Kraftfull utrustning för trådlöst 100 Mbit/s internet hemma?

Permalänk
Medlem

Kraftfull utrustning för trådlöst 100 Mbit/s internet hemma?

Hej!

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet och har nu äntligen fått eget rum till min "stationära gaming dator" ;).
Så nu slipper jag bli störd av sambon och kan inreda och fläska på med stort skrivbord och massa gamingprylar hehe...

Problemet är att det inte finns internetuttag i det rummet. Det enda uttag som finns är i hallen och det är från bredbandsbolaget. Det är ett fiberuttag (stadsnät eller vad det kallas). Jag har ju fast uppkoppling på min dator för det är det som gäller när det kommer till gaming PC osv har jag hört.
För att få fast uppkoppling i det rummet måste jag borra igenom en fet j*vla betongvägg vilket kommer bli sjukt svårt och det är även synd att förstöra väggen på det sättet bara för att få igenom en sladd till min dator i det rummet.

Hur har ni det? Är det fortfarande fast uppkoppling som gäller eller har det utvecklats på senare tid?
Folk snackar om att trådlöst inte är att lita helt på och det kan bli avbrott osv så man ska ha fast uppkoppling om man ska
game:a på sin PC. Men jag menar att någonstans är det ju trådlöst på all internet som vi har,
det kan ju inte vara sladd mellan alla datorer i världen. Min poäng är ju att det borde gå att ha trådlöst hemma fast för gaming men om man kanske lägger ner lite pengar på en dyrare utrustning än bara en vanlig router???

Snälla, kom gärna med tips så jag slipper massakrera min betongvägg hemma bara för att kunna spela med bra uppkoppling.

Mvh
Meqanix

Permalänk
Medlem

Kan du inte dra sladden runt väggen längs en list?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skäggig legend

Hej! Jag säger alltid Tråd om det går!

Hastighet på 100mbit är i stort sätt omöjligt över luften och rekommenderar definitivt tråd. Du kan väl i bästa fall få 30-50mbit över luften (någon kan väl rätta mig här).

Stabiliteten? Jo klart att det kan finnas hack och problem - speciellt i 2,4GHz microvågsugnar/trådlösa telefoner mm använder detta band. Sen finns det 5GHz bandet som är stabilare och snabbare men också svagare, dvs om det är en tjock vägg signalerna ska gå igenom tappar du drastiskt hastigheten.

Du kanske kan skära av en bit av dörrkarmen istället för att dra den igenom väggen? - Det gjorde jag.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan du inte dra sladden runt väggen längs en list?

Det går inte, den måste ju förbi dörren. Blir svårt att stända dörren och en nätkabel är ju rätt tjock.

Tack ändå

Permalänk
Medlem

Alternativt kan du köra powerline. Finns modeller som klarar upp till 85/200/500 Mbit.

Här är lite exempel på hur du kan köra. Notera mixen mellan trådbundet och trådlöst.

Ett kit från TP-link går på ungefär 450 kr om du vill köra trådbundet.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Jag har en netgear WNDR3700 och aldrig tappat kontakten i min lilla lägenhet på 37 kvadrat, ligger alltid på 60mbit+. Då jag har haft kanin och inte kunnat haft en kabel dragandes så var det det enda möjliga och det har funkat hur bra som helst även i fps spel som BF3. Så avskräcks inte över att ha trådlöst, dagens trådlösa nätverk har utvecklats enormt dock är ju givetvis en kabel att föredra.

Visa signatur

Main: Moderkort: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | CPU: i5 2500k | GFX: MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC SLI | PSU: Corsair Gaming Series 800W 80+ | HDD: Intel 120gb 520 / 2gb Seagate Barracuda Green 5900rpm | Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE | Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag kör en ASUS-NRT56U router hemma hos mig. Får 112/11 Mbit över det trådlösa (har 100/10 från Comhem, men de skjuter alltid ut lite extra). Går jag in i sovrummet med en tjock betongvägg och stänger dörren får jag 76/11 Mbit. Svarstiden gick från 6 ms till 8 ms, vilket fortfarande är riktigt bra. Trådlösa är ju lite sämre på svarstid, så spelar du mycket shoot-em-up osv. så är nog trådbundet att föredra.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

själva kabeln är inte så stor om du tar bort själva kontakten, om du borrar typ under listen så kommer det inte att synas. Är ju en del jobb med det men är kanske den bästa lösningen.

Kommer ju en ny wi.fi standard snart 802.11ac som ska klara upp till 1 gigabit, jag är inte så påläst men jag tror att de första produkterna kommer inom ett halvår eller så.

Permalänk
Skrivet av meqanix:

Det går inte, den måste ju förbi dörren. Blir svårt att stända dörren och en nätkabel är ju rätt tjock.

Tack ändå

Mnjaa, inte nödvändigtvis:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/natverkskablar/fardig-langd/utp-flat-cat5e-vit-15-m-p68071

Skaffa en sådan och ev. fräs bort ett litet 2-3 mm djupt spår i dörrkarmen så borde det gå att få runt den någorlunda snyggt.

