HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Permalänk
Medlem

Hemmabio - Den ultimata villaupplevelsen för en borgare.

Är det någon som har ett par LcAudios Zapsolute block och vill sälja är jag intresserad av att köpa dem.

Visa signatur

"At least, you can't be a vegetable, because even an artichoke has heart." - Amélie

Permalänk
Medlem

Där ser man, LC Audio ZAPsolute är alltså populära bland överklassvänstern i grosshandlarvillorna, jag är inte ett dugg förvånad. Vad kan vara mer solidariskt än att spela Mikael Wiehe ifrån den tjusiga stadsdelen så det hörs ända ut till de mindre attraktiva förorterna.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomte
Hemmabio - Den ultimata villaupplevelsen för en borgare.
Är det någon som har ett par LcAudios Zapsolute block och vill sälja är jag intresserad av att köpa dem.

Jag vill inte göra dig besviken men LC-Audio är väldigt mycket av en bluffirma.

Saxat från deras hemsida:

Citat:

* Total frihed for modkoblingssløjfer, sikrer letflydende musikalsk og levende gengivelse.

Man kan inte konstruera en stabil förstärkare utan lokal motkoppling...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Jasså? Sen när då?

Jag har byggt ett flertal "The End" och dom är totalt motkopplingsfria och stabila, och DOM fungerar och låter fortfarande underbara, till skillnad mot steg som har motkoppling med massor av övergångsdist..

Dom Zapsolute jag har lyssnat på låter jättebra om dom är byggda på rätt sätt, många misslyckas tyvärr med dom.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA

Jasså? Sen när då?

Jag har byggt ett flertal "The End" och dom är totalt motkopplingsfria och stabila, och DOM fungerar och låter fortfarande underbara, till skillnad mot steg som har motkoppling med massor av övergångsdist..

Dom Zapsolute jag har lyssnat på låter jättebra om dom är byggda på rätt sätt, många misslyckas tyvärr med dom.

Du har byggt dem utan global motkoppling, vilket är något helt annat.
Lokal motkoppling är så pass grundläggande att det är inbyggt i moderna transistorer.

Jag har aldrig hört dem, så jag kan inte uttala mig om ljudkvalitén, men det faktum att de antingen ljuger eller inte vet vad de pratar om är tillräckligt för att avskräcka mig.

Man har för övrigt ingen övergångsdistorsion på någon Klass A förstärkare, däremot så finns det på Zapsolute...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
jag förstår inte hur placebo ska kunna påverka ett blindtest.

Visa blindtestet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
kan man inte höra skillnad på en bra och en dålig kabel så är det ju bara att fortsätta med det och vara glad!
som sagt behöver inte bra kabel kosta kallingarna, men allt som oftast gör de tyvärr det, och hör man själv ingen skillnad så är det ju asbra!
sen så är jag lite tveksam till de där pilarna som finns på vissa kablar (signalriktning) jag undrar om det skulle göra nån skillnad om man vände på dem(har inte lyssnat själv, och vet ingen som testat det) nån som har provat???

En ljudsignal är AC...

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem

Här är mina prylar (givetvis finns det bättre, men förhoppningsvis slipper man skämmas iaf):

Receiver: Technics SA-DX930
CD: NAD C521

DVD: DVD-ROM + Hollywood+ i dator 2
MP3-källa: Dator 1, digtalutgången från Videologic SonicFury

Högtalare: AudioPro Stage Cinema (tror jag det hette)
Subwoofer: Hemmabygge med MDS Audiophile 12"

Ska ta och löda ihop ett riktigt slutsteg till subben, jag har redan ett gjutet chassi med inbyggda kylflänsar så problemet är bara det att man som vanligt inte orkar sätta sig ner och bygga. Sen så är kabeldragningen på bilderna lite halvprovisorisk, det ska fixas snyggare.

Permalänk

Appropå det här med pilar på signalkablarna. På högtalarkablar har jag väldigt svårt att se vad det skulel bli för skillnad om man vände på dem.
Men på lågnivåkablar kan det vara en skillnad. En del är dubbelskärmade och balanserade. Vad jag har lärt mig så ska "avskärmings-skärmen" (eller vad det nu kallas ) i balanserade kablar vara ansluten endast till signalkällan. Det betyder att kopplar man tvärtom blir det ingen skärmning alls.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Appropå det här med pilar på signalkablarna. På högtalarkablar har jag väldigt svårt att se vad det skulel bli för skillnad om man vände på dem.

Det kan inte vara någon skillnad, det är en fysikalisk omöjlighet.

