Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Permalänk
Skrivet av formerself:

Finns ingen chans att de kommer göra spel i 4k-upplösning. Som artikeln skriver så motsvarar det stereoskopisk 3D i 1080p.

Konsoler driver inte utvecklingen framåt. De anpassar sig bara efter vad som är populärt nu.

Oh herre gud. PS4 kommer ut 2013 och ska antagligen ha 10 års livstid i vanlig ordning. Tror du inte det kommer börja säljas 4k TV inom några år? Givetvis blir det så. Härlig med folk som inte kan tänka mer än 5 minuter framåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Svindyrt för användare

Det kommer kosta skjortan, totalt sett, att köpa PS4:an! Kanske spelkonsollen har ett lockande marknadspris...men varför i hela fridens namn skippa bakåtkompabiliteten? Diktaturfasoner, tycker jag.
Jag har varit PS-användare sedan start...kör idag PS3 som INTE är bakåtkompatibel den heller.
Resultat?
Jo, det har fått inhandlas NYA spel för att det ska vara nån mening med att ha PS3:an ö.h.t.
Tusentals kronor!
Jag har ingen lust att ha ett helt stativ med Playstationkonsoller bara för att kunna köra de spel jag har köpt tidigare.

Nä...Xbox...here I come!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Att alla publicenter försöker döda begagnatmarknaden var väl ändå marknadens sämst bevarade hemlighet? Känns som att "alla" visste det.

Sa till en kompis för nåra år sen att de nya Playstation och Xbox kommer ha spelen låsta till nåt konto precis som Steam och han blev tyst ^^ Måste länka denna nyheten till honom

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicLo:

Det kommer kosta skjortan, totalt sett, att köpa PS4:an! Kanske spelkonsollen har ett lockande marknadspris...men varför i hela fridens namn skippa bakåtkompabiliteten? Diktaturfasoner, tycker jag.
Jag har varit PS-användare sedan start...kör idag PS3 som INTE är bakåtkompatibel den heller.
Resultat?
Jo, det har fått inhandlas NYA spel för att det ska vara nån mening med att ha PS3:an ö.h.t.
Tusentals kronor!
Jag har ingen lust att ha ett helt stativ med Playstationkonsoller bara för att kunna köra de spel jag har köpt tidigare.

Nä...Xbox...here I come!

Enda sättet att få PS4 bakåtkompatibel är att bygga in en PS3 i PS4, precis som de gjorde med tidiga PS3. Alternativet är att använda förlegad teknik, Cell har ingen framtid. Det är en ren lyx ifall en konsol är kompatibel med en gammal. Man kan inte begära sådant. Dessutom tror jag inte Microsoft behåller kompatibiliteten övergenerationerna så bra heller.

Permalänk
Medlem

Det här med att spel kommer vara låst till ett konto kommer nog inte bli ett problem. Idag finns det både chip och softwaremod för att kunns köra piratkopierat på de oliika konsollerna så det lär nog komma sätt att gå runt det här också, garanterat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

''Finns ingen bättre Blu-ray spelare än den Ps3 har''
''Cell-cpu'n som sitter i ps3 är minst 10x bättre än den snabbaste dator cpu'n''
''Ps3 levererar bättre HD-bild än vad en modern dator kan ge''

De där gällde ju bara det första halvåret/året. Det håller ju verkligen inte idag.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

De där gällde ju bara det första halvåret/året. Det håller ju verkligen inte idag.

Det gällde inte då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Detta kanske innebär lite mer prisvänliga konsoller?
Sen mindre piratkopiering. Good good

Du måste tänka på Xbox360 spel isåfall, PS3:ans piratkopiering ligger ju på existens minimium..

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Du måste tänka på Xbox360 spel isåfall, PS3:ans piratkopiering ligger ju på existens minimium..

Stämmer inte riktigt ;P Det går bra att chippa en ps3. dock så är det nog lite dyrare med skivor mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Är teoretisk eller verklig prestanda viktigast?

Hur många hade 1080p år 2004-05?

Verklig prestanda. (Uncharted 3)

4K till datorskärmar om ett antal år, men innan tillräckligt många Svenssons har de i sina vardagsrum är en annan femma. Det var vettigt att gå upp till 1080p för de som sitter så pass nära sin 50" att de ser skillnad. Behovet av 4K däremot är ganska litet och kommer knappast vara en säljande poäng innan PS5.

3D i 1080p kommer duga fint för de flesta vardagsrum ett bra tag. Filmindustrin ökar istället bildfrekvensen från 24bilder i sekunden till 48 och man gör 3D:n bättre. Bildkvalitén blir bättre på alla sätt, men 4K för konsumentbruk i alla andra fall än lyxklass(60-100 tum) ligger många år fram i tiden.

Skrivet av Aleshi:

Cell har inte en chans mot ens en samtida X86 CPU i faktisk prestanda. Spelutvecklare sa redan då att en vanlig Athlon X2 hade presterat bättre i spel. För att inte tala om att Cell var onödigt dyr. Ska man räkna flops som du gör så har en Piledriver över 1000Gflops. Och de kan användas otroligt mycket effektivare än de i Cell.

