Plastplupp som håller fast cpu-kylare knäckt - köpa ny?

Permalänk

Plastplupp som håller fast cpu-kylare knäckt - köpa ny?

Hej! Igår kraschade min dator och jag kan nu konstatera att det beror på överhettning då en plastplupp som håller fast cpu-kylaren har knäckts. Det jag syftar på är den sockel som sitter på moderkortet där man hakar fast kylaren. Det jag undrar nu är helt enkelt om det går att få tag på en reservdel eller om man måste köpa ett helt nytt moderkort? Var får man isåfall tag på en ny sockel Moderkortet är en Gigabyte GA-MA69VM-52

Min enda tillgång till Internet just nu är mobilen vilket gör det rätt knepigt att söka info, skulle därför uppskatta lite assistans väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissekatt:

Hej! Igår kraschade min dator och jag kan nu konstatera att det beror på överhettning då en plastplupp som håller fast cpu-kylaren har knäckts. Det jag syftar på är den sockel som sitter på moderkortet där man hakar fast kylaren. Det jag undrar nu är helt enkelt om det går att få tag på en reservdel eller om man måste köpa ett helt nytt moderkort? Var får man isåfall tag på en ny sockel Moderkortet är en Gigabyte GA-MA69VM-52

Min enda tillgång till Internet just nu är mobilen vilket gör det rätt knepigt att söka info, skulle därför uppskatta lite assistans väldigt mycket!

Kan du lägga upp en bild?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hjälpsam

Detta moderkortet?

Kontakta närmaste datorbutik och fråga om de har någon AM2 ram över som de skulle kunna skicka till dig mot en liten kostnad

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Har bara tillgång till mobilen och jag vet inte hur man gör för att ladda upp en bild då :s

Permalänk

Just precis det moderkortet! Så det är AM2 ram man kallar den svarta plastbiten runt CPUn? Ska man då ha en specifik för just det moderkortet eller finns det en allmänt gällande standard?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nissekatt:

Just precis det moderkortet! Så det är AM2 ram man kallar den svarta plastbiten runt CPUn? Ska man då ha en specifik för just det moderkortet eller finns det en allmänt gällande standard?

Tack för hjälpen!

Den är generellt standard och inte specifik för moderkortet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Grymt! Tack så jättemycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissekatt:

Grymt! Tack så jättemycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Köp annars en riktig kylare?
Vad har du för processor? En kylare som är mycket bättre än standard kylaren kostar bara 200kr.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Jag har en AMD phenom II x4 940 3ghz 2mb socker AM2+. Om man köper en ny kylare, vad fäster man den i då? För att förtydliga så är det den svarta plastramen runt cpu-socketen som är trasig. Får man med en ny sådan när man köper en ny kylare eller fäster man den på något annat sätt?

Det visade sig vara väldigt svårt att hitta någon som hade plastdelen så om man istället kan köpa en ny kylare gör jag gärna det.

Permalänk

Köper du en ny CPU-kylare så finns det olika modeller. Vissa använder sig av brackets som fästs i den ramen som är trasig i ditt fall, andra modeller kan ha lite olika lösningar som kräver att man skruvar bort den ramen och ersätter med en annan fästanordning som följer med kylaren. Olika tillverkare har sina egna lite olika lösningar på det där. Till exempel så är ju CM Hyper 212 en populär kylare som använder en egen fästanordning CM Hyper 212 medan tex Arctic Alpine använder sig av originalfästet Arctic Alpine 7 (man ser fästet på bilden)

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk

Aha! Jag förstår! Sitter på bussen med moderkortet just nu på väg till webbhallen, förhoppningsvis kan dom plocka ur en passande kylare som inte kostar så mycket! Återigen tack för hjälpen!

Permalänk

Nehepp fanns tydligen ingen som passa... Fan ha svårt det här skulle bli då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissekatt:

Nehepp fanns tydligen ingen som passa... Fan ha svårt det här skulle bli då...

Ja, det är ju så att AM2 är "väldigt" gammalt, i alla fall i dator-ålder. AM3 CPUer finns knappt längre det heller numera.

