Svagare krona leder till högre priser på datorkomponenter

Permalänk
Skrivet av Segas:

Dollarn står dåligt, Grekland rasar och Sverige drabbas? Hur fan får dom ihop det?

Politik och ekonomi är inte mina starkaste sidor, men skiter Grekland i allt, borde dom bara sågas bort. Att USA lägger alla sina pengar på krig är deras problem, men varför drabbas vi när våra produkter kommer från östländerna?

Det finns ALLTID en ursäkt att höja priser.

...att Inet höjer sina priser igen förvånar väl ingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Grekland och många andra sydeuropeiska länder är ju skyldiga andra länder pengar.
Om vi bara skiter i dom, kastar ut dom ur EU och inte hjälper dom, kan dom inte betala tillbaka dessa lån, vilket medför att många länder inte
får tillbaka sina pengar. Det blir en dominoeffekt.

Btw så är dollarn på 7,14kr i skrivande stund, en ökning med 6,78% på en månad.
Som många andra spekulanter tror jag dollarn sjunker igen efter sommaren.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hörru! Den låga euron är det bästa som har hänt på länge för oss svenskar!

Allt som man köpte i Tyskland som var billigt har helt plötsligt blivigt billigare!:O

Ja, den är bra för oss, för att vi fortfarande har kronan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

precis mina ord, dollarn kommer inte att hålla i längden.

Nej det kan den ju inte göra, bara konstigt att den ändå är så högt värderad. Å andra sidan så har rätt många länder stora lån och halvtaskigt skött ekonom i vilket kan förklara nuvarande situation.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slaski:

Skillnad på USD och usd? ^^

oj! ska fixa

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

En anledning till att dollarn fortfarande är så högt värderad är att den mesta oljan handlas i dollar, så andra länder måste köpa dollar för att kunna köpa olja.

Precis, sålänge olja handlas i dollar kan de misssköta sin ekonomi hur mycket de vill och bara trycka mer pengar, alla länder behöver handla olja i miljardbelopp (oavsett om de säljer eller köper). Alltså finns en buffert mot inflation som är mycket större än vad USAs egna ekonomi är då dollarn är global.

En enda man har försökt sig på att trottsa det amerikanska dollar härraväldet över oljan och erbjuda sig att handla olja i € istället. Han blev hängd under förnedrande former och hette Saddam Hussein...

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/ekonomi/uppat-pa-57 Här är en rapport som talar för det motsatta.

Visa signatur

Chassie:CaseLabs M5

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen redan en relativt skitbra dator, men jag hade tänkt byta ut mitt 7970 mot ett 680 inom en snar framtid. Hmm.

(sen så slänger jag in en uppgradering i min dator sisådär en gång i månaden så det är tråkigt hur man än vrider och vänder på det)

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Precis, sålänge olja handlas i dollar kan de misssköta sin ekonomi hur mycket de vill och bara trycka mer pengar, alla länder behöver handla olja i miljardbelopp (oavsett om de säljer eller köper). Alltså finns en buffert mot inflation som är mycket större än vad USAs egna ekonomi är då dollarn är global.

En enda man har försökt sig på att trottsa det amerikanska dollar härraväldet över oljan och erbjuda sig att handla olja i € istället. Han blev hängd under förnedrande former och hette Saddam Hussein...

Länder i Sydamerika har väl försökt samma sak tidigare (men inte att handla i just Euro) och då kom CIA och satte stopp för det och hjälpte fram en ny President för landet ? (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ma3zz:

http://www.dn.se/ekonomi/uppat-pa-57 Här är en rapport som talar för det motsatta.

Det är sällan kurserna är en linjär linje.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av Segas:

Dollarn står dåligt, Grekland rasar och Sverige drabbas? Hur fan får dom ihop det?

Politik och ekonomi är inte mina starkaste sidor, men skiter Grekland i allt, borde dom bara sågas bort. Att USA lägger alla sina pengar på krig är deras problem, men varför drabbas vi när våra produkter kommer från östländerna?

Grekland skiter knappast i allt. USA lägger nästan lika mycket pengar varje år på "försvar" som resten av världen tillsammans. De lånar nästan 4 miljader dollar varje dag från privatägda Federal Reserve.