De första åren användes knappt processorn som tänkt. Idag kan utvecklare som Naughty Dog skriva kod som skrapar i metallen och prestandan krämas ur till 99%
Det tog tid, men idag presterar Cell som den var tänk att prestera. De där argumenten står sig inte idag. Det är en enorm skillnad. Athlon X2 klarade HL2, men skulle inte ens orka U3 som bildspel...

Skrivet av Yoshman:

Visst, men idag kan man få ut 99% i praktiken. (Naughty Dog)
Cell byggdes för att kunna byggas ut i kluster. Idag skulle 4 stycken i PS4 vara tillräckligt för att bygga extremt realistiska spel i 1080p utan att pris eller strömförbrukning skulle skjuta i höjden. Nästa minskning, märk väl. Förmodligen därför Sony väntar in den.

Skrivet av Kilroy:

Wow, du förstår inte riktigt hur det här med processorprestanda faktiskt fungerar va? Och vad glfops faktiskt innebär?

En GTX680 har över 3000 gflops, varför sitter vi med Intel i7-2600K när Nvidias GK104 är 20 gånger snabbare??????
Det är ju bara att ta bort processorsockeln och bara köra med ett 680 istället, visst att vi tappar 5% grafikprestanda men det är det ju lätt värt.

Det var du som jämförde CPU med GPU här, inte jag. Så dumheten får stå för dig. Diskussionen har rört logiken med att använda x86 i PS4 när Cell faktiskt presterar bättre, är svalare och billigare.

Redan när Cell byggdes i 65nm så kunde den klara 6Ghz på bara 1.15v. Prestandasiffror hölls hemliga men tros ha legat på 300gflops. Flaskhalsen idag är inte CPU:n i PS3. Det är GPU:n i första hand, sen minne och bandbredd. De senare fixar man lätt i PS4, såklart. Cell behöver inte ändras mycket för att knäcka allt Intel kommer med de närmaste fem-tio åren, om de inte överger x86 snart...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

*redigerat av mod*

Citat:

An AMD-Powered PS4? Why It Makes Sense -- And Doesn't

Sony has a history of opting for esoteric CPUs with impressive functionality that are both expensive and difficult to use. Sony contributed a hefty chunk of the estimated $400 million it took to develop the Cell processor at the heart of the PS3. In 2005, Ken Kutaragi, onetime President of Sony Computer Entertainment, remarked that the PS3's price was justified because the company wanted consumers to think "I will work more hours to buy one." Four years later, Sony's ex-CEO, Kaz Hirai, admitted that the Cell Broadband Engine was intentionally problematic to develop for. "We don't provide the 'easy to program for' console that [developers] want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is what do you do for the rest of the nine-and-a-half years?" explained Hirai.

Trying to predict what Sony might do with the PS4 is murky for several reasons. IBM, Toshiba, and Sony originally intended to market Cell as a blade server, cluster computing product, and mainframe solution. IBM did provide one commercial update to the Cell architecture Sony uses -- the 2008 PowerXCell 8i, which vastly improved double-precision floating point performance. IBM publicly terminated Cell development after that, and Toshiba jumped ship on its foundry venture with Sony in 2010.

Opting for anything as conventional as an x86 processor would be a sea change for the company, and using an AMD product is a bit curious at this point. On the one hand, AMD might be able to offer Sony an SoC that combined CPU and GPU function to keep costs down -- but such a product would have sharp constraints on die size and any sort of on-die dedicated cache. Even if we assume that AMD can fix Bulldozer's performance problems and substantially ramp up the performance of its integrated GPUs, the idea of launching a console with an estimated 5-8 year life cycle on even an optimistic SoC 18 months from now is...interesting.

To be perfectly blunt, it's hard to imagine that AMD can deliver a CPU with the sort of longevity Sony has demanded from its previous consoles. Granted, a modern GPU can provide the same sort of FPU muscle that made the original Cell such a power house, but the CPU is still important, and Bulldozer's enormous cache latencies cripple the chip. Piledriver is supposedly an incremental improvement, while Kabini/Kaveri aren't expected until 2013. AMD could theoretically be building something custom for Sony, but everything Rory Read has said has pointed towards delayed process node adoption and maximum IP re-use, not expensive custom work.

This one is a puzzle. It could point to a fundamental change in what Sony considers a console, it could be a hint that AMD has much better hardware in the design stages that it isn't talking about yet -- or it could be an incorrect rumor. We'll let you make the call.

Med det i tankarna kan man sedan kolla in denna länk:

http://www.pcworld.idg.com.au/article/363760/cell_processor_d...

Summan av den kardemumman gör att jag lutar åt ett fortsatt samarbete med IBM, vad gäller CPU:n i PS4.

PowerXCell 8i var redan år 2008 fem gånger kraftfullare(double precision floating point) än Cell BE(PS3). Vilket då var 4 gånger bättre än Intels dåvarande quadqore, för att ge lite relevans till siffrorna.

