Tränade krigsspel 16 tim/dygn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnart:

Kan SVT möjligen ha hittat ett substitut till den dyra GMU? Kanske vi ska låta våra svenska (blivande) soldater spela World of Warcraft istället? De kommer ju bli fantastiskt krigsdugliga med denna makalösa verklighetssimulator.

Svenska armen går ut på övning. Ena soldaten skriker Vars ser jag min HP? Den andre soldaten skriker tillbaka.. "Undrar jag med..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

OMG spelade WoW! Han hadde säkert läst "Sagan om ringen" också!

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem

..hmm

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Nu lär ju folk spä på över allt för att åldersklassa "våldsamma" spel.

Hoppas! Då kanske man slipper griniga ungar i onlinespel i framtiden. Alltid kommer något gott ur det onda..

Permalänk
Medlem

men vet ni inte att i wow finns det en hemlig kod så när man spelar det plockar ens undermedvetna upp den och man blir typ hypnotiserad! och ibland skickas det ut en "aktiverings kod" till vissa spelare som då går runt och gör massmord och annat! true story!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om han var duktig eller mest blev gankad hela tiden? Tänk om man själv har chattat med honom?

edit: DN hänger också på
http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-om-tiden-fore-attent...
"Det är en krigssimulator. Du kan fokusera på användadet av (gevärs)sikte med hjälp av det spelet. Det siktet jag använde på Utöya var ett holografiskt siktsystem som jag tränat på genom Modern warfare. Jag valde det bästa siktsystem man kunde köpa för pengar (det kostade 2.000 kronor, enligt Breivik).

Visst, det kan man ju tänka sig att det ger någon procents träning i hur det iaf kan se ut genom ett sådant sikte. Aja dags för lite föräldrar att stänga av konsollerna ikväll då. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är rätt övertygad om att det finns ett samband mellan massmördare och valet att isolera sig från omvärlden, t.ex. genom att spela datorspel. Det är ju ett sätt att sysselsätta sig själv i sin isolering. Något måste man ju göra även om man är ensam?

Det ligger nog något i det du säger men då är det inte datorspel som är den stora faktorn utan isoleringen. Så man blir nog lika mycket massmördare av att spela datorspel som man blir av att tälja dalahästar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Frågan är om han var duktig eller mest blev gankad hela tiden? Tänk om man själv har chattat med honom?

Om du har bra namnminne så visade dom hans karaktär under rättegången, namnet var "Justiciar Andersnordic". Såg inte vad det var för ras/klass då jag enbart spelade wow något år efter releasen, så jag glömt det mesta. Tyckte det såg ut som en humanoid ras, ingen orch, tauren, gnome etc. Så kanske på den "goda" sidan (vad dom nu hette, inte horde )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är rätt övertygad om att det finns ett samband mellan massmördare och valet att isolera sig från omvärlden, t.ex. genom att spela datorspel. Det är ju ett sätt att sysselsätta sig själv i sin isolering. Något måste man ju göra även om man är ensam?

Då måste ju de som ser TV/läser böcker istället för att spela vara på god väg =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

Vill bara upplysa att nu skriver SVT Text följande:

Rubrik: Tränade krigsspel 16 tim/dygn i ett år

Rubriken bygger på följande text:

"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."

WoW har en PEGI 12 och är väl lika våldsamt som vissa av SVT:S barnprogram.

Texten känns oseriös, vad håller SVT på med...

Jag visste det; det finns en koppling mellan galenskap och WoW!
Nu har SVT bevisat det på ett veteskapligt sätt, för det är ju med i TV.

Ärligt: Detta var bara ett tafatt försök av någon att försöka skapa lite sensationsjournalistik.
Lika sensationellt som att Funlight är giftig och att du dör om du äter potatischips.

