SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Ny dator, skärmen blinkar bara

Hej!
Fick hem nya datordelar igår och började bygga, men när jag var klar och skulle dra igång den så startar allt och börjar lysa, men skärmen är svart och powerknappen blinkar bara.
Har tagit bort sladdarna från DVD-läsaren samt hårdiskarna, tagit bort batteriet ett tag, provat minnerna en för en.

Spec:

AMD FX 4100
Geforce GTX 560
760GM-P23FX
Fractal Design TESLA 650W

Hoppas jag fått med allt.
Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WeaveR2K:

Hej!
Fick hem nya datordelar igår och började bygga, men när jag var klar och skulle dra igång den så startar allt och börjar lysa, men skärmen är svart och powerknappen blinkar bara.
Har tagit bort sladdarna från DVD-läsaren samt hårdiskarna, tagit bort batteriet ett tag, provat minnerna en för en.

Spec:

AMD FX 4100
Geforce GTX 560
760GM-P23FX
Fractal Design TESLA 650W

Hoppas jag fått med allt.
Tack på förhand!

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Vad har du för skärm?

LG W2363D LCD-skärm 23" 3D-stöd, 3 ms responstid och 120 MHz bildfrekvens

Permalänk
Medlem

Var skärmen också ny? Du bör testa en annan skärm för att veta om det är skärm/kabel/dator som är felkällan.

Permalänk

Jag har några vesentliga frågor:
Får skärmen någon signal? Eller står det något på skärmen?
Vad har du för kabel mellan dator och skärm? Har du sett till att skärmen är inställd på den kabel som du tryckt i?
Vissa grafikkort prioriterar en utgång, prova att byta utgång på grafikkortet till en annan DVI/VGA som det bör vara.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av One.84:

Var skärmen också ny? Du bör testa en annan skärm för att veta om det är skärm/kabel/dator som är felkällan.

Nej skärmen är ca 1 år gammal, provade en annan nyss med VGA men funkade inte heller!

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har några vesentliga frågor:
Får skärmen någon signal? Eller står det något på skärmen?
Vad har du för kabel mellan dator och skärm? Har du sett till att skärmen är inställd på den kabel som du tryckt i?
Vissa grafikkort prioriterar en utgång, prova att byta utgång på grafikkortet till en annan DVI/VGA som det bör vara.

Har provat DVI/VGA/HDMI men inget gick.

Kan det vara så att jag måste slänga in en annan processor för att uppdatera bios ? känns ändå lite lätt skumt eftersom den ska stödja en FX processor?

Permalänk

Var med om ett liknande problem själv igår faktiskt, hos en polare. Har du en adapter 4-pins till 8-pins innan processorn?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Var med om ett liknande problem själv igår faktiskt, hos en polare. Har du en adapter 4-pins till 8-pins innan processorn?

Hmm, förstår inte riktigt, menar du till CPUFAN?

Permalänk
Medlem

Alla distanser på rätt plats?

4 pins kopplad på moderkortet vid processorn?

(Fx4100 behöver bios version H2 eller senare)
http://www.msi.com/product/mb/760GM-P23--FX-.html#/?div=BIOS

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Alltså strömförsörjningen är det 4-pins hela vägen? från PSU till CPU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Alla distanser på rätt plats?

4 pins kopplad på moderkortet vid processorn?

(Fx4100 behöver bios version H2 eller senare)
http://www.msi.com/product/mb/760GM-P23--FX-.html#/?div=BIOS

Fo3

Med distanser menar du mässingsgrejjerna? ja isånnafall

Vid processorn finns något som man kan köra in något "4-aktigt" ut men finns ingen sladd som jag kan dra ner där?

Permalänk

4-pins kontakten vid processorn är själva strömmen till processorn, och dit nätaggregat har en sladd för det, bara att den kan även ha 8-pins kontakt som man kan dela till 2st 4-pins kontakter.
Det är jag helt säker på då jag har byggt ett bra antal datorer med just det nätaggregatet.

Har du även kopplat in strömmen till grafikkortet?
Med 560 så lär det vara 2st 6-pins kontakter som behövs för att ge grafikkortet tillräckligt med ström för att skicka ut bild till skärmen.
Får inte grafikkortet någon ström, så kan det inte skicka ut någon bild till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancerot:

4-pins kontakten vid processorn är själva strömmen till processorn, och dit nätaggregat har en sladd för det, bara att den kan även ha 8-pins kontakt som man kan dela till 2st 4-pins kontakter.
Det är jag helt säker på då jag har byggt ett bra antal datorer med just det nätaggregatet.

