Permalänk
Medlem

Egen fanbus

Hejsan.

Har byggt en egen liten fanbus efter groovers kopplingsschema. http://hw.no-ip.com/images/dual2.jpg

Nu är det så att jag räknade fel på motstånden till lysdioderna, räknade på 12v. Så jag köpte 360 ohms motstånd istället för 250.
Jag tänkte att jag kan väll bygga ihop den iaf, lyser väll bara mindre eller nått. Men när jag kopplar den till datorn så börjar
GND sladden smälta??? och den röda lysdioden lyser ej.
Att lysdioden inte lyser kan bero på att jag kanske har kopplat den åt fel håll, gör det nån skillnad?, vilket är vilket ben på kopplingsschemat?

Är det 360 motstånden som gör att GND sladden börjar smälta?

Tack på förhand.

Permalänk

hmm attd börjar smällta kanske e för att du använder för tunna sladdar? blir stor motstånd i sladden o d blir varmt dvs.. och om du kopplar ljusdioden år fel håll så lyser den inte.. d långa benet är - eller om du tittar in i den så den större delen i själva ljusdioden är - ...

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Från ELFA är det stora benet + !!

Permalänk

SOLIDERBOY! kul projekt! (lotus super 7) det vill jag se mer bilder av....

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem

Formulerade mig nog inte så tydligt, behöver veta vilket som är + å - på kopplingschemat alltså < eller |

Permalänk

Det är inte bara på ELFA som anoden är längre än katoden... Om sen någon knippsat benen på lysdioden är det ju enkelt att identifiera katoden som den "större biten" i den.

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk

jag är trött, så kan hända att jag kastar om det jag vill säga egentligen.. men:

>|

> = anoden, upp i röva från + (alltså är > +)
| = katoden, ut där och stopp från andra hållet (alltså är | -)

snälla rätta mej om jag har fel, jag är TRÖTT

edit: för övrigt så ser ju en lysdiod alltid ut såhär

C|

och den platta sidan är alltid minus

Visa signatur

anti gruppen mot sär skrivning

Permalänk
Medlem

Du menar

( )

och

(|

?

Permalänk
Medlem

ojoj, vilka småsaker å diskutera, den stora klumpen i dioden är - polen, (det korta benet) å den lilla klumpen är + benet! (långa benet)

Visa signatur

Johannes