Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag bara väntar på tråden "Varför Windows 3.1 är överlägset Windows 8"

För det bara är så, för jag säger det och ingen får säga emot för då e de korkade eller pålästa eller förstår inte sitt eget bästa.

Skrivet av orig_rejser:

Windows 8 innehåller inte massa försämringar, det har nya sätt att arbeta på.

Jag kom på en förbättring vad säger ni om att ha ratten i bilen så man tittar ut genom bakrutan och kollar framåt genom speglar. Det är ju jätte bra och skulle inte alls göra folk förvirrade och uppretade.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av strejf:

Självklart har du rätt att uttrycka din åsikt om Windows 8. Men frågan är vad det egentligen spelar för roll om en användare mer eller mindre har nytta av funktionerna i Windows 8? Windows används idag av 1,3 miljarder. Du är alltså ungefär 0,000000001% av dessa.

Det är därför jag tycker att vi ska försöka hålla oss ifrån ord som "jag", "mig", "min" och "mitt" från den här tråden. Prata istället brett om funktionerna och om de är bra i allmänhet. Lägg inte fokus på strejf eller dig själv som individ.

Men det är ju bara _min_ åsikt

Det här är nog tamigfan det dummaste jag läst på flera veckor, och då var det också du leverade. Om folk tycker att funktionerna är skit ska dom inte få tycka det då eller? Det är ju personer som använder det här, ska alla bara godta skiten och tänka ja det här blir nog bra för allmänheten, när redan xp var perfekt som det var.

Det finns nästasn ingen som gillar w8, så är det. Varannan release... Det är klart han skall tänka från sitt eget perspektiv. Allt annat är bara skitkorv, precis som nästan hela den här tråden är för övrigt, p g a en enda person.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bigmac pro:

Om folk tycker att funktionerna är skit ska dom inte få tycka det då eller?

Det finns nästasn ingen som gillar w8, så är det.

1. Det har jag inte sagt. Det jag har sagt är att det är meningslöst att man kommenterar punkter som "onödiga" bara för att man själv inte utnyttjar dom. Det är självklart helt ok att utrycka att man tycker en funktion är skit. Men det är löjligt intetsägande om man kommer in i tråden och bara säger "den funktionen är skit" och sen inte förklarar varför det är på det viset. Det har vi sett massor av exempel i den här tråden och Emil ville att vi skulle hålla en högre nivå här.

2. Är det därför hälften i pollen här röstar att listan gjort dem mer positiva? Är det därför Windows 8 betan används mer än dubbelt så mycket som Windows 7 betan? Miljontals användare har laddat hem och kör Windows 8 just nu. Fy fan vad Windows 8 kommer dominera när det släpps.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

2. Är det därför hälften i pollen här röstar att listan gjort dem mer positiva? Är det därför Windows 8 betan används mer än dubbelt så mycket som Windows 7 betan? Miljontals användare har laddat hem och kör Windows 8 just nu. Fy fan vad Windows 8 kommer dominera när det släpps.

Jag gillar hur du så deseperat försöker att övertyga alla (och dig själv?) om att Windows 8 kommer att bli en succé, utan att det egentligen inte finns något som talar för det. Du kan tjata hur mycket som helst om dina punkter, men du får tänka på att du är ungefär 0,000000001% av marknaden och att majoriteten förmodligen kommer se Metro som förvirrande och omständigt samt inte heller märka av de andra förbättringarna till en tillräckligt motiverande grad.

Jag tror ju personligen att det är mycket troligare att Apple får en fördubbling av sin Mac försäljning under 2013. Eller kanske är 2013 "äntligen" året för Linux på desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag gillar hur du så deseperat försöker att övertyga alla (och dig själv?) om att Windows 8 kommer att bli en succé, utan att det egentligen inte finns något som talar för det. Du kan tjata hur mycket som helst om dina punkter, men du får tänka på att du är ungefär 0,000000001% av marknaden och att majoriteten förmodligen kommer se Metro som förvirrande och omständigt samt inte heller märka av de andra förbättringarna till en tillräckligt motiverande grad.