Till våren 2013 är IBM nere på 22nm(man hoppar över 28nm helt) till sin Power8. Jag gissar på att det är det Sony väntar på och att det redan finns en design klar som bara väntar på nästa minskning. Med tanke på att vissa utvalda studios redan jobbar på spel till PS4. Tror att samarbetet blev klart strax före.

Det skulle ge PS4 en CPU som skulle stå sig mot x86 i det tidsspann som Sony gärna ger sina maskiner. Samarbetet med Nvidia har väl inga större problem, varför skulle Sony gå över till AMD där?

Den enda anledningen vore ett billigt SoC för både CPU och GPU, men har man läst ovan så ser man problemet med det. För GPU:n enbart, så har ju Nvidia bäst prestanda per watt och ingen större anledning att bryta med Sony.

Om ett bettingbolag gav sig in i leken skulle jag lägga mina pengar på IBM och Nvidia, trots dessa ihärdiga rykten som pekar åt motsatt håll. Jag skulle även sätta en slant på att PS4 blir bakåtkompatibel(mer eller mindre, beroende på säkerhetslösningar). XDR2 skulle vara ett måste, finns ingen anledning att avsluta det samarbetet heller.

Julen 2013. Den som lever får se. Vid den tidpunkten har vi förlorat allt som är personlig integritet, så bolagens sätt att skydda sina investeringar kommer vara globala. Sonys sätt att låsa sina spel till de som betalar till dem kommer då att ses som en piss i havet, så den biten av ryktet är väl ändå ganska trovärdig. En bojkott av Sony då skulle inte ge något, då alla andra gör precis samma sak. Men det är en helt annan fråga...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.

Permalänk
Medlem

Är det inte mer eller mindre fastställt att xbox 360 ger bättre bildkvalitet i de spel som stödjer bägge konsollerna?
Har också ett vagt minne om att PS3 brukar(brukade) använda lägre upplösning internt än 360 (gäller givetvis spel som stödjer bägge konsollerna), vilken sen givetvis uppskalas men det är en annan sak.

Tror i stort sett alla rykten som cirkulerar just nu pekar på att det blir AMD i alla next gen konsoller.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

AMD grafik ja. Känns rätt givet då Nvidias kretsar drar på tok för mycket energi. Det håller inte om man vill ha en tyst konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

AMD grafik ja. Känns rätt givet då Nvidias kretsar drar på tok för mycket energi. Det håller inte om man vill ha en tyst konsoll.

Nya 600-serien är betydligt bättre på prestanda/watt.
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

"a modern GPU can provide the same sort of FPU muscle that made the original Cell such a power house"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det gällde inte då heller.

Jaså, vilken processor/Blu-ray spelare kunde mäta sig med den då? (November 11, 2006 uppåt) :S
Snabbhet, pris, kvalité etc.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Är det inte mer eller mindre fastställt att xbox 360 ger bättre bildkvalitet i de spel som stödjer bägge konsollerna?
Har också ett vagt minne om att PS3 brukar(brukade) använda lägre upplösning internt än 360 (gäller givetvis spel som stödjer bägge konsollerna), vilken sen givetvis uppskalas men det är en annan sak.

Tror i stort sett alla rykten som cirkulerar just nu pekar på att det blir AMD i alla next gen konsoller.

Det stämmer, men det är ju för att spelen då utvecklas för Xbox 360 och sedan portas till PS3 och/eller PC. Eftersom dessa två konsoler är totalt olika i användande leder det till en väldig prestandaförlust på PS3 då den inte kan utnyttja PS3'ns Cell processor något vidare och det är därför som upplösning och/eller andra saker sänks för att kompensera detta. (Inte alltid fallet, med utvecklare som vet vad dom gör, men oftast är det en liten skillnad)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

De första åren användes knappt processorn som tänkt. Idag kan utvecklare som Naughty Dog skriva kod som skrapar i metallen och prestandan krämas ur till 99%
Det tog tid, men idag presterar Cell som den var tänk att prestera. De där argumenten står sig inte idag. Det är en enorm skillnad. Athlon X2 klarade HL2, men skulle inte ens orka U3 som bildspel...

Är du på riktigt? Exakt vad i U3 är processorkrävande? För att nämna en referens så fungerar CoD4 på en 2.4GHz P4, en Athlon X2 från 2006 är upp till 4 gånger snabbare än det. Så om du kan komma på en anledning till varför U3 skulle vara mycket mer krävande än CoD4 så vill jag höra det. Det är grafik som behövs mest, men i så låg upplösning och 30FPS så är inte U3 särskilt imponerande heller.

Skrivet av Fredag:

Visst, men idag kan man få ut 99% i praktiken. (Naughty Dog)
Cell byggdes för att kunna byggas ut i kluster. Idag skulle 4 stycken i PS4 vara tillräckligt för att bygga extremt realistiska spel i 1080p utan att pris eller strömförbrukning skulle skjuta i höjden. Nästa minskning, märk väl. Förmodligen därför Sony väntar in den.