Vi drabbas utav att SEK har gått ner i värde tack vare monetär inflation, dvs pengarbasen har expanderat.

"Det finns ALLTID en ursäkt att höja priser.

...att Inet höjer sina priser igen förvånar väl ingen?"

Nej, det är en fri marknad och priset sätts endast efter supply and demand, dvs om någon är villig att köpa en vara även fast de höjt priset så var priset inte för högt.

Permalänk
Medlem

Om jag inte märkte att datorprylar blev billigare när dollarn var nere på sex kronor, så märker jag nog inte att det blir dyrare nu heller. Eller de kanske inte var billigare när dollarn var lägre värderad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är sällan kurserna är en linjär linje.

Linjer är (alltid) linjära, annars ska det kallas kurva

OT: Jag minns när man kunde räkna 10 SEK för 1 USD och det va ett bra tag innan euron. Under 5 SEK per USD tror jag knappast vi får på ett bra tag, skulle vara om hela korthuset blåste ner, men då är nog dyrare/billigare datorkomponenter vårt minsta problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Valutakursen har väldigt lite att göra med handelsbalans nuförtiden. Det finns enorma mängder "slaskkapital" som består av ur intet skapade lånepengar som åker runt på jakt efter bästa möjliga kortsiktiga placering. Man lånar upp i ett valutaområde där räntan är noll och placerar sedan dessa pengar i ett område där räntan är hög. Det kallas för "carry trade". Systemet är rätt så perverst och genom att det premierar spekulation över seriös investering så kvaddar det de underliggande ekonomierna på sikt. Sverige har torskat ganska mycket i välstånd sedan 80talet då vi införde det amerikanska systemet men svenne har hittils kunnat täcka upp bristande inkomst med allt större lån. På sikt är detta förstås inte hållbart och den svenska medelklassen kommer att gå mot utplåning precis som i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Just det, så sverige ska inte klaga Det är löjligt dyrt att köpa mat, kläder och elektronik i Finland. För att inte nämna Åland som är dyrast...

Tur att jag dubbla medborgarskap, hejs svejs Euron!

Finns många fördelar av att ha egen valuta.. bla. får man bestämma sina egna räntor och inte ett par pampar borta i Bryssel som mer är ute för att gagna sina egna länder än Unionen i stort.

Skrivet av Granter:

Saken är den att USA fortfarande lever på lånade pengar och Grekland kan vilken dag som helst åka ur EU.

när USA blir tvungna att ge tillbaka de pengar som har lånats så kommer dollarn åka rakt ner i golvet "kanske? inte vet jag hur de fungerar...

Tycker de är synd att vi här i Sverige lägger pengar på mycket saker som inte har med skattebetalarna att göra "vad de är kan var och en räkna ut.

Men de ska vara skatt på lönen och sedan ska de vara skatt på allt man köper med lönen (moms) sedan ska de kosta skatt att andra summor pengar att bara äga de man har köpt... så jävla löjligt.

Är långt ifrån bara USA som lånat pengar i överdrivet omfång. Bla har vi ju Spanien och Island som lånat till sig ENORMA summor (för en nation) för att inte gå i konkurs.. Sverige har det ändå ganska bra... Vi drabbades inte lika hårt som många andra länder i den senaste lågkonjukturen.

Skrivet av IceDread:

Vet inte hur mycket folk här hänger med i världsekonomin men dollarn är ju ett skämt sett till usa's enorma belåningsgrad. Rätt konstigt att den är så högt värderad då hela usa's ekonomi bygger på lån från japan och kina. Å andra sidan så kanske det säger mer om vår valuta i och med dess värdering...

Skulle inte säga att Kronan är ett skämt. Förra året så knappade den in hela 2 kr per dollar i värde. Kom ihåg att den en gång i tiden gick för 10 kr / dollar. Detta pga. dels av Amerikas värdelösa ekonomi men även pga. bra skött Ekonomi från våran nations sida.