Citat:

Men på lågnivåkablar kan det vara en skillnad. En del är dubbelskärmade och balanserade. Vad jag har lärt mig så ska "avskärmings-skärmen" (eller vad det nu kallas ) i balanserade kablar vara ansluten endast till signalkällan. Det betyder att kopplar man tvärtom blir det ingen skärmning alls.

Så länge skärmen är jordad på någon sida så kvittar det fullkomligt.
Hur kan man skärma en kabel från vänster till höger utan att skärma den från höger till vänster?
I say; hoax...

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan inte vara någon skillnad, det är en fysikalisk omöjlighet.

Så länge skärmen är jordad på någon sida så kvittar det fullkomligt.
Hur kan man skärma en kabel från vänster till höger utan att skärma den från höger till vänster?
I say; hoax...

Här kan du läsa lite om vad du säger är fysikaliskt omöjligt.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka

Här kan du läsa lite om vad du säger är fysikaliskt omöjligt.

Jag rekommenderar lite läsning av Douglas Self.
Jag läste länken men såg bara ytterligare en kabeltillverkare som förklarade att hjulet är runt och att solen går upp i öster och därför så är det skillnad på vilket håll man ska koppla en kabel som ska leda AC Jag undrar om de är noga med vilket av de två stiften som sitter i det högra hålet i ett vägguttag.

De som tror att det är skillnad på vilket håll man kopplar en högtalarkabel bör beakta att ljudsignalen som går ut i en högtalarkabel är AC.

Förstår man ändå inte varför så kan man fundera över definitionen på AC.

Sen får man krypa in i kakelugnen som straff för att man inte vet vad man pratar om alternativt ljuger.

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar lite läsning av Douglas Self.
Jag läste länken men såg bara ytterligare en kabeltillverkare som förklarade att hjulet är runt och att solen går upp i öster och därför så är det skillnad på vilket håll man ska koppla en kabel som ska leda AC Jag undrar om de är noga med vilket av de två stiften som sitter i det högra hålet i ett vägguttag.

De som tror att det är skillnad på vilket håll man kopplar en högtalarkabel bör beakta att ljudsignalen som går ut i en högtalarkabel är AC.

Förstår man ändå inte varför så kan man fundera över definitionen på AC.

Sen får man krypa in i kakelugnen som straff för att man inte vet vad man pratar om alternativt ljuger.

De har ju tydligen lyckats mäta skillnader så lite sanning finns det nog allt, men jag tvivlar till att man hör någon större skillnad.

Edit: Jag är mycket väl medveten vad växelström är för något och jag jobbar dagligen med den, så något lexikon behöver jag inte slå i

Visa signatur

pew pew

Permalänk

Jag skiter blankt i hur tillverkaren sagt hur man ska koppla sin högtalarkabel, men balanserade signalkablar har tre ledare. Två som är "plus och minus" för signalen, samt en skärmstrumpa som bara är ansluten till jord på den ena kontakten. Är det RCA-kontakter spelar det ingen roll, tror jag... men är det flerpoliga kablar som gamla DIN-5 är inte kontaktens mantel ansluten till signaljord.

Man ska INTE koppla ihop jord (earth ground) i kablarna mellan två apparater, särskilt inte de med balanserade utgångar, då det kan uppstå brum för det blir en "ground loop" = inte bra. Kan belasta slutstegn onödigt. Det läste jag nånstans senast förra veckan.

Här är förresten mina prylar:
http://hem.spray.se/aceware/
Klicka på anläggning.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Hedersmedlem

Audiofilism (heter det så?) är som vilken religion som helst. Den bygger på myter, tro och inbillning och det kostar en massa pengar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Audiofilism (heter det så?) är som vilken religion som helst. Den bygger på myter, tro och inbillning och det kostar en massa pengar.

Det finns en sak till som pekar på att det är en religion: När två audiofiler med olika uppfattning stöter samman uppstår ofta krig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Man ska INTE koppla ihop jord (earth ground) i kablarna mellan två apparater, särskilt inte de med balanserade utgångar, då det kan uppstå brum för det blir en "ground loop" = inte bra. Kan belasta slutstegn onödigt. Det läste jag nånstans senast förra veckan. [/B]

Har dina vägguttag gemensam jord?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka

De har ju tydligen lyckats mäta skillnader så lite sanning finns det nog allt, men jag tvivlar till att man hör någon större skillnad.

