Acer och tvisten med uppfinnaren Håkan Lans, dags för bojkott?

Permalänk
Medlem

Acer och tvisten med uppfinnaren Håkan Lans, dags för bojkott?

Förmodligen känner de flesta till vår svenske uppfinnare Håkan Lans, hans uppfinningar löser en hel del problem i vårt samhälle såsom flygtrafikledning tack vare hans transponders i flygplanen.

Lans är också uppfinnare av färggrafiken till datorer, något han har pantent på.

Vissa bolag har betalat royalties till Lans men flera av de stora bolagen satte sig på tvären och försökte komma undan genom att hävda att patentet inte ägdes av Lans personligen utan av hans enmansbolag. Man insåg alltså att han hade rätt men försökte komma undan stämningen genom att hävda att han inte ägde patentet längre.

Det finns mycket skumt i den här i historien, Lans granne har t.ex. advokatfirma och på denna firma började en amerikan arbeta som tidigare jobbat åt CIA. Lans söktes upp och amerikanen fick uppdraget via grannens advokatabyrå att föra hans talan i USA. Istället försummades arbetet och det blev inte mycket av stämingarna, ett tag skulle Lans tvingas betala åtskilliga miljoner i advokatkostnader. Detta togs bland annat upp i Uppdrag Granskning förra året och man menade på att amerikanen jobbat på uppdrag av dessa amerikanska bolag.

Efter 15-års kamp ifrån Lans sida så ansåg tillslut rätten i USA att Lans hade rätt och nyligen ingick företagen som tidigare inte betalat en förlikning med Lans.

Det återstår dock ett bolag, Acer, som nu kräver Lans på miljoner i ett mål i Nacka tingsrätt. Observera att alla andra bolag tillslut har erkänt Lans rättigheter och gjort upp sina räkenskaper med honom. Alla utom Acer.

Tidigare var det lite svårt att vid sitt datorköp göra ett moraliskt val eftersom det var en hel del företag som inte betalat, vi hade fått svårt att välja något annat märke eftersom nästan ingen av de stora betalat. Nu är det bara Acer kvar som strular.

Jag tänker inte ta mig några befogenheter och säga vad ni får och inte får köpa men står ni begrepp att köpa en ny dator och det finns flera likvärdiga alternativ så kanske ni kan tänka på denna historien och därefter överväga vad ni vill köpa?

Tänk vad Håkan Lans hade kunnat uträtta om han sluppit dessa 15år av trassel med advokater. Nu när man äntligen trodde att allt var klart så ställer Acer till med problem.

Mer finns att läsa här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-argument-mot-lans-i-ratt...

Permalänk
Medlem

ganska enkelt för min del
undviker acer i så stor utsträckning jag kan redan
har aldrig köpt acer när jag köpt något nytt och kommer aldrig att göra det
dock begagnat har jag köpt men har aldrig gillat acer eller någon av deras produkter jag använt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

ganska enkelt för min del
undviker acer i så stor utsträckning jag kan redan
har aldrig köpt acer när jag köpt något nytt och kommer aldrig att göra det
dock begagnat har jag köpt men har aldrig gillat acer eller någon av deras produkter jag använt

Tror inte jag heller någonsin kommer att handla Acer, inte efter att de som enda bolag går vidare och sätter käppar i hjulen för en uppfinnare som borde låtas syssla med det han kan, uppfinna.

Är väl bäst att tillägga att jag inte har något intresse i andra bolag heller, har bara råkat bli så att jag just nu äger mycket HP eftersom de köpte upp Palm. HP var också ett av bolagen som satte sig på tvären men som nu ingått förlikning med uppfinnaren.

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt... Acer köper då inte jag.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Acer är väl väldigt lätt att klara sig utan ;). Kommer nog aldrig köpa nåt från dem, och samtidigt då göra en god gärning :D.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Gör Acer bra produkter? Aldrig testat. Känts ganska billigt.

Permalänk
Medlem

Köper nog inte acer, men från vad jag hört är deras laptopar stryktåliga, dock inte bra. Asus laptop har jag nyligen köpt, och är nöjd. Acer/hp/dell bojkottar jag totalt i frågan om laptops och övrigt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Bojkottar Acer sedan jag råkat ut för deras kundservice men detta blir ju ännu en anledning till att fortsätta bojkotten...

Visa signatur
Permalänk

Acer... namnet klingar dåligt i mina öron

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Behöver egentligen ingen fler anledning att hålla mig undan från Acer, men lägger denna i den högen också. Hatar när man ser ett väldigt bra erbjudande och blir köpsugen, sen läser man Acer och bortser rakt av från det oavsett pris.

Permalänk
Avstängd

Ja Acer har man ju hållit sig ifrån ganska länge redan pga kvaliten
Men nu har man ju en till orsak då som många andra också sagt.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Tycker detta borde spridas utanför Sverige så att ALLA kan bojkotta Acer.

Permalänk
Medlem

Hur har de här processerna påverkat ditt liv?
– Det är ett helhetsarbete. Det har tagit precis all vaken tid, säger Håkan Lans.