Jag tror ju personligen att det är mycket troligare att Apple får en fördubbling av sin Mac försäljning under 2013. Eller kanske är 2013 "äntligen" året för Linux på desktop?

Precis!

Dock så tror jag själv att linux fortfarande är "för svårt" att greppa för gemeneman..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det såldes 4 miljoner Macar senaste kvartalet i hela världen. Det är så löjligt lite så man häpnar att Apple inte lägger ner Mac helt och hållet. Linux kom upp i 1.5% på desktop för ett tag sen men är nu nere på 1% igen.

Säga vad man vill om Windows, men bra konkurrens har det inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Snabbare start är knappast relevant då de flesta inte startar om datorn varje minut (konstigt jag vet)

Snabbare uppstart tycker faktiskt jag är väldigt relevant. Dock tror jag det största problemet numera ligger i att POST-processen hos de flesta moderkort är alldeles för långsam.

Att tvinga användare till omlärande med den nya startsidan tror jag till en början kommer vara ganska missgynnande för Microsoft, men å andra sidan känner de väl sig i behov av förändring för att hålla kvar marknaden med samma kraft som förr.

Som de flesta andra håller jag även med om att Windows 8 Beta varit en stor besvikelse, främst utseendemässigt, och jag hoppas att de ändrar tillbaka standardutseende till det som funnit sedan Windows 3.x (möjligheten att välja till metro skadar väl inte och borde istället kunna finnas som ett tema) I nuläget känner i alla fall jag mig ibland som instängd i en mobiltelefon när jag använder Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Speedy-µ:

Snabbare uppstart tycker faktiskt jag är väldigt relevant. Dock tror jag det största problemet numera ligger i att POST-processen hos de flesta moderkort är alldeles för långsam.

Du har helt rätt och detta löser Microsoft med UEFI och max POST-tid för nya maskiner på två sekunder:

http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011/HW-457T

Intressant att Microsoft har data som visar att i snitt kallstartar varje användare sin dator mellan 1-2 gånger per dag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är inget namnbyte. Det heter fortfarande Windows Defender men innehåller nu också skydd mot virus.

Om du läser artikeln som jag länkar till så ser du att det nu använder mindre resurser än tidigare! Stora förbättringar är det.

Tjoho!!! Nu behöver dom bara en fet avinstallationsknapp. Så jag slipper det och kan bara köra vidare med Nod 32(drar näst intill inget).

Så endast för dom som kan noll och inget har nytta av detta. Men å andra sidan lär dom inte häller kunna navigera runt i win 8.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tjoho!!! Nu behöver dom bara en fet avinstallationsknapp. Så jag slipper det och kan bara köra vidare med Nod 32(drar näst intill inget).

Så endast för dom som kan noll och inget har nytta av detta. Men å andra sidan lär dom inte häller kunna navigera runt i win 8.

Du behöver förmodligen ingen fet avinstallationsknapp heller. Antivirusprogram från tredjepart brukar oftast inaktivera Windows Defender vid installation automatiskt och ersätta det med sitt eget skydd.

Att jag dessutom tycker att alla som köper antivirusprogram gör det i onödan, är en annan diskussion som vi kanske inte behöver ta upp här

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför får jag en känsla av att strejf är en Microsoftanställd som är här för att försöka övertyga folk om windows förträfflighet, kan inte riktigt hitta nån annan förklaring över hans trollande dag ut o in över windows 8, och MS är desperata för dom flesta vet där att det är och kommer förblir en flopp hos dom flesta som kör annat än surfplattor.

Microsoft, gör om gör rätt!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av strejf:

Du behöver förmodligen ingen fet avinstallationsknapp heller. Antivirusprogram från tredjepart brukar oftast inaktivera Windows Defender vid installation automatiskt och ersätta det med sitt eget skydd.