99%? Hittar du på nu? Jag tror inte något program kan få ut så mycket ur någon processor på någon plattform. Läste att IBM lyckades få ut 98% ur en SPE med specialskriven kod för enkel multiplikation, inget produktiv program med andra ord, bara oanvändbart test för att se hur långt de kunde komma.
Det du missar är att Cell inte är vidare stark på enkeltrådad prestanda, den fungerar okej när den kan använda sina SPE, men det är väldigt lite beräkningar i spel som har användning för dem. Det enda kostnadseffektiva de kan göra för att utveckla Cell är att lägga på kärnor eller SPE, vilket bara ger mer obrukbar teoretisk prestanda. 4 stycken Cell skulle bara vara bortkastade pengar då fler trådar inte är vad som behövs.

Skrivet av Fredag:

Det var du som jämförde CPU med GPU här, inte jag. Så dumheten får stå för dig. Diskussionen har rört logiken med att använda x86 i PS4 när Cell faktiskt presterar bättre, är svalare och billigare.

Cell presterar inte bättre, i heltalsberäkningar som är väldigt viktigt ligger den på runt 10000 MIPS, lite drygt det som Athlon XP låg på, eller som tidiga enkelkärniga Athlon 64, samtida Athlon X2 utpresterade alltså Cell totalt. En 2600K ligger på 128000 MIPS, nära 13 gånger snabbare! Cells primitiva icke superskalära uppbyggnad gör dessutom att den har svårare att nå denna teoretiska potential, jämför med X86 som inte varit superskalär sedan de första Pentium dök upp, bortsett från Atom som presterar därefter.
Det som Cell faktiskt är rätt okej på om man optimerar koden massvis är flyttal av precis samma sort som man lätt kan köra på GPGPU till avsevärt mycket högre prestanda. Men det är enklare att bara köra de uppgifterna på GPU när man väl behöver, en GPU är dessutom långt mycket bättre på just sådant. Du kan se Cell som en 3.2GHz enkelkärnig Intel Atom med inbyggd GPGPU. En GPGPU som ger fin teoretisk prestanda jämfört med processorer, men inte kan mäta sig med en vanlig GPGPU från idag. Och Cell är inte billigare, Cell har alltid varit mycket ineffektiv jämfört med X86 per mm².

Skrivet av Fredag:

Redan när Cell byggdes i 65nm så kunde den klara 6Ghz på bara 1.15v. Prestandasiffror hölls hemliga men tros ha legat på 300gflops. Flaskhalsen idag är inte CPU:n i PS3. Det är GPU:n i första hand, sen minne och bandbredd. De senare fixar man lätt i PS4, såklart. Cell behöver inte ändras mycket för att knäcka allt Intel kommer med de närmaste fem-tio åren, om de inte överger x86 snart...

För en enkelkärnig RISC-processor tunad för frekvens är det varken imponerande eller snabbt. Då närmar den sig en Athlon X2 från 2006 förvisso, men värmeutvecklingen torde varit mycket högre. Hoppas jag inte behöver förklara för dig igen varför din flops inte är värda något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Jaså, vilken processor/Blu-ray spelare kunde mäta sig med den då? (November 11, 2006 uppåt) :S
Snabbhet, pris, kvalité etc.

En vanlig Athlon X2 från 2006 vinner rätt duktigt. BR-spelare kommer jag inte ihåg några modellnamn på längre, men det fanns minst lika bra, jag gick i köptankar redan då och minns att jag funderade på ett PS3 som ren BR-spelare men övergav tanken.

Angående Cell så upprepar jag mig en gång till här, Cell har usel heltals prestanda, och flyttalsprestandan är svår att använda och praktiken kommer inte i närheten av teorin på samma sätt som på X86. Det är både lättare och snabbare att få ut prestandan ur en vanlig GPGPU-lösning.

Permalänk
Medlem

Läs min senaste post angående prestanda. Det finns white papers från naughty dog. Bara att läsa på. Ibm:s framsteg verkar du missat totalt. Sen har du inte spelat U3 eller har en aning om vad som pågår i t ex båtbanan om du jämför med cod4. Stort lol på dig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Läs min senaste post angående prestanda. Det finns white papers från naughty dog. Bara att läsa på. Ibm:s framsteg verkar du missat totalt. Sen har du inte spelat U3 eller har en aning om vad som pågår i t ex båtbanan om du jämför med cod4. Stort lol på dig...

Båtbanan? Några enstaka objekt åt gången som det körs fysik på? Inte särskilt imponerande. Dessutom ypperligt att köra på GPGPU. Eller vad är det som är så CPU-krävande?