Skrivet av Segas:

Ganska enkelt. Den internationella valutan är dollar. Mer värd = kostar mer för svensken. Dollarn har de senaste 5 åren varit på helt fritt fall pga. av Bush regeringen bla. därför har priserna för framförallt hårdvara varit ganska generös.

Skrivet av BeanoBauer:

Grekland och många andra sydeuropeiska länder är ju skyldiga andra länder pengar.
Om vi bara skiter i dom, kastar ut dom ur EU och inte hjälper dom, kan dom inte betala tillbaka dessa lån, vilket medför att många länder inte
får tillbaka sina pengar. Det blir en dominoeffekt.

Btw så är dollarn på 7,14kr i skrivande stund, en ökning med 6,78% på en månad.
Som många andra spekulanter tror jag dollarn sjunker igen efter sommaren.

Vore jag dig så skulle jag inte direkt peka finger... Sverige har enorma skulder (precis som vilken annan nation som helst) till andra nationer.. Dock är den obetydligt i jämförelse med USA vars skulder är astronomiska.

Skrivet av Yxan:

Valutakursen har väldigt lite att göra med handelsbalans nuförtiden. Det finns enorma mängder "slaskkapital" som består av ur intet skapade lånepengar som åker runt på jakt efter bästa möjliga kortsiktiga placering. Man lånar upp i ett valutaområde där räntan är noll och placerar sedan dessa pengar i ett område där räntan är hög. Det kallas för "carry trade". Systemet är rätt så perverst och genom att det premierar spekulation över seriös investering så kvaddar det de underliggande ekonomierna på sikt. Sverige har torskat ganska mycket i välstånd sedan 80talet då vi införde det amerikanska systemet men svenne har hittils kunnat täcka upp bristande inkomst med allt större lån. På sikt är detta förstås inte hållbart och den svenska medelklassen kommer att gå mot utplåning precis som i USA.

Domedagsprofeterna har uttalat sig.. Det roliga är att samma sak sades under lågkonjukturen på 90-talet...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Oj....ett 670 som gick för ca 3700:- går loss på 4000:- nu

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Om jag inte märkte att datorprylar blev billigare när dollarn var nere på sex kronor, så märker jag nog inte att det blir dyrare nu heller. Eller de kanske inte var billigare när dollarn var lägre värderad?

Priserna sänks mycket långsammare än vad de höjs. Försäljarna vill ju tjäna så mycket som möjligt men sänker lite för att bli konkurenskraftigare. Om inköpspriserna höjs (som här) så tjänar de helt plötsligt inte pengar och då kan du ge dig fan att de är snabba att justera priserna.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns många fördelar av att ha egen valuta.. bla. får man bestämma sina egna räntor och inte ett par pampar borta i Bryssel som mer är ute för att gagna sina egna länder än Unionen i stort.

Därför hyrde jag bostad i Sverige

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Vet inte hur mycket folk här hänger med i världsekonomin men dollarn är ju ett skämt sett till usa's enorma belåningsgrad. Rätt konstigt att den är så högt värderad då hela usa's ekonomi bygger på lån från japan och kina. Å andra sidan så kanske det säger mer om vår valuta i och med dess värdering...

Det är ju alltid så att när det börjar blåsa snålt i världsekonomin så överger valutahandlarna de små valutorna (bland annat SEK) och investerar i större "säkrare" valutor som dollarn och Euron. Eftersom Euron är skakig i dagsläget så blir det i dollar man investerar istället (även om den amerikanska ekonomin är halvskakig).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Priserna sänks mycket långsammare än vad de höjs. Försäljarna vill ju tjäna så mycket som möjligt men sänker lite för att bli konkurenskraftigare. Om inköpspriserna höjs (som här) så tjänar de helt plötsligt inte pengar och då kan du ge dig fan att de är snabba att justera priserna.

Ja, så fort dollarn går upp får man höra direkt att dom måste höja priserna, men går den ner så är det ingen som säger nått :/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inet är lika snabba med att sänka priserna när väl dollarn sjunker, som dom är med att höja priserna när dollarn stiger.

