Nvidia GeForce GTX 685 (GK110) - Augusti 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Njet indeed. Notera att semiaccurate uteblir bland källorna. Kikar ni på Charlies info inför GK104 releasen så ser ni att det mesta stämde. Den här generationen gör man klokt i att bara lita på fud från mr. Demerijan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Självklart men tycker du att det låter vettigt eller skulle du köra på 2 gtx 680 nu?

Som många redan sagt i ett par trådar du frågat så skiljer det inte speciellt mycket mellan korten, största skillnaden ligger nog i kylaren då man inte kan få något annat än stock till 680 som det är i dagsläget.

Men om man spelar i den upplösningen skulle jag köra på 7970 för 1gb extra vram för att va mer framtidssäker, men det är min personlig åsikt och vi vet inte hur stor prisskillnad det är mellan 2 och 4gb vram på 680 är i dagsläget om inte några prisuppgifter kommit ut nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Som många redan sagt i ett par trådar du frågat så skiljer det inte speciellt mycket mellan korten, största skillnaden ligger nog i kylaren då man inte kan få något annat än stock till 680 som det är i dagsläget.

Men om man spelar i den upplösningen skulle jag köra på 7970 för 1gb extra vram för att va mer framtidssäker, men det är min personlig åsikt och vi vet inte hur stor prisskillnad det är mellan 2 och 4gb vram på 680 är i dagsläget om inte några prisuppgifter kommit ut nyligen.

Tack för ditt svar, jag tycker tyvärr att amd är jobbiga med sina drivrutiner och ständiga caps, det är krångligt helt enkelt att hålla reda på alla caps. Om jag skulle köpa 2 st 7970 eller 680 i maj tror du jag kan kan sälja dem för 3000 kr styck då i augusti? Isåfall skulle jag få 6000 kr som ett gtx 685 troligtvis kommer landa på. Sedan behöver jag endast lägga till 6000 kr till för ännu ett 685 så jag kan köra 2 i sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tack för ditt svar, jag tycker tyvärr att amd är jobbiga med sina drivrutiner och ständiga caps, det är krångligt helt enkelt att hålla reda på alla caps. Om jag skulle köpa 2 st 7970 eller 680 i maj tror du jag kan kan sälja dem för 3000 kr styck då i augusti? Isåfall skulle jag få 6000 kr som ett gtx 685 troligtvis kommer landa på. Sedan behöver jag endast lägga till 6000 kr till för ännu ett 685 så jag kan köra 2 i sli.

Tror inte du kan få 3k för korten i augusti nej, men jag har svårt och se in i framtiden så det kan mycket väl va så att jag har fel.
Håller med att AMD är dåliga på att hålla uppe bra crossfire-profiler och att dom kommer senare, men jag överväger det för ett mer framtidssäkert kort.
Om du ändå ska sälja varför inte bara skaffa dig 1 kort av vilket som och sälj det i höst/vinter(beroende på när 685 kommer ut), du kanske inte kan köra max i alla spel men du förlorar inte lika mycket pengar om du ändå tänker byta när det inte ens gått ett år.

Sen om du ska sälja så tidigt så spelar det ingen roll vilket/vilka utav korten du köper, du kommer nog inte behöva använda 2gb> vram för dom spelen som kommer ut i år. Så köp 1 eller 2 kort av Nvidia(jag rekommenderar 1, men om du inte bryr dig om pengaförlusten kör på 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

mest troliga alternativet istället då är att döpa gk110 till 690 och dubbelgpu till 695 men 700 nja...

Det begränsar fortfarande namngivningen rätt hårt om de vill ha mer än ett kort från sin gk100 vilket aldrig kommer hända. Helt enkelt för att det är mycket mer ekonomiskt att rulla ut kretsarna som inte håller måttet som en något billigare modell än att slänga dom.

Skrivet av Ixos:

De skulle kunna missbruka Ti benämningen också...

Typ:

GK100/110 = 680Ti + 685Ti + 690Ti.