[edit]

Eller för den delen:

http://www.dustinhome.se/wiretape-wireslim-flatkabel-kit-cat6-natverk-1xrj45-2m/product/5010519153?intcmp=searchProvider_dacsa

Så slipper du antagligen fräsa i över huvud taget

Permalänk
Medlem

Om du skulle besluta dig för trådlöst så se till att du köper router som stödjer N standarden samt ett nätverks kort till datorn som stöder detsamma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av akatabrask:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/natverkskablar/fardig-langd/utp-flat-cat5e-vit-15-m-p68071

Skaffa en sådan och ev. fräs bort ett litet 2-3 mm djupt spår i dörrkarmen så borde det gå att få runt den någorlunda snyggt.

[edit]

Eller för den delen:

http://www.dustinhome.se/wiretape-wireslim-flatkabel-kit-cat6-natverk-1xrj45-2m/product/5010519153?intcmp=searchProvider_dacsa

Här har vi svaret.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk

Platt kabel borde du få in under dörren alt i kanten där på samma sida som gånggärnen är. Beror ju på hur pass nytt huset är och vilka dörrar du har.

Vad du än gör så borra inte genom en bärande vägg. Stort No no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akatabrask:

[edit]

Eller för den delen:

Detta ser ut att vara ett riktigt bra alternativt, visste inte att det fanns såna här kablar. Riktigt bra tips faktist, tack så mycket.

Stort tack till alla er andra också. Första alternativet är att köpa dessa, andra alternativet är att fräsa bort en bit av listen eller liknande.
Fortsätt gärna med fler tips om ni kommer på fler, det är alltid bra att lära sig något nytt och veta vad det finns för fler alternativ.

Permalänk
Skrivet av meqanix:

Hej!

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet och har nu äntligen fått eget rum till min "stationära gaming dator" ;).
Så nu slipper jag bli störd av sambon och kan inreda och fläska på med stort skrivbord och massa gamingprylar hehe...

Problemet är att det inte finns internetuttag i det rummet. Det enda uttag som finns är i hallen och det är från bredbandsbolaget. Det är ett fiberuttag (stadsnät eller vad det kallas). Jag har ju fast uppkoppling på min dator för det är det som gäller när det kommer till gaming PC osv har jag hört.
För att få fast uppkoppling i det rummet måste jag borra igenom en fet j*vla betongvägg vilket kommer bli sjukt svårt och det är även synd att förstöra väggen på det sättet bara för att få igenom en sladd till min dator i det rummet.

Hur har ni det? Är det fortfarande fast uppkoppling som gäller eller har det utvecklats på senare tid?
Folk snackar om att trådlöst inte är att lita helt på och det kan bli avbrott osv så man ska ha fast uppkoppling om man ska
game:a på sin PC. Men jag menar att någonstans är det ju trådlöst på all internet som vi har,
det kan ju inte vara sladd mellan alla datorer i världen. Min poäng är ju att det borde gå att ha trådlöst hemma fast för gaming men om man kanske lägger ner lite pengar på en dyrare utrustning än bara en vanlig router???

Snälla, kom gärna med tips så jag slipper massakrera min betongvägg hemma bara för att kunna spela med bra uppkoppling.

Mvh
Meqanix

Vi drog en TP-kabel upp i taket, längs väggen och sedan ner och in genom dörren till det andra rummet. Med upp och nergång på rätt ställen syns det inte och kabelskenor i taket gör den osynlig där. Behövs bara spikas i ett par sådana där kabelhållare här och var så kabeln inte hänger och slänger på väggen. Iofs hade vi då tur att det fanns ett ventilationshål i ovankant på dörren vi skulle igenom så att kabeln fick plats...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Hej igen alla!

I detta paket http://www.inet.se/produkt/v100086/boxee-box-by-d-link-dsm-38...
så ingår det en router http://www.inet.se/produkt/5401785/d-link-dir-657-hd-media-ro....
Ni som rekommenderade routrar och trådlöst, tror ni att denna skulle fungera bra i samband med gaming och FPS spel?

Är nämligen så sugen på att köpa en Boxee Box

Permalänk

Finns väl 300mbit över luft? Känns väl lite åldrat att tro att trådlöst skulle vara "så mycket sämre"?

Har för övrigt en 4g från bredbandsbolaget och jag får i snitt 30-50 ms MINDRE i ex blackops än två av mina vänner (Jag ligger runt 60, de alltid över 100) som har trådat 100+ mbit.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bad Habit:

Finns väl 300mbit över luft? Känns väl lite åldrat att tro att trådlöst skulle vara "så mycket sämre"?

Har för övrigt en 4g från bredbandsbolaget och jag får i snitt 30-50 ms MINDRE i ex blackops än två av mina vänner (Jag ligger runt 60, de alltid över 100) som har trådat 100+ mbit.