Ärligt II: Kolla i Youtube, där finns den en hel del videos ifrån folk som spelar Wow och inte har en enda skruv på rätt ställe

Permalänk
Medlem

Breivik sa själv att han tyckte att han hade nytta av att spela MW (dock inte WoW det gjorde han endast för att han tyckte att det va skoj) så det är inte helt fel med DNs artikel. Han sa även att han hade tränat på hur att ta sig ur situationer där han skulle bli omringad av polisen...

Permalänk
Medlem

http://twitter.com/#!/Lezziter/status/192901176780525568

Tycker Emil B från swec kommenterar det ganska väl.

Skrivet av CTH:

Breivik sa själv att han tyckte att han hade nytta av att spela MW (dock inte WoW det gjorde han endast för att han tyckte att det va skoj) så det är inte helt fel med DNs artikel. Han sa även att han hade tränat på hur att ta sig ur situationer där han skulle bli omringad av polisen...

Men dock så skulle det nog inte fungera så bra för honom antar jag, för jag har länge försökt att lära mig Tae Kwon Do via att endast lira som Hwoarang på Tekken men ännu inte lyckats. .

Spel kommer än så länge att alltid vara spel och därefter så kommer man inte att kunna lära sig ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

Vill bara upplysa att nu skriver SVT Text följande:

Rubrik: Tränade krigsspel 16 tim/dygn i ett år

Rubriken bygger på följande text:

"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."

WoW har en PEGI 12 och är väl lika våldsamt som vissa av SVT:S barnprogram.

Texten känns oseriös, vad håller SVT på med...

För att vara lite källkritisk:

De rapporterar från rättegången idag. De har blandat ihop två saker, och det är väl inte helt ovanligt när det är någorlunda "live"-rapportering. Rubriken hänvisar till att Breivik berättar att han spelar CoD:MW för att "träna på att använda holografiskt sikte".

Breivik säger att han även spelat datorspelet Modern warfare/Call of duty. Det är ett så kallat förstapersonsskjutspel. "Det är en krigssimulator. Du kan fokusera på användadet av (gevärs)sikte med hjälp av det spelet. Det siktet jag använde på Utöya var ett holografiskt siktsystem som jag tränat på genom Modern warfare. Jag valde det bästa siktsystem man kunde köpa för pengar (det kostade 2.000 kronor, enligt Breivik). (dn.se).

Sedan har han tidigare under dagen berättat att han spelade Wow 16h per dag under ett år, och han beskriver det så här:

"World of warcraft är inte våldsamt. Det är ett strategispel. Man samarbetar med många andra. Det är ett väldigt socialt spel. Halva tiden använder man till att kommunciera med andra." (dn.se).

Lite roligt att läsa reaktionerna på rubriken här på swec, hur alla ragear.

Edit: CTH hann före..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Entusiast

Fy fan för detta spelhatandet!
Jag ska lemlästa dom alla!

*See what I did there?*

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skulle ju inte direkt krävas ett geni för att lista ut hur man skulle använda ett holosikte, tidigare erfarenhet eller inte...
CoD ett "Krigssimulator"? HAH!

Även om det inte just är median som klantar till så är detta rent guld.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sepium:

När blev WoW ett strategispel

Sedan man behövde koordinera 40personer i synkad dans med Onyxia. Det krävdes lite strategi och planering att lösa henne i början.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hahahaha

"Tränade krigsspel"
"Strategispel"
"Våldsamt" (jo iofs till viss del, men är ju knappast varken realistiskt eller grafiskt våld det handlar om - inte mer än när tecknade figurer slår varandra i huvudet med basebollträn i barnprogram...)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag blir ju inte förvånad att SVT och Sveriges Radio har börjat med sensationsjournalistik. Det som upprör dock är att de får licenspengar för att göra det. Att man betalar tv- & radiolicens är ju en garanti att få en objektiv journalisitk och det är själva andemeningen med att inte ha en reklamköpt tv- och radiokanal.

De borde skämmas över att missbruka dessa pengar och i stället ägna sig åt seriös journalistik...

