, någon annan som ser likadant?

Permalänk
Inaktiv

Kört Consumer Preview Setup, hur korrekt är "App won't work"-klassificeringen?

Permalänk
Medlem

Får se om man kan bygga ihop en sunkburk enbart för detta.......både x86 och x64...hm.....*letar bland grejerna*
Min-rec here I come

Permalänk

för tablets ser det bra ut, men för en speldator: wtf is this shit?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Tyckte framför allt att filkopieringen och nya Task manager verkar bra. Metro... Nja. Kan man inte få samma funktioner med gadgets på skrivbordet, blir dessutom snyggare

Skulle gärna testa detta men har bara en dator och en systemdisk just nu... Jaja, W7 får funka ett tag till

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Så har lekt med det den senaste timmen och hittils ganska få goda intryck. Allt jag gör är att försöka hitta tangentbordsgenvägarna till saker jag förut klarade galant att ta upp med lite klick och högerklick. Metro-interfacet får man ju panik av och vill bara komma bort från så fort som möjligt, tyvärr en massa extra tryckningar, vill ju inte se det alls.

Designmässigt känns det (subjektivt) ganska fult och ribbon i mappvyn känns plottrig.

Men boottid (samt resume från hibernate) är helt sjuk snabb.

Tippar på att många kommer hålla fast vid win 7 ett tag. Att samma OS ska funka till både tablets och desktops bara man rör ihop allt till en stor smet.. nja microsofts drömvision kanske. Kommer säkert bli populärt att köpa Server-OS:et till ens desktop om de slutar sälja win 7

Metro
Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hmm enda som stör mig är att jag inte kan få 1366*768 upplösning av ngn anledning (gissar drivrutiner..) har inte sökt runt heller....

Men något roligt kommer bli när det är dags för föräldrarna att uppgradera hör redan deras rop "Vad i helv...", "Hur f@n.." och så vidare... Ha rinte så mycket emot Metro, om det bara höll sig borta från mitt skrivbord....
Visst en del "tiles" kan var användbara för att snabbt få lite lätt info men värst är att man med musen måste dra upp den jäkla gardinen innan man loggar in... det ser bra ut och funkar ok med touchscreens men fasen inte med tgb&mus.....

RIP Start knappen ~24 augusti 1995- 2012...
Men tror inte jag kommer direkt sakna den, så länge wintangent+ skriv program+ enter fungerar. Vilket är en av mina favorit funktioner i Win7...

Permalänk
Medlem

Metro är hopplöst och har inget att göra i en skrivbordsmaskin. Att det är standardgränssnitt på andra plattformar än tablets kommer bara göra folk irriterade.

Permalänk

Utbränd DVD, stackarn Windows CP! Aj då.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte vad som är fel med startmenyn i w7 måste dom förvandla allt till en Ipod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

jag förstår inte vad som är fel med startmenyn i w7 måste dom förvandla allt till en Ipod

Och jag är en flygande elefant!

Permalänk
Medlem

Nog för att det är benchmarken alla hatar mest, men Windows Experience Index verkar ha fått nya nivåer att uppnå, 9.9 är max score nu

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Oj vad blandade känslor jag fick. Visst är den snabb och allt funkar, men gränssnittet är ju vidrigt på en "vanlig" dator.
Kommer ihåg hur jag föll direkt för sjuan efter XP och Vista, men det här hoppar jag nog över.
Det känns som att det inte handlar om att vänja sig utan mer om att Metro bara är fel för mig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Oj vad blandade känslor jag fick. Visst är den snabb och allt funkar, men gränssnittet är ju vidrigt på en "vanlig" dator.
Kommer ihåg hur jag föll direkt för sjuan efter XP och Vista, men det här hoppar jag nog över.
Det känns som att det inte handlar om att vänja sig utan mer om att Metro bara är fel för mig.

Japp, Metro är nog lite antingen eller. Men i och med att W8 överlag känns mer responsivt så ska jag använda det ett tag nu och se vad jag tycker sen, det är ju gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Japp, Metro är nog lite antingen eller. Men i och med att W8 överlag känns mer responsivt så ska jag använda det ett tag nu och se vad jag tycker sen, det är ju gratis

Ja, jag måste ju helt klart testa det ett tag innan jag bestämmer mig. Men vet någon om det finns ett "classic"-läge man kan välja så man slipper dessa appar och får en startknapp?

Är det förresten någon som lyckats fixa en fungerande dual-boot så man slipper gå in i bios när man vill skifta OS?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Nån som hunnit prova om handelsbanken funkar?

Permalänk
Medlem

Okej efter ett par timmars frustration så är tankarna dessa:

Snabb,smidig installation
Operativsystemet flyter på fint
Intressanta sammankopplingar av diverse sakers som kan vara trevligt mail/facebook/e-mail osv
Irriterande att man inte kan smidigt välja bort lås-skärm/metro
Dåligt med anpassnings alternativ och krångligt hitta inställningar
Irriterande hitta en enkel program meny
Felsäkert läge är i princip omöjligt nå, w8 körde auto reparation + gå igenom massa alternativ och en omstart innan det gick välja felsäkert läge
Det är omöjligt installera en osignerad drivrutin (detta är en dealbreaker för mig så nu blir det ominstallation till w7)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Trodde windows 8 skulle göra det lättare för användarna

Permalänk

Angående dual-boot, så får jag upp en bild där jag väljer mellan windows 7 eller 8 när jag startar datorn.
Fick det automatiskt efter att jag installerat det som vanligt från en dvd på en egen partition.

Sen vad jag tycker om operativsystemet (metro) är ju en annan femma.
Gillar det inte alls. Känns helt fel på en dator. omständigt och krångligt.. Kanske är en bakåtsträvare.. Vad vet jag

Förövrigt fungerar Chrome, Spotify och VLC klockrent

Skrivet av Staropramen:

Ja, jag måste ju helt klart testa det ett tag innan jag bestämmer mig. Men vet någon om det finns ett "classic"-läge man kan välja så man slipper dessa appar och får en startknapp?

Är det förresten någon som lyckats fixa en fungerande dual-boot så man slipper gå in i bios när man vill skifta OS?