Snälla du, gå och slå upp definitionen på växelström (AC) så inser du nog vad jag menar med fysikalisk omöjlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Det finns en skola in om audiofili som kallas subjektivismen. Anhängarna av denna skola räknar in alla tidningar och alla (snart sagt) tillverkare. De menar att man inte kan mäta ljudskillnader utan de måste höras. Denna skola håller även på att byta håll på sina kablar, sätta gummifötter på förstärkarna och dansa nakna insmörjda i getblod under fullmåne, allt detta ger givetvis bättre ljudkvalité men kan inte förklaras vetenskapligt.

Den andra skolan är så försvinnande liten och marginaliserad att vi inte ens har ett eget namn. Vi litar inte på lyssningar som röjer en liten bättring i ljudkvalité, utan kräver förklaringar och mätvärden allra helst också ett blindtest. Tekniken är idag så långt kommen vad gäller elektroniken att man kan sluta titta på extrema esoteriska apparater och själv bygga sig en jämförbar, med högtalare är det värre, där finns mycket forskning kvar innan man objektivt kan mäta kvalitén. Den som är intresserad av att sluta bränna pengar på myter och psykoakustiska effekter och istället satsa på maximal ljudkvalité bör läsa böckerna av Douglas Self, sen kan man börja eftersträva riktig ljudkvalité.

Visa signatur

Länk.

Permalänk

Några bevis eller förklaringar varför, det har jag inte, men jag kan väl berätta om mina egna erfarenheter

Skulle koppla in digitalboxen i far mins tv, och han hade en coaxial videokabel som hade pilar på sig. Såg dem dock inte till en början och när jag kopplat in allt så blev det ingen bild iöht. Pillade som fan, förstog inte vad som var fel. Allt var ju rätt inkopplat. Sen efter ett tag så såg jag pilarna och tänkte att det borde ju inte hjälpa, men lika bra å prova ändå. Och vips när jag vänt på den så blev det bild. Tänkte att det kan väl inte vara så här heller, måste ha varit glappt nånstans, så jag provade att vända tillbaka den åt "fel" håll och bilden försvann igen.

En annan gång hade en kompis brum i sina aktiva högtalare och undrade om jag visste vad som var fel. Allt var ju fint inkopplat och vi hittade inga saker som skulle kunna störa signalen. Hade hört att det kan funka att byta håll på kontakten, sagt å gjort, vi provade det och brummet försvann omedelbart.

Varför och hur har jag inte den blekaste aning om. Men så här var det iaf.

Visa signatur

[size="1"]antec plus660amg | mag dj707 | epox ep-8k5a2+ | amd athlon xp 2000+@1760mhz (207x8,5) | corsair 512mb xms3500 2-2-2-5-1t | hercules 9700 pro | creative soundblaster audigy 2 | creative inspire 6.1 6700 | intel pro/100+ | 2 x maxtor diamondmax plus 9 120gb raid-0 | pioneer dvd-103 | yamaha crw2100e | microsoft natural keyboard | microsoft intellimouse explorer 3.0[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa blindtestet...

jag har fått göra ett blindtest å jag vet flera som har gjort det och hört skillnad

En ljudsignal är AC...

jotack!, jag vet det är därför jag är så tveksam till att det kan göra nån skillnad, och jag tror inte på det innan jag hört det själv

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill inte göra dig besviken men LC-Audio är väldigt mycket av en bluffirma.

Saxat från deras hemsida:

Jag vet inte vad du har lyssnat på, men de jag har hört låter fantastiskt. MK3 ligger på 20 000 kr ny. Får du loss en sådan begagnad för runt 8000-10000 kr, så slår du de flesta på fingrarna. Rotel 1080 kommer inte ens i närheten om du frågar mig.

Visa signatur

"At least, you can't be a vegetable, because even an artichoke has heart." - Amélie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mossa
Där ser man, LC Audio ZAPsolute är alltså populära bland överklassvänstern i grosshandlarvillorna, jag är inte ett dugg förvånad. Vad kan vara mer solidariskt än att spela Mikael Wiehe ifrån den tjusiga stadsdelen så det hörs ända ut till de mindre attraktiva förorterna.

Det får du fråga dem om. Jag skulle själv kollat på Zapsolute om jag var du istället för Rotel och Nad, om det handlar om att få mest för pengarna.

Ang solidariteten. För mig är det egenskaper som inlevelseförmåga i hur andra har det, människointresse, lite tollerantare syn på hur folk är och klär sig, tänker, och kanske lite friare livstil. En solidaritet som kommer naturligt och som inte bara är ett fint ord. Att man hjälper varandra utan att fråga "vad har jag att vinna på det?" ungefär.
Någon överklass tillhör jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

(...)
Man ska INTE koppla ihop jord (earth ground) i kablarna mellan två apparater, särskilt inte de med balanserade utgångar, då det kan uppstå brum för det blir en "ground loop" = inte bra. Kan belasta slutstegn onödigt. Det läste jag nånstans senast förra veckan.
(...)