Bojkotta TV- & Radiolicens är vad vi borde göra!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

För att vara lite källkritisk:

De rapporterar från rättegången idag. De har blandat ihop två saker, och det är väl inte helt ovanligt när det är någorlunda "live"-rapportering. Rubriken hänvisar till att Breivik berättar att han spelar CoD:MW för att "träna på att använda holografiskt sikte".

Breivik säger att han även spelat datorspelet Modern warfare/Call of duty. Det är ett så kallat förstapersonsskjutspel. "Det är en krigssimulator. Du kan fokusera på användadet av (gevärs)sikte med hjälp av det spelet. Det siktet jag använde på Utöya var ett holografiskt siktsystem som jag tränat på genom Modern warfare. Jag valde det bästa siktsystem man kunde köpa för pengar (det kostade 2.000 kronor, enligt Breivik). (dn.se).

Sedan har han tidigare under dagen berättat att han spelade Wow 16h per dag under ett år, och han beskriver det så här:

"World of warcraft är inte våldsamt. Det är ett strategispel. Man samarbetar med många andra. Det är ett väldigt socialt spel. Halva tiden använder man till att kommunciera med andra." (dn.se).

Lite roligt att läsa reaktionerna på rubriken här på swec, hur alla ragear.

Edit: CTH hann före..!

Dold text
Skrivet av daolo:

DN=/=SVT

Permalänk
Medlem

På 80-talet var det hårdrock, nu är det spel. Samhället ska alltid ha något att skylla på.

Permalänk
Skrivet av phreec:

Skulle ju inte direkt krävas ett geni för att lista ut hur man skulle använda ett holosikte, tidigare erfarenhet eller inte...
CoD ett "Krigssimulator"? HAH!

Även om det inte just är median som klantar till så är detta rent guld.

Det var nog snarare så att han spelade för att han tyckte det var kul och valde det siktet han tyckte vaar bäst i spelet. När han väl köpt det var det väl bara att fästa på ett vapen och träna siktet utan ammunition. Informationen han fick från spelet kunde lika gärna kommit från wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

För att vara lite källkritisk:

De rapporterar från rättegången idag. De har blandat ihop två saker, och det är väl inte helt ovanligt när det är någorlunda "live"-rapportering. Rubriken hänvisar till att Breivik berättar att han spelar CoD:MW för att "träna på att använda holografiskt sikte".
!

Det är möjligt att de blandar ihop två olika saker, men jag tycker fortfarande det är oseriöst av SVT att skriva som de gör. SVT behöver inte sensationsjournalistik. Speciellt inte efter deras tidigare övertramp om våld och datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

På 80-talet var det hårdrock, nu är det spel. Samhället ska alltid ha något att skylla på.

80 talet så var det film. På 90 talet var det rollspel. Film har nog alltid fått ta skit.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det finns alltså ett mycket starkt samband mellan att le och att mörda folk! Alarmerande!!!

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Tyckte väl detta såg bekant ut. Han har ju redan tidigare beskrivit hur han såg på wow respektive mw2.

Läs exempelvis: http://www.smh.com.au/digital-life/games/from-fantasy-to-leth...
där han beskriver hur han medvetet valt wow för att det ger ett bra alibi medans han förbereder och planerar. Skumt att media inte har minne längre än så.

Blir lite fånigt när media pga sin egen okunskap nu slår på stora trumman och lanserar det hela igen fast under annat resonemang (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

80 talet så var det film. På 90 talet var det rollspel. Film har nog alltid fått ta skit.

Film har alltid varit i fokus. Media fortsätter häxjakt på allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Mus-dödandet i MW/BF har mycket lite gemensamt med att skjuta ett riktigt vapen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Gissar på att de inte sagt ett ord om han berättat att han spelat brädspel 16h per dag. Media är för det mesta ett stort skämt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Ni vet Hitler.. Han skrev en bok... Mein Kampf! Jag tycker att vi borde avrätta alla författare pga att de är nazister och att de gasar judar.

..tänka sig.. Det finns samband mellan allt!