Helt plötsligt dör internet när det ringer.

Permalänk

Helt plötsligt dör internet när det ringer.

Hejsan.

När det ringer på hemtelefonen så dör internet, modemet är kopplat till det första uttaget i kåken. Fungerat felfritt i 6 år, men nu har det börjat dö när det ringer.

vad ska jag börja felsökningen?

Permalänk

Är inte så bra inom ämnet men kan i alla fall ställa en fråga till de andra som kanske kan lite mer.

Har du ip-telefoni?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Är inte så bra inom ämnet men kan i alla fall ställa en fråga till de andra som kanske kan lite mer.

Har du ip-telefoni?

Vad tror du själv? Haha gav mig ett gott skratt iaf.

OnT: Prova ett annat jack i huset, och koppla upp allt testa ring om internet dör stäng av allt och sätt tbx i första jacket igen hänt många gånger för mig och har alltid fixat sig när jag har gjort så.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Provat testa annat modem och router?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kan vara det där adsl-filtret som är sönder. Sitter väl inbyggt i en sådan där adapterklump idag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Vad tror du själv? Haha gav mig ett gott skratt iaf.

OnT: Prova ett annat jack i huset, och koppla upp allt testa ring om internet dör stäng av allt och sätt tbx i första jacket igen hänt många gånger för mig och har alltid fixat sig när jag har gjort så.

Lycka till!

Jag har då haft problem med telefonen som har varit relaterade till bredbandet utan att vi hade ip-telefoni. Kanske dock är större chans när man bor på landet. Så va inte så dryg.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Hejsan.

När det ringer på hemtelefonen så dör internet, modemet är kopplat till det första uttaget i kåken. Fungerat felfritt i 6 år, men nu har det börjat dö när det ringer.

vad ska jag börja felsökningen?

Prova dra ur alla telefoner eller en i taget och ring till dig själv med mobil och se om samma sak händer... Skulle ju kunna vara någon telefon som har börjat strula.

Permalänk
Medlem

Felkopplat alternativt fel pluggar, det finns två olika även fast de ser likadana ut.
Därav viktigt att du har mellanjacket för modemet och inte ersatt det med annan, förmodligen är detta felet och du har ersatt med fel typ, alternativt en ny telefon som är inkopplad som tar prioritet.

Edit: Minns inte hur man kallade de olika mellanjacken, om det var primär/sekundär eller något. Nån annan kan säkert fylla i.
Det har att göra med paralell/seriell koppling i mellanjacket iallafall. Samspelar med hur det är kopplat i väggen.

Edit2: Ska väl tilläggas att bara för det har funkat i 6 år innebär inte att det är rätt i väggen. Du kan ha haft flax med mellanproppar och dylikt men när man sätter en ny pryl så kan den ha annan typ av kontakt och tar då första tjing. Faxar och larmuppringare är ofta sådana objekt.
Har du telefon i samma uttag som modemet, flytta den.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ctrl:

Kan vara det där adsl-filtret som är sönder. Sitter väl inbyggt i en sådan där adapterklump idag.

Precis. Relativt vanligt att filter fungerar sämre efter längre tids användning, då konsenatorerna i filtret torkar ut och med det förändrar egenskaperna. Skaffa ett nytt filter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det enda filtret gör är väl att ta bort övre frekvensbandet som DSL ändå inte använder, men som fax, telefon och andra telefontjänster använder.
Om denna filtrering upphör ska ju ändå inte samtal bryta för DSL, då denna indikation finns där över hela registret även med fungerande filter.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har haft filter som gått sönder och det kan visa sig på lite olika sätt. En gång när det gick sönder så lät det jävligt skumt i telefonen när man pratade.

En annan gång kopplade min anslutning ner flera ggr per dag. Bytte då ut filtret och det fungerade som normalt igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skäggig legend

Som flera andra sagt: filtret

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har en ADSL-splitter. Om inte, skaffa en nyss!! Är du säker på att de är huvudjacket? Testa om de verkligen är de och använd huvudjacket om de visar sig att de inte är de som du använder just nu.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HCP:

Det enda filtret gör är väl att ta bort övre frekvensbandet som DSL ändå inte använder, men som fax, telefon och andra telefontjänster använder.
Om denna filtrering upphör ska ju ändå inte samtal bryta för DSL, då denna indikation finns där över hela registret även med fungerande filter.

Om filtreringen är kompromissad, är det inte bara samtalen som får konstiga toner i luren, det fungerar även åt andra hållet: När signaler som inte hör hemma i *dsl -modemet trillar in, så kan det slå ut datatrafiken tillräckligt länge för att trigga en "timeout", varav anslutningar nollställs.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Är det dålig kvalité på dessa filter? Köpte ett nytt för ca ett år sedan och nu har internet börjat dö igen när det ringer.

Händer dock bara ibland.

Tekniker från Telia har varit hemma hos oss och kontrollerat telejacken, så det kan ju knappast vara fel på jacken?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Kolla att du har kopplat DSL modemet till första jacket och att du har en splitter i det jacket. Splittern delar upp frekvenserna mellan DSL och telefonerna för att dom inte ska störa varandra.

Kolla att dina telefonjack är seriekopplade och inte parallellkopplade. Ingående par ska anslutas på undre delen av jacket och utgående par till nästa jack i slingan på övre delen av jacket.

Permalänk
Skrivet av Hypokondrisk:

När det ringer på hemtelefonen så dör internet, modemet är kopplat till det första uttaget i kåken. Fungerat felfritt i 6 år, men nu har det börjat dö när det ringer.

Skrivet av Gunmoses:

Kolla att du har kopplat DSL modemet till första jacket och att du har en splitter i det jacket. Splittern delar upp frekvenserna mellan DSL och telefonerna för att dom inte ska störa varandra.

Kolla att dina telefonjack är seriekopplade och inte parallellkopplade. Ingående par ska anslutas på undre delen av jacket och utgående par till nästa jack i slingan på övre delen av jacket.

Vem har sagt nåt om DSL? For all we know kanske han kör 28,8 fortfarande.

Permalänk
Medlem

Min kompis har samma problem dessutom bara 256 kbit/s som delas på 4 datorer xD hos dem har det aldrig gått att lösa,men hoppas på böttre tur för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Kolla att du har kopplat DSL modemet till första jacket och att du har en splitter i det jacket. Splittern delar upp frekvenserna mellan DSL och telefonerna för att dom inte ska störa varandra.

Kolla att dina telefonjack är seriekopplade och inte parallellkopplade. Ingående par ska anslutas på undre delen av jacket och utgående par till nästa jack i slingan på övre delen av jacket.

Det är typiskt fel för ADSL bredband om du inte har kopplat som Gunmoses skriver här ovan. Kolla alla telefoner du har - även basenheten till en e v trådlös, vilken många glömmer - att de verkligen ligger i serie efter varandra. Genom att stopp en brytpinne i första jacket (i hålet mellan kontakterna) skall alla telefoner som sitter efter det jacket vara bortkopplade (döda). Är det så och felet kvarstår bör du testa att byta splitter, DSL filtret.