Ursäkta, man jag trodde man hade ground för att jämna ut potetentiella skillnader mellan olika apparater i sitt system (och så klart för att skärma signalkabeln).
Så måste det vara i PA-världen iaf

Tumbs!

Mina älsklingar

Edit: Va? Vem sa något om rak frekvenskurva? Bah, bara det känns så låter det bra )
Läs mer om detta på min hemsida (sign) ---> PA

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomte

Jag vet inte vad du har lyssnat på, men de jag har hört låter fantastiskt. MK3 ligger på 20 000 kr ny. Får du loss en sådan begagnad för runt 8000-10000 kr, så slår du de flesta på fingrarna. Rotel 1080 kommer inte ens i närheten om du frågar mig.

Jag har inte lyssnat på dem, men de ljuger på sin hemsida. Där försvinner mitt förtroende för dem som elektronikkonstruktörer.

Visa signatur

Länk.

Permalänk

Nypris: Vet ej.
Köpta för: 100:-

har även en duglig sony anläggning men jag hittade inte bild på den. Kommer ej ihåg vad den heter. Kostade 5000:- iaf.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk

Ground loop, och varför man ibland inte ska koppla ihop signaljord direkt mellan två apparater:

http://www.channld.com/hum.html

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Uhm.. varför skulle det vara så stor spänningsskillnad på jorden, det går ju ingen ström genom den.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ground loop, och varför man ibland inte ska koppla ihop signaljord direkt mellan två apparater:

http://www.channld.com/hum.html

Precis som Donan så tror jag inte på att det är en potentialskillnad på 1V(!) mellan uttagen...

/me says hoax.

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en bild på någons anläggning ifrån hififorum. Det verkar som man kan lura folk till att köpa vad som helst i när det gäller ”hifi”. Köra dyra nätkablar ifrån vägguttaget när kabeln dit är en vanlig elinstallationskabel. Sedan kör han skumgummi under kablarna för att de inte ska nudda golvet, måste vara hemska störningar han undviker… hoho. Placeboeffekten gör många människor glada, tur är väl det, bara att låta dem konsumera Sverige till högkonjunktur.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mossa
[IMG]http://www.hififorum.nu/foto/Micke%20Y/rum3.JPG[/IMG ]

Här hittade jag en bild på någons anläggning ifrån hififorum. Det verkar som man kan lura folk till att köpa vad som helst i när det gäller ”hifi”. Köra dyra nätkablar ifrån vägguttaget när kabeln dit är en vanlig elinstallationskabel. Sedan kör han skumgummi under kablarna för att de inte ska nudda golvet, måste vara hemska störningar han undviker… hoho. Placeboeffekten gör många människor glada, tur är väl det, bara att låta dem konsumera Sverige till högkonjunktur.

De där specialsuperdupernätkablarna förstår jag verkligen inte hur tillverkarna ens får sälja. Ren bluff ju.

Den där metern nätkabel lär ju göra enorm skillnad jämfört med alla miltals kablar och transformatorer (i både koppar och aluminium) som sitter mellan generatorn och huset. :rolleyes::D

De där högtalarkablarna på bilden ser mer ut som boaormar eller nåt..

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om kablar: http://sound.westhost.com/cables.htm

För övrigt, mina egna åsikter (kortfattat):

Signalkabel (analog): Vilken bra skärmad kabel som helst. Elfa säljer "mikrofonkabel" hyfsat billigt, den går alldeles utmärkt att använda och är mycket böjlig.

Signalkabel (digital): Impedansen (75 ohm) är MYCKET viktig, annars riskerar man att tappa signalen helt efter bara någon meter. TV-antennkabel av god kvalitet duger bra.

Högtalarkabel: Välj en kabelarea beroende på systemets uteffekt. Köp sedan en tillräckligt grov kabel av valfritt fabrikat, till de flesta mindre system duger tom vanlig lampkabel utmärkt.

Kontakter: Köp inte de billigaste plastkontakterna, utan välj några helt i metall (för skärmningens skull) och med bra dragavlastning för kabeln. Guldpläterat är en fördel särskilt om prylarna ska användas i bil.

Ja, jag brukar löda ihop mina egna kablar så jag slipper trassel med för långa kablar och det blir dessutom billigt.

Permalänk

Jag racka två tandberg från min högstadieskola..
nerå B&W matrix 805, världens vakraste högtalare enligt vissa (mig) hehe.