När det kommer till namngivning och Nvidia tror jag vi får erkänna att det helt enkelt är omöjligt att veta i förväg! Den följer ingen som helst logik.

Tror du träffade huvudet på spiken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Tror inte du kan få 3k för korten i augusti nej, men jag har svårt och se in i framtiden så det kan mycket väl va så att jag har fel.
Håller med att AMD är dåliga på att hålla uppe bra crossfire-profiler och att dom kommer senare, men jag överväger det för ett mer framtidssäkert kort.
Om du ändå ska sälja varför inte bara skaffa dig 1 kort av vilket som och sälj det i höst/vinter(beroende på när 685 kommer ut), du kanske inte kan köra max i alla spel men du förlorar inte lika mycket pengar om du ändå tänker byta när det inte ens gått ett år.

Sen om du ska sälja så tidigt så spelar det ingen roll vilket/vilka utav korten du köper, du kommer nog inte behöva använda 2gb> vram för dom spelen som kommer ut i år. Så köp 1 eller 2 kort av Nvidia(jag rekommenderar 1, men om du inte bryr dig om pengaförlusten kör på 2)

Tack för ditt svar. Jag tror det är vettigast att köpa ett kort, båda presterar bra i 2560x1600 i dem spelen jag kommer att spela framöver. Jag kommer tex att spela väldigt mycket Skyrim säkerligen fram till jul (ska köpa det i maj/juni.) Så då är det bara att lägga undan pengarna jag får över som jag skulle ha lagt på det andra kortet och ha det till 2 gtx 685 när dem kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det begränsar fortfarande namngivningen rätt hårt om de vill ha mer än ett kort från sin gk100 vilket aldrig kommer hända. Helt enkelt för att det är mycket mer ekonomiskt att rulla ut kretsarna som inte håller måttet som en något billigare modell än att slänga dom.

Tyvärr så har dem backat in i ett hörn och ingenstans att ta vägen med tanke på att GK104 fick ett namn så pass högt upp på produktserien. Hur du en vrider och vänder på det, är det för "tight" med namnsättningen uppe bland entusiastkorten.
Även det som Ixos var inne på med Ti benämningen tycker jag inte känns helt rätt för så pass stora hopp mellan kort som GK104 till GK110 (och 100?). Dem förtjänar även en egen namnserie då Ti bara upplevs som en "upphottad" version och funkar kanske bättre när nvidia ska släppa 4gb versionen av 680 -> 680Ti.
Kanske kan dem nämna den påstådda 685 -> 695 för att få lite avstånd från 680:n samt "göra en AMD" och kalla dubbelgpun till 680x2 (eller upphöjd till 2 etc).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Tyvärr så har dem backat in i ett hörn och ingenstans att ta vägen med tanke på att GK104 fick ett namn så pass högt upp på produktserien. Hur du en vrider och vänder på det, är det för "tight" med namnsättningen uppe bland entusiastkorten.
Även det som Ixos var inne på med Ti benämningen tycker jag inte känns helt rätt för så pass stora hopp mellan kort som GK104 till GK110 (och 100?). Dem förtjänar även en egen namnserie då Ti bara upplevs som en "upphottad" version och funkar kanske bättre när nvidia ska släppa 4gb versionen av 680 -> 680Ti.
Kanske kan dem nämna den påstådda 685 -> 695 för att få lite avstånd från 680:n samt "göra en AMD" och kalla dubbelgpun till 680x2 (eller upphöjd till 2 etc).

Dom kan väl döpa korten så som 680, 690 och 699 (förutsatt att det inte kommer fler kort) med, där 699 är deras dubbelkort. Om man gör så blir det så långt ifrån varandra som möjligt och alla förstår att 699 är det bästa i serien.

Permalänk
Medlem

Så tror ni priset kommer att landa på ca 6500 kr inklusive moms?

Permalänk
Medlem

Jag tror på att nvidia kontrar 7990 med detta, som då borde heta 690. Varför ska dom slösa pengar på att ta fram en dubbelmacka när dom kan göra såhär? Dessutom blir ju kortet svalare och slipper alla nackdelar med sli.