Problemet är bara att 300 Mbit som wireless N (802.11n) specificerar aldrig nås av produkterna. På 2.4 GHz-bandet är bandbredden rejält begränsad eftersom den används av så pass många andra enheter i ens närhet. I måldokument från standardiseringsorganet IEEE säger man att de önskar en throughput (skicka/ta emot) på 100 Mbit. Det är ungefär den maximala hastigheten man kan få med normala prylar idag under bra förhållanden.

Angående dina hastigheter med 4G så har du troligen väldigt bra förhållanden sam routing av din ISP, medan dina polare har en kass ISP som har extremt dålig routing mot nätet där spelservrarna ligger. Trådlöst kommer aldrig slå kabel i min mening.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

"Vad du än gör så borra inte genom en bärande vägg. Stort No no."

Vad är detta för trams? Ett 10mm hål i en bärande vägg spelar ingen som helst roll!

Jag gjorde typ såhär.

Där det finns fotlister fräste jag ut spår till kabel. Måste jag förbi en dörr så har jag sådan tur att det finns tröskel så där fräste jag ur i en kvartsstav för kabel. Givetvis borrade jag hål i bärande väggar långt ner så fotlisten täcker. Det som är lite trist är att man får inte plats med jättemycket kabel bakom listen så jag fick sätta en switch på taktiskt ställe så jag kan nå de platser jag vill nå. Så nu sitter det en switch bakom kylskåpet typ. Är det jättesvårt att nå alla platser man vill kan poweline och trådlöst vara bra komplement.

Visst det är lite jobb men det blir snyggt och man slipper fula kabelkanaler i plast och fram för allt slipper man sladd på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Vad för router?

Permalänk
Skrivet av meqanix:

Tack ändå

Hej, sitter själv i samma situation som du.
Har dragit en nätverkskabel från hallen till mitt rum, för att lösa dörrarna har jag borrat en liten skåra i listerna.
På detta vis går det att stänga dörrarna, den blir klämd, men en nätverkskabel tål mer än vad man kan tro

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Fast de är så mycket sämre. Du har en ofrånkomlig fördröjning på _varje_ paket som ska ut på den trådlösa länken, även om den inte är speciellt stor. Lägg där till att endast en kan skicka åt gången.. ska du hitta detta i trådat nät får du gå tillbaks 10år i tiden.
Och som nämnts tidigare är 300Mbit en teoretisk hastighet. 100Mbit kan du räkna med under väldigt goda förhållanden med normal utrustning.

Dina två vänner gör något rejält galet om deras fiberlänk blir piskade av en LTE-anslutning i latens.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Fast de är så mycket sämre. Du har en ofrånkomlig fördröjning på _varje_ paket som ska ut på den trådlösa länken, även om den inte är speciellt stor. Lägg där till att endast en kan skicka åt gången.. ska du hitta detta i trådat nät får du gå tillbaks 10år i tiden.
Och som nämnts tidigare är 300Mbit en teoretisk hastighet. 100Mbit kan du räkna med under väldigt goda förhållanden med normal utrustning.

Dina två vänner gör något rejält galet om deras fiberlänk blir piskade av en LTE-anslutning i latens.

De gör nog inget speciellt, bosatta i olika städer, så är inget gemensamt fel. Antar att mina förhållanden är goda som en innan skrev (kör trådat från routern till datorn).

Edit, är inte en liten dongel utan en stor 4g router dwr923 med två antenner.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1031938

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Hej!
jag kör trådlöst med på 100mb/s lina och får ca 25/10 av 100/10 med kryptering.
Utan kryptering får jag 60/10-20mb/s . jag har stor vägg emellan av sten som skär ner ganska mycket.

Men om du inte ska göra tvåhundrafemtiotre saker sammtidigt bör det väll funka, t.ex. jag kan spela bf3 på 30 ping och pratta på skype sammtidigt som jag laddar ner någon patch etc. till något spel när det gå 25mb/s.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Har ändrat i nätverkskortets avancerade inställningar och fick från 30mbps till 40mbps ner, och från 15 till 20 upp, samt från ständigt 28ms delay till strax under 20ms.

Finns bra guider på nätet, kan vara ett tips..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Hej!
jag kör trådlöst med på 100mb/s lina och får ca 25/10 av 100/10 med kryptering.
Utan kryptering får jag 60/10-20mb/s . jag har stor vägg emellan av sten som skär ner ganska mycket.

Men om du inte ska göra tvåhundrafemtiotre saker sammtidigt bör det väll funka, t.ex. jag kan spela bf3 på 30 ping och pratta på skype sammtidigt som jag laddar ner någon patch etc. till något spel när det gå 25mb/s.

Vad för router? Jag har själv stora problem med bf3 och min DIR-655. Får enorma latency spikes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Vad för router? Jag har själv stora problem med bf3 och min DIR-655. Får enorma latency spikes.

http://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr3500... tillsamans med http://www.inet.se/produkt/5400851/d-link-dwa-547-802-11n-ran...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv

Man kan ofta ta loss/lyfta trösklar och dra en plattkabel under utan att behöva borra/fräsa alls.

Skickades från m.sweclockers.com