Och ditt senaste inlägg om prestandan känns som en fortsättning på det insiktslösa dravlet kring teoretisk prestanda. Inte ens moderna spel utnyttjar flera trådar särskilt väl. Mycket går inte att tråda upp då det är beräkningar som är beroende av varandra i realtid. Få, om ens några spel använder mer än 2-3 trådar särskilt bra. Än mindre har spel användning för 1 processor men hela 8 FPUer. Även OM det var lätt att programmera för 7st SPE så finns det inte mycket de kan göra som är typiskt CPU-jobb. De avlastar med andra ord inte den klena CPUn särskilt bra.
Det de är bra på är typiskt GPU-jobb. Så hur du än vrider och vänder på den teoretiska prestandan så blir det ändå bara en högt klockad primitiv in order kärna, med GPU-liknande hjälpenheter, de duger gott till att avlasta GPU. Men att använda de pengarna till en starkare GPU hade gett mer. Din lösning att kasta fler kärnor på problemet ger ett stort klumpigt chip med massor av SPEs som spelutvecklarna inte kan hitta användningsområden för, en modern GPU gör ju sådana jobb så mycket bättre. De spel som faktiskt kan använda SPEs hyffsat hade varit en mycket bättre idé på en starkare GPU, enklare att programmera och mer prestanda.

Inte nog med att den underpresterar, Cell är dessutom ett onödigt stort och dyrt chip för sin tid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Båtbanan? Några enstaka objekt åt gången som det körs fysik på? Inte särskilt imponerande. Dessutom ypperligt att köra på GPGPU. Eller vad är det som är så CPU-krävande?

Och ditt senaste inlägg om prestandan känns som en fortsättning på det insiktslösa dravlet kring teoretisk prestanda. Inte ens moderna spel utnyttjar flera trådar särskilt väl. Mycket går inte att tråda upp då det är beräkningar som är beroende av varandra i realtid. Få, om ens några spel använder mer än 2-3 trådar särskilt bra. Än mindre har spel användning för 1 processor men hela 8 FPUer. Även OM det var lätt att programmera för 7st SPE så finns det inte mycket de kan göra som är typiskt CPU-jobb. De avlastar med andra ord inte den klena CPUn särskilt bra.
Det de är bra på är typiskt GPU-jobb. Så hur du än vrider och vänder på den teoretiska prestandan så blir det ändå bara en högt klockad primitiv in order kärna, med GPU-liknande hjälpenheter, de duger gott till att avlasta GPU. Men att använda de pengarna till en starkare GPU hade gett mer. Din lösning att kasta fler kärnor på problemet ger ett stort klumpigt chip med massor av SPEs som spelutvecklarna inte kan hitta användningsområden för, en modern GPU gör ju sådana jobb så mycket bättre. De spel som faktiskt kan använda SPEs hyffsat hade varit en mycket bättre idé på en starkare GPU, enklare att programmera och mer prestanda.

Inte nog med att den underpresterar, Cell är dessutom ett onödigt stort och dyrt chip för sin tid.

Fast Cell används ju till en del beräkningsintensiva saker som går att parallellisera så några fördelar måste ju finnas jämfört med grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Han är inte påläst. Han har inte spelat U3. Har har ingen aning om hur Naughty Dog programmerat eller tagit reda på det. Han vill inte att det ska vara sant av någon anledning. Men Cell kör alla kärnor till 99% effektivitet, och det kräver visserligen sina programmerare, det sticker jag inte under stolen med, många har velat licensera deras motor, men tyvärr är den inte byggd för att köras utanför deras kontor.

Vad gäller båten, så är hela skeppets fysik i realtid. Hela havet runt båten renderas i realtid. Så varje gång man kör om banan kommer båten röra sig olika och objekten(även kristallkronor med egen belysning och skuggor) i den bete sig annorlunda vilket även påverkar Drakes balans, som bara det är en upplevelse. Fysiken är på en nivå som inte tidigare upplevts på någon plattform. Så att jämföra med cod4 bevisar verkligen hur dålig koll du har.

Köper man spelet får man se "behind the scenes" typ med olika techvideos som förklarar lite mera ingående vad som pågår. Med tanke på vad som sitter i en modern PC kan man tycka att det då borde finnas spel med motsvarande eller bättre innehåll. Men det är lönlöst att diskutera med nån som inte ens kört spelen och redan från början bestämt sig för att det är skit. Spel till PS3 från Naughty Dog är helt enkelt bäst just nu, och deras kommande spel är väldigt efterlängtat. Last of us heter det, lycka till att köra det på en dator från 2005 som pallar cod4 med allt på low...
Underpresterar... När inget annat kommer i närheten?
Jorå så att...

Poängen var och är att IBM lyckades fint med att bygga en CPU som stog sig i tiden. Som sagt redan 2008 var nästa revision fem gånger bättre. Med 22nm till våren 2013 kommer de ha ett monster. De har för övrigt övergett Cell i den dåvarande designen och pratar om hybrider och lite annat smått och gott. Det senaste de sa offentligt var i länken ovan, men de har uttryckt att de har samarbete med Sony och Nintendo och att de vill vara kvar på den marknaden.

IBM har även sagt att deras powerserie nu klarar det som cell klarade, varför jag tror att PS4 blir bakåtkompatibel i viss mån.