Inaktivera ja. Men inte ta bort det helt, du som gillar prestanda borde ju vara för att kunna ta bort allt onödigt eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Varför får jag en känsla av att strejf är en Microsoftanställd som är här för att försöka övertyga folk om windows förträfflighet, kan inte riktigt hitta nån annan förklaring över hans trollande dag ut o in över windows 8, och MS är desperata för dom flesta vet där att det är och kommer förblir en flopp hos dom flesta som kör annat än surfplattor.

Microsoft, gör om gör rätt!

Jag vet inte varför du får den känslan. Är det för att jag kan mycket om Microsoft och Windows? Det beror på att jag jobbar som IT-tekniker och är intresserad av det senaste inom teknik, dock ej på Microsoft. Jag känner att jag gör nytta genom att sprida kunskap här och tycker att det är roligt. Dessutom har jag nog för mycket fritid, precis som alla som sitter och spelar för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Inaktivera ja. Men inte ta bort det helt, du som gillar prestanda borde ju vara för att kunna ta bort allt onödigt eller?

Det fungerar precis som det gör på Windows Vista och Windows 7, känner du att du tappar prestanda nu när du har Nod32 installerat och Windows Defender inaktiverat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det fungerar precis som det gör på Windows Vista och Windows 7, känner du att du tappar prestanda nu när du har Nod32 installerat och Windows Defender inaktiverat?

så klart:) nä men, får ju lite mindre plats på disken och sen ska man ju inte tala om IE (samma med Windows Media Player). Nä, därför tredje part är bättre (går ju ta bort om man inte vill ha det kvar). Om dom ska gå på användarnas linje, så gör os:et skalbart. Då kan man ta bort det man inte behöver vinner lite prestanda och på en SSD är det extra plus om man får utrymme över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag (och de flesta andra) håller inte alls med om att W8 på något sätt är bättre än W7, i allafall inte "Consumer Preview".
Jag vill att W8 ska bli en självklar upgradering till W7, men som det ser ut nu så blir det en parentes som MS snabbt kommer vilja glömma.
Och vill du inte ha en diskussion om dina påståenden och åsikter så bör du hålla dig till pappersmedia, eller kanske MS's interna nyhetsbrev.

Windows 8 kommer dock icke att bli en uppgradering då Windows 8 är ersättaren till Windows Vista, det är en "Major release" medans Win 7 simpelt var en "upgrade" till Win Vista.

Sen vet de flesta också om att "Consumer Preview" simpelt är en Alpha-version av operativsystemet.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Jag bara väntar på tråden "Varför Windows 3.1 är överlägset Windows 8"

Det har mycket lägre systemkrav och startar snabbare!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

Windows 8 kommer dock icke att bli en uppgradering då Windows 8 är ersättaren till Windows Vista, det är en "Major release" medans Win 7 simpelt var en "upgrade" till Win Vista.

Sen vet de flesta också om att "Consumer Preview" simpelt är en Alpha-version av operativsystemet.

Consumer Preview är en Beta, inte Alpha. Nästa release heter Release Preview och kommer vara "Release Candidate" som det hette förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det har mycket lägre systemkrav och startar snabbare!!

Det är även perfekt för tidsresenärer då det är kompatibelt med typ allt som fanns på tidigt 90-tal!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

så klart:) nä men, får ju lite mindre plats på disken och sen ska man ju inte tala om IE (samma med Windows Media Player). Nä, därför tredje part är bättre (går ju ta bort om man inte vill ha det kvar). Om dom ska gå på användarnas linje, så gör os:et skalbart. Då kan man ta bort det man inte behöver vinner lite prestanda och på en SSD är det extra plus om man får utrymme över.

