Permalänk
Medlem

Bästa prestanda till ett rimligt pris

Jag kör en applikation 24/7 som kräver väldigt mycket CPU kraft. Idag kör jag på en CI5 750 och en CI5 760. Dessa kör jag i 2.8GHz (pga ostabil OC och jag har ingen tid att springa och koppla in skärm och tangentborg varje gång maskinen rebootar och hamnar i default). Applikationen drar ingen nytta av HT. Jag behöver heller inget stöd för dyra GPU eller annat tillägg på moderkort. Kommer satsa på:
Antec Three Hundred Two
Nätdel (som jag redan har)
Phanteks PH-TC14PE
SSD 120GB Intel 520
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Billigt moderkort, då jag endast behöver CPU kraft

Frågan är då vad som levererar bäst??

Alt 1. 3930K
Lär ge totalt lite mer än vad jag har idag på två maskiner till en totalt sett lägre strömförbrukning. Antagande att den kör stabilt i 4GHz.
En fördel att köra enbart mot en maskin ur ett applikationsperspektiv.
Pris ca 10.000:- (får sen tillbaka ca 5.000:- för mina gamla delar.)

Alt 2. 2500K
Lär ge totalt ca 70% av vad jag har idag på två maskiner till en totalt sett mycket lägre strömförbrukning. Antagande att den kör stabilt i 4GHz.
Pris ca 6.000:- (får sen tillbaka ca 5.000:- för mina gamla delar.)

Alt 3. 2x 2500K
Lär ge totalt ca 50% mer än vad jag har idag på två maskiner till en totalt sett jämförbar strömförbrukning. Antagande att den kör stabilt i 4GHz.
Pris ca 12.000:- (får sen tillbaka ca 5.000:- för mina gamla delar.)

Alt 4. Ivy Bridge
Gå på något av 2500K spåren fast vänta tills början av Maj när Ivy Bridge är tillgängliga. Troligtvis lite bättre klockfrekvens till en lägre strömförbrukning.

De här är inget lätt beslut...funderar fram och tillbaka. Någon som har några bra synpunkter?

Permalänk
Medlem

Alt1: Är helt okej frågan e som du sa du drar ingen nytta av HT direkt därav känns nedanstående som ett bättre alternativ.

alt2: Skulle du köra den stabilt i 4.5ghz vilket dom flesta cpuer klarar av skulle du få ut mycket prestanda för pengarna.

alt3: Också ett väldigt bra alternativ om inte de bästa klocka upp cpuerna till 4.5ghz och kör så har du ju väldigt bra prestanda till de du ska göra om de nu inte stödjer HT så är i7 2600k onödigt.

alt4: Eftersom det är så kort tid kvar till ivy bridge och det bara verkar vara win win win på skaffa de över sandybridge kan de vara värt vänta, höger klockfrekvens lägre strömförbrukning högre IPC så bara vänta på de och om de inte möter ens krav satsa då på en i5 2500k.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hur är det med AMDs 8-kärniga bulldozer? Är inte de rätt bra på att köra tunga PC-applikationer? Har för mig de drar lite mer ström dock.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt AMD FX-8150 8C 3.6Ghz är det den du menar? Den verkar inte prestera bättre än 2500K vad jag kunde se på en CPU chart på anandtech. Men jag är inte alls uppdaterad på AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Hur är det med AMDs 8-kärniga bulldozer? Är inte de rätt bra på att köra tunga PC-applikationer? Har för mig de drar lite mer ström dock.

Lite mer :>?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjornf:

Kollade lite snabbt AMD FX-8150 8C 3.6Ghz är det den du menar? Den verkar inte prestera bättre än 2500K vad jag kunde se på en CPU chart på anandtech. Men jag är inte alls uppdaterad på AMD...

Du är korrekt i dom scenariona där du kan använda alla 8 kärnor presterar den som en 2500k eller snäppet bättre ibland, men med tanke på den höga strömförbrukningen speciellt vid överklockning kanske det inte direkt e värt de.

Skrivet av adfi:

Lite mer :>?

Teknisk sätt är det ju inte extremt mycket mer förrän man börjar överklocka det e då som man kan börja se att den drar ström som fan med tanke på hur den presterar
sandybridge vs bulldozer vs phenom II
http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-f...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall XEON W3670 är ungefär samma som 3930K. De skulle oxå kunna vara ett alternativ då man kan fundera kring dual mobo.

Permalänk
Medlem

Svårt att se AMD som ett seriöst alternativ. Om nu FX-8150 presterar ungefär som en 2500K, fast till ett högre pris och högre strömförbrukning...VEM köper då denna CPU?

Permalänk
Medlem

Intressant att veta är nog om programmet är singel trådat eller hur många trådar det kan använda
Ingen större mening med AMD 6-8kärninga eller Intel 3930 om det bara kan använda en eller två trådar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Såklart att programmet klarar flera trådar...annars vore de dumt att titta på dual Xeon.

Däremot så är där en viss penalty för att köra många kärnor. Som ett ex hade 1 core a 8GHz presterat mycket bättre än 8 core a 1GHz. Men så är det många applikationer, tror det är ytterst få som skalar riktigt bra med många cores.

Permalänk
Medlem

Ingen som har en bra ide ang detta?