Så för att komma tillbaka till topic, och framtiden, så tror jag knappast att Sony kommer samarbeta med AMD för annat än GPU, just för att prestandan osv inte håller i längden. Det blir något som är baserat på powerserien, vilket gör att portar osv inte kommer att bli begränsade på samma sätt som med Cell. Både multi och exklusiva spel kommer se bäst ut på PS4.

Bilden är från The Last of Us och bevisar inget annat än att PS3 ändå har hängt med väldigt bra, trots hårdvara från 2005:

Klicka på bilden för att komma till trailern, jämför sedan med valfritt cod4-klipp.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kilroy:

Fredag är ett troll, ignorera honom.

Skrivet av Fredag:

Kilroy är en idiot, ignorera honom.

...

*tråd rensad*

Klarar ni inte av att argumentera utan pajkastning så löser vi det åt er. Skärpning.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Bilden är från The Last of Us och bevisar inget annat än att PS3 ändå har hängt med väldigt bra, trots hårdvara från 2005:
http://farm8.staticflickr.com/7026/6484012179_9f8bdd8bf5_o.pn...

Klicka på bilden för att komma till trailern, jämför sedan med valfritt cod4-klipp.

Även om deras spel är topp-klass på konsoler, så är de inte så enormt snygga man kan tro av att kolla på pressbilder eller så kallade bullshots. Det är bara kolla på någon let's play från deras senaste spel i 1080p från någon med en bra capture-hårdvara så ser man det. Lågupplösta textures, lågpolygon-meshes, och hårt skriptad gameplay som gör att de kan utnyttja allt till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast Cell används ju till en del beräkningsintensiva saker som går att parallellisera så några fördelar måste ju finnas jämfört med grafikkort.

Precis! Det är det spel inte behöver, och det som grafikkort är bra på utöver grafik, skillnaden är att t.ex. OpenCl är ganska nytt så grafikkorten har inte hunnit slå igenom med full kraft ännu.

Skrivet av Fredag:

Han är inte påläst. Han har inte spelat U3. Har har ingen aning om hur Naughty Dog programmerat eller tagit reda på det. Han vill inte att det ska vara sant av någon anledning. Men Cell kör alla kärnor till 99% effektivitet, och det kräver visserligen sina programmerare, det sticker jag inte under stolen med, många har velat licensera deras motor, men tyvärr är den inte byggd för att köras utanför deras kontor.

Vad gäller båten, så är hela skeppets fysik i realtid. Hela havet runt båten renderas i realtid. Så varje gång man kör om banan kommer båten röra sig olika och objekten(även kristallkronor med egen belysning och skuggor) i den bete sig annorlunda vilket även påverkar Drakes balans, som bara det är en upplevelse. Fysiken är på en nivå som inte tidigare upplevts på någon plattform. Så att jämföra med cod4 bevisar verkligen hur dålig koll du har.

Du missar totalt vad som är faktiskt krävande. En JPG-bild kan vara skitsnygg utan att kräva särskilt mycket. På samma sätt kan en utvecklare lägga lite tid på en estetiskt snygg miljö utan att den för den delen kräver mer än en ful. Ljus som renderas i realtid är verkligen gammal skåpmat. Det är bara på gamla PS2 och samtida datorspel som ljus och skuggor är renderade i förväg. Att fartyget rör sig är inte mer krävande än att kameran rör sig gentemot fartyget. Det enda som drar någon beräkningskraft utöver en vanlig fast miljö det är objekten som rör sig fram och tillbaka på golvet. Själva fartyget är fortfarande mest ett stelt orörligt objekt medan programmet ändrar kameravinkel och gravitationsriktning på lösa objekt. Och det är ingen imponerande mängd lösa objekt heller. Du är lättlurad av enkla effekter. Lär dig göra skillnad på vad som är estetiskt snyggt och vad som är krävande av hårdvaran.

Skrivet av Fredag:

Köper man spelet får man se "behind the scenes" typ med olika techvideos som förklarar lite mera ingående vad som pågår. Med tanke på vad som sitter i en modern PC kan man tycka att det då borde finnas spel med motsvarande eller bättre innehåll. Men det är lönlöst att diskutera med nån som inte ens kört spelen och redan från början bestämt sig för att det är skit. Spel till PS3 från Naughty Dog är helt enkelt bäst just nu, och deras kommande spel är väldigt efterlängtat. Last of us heter det, lycka till att köra det på en dator från 2005 som pallar cod4 med allt på low...
Underpresterar... När inget annat kommer i närheten?
Jorå så att...