Jag tycker iaf detta scenario är troligast

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Stackars dem som har blivit lurade att köpa 2 st gtx 680 i tron om att det är flaggskeppet.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med källkritiken på vissa här, kollar man källorna på sidorna som länkats hamnar man till slut här http://www.3dcenter.org/news/was-vom-nvidia-gk110-chip-zu-erw... och vad jag ser verkar det vara rena spekulationer, dessutom så står det (google translate) "Tape-out until after January 2012 launch not before August 2012".

Nvidia har väl ingen anledning att släppa ett nytt topkort, speciellt inte ett dyrt sådant. Inte direkt så att dom har någon press ifrån AMD på ett tag, mer troligt är det väl att det kommer fram emot höst/jul 2012 inför nästa generation AMD kort eller när nu 8000-serien kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så tror ni priset kommer att landa på ca 6500 kr inklusive moms?

ca 6000kr är min gissning.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Hur är det med källkritiken på vissa här, kollar man källorna på sidorna som länkats hamnar man till slut här http://www.3dcenter.org/news/was-vom-nvidia-gk110-chip-zu-erw... och vad jag ser verkar det vara rena spekulationer, dessutom så står det (google translate) "Tape-out until after January 2012 launch not before August 2012".

Nvidia har väl ingen anledning att släppa ett nytt topkort, speciellt inte ett dyrt sådant. Inte direkt så att dom har någon press ifrån AMD på ett tag, mer troligt är det väl att det kommer fram emot höst/jul 2012 inför nästa generation AMD kort eller när nu 8000-serien kommer.

Kanske har du missförstått lite, då tråden inte antyder att informationen är 100% sann och skriven i sten. Detta är endast spekulationer på vad som komma skall och endast tiden kan utvisa om hurvida informationen var rätt eller ej. Tror inte heller att det finns någon handfast, 100% bekräftad information om korten så här tidigt men det är väl kanske mer en fingervisning åt rätt håll.

Visst har dem ingen anledning att släppa något nytt toppkort nu men det sägs att AMDs dubbelgpu är på väg väldigt snart (pratas om en månand men jag kan ha fel). Så sitta och rulla på tummarna och vänta på AMDs nästa generation vore allt annat än dumt.

Lite nyfiken på vad som menas med: "Tape-out until after January 2012 launch not before August 2012"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evgaftw:

Kanske har du missförstått lite, då tråden inte antyder att informationen är 100% sann och skriven i sten. Detta är endast spekulationer på vad som komma skall och endast tiden kan utvisa om hurvida informationen var rätt eller ej. Tror inte heller att det finns någon handfast, 100% bekräftad information om korten så här tidigt men det är väl kanske mer en fingervisning åt rätt håll.

Visst har dem ingen anledning att släppa något nytt toppkort nu men det sägs att AMDs dubbelgpu är på väg väldigt snart (pratas om en månand men jag kan ha fel). Så sitta och rulla på tummarna och vänta på AMDs nästa generation vore allt annat än dumt.

Såg att det att du hade skrivit det så var inte riktat mot dig, dock verkar det som att andra här i tråden inte verkade uppfatta det, sidan länkar ju till nån egen spekulations tråd, så verkar ju inte ens vara baserat på rykten utan folk som hittar på å leker på forumet uppfattade jag det som Orkade dock inte läsa 8 sidor google translate så kan ha missat nått.

Dock så är rubriken på tråden lite missvisande då folk säkert kommer börja tro att det ska komma i augusti. Spekulationstråd hade nog vart mer passande

Skrivet av evgaftw:

Lite nyfiken på vad som menas med: "Tape-out until after January 2012 launch not before August 2012"

http://en.wikipedia.org/wiki/Tape-out

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Såg att det att du hade skrivit det så var inte riktat mot dig, dock verkar det som att andra här i tråden inte verkade uppfatta det, sidan länkar ju till nån egen spekulations tråd, så verkar ju inte ens vara baserat på rykten utan folk som hittar på å leker på forumet uppfattade jag det som Orkade dock inte läsa 8 sidor google translate så kan ha missat nått.

