Permalänk
Medlem

Dual Monitor vill inte fungera!

Hej!

Jag har införskaffat mig en ny dator och nu skulle jag vilja ha två st skärmar samtidigt, men det vill inte fungera.
Jag hade det till min förra dator och kommer ihåg att det var lite strul men det löste sig u slutändan.
Det är så att nu fungerar den ena skärmen medan den andra är svart. Windows och CCC har upptäckt båda skärmarna och jag har ställt in på Utvidga dessa skärmar.
Men allt jag har prövat vill inte fungera.
Lite hjälp skulle uppskattas.
Specs:
Intel Core I5 2500k 3,3ghz
XFX Radeon hd 6950
Asus P8Z68-V LX
Corsair 8Gb ram

Edit:
Det var ett lite problem till, när jag ska slå på datorn igen så får jag ingen bild. Utan jag måste ta bort min skärm kabel och sätta dit den igen.
Vad kan detta bero på?

MvH Danthos

Visa signatur

Chassi: Carbide Air 540 CPU: I5 2500k @ 4.5 GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz GPU: Evga copperhead 690 Custom vatten Moderkort: P8Z68-V LX PSU: Corsair RM 1000W Lagring: Samsung EVO 250GB, Western Digital Green 2TB Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Nu vet vi inte hur du har kopplat kablarna men jag vet att en av DVI utgångarna på grafikkortet brukar vara sammankopplad med HDMI på själva grafikkortet och det gör att man inte kan använda denna DVI utgång på grafikkortet samtidigt med HDMI utgången.

Och om du har kopplat en DVI-VGA adapter på grafikkortet så fungerar det bara med analoga och digitala signaler på en av DVI utgångarna, den andra DVI utgången klarar enbart digitala signaler.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nu vet vi inte hur du har kopplat kablarna men jag vet att en av DVI utgångarna på grafikkortet brukar vara sammankopplad med HDMI på själva grafikkortet och det gör att man inte kan använda denna DVI utgång på grafikkortet samtidigt med HDMI utgången.

Och om du har kopplat en DVI-VGA adapter på grafikkortet så fungerar det bara med analoga och digitala signaler på en av DVI utgångarna, den andra DVI utgången klarar enbart digitala signaler.

Jag har kopplat båda mina skärmar med var sin VGA till DVI adapter.

Visa signatur

Chassi: Carbide Air 540 CPU: I5 2500k @ 4.5 GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz GPU: Evga copperhead 690 Custom vatten Moderkort: P8Z68-V LX PSU: Corsair RM 1000W Lagring: Samsung EVO 250GB, Western Digital Green 2TB Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danthos:

Jag har kopplat båda mina skärmar med var sin VGA till DVI adapter.

Då är det dags att köpa en ny skärm, eller använda DVI-kabel till en av dem om det går. Som sagt så fungerar bara den ena utgången med analoga skärmar, den andra måste anslutas digitalt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Då är det dags att köpa en ny skärm, eller använda DVI-kabel till en av dem om det går. Som sagt så fungerar bara den ena utgången med analoga skärmar, den andra måste anslutas digitalt.

Då har jag en fråga, hur kan det ha fungerat på min förra dator?
Ett Radeon hd 5770

Visa signatur

Chassi: Carbide Air 540 CPU: I5 2500k @ 4.5 GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz GPU: Evga copperhead 690 Custom vatten Moderkort: P8Z68-V LX PSU: Corsair RM 1000W Lagring: Samsung EVO 250GB, Western Digital Green 2TB Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danthos:

Då har jag en fråga, hur kan det ha fungerat på min förra dator?
Ett Radeon hd 5770

Antagligen för att det hade dubbla DVI-I portar medans ditt nya 6950 har en DVI-I och en DVI-D

Ditt 5770 hade alltså dubbla analoga möjligheter med VGA-DVI adaptrar medans ditt 6950 bara har en.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Min kristallkula gissar att du hade en VGA kontakt på grafikkortet och en DVI-I utgång som klarar både analoga och digitala signaler eller så var det ovanligt nog 2st DVI-I utgångar på ditt gamla HD 5770 kort.

Om du kollar riktigt noga på denna bild för video utgångarna på ett XFX HD 6950 så ser du att endast nedre DVI utgången är märkt med VGA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antagligen för att det hade dubbla DVI-I portar medans ditt nya 6950 har en DVI-I och en DVI-D

Ditt 5770 hade alltså dubbla analoga möjligheter med VGA-DVI adaptrar medans ditt 6950 bara har en.

Jepp så är det, köp en displayport adapter! Denna funkar till min radeon HD6850
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Jag har googlat fram en omvandlare DVI-D till DVI-I som jag ska testa om det nu finns, återkommer med info !
Mv/Torparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torparen:

Jepp så är det, köp en displayport adapter! Denna funkar till min radeon HD6850
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Jag har googlat fram en omvandlare DVI-D till DVI-I som jag ska testa om det nu finns, återkommer med info !
Mv/Torparen

Skrivet av janee:

Min kristallkula gissar att du hade en VGA kontakt på grafikkortet och en DVI-I utgång som klarar både analoga och digitala signaler eller så var det ovanligt nog 2st DVI-I utgångar på ditt gamla HD 5770 kort.

Om du kollar riktigt noga på denna bild för video utgångarna på ett XFX HD 6950 så ser du att endast nedre DVI utgången är märkt med VGA
http://img851.imageshack.us/img851/852/xfxc.png

Skrivet av SeF.Typh00n:

Antagligen för att det hade dubbla DVI-I portar medans ditt nya 6950 har en DVI-I och en DVI-D

Ditt 5770 hade alltså dubbla analoga möjligheter med VGA-DVI adaptrar medans ditt 6950 bara har en.

Tack för alla fina svar. Jag får se om jag köper ny skärm eller en displayport adapter.

Visa signatur

Chassi: Carbide Air 540 CPU: I5 2500k @ 4.5 GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz GPU: Evga copperhead 690 Custom vatten Moderkort: P8Z68-V LX PSU: Corsair RM 1000W Lagring: Samsung EVO 250GB, Western Digital Green 2TB Ljudkort: Creative Sound Blaster Z