Du känner till att du kan ta bort Windows Media Player och IE från och med Windows 7 va?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Du känner till att du kan ta bort Windows Media Player och IE från och med Windows 7 va?

så klart:) men inte helt bara "inaktivera". Dåligt att man inte få väja själv vad man inte vill ha. Ett rent os utan lull (om det är något program man saknar som följer med win så kan man ju gå till Microsoft hemsida). Å andra sidan har ju win 7 bättre kontakt med nätet från start (om rätt drivers till nätverkskortet finns). Så då kan man få upp en ruta vad man vill ha eller inte och för noviser väljer man standard eller vad den kan heta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

så klart:) men inte helt bara "inaktivera". Dåligt att man inte få väja själv vad man inte vill ha. Ett rent os utan lull (om det är något program man saknar som följer med win så kan man ju gå till Microsoft hemsida). Å andra sidan har ju win 7 bättre kontakt med nätet från start (om rätt drivers till nätverkskortet finns). Så då kan man få upp en ruta vad man vill ha eller inte och för noviser väljer man standard eller vad den kan heta.

Detta skrev jag om i inlägg #540 och fick en hel del medhåll. Dock föll det inte så väl i TS smak, då han inte tycker att något behöver tas bort även om många andra skulle bli glada över valmöjligheten. Detta speglar också lite MS attityd överlag. Vi ska använda deras produkter så som de levereras och installera allt de slänger på oss för annars "sabbar vi deras stil" om vi skulle välja bort något.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Detta skrev jag om i inlägg #540 och fick en hel del medhåll. Dock föll det inte så väl i TS smak, då han inte tycker att något behöver tas bort även om många andra skulle bli glada över valmöjligheten. Detta speglar också lite MS attityd överlag. Vi ska använda deras produkter så som de levereras och installera allt de slänger på oss för annars "sabbar vi deras stil" om vi skulle välja bort något.

Det här handlar om vilken publik man har. Jag tycker inte att vi bör ta upp den här diskussionen som är rätt off-topic, men...

1. Är det bara användare på Sweclockers som ska installera Windows? Ja men då så, självklart lägger Microsoft till möjligheten i installationen att välja bort allt möjligt, precis som i Windows Server.

2. Är det hela världen som ska installera? Nej för f****an, lägg inte till en massa extra kryssrutor som gör att Agda 93 år går tillbaks med datorn.

Vad jag kan se så är det exakt likadant i Mac OSX. Inga valmöjligheter i installationen som standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här handlar om vilken publik man har. Jag tycker inte att vi bör ta upp den här diskussionen som är rätt off-topic, men...

1. Är det bara användare på Sweclockers som ska installera Windows? Ja men då så, självklart lägger Microsoft till möjligheten i installationen att välja bort allt möjligt, precis som i Windows Server.

2. Är det hela världen som ska installera? Nej för f****an, lägg inte till en massa extra kryssrutor som gör att Agda 93 år går tillbaks med datorn.

Vad jag kan se så är det exakt likadant i Mac OSX. Inga valmöjligheter i installationen som standard.

Massa kryssrutor? En knapp i ena hörnet där det står "Anpassad installation" och en där det står "Fortsätt" och i manualen står det att ska klicka om "Fortsätt" om man inte vill göra en avancerad "Anpassad installation" vilket kommer få Agda att klicka "Fortsätt" och dom som vill får fram "krysslistan". Var det så svårt?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Nej, jag begriper inte heller vad som skulle vara så svårt, eller varför TS drar upp "Agda 93" allt som oftast. Han tycks tro att alla som inte hänger på SweC är totala dator-analfabeter som inte kan skilja på "Standard" och "Avancerad" installation. De flesta produkter har just en sådan valmöjlighet, varför kan den inte finnas vid installation av ett OS?

Det gör det i Windows 8 installationen också, man väljer express setup eller "detailed setup" typ. Men de valmöjligheterna har inget med vilka program som installeras att göra, bara om Windows Update ska vara på som default m.m.

