Permalänk
Medlem

7870 eller GTX 580

Tjenare Sweclockers Forum!

Jag har en liten fråga båda korten ligger på dryg 3000:- och har en liten fråga vilket utav dom presterar bäst i tex BF3 och Diablo III?
Berätta gärna varför ska jag just välja det kortet
Finns det ett annat bättre kort för runt 3000:-?

Tack i förhand // TazZaP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TazZaP:

Tjenare Sweclockers Forum!

Jag har en liten fråga båda korten ligger på dryg 3000:- och har en liten fråga vilket utav dom presterar bäst i tex BF3 och Diablo III?
Berätta gärna varför ska jag just välja det kortet
Finns det ett annat bättre kort för runt 3000:-?

Tack i förhand // TazZaP

I bf3 presterar gtx 580 bättre, annars så är det väldigt jämt. Skulle kört på 7870'n faktiskt

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än rekommendera 7870, mindre strömförbrukning = mindre värme.

Prestandamässigt är de jämlika, dock hade jag alltid satsat på en nyare generation, alltså 7870

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Radeon HD 7870 säger jag med, är tom billigare än GTX 580 (inte alla modeller).
7870 - http://www.prisjakt.nu/search.php?query=radeon+hd7870
580 - http://www.prisjakt.nu/search.php?query=geforce+gtx+580

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Skulle faktiskt rekomendera Gtx 580 för tycker Geforce har bättre kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbelucious:

Skulle faktiskt rekomendera Gtx 580 för tycker Geforce har bättre kvalitet

På vilket sätt har GeForce bättre kvalité??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbelucious:

Skulle faktiskt rekomendera Gtx 580 för tycker Geforce har bättre kvalitet

Kvalitet på vad menar du?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Kvalitet på vad menar du?

Drivrutinerna? Har senast haft 4870x2...2st 4830...1st 5870...har fortfarande 1st 5830 och 1st 6850....och drivarna är inte i närheten så bra som de till Nvidia...och nej jag är ingen fanboy:)

Har även 2 st GTX 580 i 2 olika datorer samt ett GTX 480 i en annan rigg...samt 2st GTS 250 i SLI i ytterligare en rigg...

Och sedan skall vi inte beröra ämnet Crossfire Vs SLI...för där är det helt åt h-vete med AMD-laget!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Drivrutinerna? Har senast haft 4870x2...2st 4830...1st 5870...har fortfarande 1st 5830 och 1st 6850....och drivarna är inte i närheten så bra som de till Nvidia...och nej jag är ingen fanboy:)

Har även 2 st GTX 580 i 2 olika datorer samt ett GTX 480 i en annan rigg...samt 2st GTS 250 i SLI i ytterligare en rigg...

Och sedan skall vi inte beröra ämnet Crossfire Vs SLI...för där är det helt åt h-vete med AMD-laget!

Måste hålla med.

Jag har också haft diverse AMD/ATI kort , under många många år, och AMD har aldrig, någonsin haft ordning på sina drivrutiner, det är alltid något som ska strula.

När man blir äldre så orkar man inte med konstant strul och går hellre på det säkra valet. Nvidia.

Jag är ingen fanboy, och nu kommer det säkert komma massor med hagel på mig med det klassiska "jag har aldrig haft några problem"
Min respons till dom: Grattis, men jag tror inte på er. Jag har varit med i datorbranchen i 14år och har aldrig sett något strula så hårt som AMD/ATI. Orkar helt enkelt inte leva under en tro om att "amd fixar detta" .... dom har inte gjort det än iallafall.

Det är synd att det ska vara så. AMD gör bra kort, men utan bra drivrutins support, så vad ska man med ett bra kort till ? känns ganska meningslöst.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Ich libe mein 580

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Jag valde 7870 till min nya burk, främst pga priset men även pga att det drar typ hälften så mycket samt att det verkar vara bättre marginal för överklockning. Prestandamässigt verkar de typ vara identiska.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Köp ett Asus Dc2 GTX 580. Lika svalt som ett 7870, bättre drivrutiner som fletalet ovan nämn. Det är inte skitsnack att AMD har problem med sina drivare, alla som säger något annat vill inte erkänna det bara.
Helt ärligt, vem f*n bryr sig om elförbrukning om man kollar på kort i denna klass!?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av Xenomorph:

Köp ett Asus Dc2 GTX 580. Lika svalt som ett 7870, bättre drivrutiner som fletalet ovan nämn. Det är inte skitsnack att AMD har problem med sina drivare, alla som säger något annat vill inte erkänna det bara.
Helt ärligt, vem f*n bryr sig om elförbrukning om man kollar på kort i denna klass!?

El kostar pengar

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av Xenomorph:

Köp ett Asus Dc2 GTX 580. Lika svalt som ett 7870, bättre drivrutiner som fletalet ovan nämn. Det är inte skitsnack att AMD har problem med sina drivare, alla som säger något annat vill inte erkänna det bara.
Helt ärligt, vem f*n bryr sig om elförbrukning om man kollar på kort i denna klass!?

Saken är att dem som har problem med AMD hörs mer än dem som inte har.

Jag kan hålla med om att sedan 7970 lanserades, har deras drivare varigt under all kritik, totalt värdelösa rent ut sagt. Dock är dem "okej" idag för singel-GPU användare (DVS, ingen CF)
CF har dock problem och kan intyga det, efter lite meckande i regedit "funkar" det nu iaf.

Skulle sagt 7870 pga strömförbrukningen, det har 2GB video-ram och att det är en nyare generation.

