Permalänk
Medlem

resistor

hur gör man om man vill med hjälp av ett motstånd ta ner 12v till 7v. hade tänkt andvända mig av ett motstånd.
jag har ingen aning om hur man räknar ut det. men jag vet att med hjälp av ett 33 ohms motstånd så går det ner från 12v -> 9v.
borde det bara va att ta ett 55ohms motstånd då för att få ner det 2v till ? eller?

(lösningen med ta en annan sladd som kommer från en molex kontakt är inte ett alternativ. så skriv inte det plz.)

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk

Det beror på vilken belastning du ska ha.

Permalänk
Medlem

o det är?

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem

Re: resistor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chazer
hur gör man om man vill med hjälp av ett motstånd ta ner 12v till 7v. hade tänkt andvända mig av ett motstånd.
jag har ingen aning om hur man räknar ut det. men jag vet att med hjälp av ett 33 ohms motstånd så går det ner från 12v -> 9v.
borde det bara va att ta ett 55ohms motstånd då för att få ner det 2v till ? eller?

(lösningen med ta en annan sladd som kommer från en molex kontakt är inte ett alternativ. så skriv inte det plz.)

U=IR

U - spänning
I - ström
R - resistans

Hur mycket spänningsfall du får över motståndet beror på hur mycket ström du tar ut.

Om du ska ha det till en fläkt t.ex. så beror det helt på hur mycket ström den drar...

Vill du ha något mer exakt så ta några dioder (OBS inte "lys-") och seriekoppla, de har alltid c:a 0.6-0.7v spänningsfall i framriktningen.

Permalänk
Medlem

får att du ska ha ca 70ohm

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: resistor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr

U=IR

U - spänning
I - ström
R - resistans

Hur mycket spänningsfall du får över motståndet beror på hur mycket ström du tar ut.

Om du ska ha det till en fläkt t.ex. så beror det helt på hur mycket ström den drar...

Vill du ha något mer exakt så ta några dioder (OBS inte "lys-") och seriekoppla, de har alltid c:a 0.6-0.7v spänningsfall i framriktningen.

Och eftersom strömmen som en fläkt drar inte är konstant utan ändras med spänningen så blir det inte alls kul att räkna ut.

Ett annat enkelt sätt (nja) är att köpa en lm317t eller liknande spänningsregulator och sedan koppla ihop en enkel krets med den, du behöver dessutom en liten potensiometer eller några motstånd. Du kan nog hitta ett lämpligt kopplingsschema antingen i databladet eller i ritningsbanken här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M31e
får att du ska ha ca 70ohm

Tänker du lura honom?.. Du kan ju inte säga det utan å veta belastningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kollade på fläktarna o såg att det va mellan 0.4 och 0.6 W

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem

Om fläkten vore linjär skulle man kunna bettraktat den som en resistiv last (RL)

I1 <- GND----| RL |--+--| 33 |--- +12v | +9V GND----| RL |--+--| Rx |--- +12v | +7V

genom följande beräkningar skulle då ge Rx till
(12-9)/33 = I1
9/I1 = RL
RL*12/(RL+Rx) = 7 <=> 12/7*RL - RL = Rx
Rx = ca 70.7 ohm

Detta ger ett riktvärde efter som en fläkt inte är linjär Resestiv last

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald

Tänker du lura honom?.. Du kan ju inte säga det utan å veta belastningen

Man vet spänings fallet över en motsånd på 33ohm samt späningen över fläkten vilket räker

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk

Varför vill du inte koppla en kabel mellan +5V och +12V på en molex?

Permalänk

Re: Re: Re: resistor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

Och eftersom strömmen som en fläkt drar inte är konstant utan ändras med spänningen så blir det inte alls kul att räkna ut.

Ett annat enkelt sätt (nja) är att köpa en lm317t eller liknande spänningsregulator och sedan koppla ihop en enkel krets med den, du behöver dessutom en liten potensiometer eller några motstånd. Du kan nog hitta ett lämpligt kopplingsschema antingen i databladet eller i ritningsbanken här.

Jo, det blir ju bara roligare och räkna på det då! Turligt nog så har någon, dvs. jag :), redan räknat på hur det blir:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=83437

lm317t + trimpot. lösningen är ju förvisso bättre då man kan variera spänningen, men dyrare och krånligare också iofs..

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Medlem

grabbar, de e ju knappast smart å lägga ner pengar på resistorer, varför? om man vill begränsa spänningen men ändå ha tillräckligt med ström, så är ovan alternativ å rekomendera, detta är en koppling som jag själv styr fläktarna med i min dator, men va händer om vi har en resistor på 1/4Watt, oj, den brann visst upp...nästa nivå, hmm, effektmotstånd, på en eller flera watt, ingen vidare bra investering

Visa signatur

Johannes

Permalänk

För att det är billigare och enklare?

Kollade vad 1 Watts resistor kostade: 0,730 SEK/st, 2 W kostade 1,10 SEK/st

Även om ni inte hittar resistorer som är så billigare så lär det bli billigare än en LM317T + annat.

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Det berer ju på. En lm317t kostar bara ett par kronor, trimpotar likaså. Detta ger också en del fördelar.

1. Det ger samma spänning oberoende på hur mycket man lastar
2. man kan dra betydligt mer ström
3. man kan ställa spänningen till den nivå man vill ha själv
4. det är kul att koppla!
5. Det är inte svårt...

Men visst går det att uppnå ett hyffsat resultat med motstånd..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||