Ni måste förstå att det är jättesvårt att installera Windows för vanliga användare, redan som det är nu. Att då förvirra användarna med ännu fler kryssrutor gör saken värre. Jag känner jättemånga människor som använder Windows varenda dag, men de skulle aldrig någonsin få för sig att installera Windows på en dator.

Det är okej om ni inte håller med mig, kanske vi ska släppa detta och gå vidare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Massa kryssrutor? En knapp i ena hörnet där det står "Anpassad installation" och en där det står "Fortsätt" och i manualen står det att ska klicka om "Fortsätt" om man inte vill göra en avancerad "Anpassad installation" vilket kommer få Agda att klicka "Fortsätt" och dom som vill får fram "krysslistan". Var det så svårt?

Nej, jag begriper inte heller vad som skulle vara så svårt, eller varför TS drar upp "Agda 93" allt som oftast. Han tycks tro att alla som inte hänger på SweC är totala dator-analfabeter som inte kan skilja på "Standard" och "Avancerad" installation. De flesta produkter har just en sådan valmöjlighet, varför kan den inte finnas vid installation av ett OS? Dessutom köper de flesta vanliga konsumenter färdiginstallerade datorer och kommer aldrig drabbas av de hemska kryssrutorna.

Edit: Något blev galet vid redigeringen.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Passa dig noga för att dra fram Agda 93 i diskussionen. För jag vet inte riktigt hur du tror att det skulle vara ett problem för henne att inte trycka anpassad installation istället för att fortsätta som vanligt. Nu räknar vi med att Agda 93 inte är senildement och fortfarande kan läsa och förstå att hon inte är en avancerad användare.

Nu till poängen, om vi ska dra in Agda 93 i bilden så måste vi såklart ta med hennes problem med alla aspekter i OSet. Agda är förmodligen en person som har lärt sig precis vart man ska klicka för att göra olika saker utan att egentligen har någon förståelse för systemet. Nu när hon installerar Windows 8 så kommer hon att mötas av en helt okänd syn, den nya Metro startskärmen. Ska jag gå in på detaljerat hur det inte är bra att använda Agda när man försvarar Windows 8, eller räcker det med att jag påminner alla om hur Metro är designat för att det ska kännas naturligt att använda på en touchskärm. I detta ingår många funktioner som inte har några direkta visuella "hints". Detta kommer att vara ett enormt problem för Agda, som jag tvivlar på kommer att hitta tillbaka till startskärmen när hon öppnat en app. Det finns en bra video som påvisar den här problematiken.

Permalänk
Avstängd

Sen så får vi ju inte glömma att det faktiskt går att välja precis hur man vill att installationen ska vara. Men detta gör man innan man startar själva installationen med verktyg från Microsoft så som WAIK. Det är för lite mer avancerade användare och för företag som ska rulla ut på flera hundra maskiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Sen så får vi ju inte glömma att det faktiskt går att välja precis hur man vill att installationen ska vara. Men detta gör man innan man startar själva installationen med verktyg från Microsoft så som WAIK. Det är för lite mer avancerade användare och för företag som ska rulla ut på flera hundra maskiner.

Varför ska man behöva använda ett program för att modifiera sitt windows? Mycket lättare och bättre om det hade varit inbyggt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Varför ska man behöva använda ett program för att modifiera sitt windows? Mycket lättare och bättre om det hade varit inbyggt.

Därför att det inte finns något annat sätt att göra det på. Ja jag har förstått att du tycker att det vore bättre om det var inbyggt. Men nu är det inte så, varken i Windows eller Mac OSX. Det kommer förmodligen aldrig att bli så heller. Ingen Windowsversion har någonsin haft denna funktionalitet vid installation, eller har jag fel?

Känns inte riktigt som att vi kommer någonstans med den här diskussionen. Vi har konstaterat att ni vill ha något som inte finns och troligtvis inte kommer finnas heller. Ni får skriva till Microsoft och klaga.

Visa signatur