Permalänk
Medlem

Som sagt med singel GPU har jag inte haft några som helst problem med mitt kort. Funkar helt klockrent, best buy in my book!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743426&cks=ASS&assoc=B99..., om du får i tag i ett GTX 580 billigare än detta så är det ett bättre val

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137163-pny_geforce_gt...

billigaste GTX 580 jag kunde hitta atm

GTX 580 = Stabilt och pålitiligt kort med rejäla drivrutiner och vältestat i alla moderna titlar, NACKDELAR: 1.5gb minne som inte gör det särskilt framtidssäkert pga av högre upplösningar på skärmar / uppgradering till SLI, högre strömförbrukning/värmeutveckling "kan" ha sämre prestanda i vissa spel
AMD 7870 = Bra prestanda, framtissäkert (2gb minne pci-e 3.0 28nm tillverking osv) NACKDELAR: Ny arkitektur som i sin tur leder till omogna drivrutiner och det vet vi alla vad det kan leda till när vi pratar om AMD...........

Permalänk
Medlem

Känns ju dock som att det är dumt att köpa med referenskylare när det finns med dcu2 kylare som både är tystare och kyler bättre för någon hundring extra. Annars är det helt klart mycket kort för pengarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

7870 är ett modernare kort, välj det. Prestandamässigt är de lika, men du får mer minne och lägre elräkning med ett 7870. Har ett sapphire 7870 köpt för 2770 kr på cdon och är nöjd som fan. Skall köpa ett till och köra cf. 7870 klockar väldigt bra, har kört mitt i 1275 mhz stabilt och fläktarna varvar inte ens upp. Kortet är i princip ljudlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

På vilket sätt har GeForce bättre kvalité??

Bättre drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

El kostar pengar

Slå ut förbrukningen i kronor per kort så kommer du märka att det handlar om småpengar per månad. Jämför det med huvudvärken du kommer ha med ett AMD kort

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenomorph:

Slå ut förbrukningen i kronor per kort så kommer du märka att det handlar om småpengar per månad. Jämför det med huvudvärken du kommer ha med ett AMD kort

Vad snackar du om, mitt 7870 funkar helt problemfritt. Har även ett asus 560 ti DCII top på min andra dator och det är ingen skillnad i stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenomorph:

Slå ut förbrukningen i kronor per kort så kommer du märka att det handlar om småpengar per månad. Jämför det med huvudvärken du kommer ha med ett AMD kort

Beror ju på hur ofta du byter kort men det handlar om drygt 500kr om året i elkostnad. Byter man då dator med några års mellanrum så har man nästan pengar till ett nytt kort. Nu räknade jag på att man har på datorn 6 timmar om dagen i snitt, har man på datorn mer än så eller dygnet runt kan du öka den summan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

7870. De presterar lika bra, men allt annat är till 7970's fördel. Inte minst strömförbrukning, värme och stöd för eyefinity
edit: och mer minne. Inte för att det behövs idag, men det är ju inte så att man betalar för att slippa ha mer minne Det kanske behövs om något år

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Beror ju på hur ofta du byter kort men det handlar om drygt 500kr om året i elkostnad. Byter man då dator med några års mellanrum så har man nästan pengar till ett nytt kort. Nu räknade jag på att man har på datorn 6 timmar om dagen i snitt, har man på datorn mer än så eller dygnet runt kan du öka den summan.

Jag funderar då bara på hur mycket du tänker att man kör full load och hur mycket som är idle?

Mest bara för att höra om du tog med förbrukningsskillnaden i idle överhuvudtaget när du räknade, ingen aggressiv fanboyism från min sida utan bara för att klargöra.

Jag kan ju lägga till att jag mest köpte mitt 580 pga gpgpu och antagligen hade köpt amd om jag bara skulle spela (med det även sagt att jag köpte det efter releasen av 7000-serien).

Permalänk
Medlem

kan du köra med k4 särm med ett 580 ? Dessa skärmar kommer att vara standard innon 2 år. Man ska alltid köpa senaste serien när man ska byta till nytt kort. funderarar du på 580 köp ett begagnat kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Det är onödigt att bråka utan försök att svara varandra på ett mer korrekt sätt.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kan du köra med k4 särm med ett 580 ? Dessa skärmar kommer att vara standard innon 2 år. Man ska alltid köpa senaste serien när man ska byta till nytt kort. funderarar du på 580 köp ett begagnat kort.

Var har du läst det????

Permalänk
Skrivet av sesese:

kan du köra med k4 särm med ett 580 ? Dessa skärmar kommer att vara standard innon 2 år. Man ska alltid köpa senaste serien när man ska byta till nytt kort. funderarar du på 580 köp ett begagnat kort.

Efter en väldigt inexakt och snabb sökning verkar det inte vara standard med högre maxupplösning för 7870 än 580, dock verkar vissa tillverkares modeller klara 4k. Vilket inte verkade vara fallet med 580.

Att något kommer släppas och att något är standard är det dock lite mer skillnad mellan och även om det nu skulle bli standard så fort känns det som att man klarar sig rätt långt på 2560*1600.

Permalänk
Medlem

Kör GTX 580 du får physx och de har inte ati och 580 presterar bättre likt 7950

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än rekommendera 7870! Köpte varianten med GB's Windforce X3 kylare och kan inte tänka mig än bättre kylare.. Tyst och nästan aldrig över 65 grader i BF3. Som det skrivs i tråden så är prestandan likvärdig med GTX580 men 7870 har 2GB minne, är nyare vilket kan betyda att det har stöd längre fram i tiden. Sedan att det drar mindre ström kan allt göra några hundringar om man har kortet i ett par år. Dessutom så hålls temperaturer nere och man öppnar upp för högre överklockning.

Står det mellan dessa så kör på 7870!