Permalänk
Medlem

SÅ länge olje priset sjunker är jag nöjd. Köp data prylar i höst när innesitarvädret börjar

Permalänk

Fyyfaan

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Trevligt, inte precis som om branschen redan låtsades att 1 dollar var 10kr eller mer om man ser till priserna i USA och riktpris för produkter. Räckte tydligen inte att något som kostade 499$ i USA kostade >5k i Sverige även om dollarn låg på 6.70.

1$ brukar tydligen också vara lika mycket värd som 1€.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balls Of Steel:

Grekland skiter knappast i allt. USA lägger nästan lika mycket pengar varje år på "försvar" som resten av världen tillsammans. De lånar nästan 4 miljader dollar varje dag från privatägda Federal Reserve.

Vi drabbas utav att SEK har gått ner i värde tack vare monetär inflation, dvs pengarbasen har expanderat.

"Det finns ALLTID en ursäkt att höja priser.

...att Inet höjer sina priser igen förvånar väl ingen?"

Nej, det är en fri marknad och priset sätts endast efter supply and demand, dvs om någon är villig att köpa en vara även fast de höjt priset så var priset inte för högt.

Det du skriver är rena grekiskan (haha?) för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det du skriver är rena grekiskan (haha?) för mig.

Tja, det är ju lite svårt att förklara när du inte förklarar vad du vill ha förklarat. (hehe)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Om dollarn går upp och kronan mer så jublar export indrustrin och import företagen i Sverige stönar. Business as usual! Jag minnes devalvereingarna som gjordes i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Det sved som satan när man skulle köpa importerade saker men det räddade tusentals jobb!

Sen skall man komma ihåg att större delen av elektroniken som vi köper här i Sverige tillverkas i Asien. Om dollarn går upp så får de bättre betalt i förhållande till sin egen valuta och kan sänka priserna. Om den fria konkurransen fungerar!

Skrivet av spaceslee:

De får ett år på sig, annars säljer vi av Grekland som sommarbostäder till kinesiska magnater.

Ett år ? De har strulat i flera år redan och verkar inte på allvar vilja göra något åt saken. De hoppas på en god och snäll fè (Skandinavien, Tyskland, Frankrike mm) skall komma och vifta med troll spöet. Simsala bim och alla skulder och problem är borta! INTE DEN HÄR GÅNGEN!!. Baltikum, Irland och några andra har haft liknande problem. De fick ta ansvar och på allvar lösa problemen. Grekland måste sluta tjafsa och ta i tu med problemen! Om inte så sparka ut landet ur euron!

Sverige hade en liknande kris i början av 90-talet och jag minnes ingen god fè!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Låter inte bra! Sparar pengar till ny dator och tänkte köpa sent på sommaren. Tror ni priserna kommer öka mycket tills dess? Hur länge kommer priserna vara nere? Ska man köpa nu eller vänta nån månad efter sommaren?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yxan:

Intressant skrivet, tyvärr förstår jag ingenting. :/ Ekonomi har aldrig varit en stark sida hos mig, hehe.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Och jag som hoppades på prissänkningar på surfplattor, jobbigt om det blir tvärtom... Dem är ju grymt dyra redan nu :S

Varför detta behov av en surfplatta?
Finns det inget roligare att göra än att surfa på internet hela dagarna?

Skrivet av Kyroz:

Trevligt, inte precis som om branschen redan låtsades att 1 dollar var 10kr eller mer om man ser till priserna i USA och riktpris för produkter. Räckte tydligen inte att något som kostade 499$ i USA kostade >5k i Sverige även om dollarn låg på 6.70.

1$ brukar tydligen också vara lika mycket värd som 1€.

Har du aldrig hört talas om moms? Meromsättningsskatt?
http://foretagande.ifokus.se/articles/4e5ea00288f472458601229...

De har det i USA också, men det brukar röra sig om 5-10% påslag.
Tidigare var handel över internet helt befriad, jag tror ofta det är så fortfarande faktiskt, bara att man betalar sales tax om man befinner sig i samma delstat som företaget man handlar ifrån.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

[QUOTE="PerZerk;12293972"]Inte kul att ha euro som valuta nu
Gällande kronan så kommer den toligtvis stärkas längre fram.

Det blir folkomröstning nästa år angående euron i sverige och svensson kommer att rösta för.