Dock så är rubriken på tråden lite missvisande då folk säkert kommer börja tro att det ska komma i augusti. Spekulationstråd hade nog vart mer passande

http://en.wikipedia.org/wiki/Tape-out

None taken men man ska aldrig säga aldrig!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Verkar ju som om vi är tillbaks i det gamla hederliga uppdelningen mellan AMD och Nvidia, Nvidia gör ett monster kort på ~300W som blir snabbaste single GPU kortet och AMD gör ett snålare som man klämmer in på ett dubbel GPU kort.

Anandtech hade ju annars en ganska intressant spekulation om att GK110 kommer ha avsevärt mycket bättre compute prestanda, tänk Tesla/Quadro. Så man offrar spel prestanda per area för att få upp compute prestandan jämfört med GK104, kan ju även förklara varför Nvidia valde att släppa GK104/ som GTX680 som "topp" spel kort.

Skrivet av landahl:

Stackars dem som har blivit lurade att köpa 2 st gtx 680 i tron om att det är flaggskeppet.

Mmmm för man köper grafikkort för att ha flaggskeppet inte för att man behöver prestandan och att det passar ens budget.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Sist jag kollade så var det kortet som presterade bäst just nu?

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk

Blir en uppgradering till Ivy snart iaf, mitt GTX580 klarar sig förhoppningsvis fint tills detta odjur släpps

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

Ja det presterar bäst just nu i upplösningar tom 1920x1200. När det gäller 2560x1600 så är det i stort sett lika snabbt som ett Radeon 7970 och i flerskärmsupplösningar så är 7970 snabbare.

Jag tänkte köpa 2 st gtx 680 i maj när ja bygger en ny dator men nu har jag bestämt att jag ska köpa endast ett eftersom Gtx 685 kommer i höst. När 685 kommer så skaffar jag 2 st direkt och kör i sli. Jag spelar endast i 2560x1600 och ett gtx 680 presterar bra i den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Jag är 90% säker på att GK 110 kommer nästa år nvidia vet att amd inte har mycket att komma med och därför håller dom i kortet tills amd hittar på något mer skrämmande en 7970 samt 7990

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Jag är 90% säker på att GK 110 kommer nästa år nvidia vet att amd inte har mycket att komma med och därför håller dom i kortet tills amd hittar på något mer skrämmande en 7970 samt 7990

Jag tror att du kommer att bli väldigt förvånad då eftersom sådana rykten oftast brukar stämma. Egentligen skulle Nvidia släppa Gtx 685 i stället för 680, men efter att ha sett att prestandan är bättre på deras mellanklasskort (680) än 7970 så släppte dem mellanklasskortet nu. Dem kommer sannerligen släppa 685 när amd har släppt sitt 7990. Ingen rök utan eld som det heter, jag tror till 99 procent att gk110 kommer i augusti eller okt-dec 2012.

Permalänk
Hedersmedlem

Även en tysk site hade denna nyhet för ett tag sedan och de trodde inte heller att det skulle släppas för augusti iaf. Men det är ju spekulationer ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

det sjuka är att alla får typ in 680 gtx korten den sista aprill och då lär gö 4gb korten komma ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

det sjuka är att alla får typ in 680 gtx korten den sista aprill och då lär gö 4gb korten komma ut

Jag förstår inte varför 4 gb gtx 680 ska komma eftersom det inte lär förändra prestandan i högre upplösningar med 256 bitars minnesbuss.

Permalänk
Medlem

lär gö flyta bättre i bf3 med 4gb minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

lär gö flyta bättre i bf3 med 4gb minne

Inte med 256 bitars minnesbuss. Med Gtx 685 lär det dock bli en rejäl prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Vad hindrar nVidia att döpa GK110 till GTX780?

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer att heta 780

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Acco22:

Exakt och drivarna är PRECIS helt nya och tror det kommer prestera bättre i högre som 3840x1024 och 5760x1080p :)=

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240