Har du även kopplat in strömmen till grafikkortet?
Med 560 så lär det vara 2st 6-pins kontakter som behövs för att ge grafikkortet tillräckligt med ström för att skicka ut bild till skärmen.
Får inte grafikkortet någon ström, så kan det inte skicka ut någon bild till skärmen.

Såg nu att jag hade missat det, men när jag satt in 4-pinnen så går datorn inte ens igång?

Permalänk
Medlem

Den är i nu men är fortfarande samma problem! :S

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man kan göra?

Permalänk
Avstängd

Vet inte riktigt.......
Har för mig att man i BIOS kan ställa in vilket grafikkort som skall vara det primära eller liknande. Har du kollat inställningarna där? Ditt moderkort verkar ju ha grafik det med....

Som sagt, lite av en vild gissning. Det kan ju vara värt att se över inställningarna där och alternativt göra en reset så BIOS återställs till sina grundvärden.

Det finns säkert fler trådar här i forumet som behandlar samma eller liknande problem. Tycker bestämt att jag tidigare läst om ett sådant problem här på SC. Värt att kolla upp kanske....

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Vet inte riktigt.......
Har för mig att man i BIOS kan ställa in vilket grafikkort som skall vara det primära eller liknande. Har du kollat inställningarna där? Ditt moderkort verkar ju ha grafik det med....

Som sagt, lite av en vild gissning. Det kan ju vara värt att se över inställningarna där och alternativt göra en reset så BIOS återställs till sina grundvärden.

Det finns säkert fler trådar här i forumet som behandlar samma eller liknande problem. Tycker bestämt att jag tidigare läst om ett sådant problem här på SC. Värt att kolla upp kanske....

När jag startar datorn kommer det ju ingen bild så kan inte gå in i bios

Permalänk
Medlem

Och jag har letat men tycks inte hitta något speciellt som hjälper!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeaveR2K:

När jag startar datorn kommer det ju ingen bild så kan inte gå in i bios

A juste ja men har du testat om den inbyggda grafiken ger bild. Var lite trött imorse när jag svarade. Annars har jag ingen annan ide än att se över ALLT igen.

Jag är ingen proffs på detta, men lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

A juste ja men har du testat om den inbyggda grafiken ger bild. Var lite trött imorse när jag svarade. Annars har jag ingen annan ide än att se över ALLT igen.

Jag är ingen proffs på detta, men lycka till

Ja, provade med det inbyggde rätt nyligen men samma problem!
Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Skrivet av WeaveR2K:

Tack för hjälpen iaf!

Testat ta ur grafikkortet och endast kört med det inbyggda? Kolla så att kablarna inte glappar utan sitter i ordentligt.

Annars kan du alltid börja om från början och använda uteslutningsmetoden, det brukar vara rätt lätt att hitta felet då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeaveR2K:

Tack för hjälpen iaf!

förresten har du kollat vilket inputläge på skärmen som är aktiverat? Min skärm har 3 olika lägen.
Alt pröva med en annan skärm. LCD TV?
Peace.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av equals(null):

Testat ta ur grafikkortet och endast kört med det inbyggda? Kolla så att kablarna inte glappar utan sitter i ordentligt.

Annars kan du alltid börja om från början och använda uteslutningsmetoden, det brukar vara rätt lätt att hitta felet då.

Det är det jag gjorde precis. Får göra det i värsta fall, men som det ser ut ska allt vara gjort korrekt!

Permalänk
Medlem

Du har inte för många distanser då? På vissa chassin så finns det tecken typ A=matx och AB=atx, men på vissa av dessa så kan det stå att det ska vara t.ex 10st AB fast moderkortet bara har hål för 9st. Det är mer farligt att sätta dit en distans för mycket än en för lite.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Du har inte för många distanser då? På vissa chassin så finns det tecken typ A=matx och AB=atx, men på vissa av dessa så kan det stå att det ska vara t.ex 10st AB fast moderkortet bara har hål för 9st. Det är mer farligt att sätta dit en distans för mycket än en för lite.

Dom sitter under moderkortet som dom ska, har visserligen 2st utanför moderkortet om det ska vara till itx kort eller liknande, vet inte riktigt, men det kan ju inte göra något när det inte rör moderkortet? Kan man se vilken bios uppdatering som är installerad? dvs om biosen inte är kompatibel med FX processorn, om den inte skulle vara samma problem som jag har nu?

Permalänk
Medlem

Någon?:)