Hur har du kunnat göra andra saker?
– Nej det har inte gått. Jag har fått ta på mig rollen att vara så uppdaterad som möjligt hela tiden.

Stackars Håkan, måste Acer verkligen försöka göra't ännu värre.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Inaktiv

Ja det är en jävligt smutsig historia där man helst av allt vill förstöra en människas liv.

Permalänk
Medlem

Om en marknad erkänner Lans som uppfinnaren och ägare av patenten så har inte Acer något att komma med i Nacka Tingsrätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt är patent något vi ska beakta.. Akta dubbelmoralen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Sänk livslängden på patent till ett år eller två och ställ högre krav på vad som kan patenteras så skulle vi kanske slippa dravlet med att patentera färg och liknande dumheter. Då skulle företagen kunna lägga ner mer tid och resurser på att skapa produkter istället för att processa i domstolar med advokater.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Sänk livslängden på patent till ett år eller två och ställ högre krav på vad som kan patenteras så skulle vi kanske slippa dravlet med att patentera färg och liknande dumheter. Då skulle företagen kunna lägga ner mer tid och resurser på att skapa produkter istället för att processa i domstolar med advokater.

Skulle snarare bli tvärt om, varför utveckla när det enbart blir en kostnad? Patent har både en bra och en dålig sida, men utan dem hade det utvecklats betydligt mindre saker då R&D enbart hade blivit en kostnad och inte också en inkomstkälla.

Kan ta bland de mer "extrema" exemplen, läkemedel. Bra läkemedel är vi alla i världen beroende av, men det tar i runda slängar 20 år att få ut en produkt på marknaden. Utan en möjlighet att tjäna igen dessa enorma summor som utvecklingen kostat så hade inget företag vilja satsa på att utveckla nya, och det är nog ingen situation som vi skulle vilja hamna i heller...

Permalänk
Medlem

acer ä skit.Tänker aldrig köpa något skit från acer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack för info. Ska börja bojkotta Acer. Kul att höra att det går framåt (iaf lite grann) för Lans. Han förtjänar verkligen bättre, mycket bättre än det han råkat ut för de senaste 15 åren.

Permalänk

Jag förstår ärligt talat inte vad Acer har med färggrafik att göra alls. Av mina erfarenheter har dom inte den blekaste aning om hur man hanterar sådant.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Helt plötsligt är patent något vi ska beakta.. Akta dubbelmoralen

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, har samma tanke.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Acer är skit så blir det inte så svårt. Håkan Lans FTW!!!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag förstår ärligt talat inte vad Acer har med färggrafik att göra alls. Av mina erfarenheter har dom inte den blekaste aning om hur man hanterar sådant.

De säljer datorer som har skärmar som kan visa färger och Lans har något abstrakt patent på "generate synchronized color data signals for input to a cathode ray tube monitor or other suitable graphical display device"

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Skrivet av Gramner:

De säljer datorer som har skärmar som kan visa färger och Lans har något abstrakt patent på "generate synchronized color data signals for input to a cathode ray tube monitor or other suitable graphical display device"

Jag tror du missar min sarkasm. jag syftar på att Acer's skärmar skulle göra sig betydligt bättre i svartvitt utförande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Acer är skit som folk med lite vett i skallen inte köper ändå.

Acer har sagt någon gång att de skulle börja med att göra kvalitativa varor för att sälja mer, no shit sherlock. Tror det nämndes av Emil och Jonas i någon panel till och med.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av anden12:

Helt plötsligt är patent något vi ska beakta.. Akta dubbelmoralen

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.

Från wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans
4,303,986 ”Data processing system and apparatus for color graphics display”
Detta patent beskriver ett sätt att lösa beräkningsbehovet i en dator då den utnyttjar färggrafik. Enkelt uttryck så är det ett patent på att använda en separat grafikprocessor, alltså ett patent på grafikkortet. Det är dock inte hans patent som ligger bakom utvecklingen av dessa, utan patentet var okänt för de flesta av datortillverkarna fram till det att Håkan Lans började kräva in licenspengar[1]. Detta patent blev giltigt 1981, och gick ut senast 2001.

Patentet går att läsa i helhet här:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect2=PTO1&Sect2=HI...

Och frågan jag ställer mig är på vilket sätt bryter de emot patentet? Enligt wikipediaartikeln, så kan man tolka Håkan Lans som ett patenttroll som var ute för att tjäna pengar på något som inte borde få patenteras, men hans patent innehåller mer än bara som framgår i wikipediaartikeln, så jag vet inte riktigt. Någon som är insatt? Eller ska vi hålla på Håkan och stödja honom för att han är svensk? Samtidigt som vi klagar på Apple m.fl?

Annars Acer är skit, men jag har faktisk datorutrustning från detta märke som faktisk har fungerat väldigt bra, t.ex. en stationär dator, där kylningen, chassiet m.m var ovanligt väl påkostat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Som sagt tillslut tar någons pengar slut och då kan man vinna utan att ha fel. Tycker dock att vi ska bojkotta både nokia, apple, motorla mfl då dem också har en patent tvist, fast det är kanske inte samma sak

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2