P.S Använd Edit-knappen istället för att skriva en massa inlägg efter varandra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har nog en sådan ligger, fast en man skruvar, då backplate samt övre delen. betalar du porto så kan jag skicka den till dig!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Jag har nog en sådan ligger, fast en man skruvar, då backplate samt övre delen. betalar du porto så kan jag skicka den till dig!

Såg detta lite för sent, fick tag på en kylare som passade AM2+ tillslut! Men jag uppskattar verkligen erbjudandet, alltid härligt att se vänligt folk!

Inet verkar vara den sista butiken i stockholm som säljer kylare som passar AM2+. http://www.inet.se/produkt/5321959/cooler-master-hyper-612s denna blev det! Riktigt stor är den men den kyler även därefter!

Skönt att äntligen kunna skriva från datorn igen!

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Jag har nog en sådan ligger, fast en man skruvar, då backplate samt övre delen. betalar du porto så kan jag skicka den till dig!

Hej! Jag har samma problem som Nissekatt och undrar om du har kvar ramen? Kan du i så fall tänka dig att säja/skicka mot porto?

Visa signatur

May the nForce be with you/ Brynolf Gaffel

Permalänk
Skrivet av Nissekatt:

Såg detta lite för sent, fick tag på en kylare som passade AM2+ tillslut! Men jag uppskattar verkligen erbjudandet, alltid härligt att se vänligt folk!

Inet verkar vara den sista butiken i stockholm som säljer kylare som passar AM2+. http://www.inet.se/produkt/5321959/cooler-master-hyper-612s denna blev det! Riktigt stor är den men den kyler även därefter!

Skönt att äntligen kunna skriva från datorn igen!

Nej då. passar den AM2/+ så passar den även AM3/+ då det är samma kylarfäste

Kul att du hitta en kylare iaf.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Nej då. passar den AM2/+ så passar den även AM3/+ då det är samma kylarfäste

Kul att du hitta en kylare iaf.

Hej igen!

Ursäkta mitt velande men nu har det visat sig att den nya kylaren saknar plastram som passar AM2+/AM3.

Kan du kolla om du har kvar din?

MVH

Brynolf Gaffel

Visa signatur

May the nForce be with you/ Brynolf Gaffel

Permalänk
Skrivet av Brynolf Gaffel:

Hej igen!

Ursäkta mitt velande men nu har det visat sig att den nya kylaren saknar plastram som passar AM2+/AM3.

Kan du kolla om du har kvar din?

MVH

Brynolf Gaffel

Självklart. kollar upp det i morgon under dagen. om jag inte hittar ramen så skickar jag ett helt moderkort ist, vet inte riktigt hur pass det funkar men du kan ju altid plocka bort ramen från det isf.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brynolf Gaffel:

Hej igen!

Ursäkta mitt velande men nu har det visat sig att den nya kylaren saknar plastram som passar AM2+/AM3.

Kan du kolla om du har kvar din?

MVH

Brynolf Gaffel

Hyper 612S ska väl inte använda plastram?

Kolla t.ex. denna review där de monterar den på AM3:
http://www.kitguru.net/components/cooling/henry-butt/cooler-m...

På bild 3 där så ser du ju hur backplaten ska sitta, ingen plastram där iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag lånar tråden lite.
Jag köpte ett beggat moderkort och upptackte att det inte fanns någon bracket på den då jag köpte en ny fläkt och inte kunde fästa den.
det är socket am3 am3+ har letat som en tok men finns inte att få tag på.
<är det någon som har en över och vill sälja så skulle jag vara otroligt tacksam.
mvh jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf Gaffel:

Hej igen!

Ursäkta mitt velande men nu har det visat sig att den nya kylaren saknar plastram som passar AM2+/AM3.

Kan du kolla om du har kvar din?

MVH

Brynolf Gaffel

Du behöver ingen plastram till den kylaren du länkade förut. Följ instruktionerna så kommer det fungera utmärkt även utan den.