Återigen, gör skillnad på estetik och tungdrivet. PS3 kom sent 2006 och fanns inte i någon vidare kvantitet förrän 2007. Här har du ett fint benchmark som visar hur ett grafikkort som släpptes INNAN PS3 klarar CoD4 på 250% av PS3s upplösning i Max Quality med 4xAA och 8xAF, och detta i dubbelt så hög framerate!
http://www.tomshardware.co.uk/charts/gaming-graphics-charts-2...
PS3 kommer inte i närheten av det, där körs allt på låg upplösning och low textures. De spel du visar upp har små miljöer med få polygoner i bild samtidigt. Välarbetat sett till ansikten, ljussättning och miljöer, ja. Men inte krävande. Och framförallt så ser du hela tiden till grafik, vad är det som kräver mycket av processorn?!

Så underpresterar? JA! Det märks tydligt då alla dina estetiskt tilltalande spel knappast visar några processorintensiva saker som sker.

Skrivet av Fredag:

Poängen var och är att IBM lyckades fint med att bygga en CPU som stog sig i tiden. Som sagt redan 2008 var nästa revision fem gånger bättre. Med 22nm till våren 2013 kommer de ha ett monster. De har för övrigt övergett Cell i den dåvarande designen och pratar om hybrider och lite annat smått och gott. Det senaste de sa offentligt var i länken ovan, men de har uttryckt att de har samarbete med Sony och Nintendo och att de vill vara kvar på den marknaden.

IBM har även sagt att deras powerserie nu klarar det som cell klarade, varför jag tror att PS4 blir bakåtkompatibel i viss mån.

Så för att komma tillbaka till topic, och framtiden, så tror jag knappast att Sony kommer samarbeta med AMD för annat än GPU, just för att prestandan osv inte håller i längden. Det blir något som är baserat på powerserien, vilket gör att portar osv inte kommer att bli begränsade på samma sätt som med Cell. Både multi och exklusiva spel kommer se bäst ut på PS4.

Inget du visat upp kan tillskrivas processorn, du visar upp estetiskt tilltalande grafik. Prestandan sög på heltal, även för att vara 2006, och dög bara bra på flyttal i kraftigt trådade program, spel är inte så trådade.

Skrivet av Fredag:

http://farm8.staticflickr.com/7026/6484012179_9f8bdd8bf5_o.pn...

Estetiskt tilltalande, definitivt. Välarbetade ansikten och mycket arbete har lagts ner. Men de visar inte många polygoner åt gången eller några processorintensiva saker över huvudtaget. Det är rent grafiskt, och ska du komma här och påstå att PS3ans grafik rår på 8800GTX nu också? Och PS3 lanserades först november 2006 med begränsad tillgänglighet.
CoD4 var bara ett exempel förövrigt, som är CPU-intensivare än de spel du radat upp, och som en PC samtida med PS3 driver många gånger snabbare. Crysis är ett där de satsat mer på estestik, även det klarar en PC från 2006 i mycket högre upplösningar med högre inställningar än vad PS3 driver The Last Of Us med, det trots stora miljöer där man ser långt. The Last Of Us är ett utmärkt exempel på små estetiskt tilltalande miljöer där man sällan ser mer än 30 meter, sedan låg upplösning på det, titta på texturer i väggar och kläder, de har bara lagt energi på ansikten! Sedan har e gott om bloom, kameraarbete för känslan, och kort viewing distance i stängda landskap. Enkla trick som fungerar bra i filmiska spel, filmiska spel som förövrigt inte kräver mycket av processorn.
Jag ser INGET i det spelet som skulle göra det så krävande att en PC från 2006 inte skulle klara det galant i högre upplösningar dessutom. Och jag ser INGET som är CPU-krävande.

Och att du ens tror att ett spel kan utnyttja någon processor till 99% visar hur otroligt mycket du slukat marknadsföringssnack. Lägg ner det så får du iaf en gnutta trovärdighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du missar totalt vad som är faktiskt krävande. En JPG-bild kan vara skitsnygg utan att kräva särskilt mycket. På samma sätt kan en utvecklare lägga lite tid på en estetiskt snygg miljö utan att den för den delen kräver mer än en ful. Ljus som renderas i realtid är verkligen gammal skåpmat. Det är bara på gamla PS2 och samtida datorspel som ljus och skuggor är renderade i förväg. Att fartyget rör sig är inte mer krävande än att kameran rör sig gentemot fartyget. Det enda som drar någon beräkningskraft utöver en vanlig fast miljö det är objekten som rör sig fram och tillbaka på golvet. Själva fartyget är fortfarande mest ett stelt orörligt objekt medan programmet ändrar kameravinkel och gravitationsriktning på lösa objekt. Och det är ingen imponerande mängd lösa objekt heller. Du är lättlurad av enkla effekter. Lär dig göra skillnad på vad som är estetiskt snyggt och vad som är krävande av hårdvaran.

Men frågan är ju då: Är folk ute efter ett snyggt spel eller är dom ute efter något som är krävande av hårdvaran?

Personligen så bryr jag mig inte ett skit om spelet använder den senaste tekniken och är jättekrävande så länge det inte gör spelet snyggare för ögonen. Om en speltilverkare kan "lura" mig på olika sätt så att spelet ser snyggt ut så duger det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men frågan är ju då: Är folk ute efter ett snyggt spel eller är dom ute efter något som är krävande av hårdvaran?

