Hur spelar du din Monk?

Permalänk

Hur spelar du din Monk?

Som titeln lyder, hur spelar du din monk?

Själv kör jag så här när jag vill döda stora pack snabbt, vilket är större delen av tiden:

Vänsterklick: Crippling Wave - Mangle
Högerklick: Lashing Tail Kick - Vulture Claw Kick
1: Serenity - Peaceful Repose
2: Sweeping Wind - Blade Storm
3: Cyclone Strike - Implosion
4: Mantra of Healing - Sustenance
Passive 1: Transcendence
Passive 2: Chant of Resonance
Passive 3: Fleet Footed

Level 36 Nightmare Act 1

Permalänk
Medlem

Vänsterklick: Crippling Wave - tsunami
Högerklick: Blinding flash - Self reflection
1: Breath of heaven - circle of life
2: Cyclone Strike - Wall of Wind
3: Serenity - Peacefl respose
4: Mantra of Healing - Time of need
Passive 1: Resolve
Passive 2: Seize the initiative
Passive 3: one with everything

Level 60 inferno act 2 - Lirar tankish

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd

Build när jag kör inferno med static grupp (vi är 2 monks, 1 wiz, 1 barb)
Vänsterklick: Fist of Thunder - Quickening
Högerklick: Deadly Reach - Foresight
1: Breath of heaven - Blazing Wrath
2: Serenety - Tranquility
3: Mantra of Conviction - Overawe
4: Sweeping Wind - Inner Storm
Passive 1: Transendance
Passive 2: Combination Strike
Passive 3: Seize the Initiative

På inferno act 2 börjar det bli svårt att motivera en sånt DPS fokuserad build. Byter jag ut Mantra of Conviction mot Mantra of Healing så kan jag solo farma hell väldigt snabbt.

Ett tips till alla monks som har svårt att soloa hell är att använda Earth Ally. Innan man får lite bättre gear så är den ovärdelig! Mantra of Healing med Boon of Protection lika så.

Permalänk
Medlem

Lirar full blown tank just nu i hell. 2mannar med en DH som köttar medan jag tankar.

Vänsterklick: Crippling Wave - Concussion
Högerklick: Binding Flash - Self Reflection
1: Breath of heaven - Penitent Flame
2: Serenety - Instant Karma
3: Cyclone Strike - Wall of Wind
4: Mantra of Healing - Sustenance
Passive 1: Transendance
Passive 2: Resolve
Passive 3: Seize the Initiative

Funkar hur bra som helst, inte dött sen Hell Act 1 (är i slutet på Act 3 nu) och vi nötar på i bra takt. Har askass single target-damage men gör hyfsat med aoe-damage, men min DH-polare gör sån sjuk single target-damage eftersom han inte behöver tänka på survivability så det går jämnt ut. Har även sjuk CC och är i princip odödlig, tror inte detta specc är för alla men jag gillar det skarpt. Dualwieldar och kör på dex/vitality 50/50 och försöker hålla dom jämna med varandra, regennar så mkt spirit så jag kan spamma cyclone mest hela tiden för konstant +dodge och hålla mobsen på mig. Breath of Heaven är heal+CC, Binding Flash för CC, och mantra of healing ger extra healing de tre första sekunderna så den refreshar jag om jag går lågt. Serenity poppar jag då och då för extra dps även om jag inte har lågt på HP och är utan heals.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad använder ni level 60 monks som tankar i partyn?

Jag har lekt lite i hell i ett 4player party. Jag som tank-monk, två wizzards och en demonhunter. Detta är min build, en skill är tom då jag byter den lite mot olika saker och har inte bestämt mig helt än. Runan är riktigt bra för att blockera trånga utrymmen så wizzards/demonhunters inte behöver bli klubbade men är väldigt "situationell" bra ibland suger ibland. Blind är grym med -60% miss mot elites, men det finns även andra trevliga val.

Tankbuild:
Crippling Wave - Concussion (träffade fiender gör -20% dps)
Cyclone Strike - Implosion (längre range för att dra ihop pack)
Breath of Heaven - Circle of Life (mer heal)
Mantra of Evasion - Divine Protection (damage reduction när någon i partyt håller på att dö
Serenity - Tranquility (ger hela partyt en 2 sec immunity)

Passives:
Resolve (fiender gör 25% mindre damage done)
One with Everything (din högsta resist = all resist)
Seize the initiative (100% av dex = armor)

Andra bra:
Pacifism (odödlig när du är CCad)
Guardians Path (15% dodge för dual wield, vet ej om fungerar med shield)

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#WfXhg!ZUX!ZZZZb

Spelstil:
Jag är partyts tank. Min gear är fokuserad på defensiva stats samt cold resist (min högsta resist blir min all resist, se passive).