Personligen så bryr jag mig inte ett skit om spelet använder den senaste tekniken och är jättekrävande så länge det inte gör spelet snyggare för ögonen. Om en speltilverkare kan "lura" mig på olika sätt så att spelet ser snyggt ut så duger det.

Precis! Jag tycker det är jättebra att man med dessa trick kan höja känslan i ett spel. Det är alldeles för mycket "Brute Force" som gäller för att få spel snygga idag, alldeles för lite känsla och estetik. Och företag som Naughty Dog bör uppmuntras. Men det är fel att berömma hårdvaran för detta. Det är trots allt så att det är dålig hårdvara som lockar fram sådan här kreativitet. PC lider ju av att man har så mycket prestanda att leka med att ingen utnyttjar den dyrbara utvecklingstiden till dessa annars väldigt trevliga trick.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Oh herre gud. PS4 kommer ut 2013 och ska antagligen ha 10 års livstid i vanlig ordning. Tror du inte det kommer börja säljas 4k TV inom några år? Givetvis blir det så. Härlig med folk som inte kan tänka mer än 5 minuter framåt i tiden.

Självklart kommer det att säljas TV med 4k. Men det kommer att vara en lyxvara som ingen kommer behöva och de flesta kommer skita fullständigt i.

Blu-ray har i stort sett haft 10 år på sig att ersätta DVD och trots det säljs ca 80% av filmerna i DVD-format. Uppenbarligen är inte de flesta så sugna på att köpa en dyrare spelare (som visserligen är billig nu) för att spela dyrare filmer (fortfarande mycket dyrare än DVD).
För att strömma video i 1080p krävs en uppkoppling på ca 4Mbit. Den genomsnittliga uppkopplingen i USAs storstäder verkar ligga på 3-4 Mbit.

Kommer USA att bygga ut sitt internet till att ha en genomsnittlig hastighet på 16+ Mbit inom de närmaste 10 åren? Kommer priset för 4k-video på Blu-ray att ligga på samma nivå som en DVD gör idag?

Jag hoppas själv på att 4k-TV blir populärt så vi kan lämna 1080p-standarden på dataskärmar. Jag kommer däremot inte lägga pengar på ha hög upplösning på något som står 3-4 meter bort under användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att fartyget rör sig är inte mer krävande än att kameran rör sig gentemot fartyget.

Wow. Där gjorde du bort dig.

Läs på. Fysiken på den banan saknar motstycke. Alla SPU:er används hela tiden, med mycket effektivt skriven kod. Varför uttalar du dig om något du inte har en aning om?
Ni som sett techvideorna vet vad jag snackar om. Det var vansinnigt med fysik och Cell blev verkligen maxad. På den nivån finns inget motsvarande spel. Teknik kanske, men inget spel. Det är väl lite det som är problemet med. Jag njuter av bra spel, du snackar teori som inte blir av...

Citat:

Naughty Dog said that Uncharted 3: Drake's Deception uses an "evolved" version of the same engine they used in Uncharted: Drake's Fortune and Uncharted 2: Among Thieves that has allowed the game to have better physics, visuals, and environmental effects. The game features new innovations in sand, fire, smoke, and water dynamics and effects, also it adds to the movement of the characters, more realistic textures and animations.[28] According to Naughty Dog Uncharted 3 is graphically superior to Uncharted 2.[29] "We’re at full speed, optimizing code specifically for the SPUs," Naughty Dog co-president (and former technical director) Christophe Balestra told Edge.[30] "We were, at any given point, using 100% [of the PlayStation 3's power]. We were using everything we possibly could. There is always room where you find something where you can do the processing in some different way to find more power. There are all of these different ways to squeeze more power out of the box," Justin Richmond, game director told VentureBeat.[31]

Citat:

Real physics and environment deformation are key in creating a realistic playing experience, according to Naughty Dog’s Community Strategist Arne Meyer.[32] Game director, Justin Richmond, said that Uncharted 3 pushed the PlayStation 3​'s graphical capabilities to its limits, but Uncharted 3 doesn't manage the same graphical advance seen between the first two games because the Playstation 3 simply can't handle it, "We pushed it really hard. Uncharted 2 to 3 is still a jump, but it's a narrower jump. And going forward, it depends on what we do."[33]

Blir lite wikipedia, men föreslår att du kollar techvideorna själv, så du fattar hur sjukt fel du har. Du skulle skratta åt dina påståenden. Tills dess gör jag det. Estetiskt ja, betyder inte att Cell underpresterar. Vidare kan du läsa på om Power8, så ser du snart varför PS4 inte har någon anledning att använda förlegad x86 när det finns mycket bättre alternativ...
Om du inte tänker ta reda på fakta, så finns inget diskussionsunderlag längre. Otroligt att jag ens svarade efter detta, "Att fartyget rör sig är inte mer krävande än att kameran rör sig gentemot fartyget" med tanke på hur många som sett techvideon och vet hur fel du har.

Visa signatur