Började just lira hell och är level 52 så jag drar ihop alla pack med Cyclone strike (därav +range runa), och aoear med crippling wave för att aktivera -20% dps samt passive. Osäker om de stackar men det bör de.
När det skiter sig har jag två heals, immunity, cd från passive om jag är nära och då och massa annat. Så survivability är inget problem. Bara Savage beasts/jobbiga kombinationer som freeze/arcane/random är riktigt farliga.

Monken verkar helt klart vara en bra tank, bara lvl 52 men ändå, vi får väl se snart!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk

Intressant! Jag kör nu något som mer liknar det ni har då jag är högre lvl.

Permalänk
Medlem

Tjena! lirar en monk level 60 nu och har haft väldigt mycket problem med olika builds och har provat det mesta men ofta dött 50 gånger på ett elitepack. men nu klarar jag att sola hela act 1 inferno och ta Butcher VÄLDIGT lätt. (lite för dåligt gear för act 2)

Och detta är min Build: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#ajXgiQ!WYX!YcbaZb
1. spamma FoT för att få spirit.
2. ha ALLTID Sweeping wind igång då du får galet mycket spirit och bra damage.
3. samma med mystic ally, väldigt bra när du solar då den skadar väldigt mycket och kan tanka en del.
4.använd heal för att få 15% mer damage och för heals.
5.använd serenity i nödfall eller för att hoppa in i packs och få upp spiriten snabbt.
6.och sen tryck på mantran ungefär var tredje sekund, då du får en bubbla med 15% absorb och du blir healad.

Denna setup kom jag på runt ACT IV i hell så det var synd att jag inte hitta denna tidigare :P.
jag tycker ni defenetivt ska testa denna build kan säga att jag kör med sköld och en-handad fist vapen och sitter med ca 4.5k armor och 16k damage

MVH Rille!

Visa signatur

MSI GT683DX-648NE - i5-2430M / 8GB / 500GB / GTX 570M / 15.6" / BT / Win 7 HP

Permalänk
Medlem

Jag har testat ett nytt specc nu som funkar asbra för att aoe-cleara packs i inferno. Maxar vitality-gear och är "healspeccad" som jag kallar det.

Speccar för sjuk spirit+hp regen samt låga cooldowns. Varvar Crippling Wave med Cyclone strike och ser till att hålla Sweeping Wave på 3 stacks samt Mantra of Healing aktivt hela tiden. Genom att använda dom 4 så får jag totalt 65% damage reduction och 20% extra dodge. Tror jag ligger på cirkus 55% Dodge så länge jag spammar Cyclone Strike. Det fina med Cyclone Strike är att den inte har någon cooldown, den kostar bara spirit. Men jag regennar så mycket spirit tack vare Sweeping Strikes och Crippling Wave så jag kan i princip spamma fritt. Varje Cyclone ger mig dessutom 3100hp tack vare Transcendence, plus dom 310 jag får varje sekund via Mantra of Healing.

Blir det kris kan jag poppa Mantra of Healing på nytt för 3720hp över 3 sekunder. Tack vare Beacon of Ytar kan jag Blinda alla mobs i 4 sekunder var ~12.5'e sekund, och poppa Serenity i 3 sekunder var sjuttonde sekund. Alltså kan jag vara immun mot damage i snitt 29 sekunder av varje minut. När serenity är aktivt ökar dessutom min dps markant tack vare runan.

Det går hur bra som helst på AoE-packs som sagt men på bossar måste jag ha hjälp av Demonhuntern för jag gör obefintlig single target-DPS, det går bara snabbt som AoE.

edit:
TL;DR
Specc
Ta 0 Damage 29 sekunder av varje minut
65% Damage Reduction + 20% Dodge
~3720hp varannan sekund
~30 spirit i sekunden

Permalänk
Medlem

Vore skoj om ni kunde print screena eran gear och vilka stats ni satsar på

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem

Mycket bra här, själv är jag bara level 43 med min monk.

Ni som lirar monk, hur klarar ni er i Inferno? Hört att melee ska vara svårt då, hur är det egentligen? Eller kör ni bara defensive skills och tankar er fram? Förklara gärna lite

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Mycket bra här, själv är jag bara level 43 med min monk.

Ni som lirar monk, hur klarar ni er i Inferno? Hört att melee ska vara svårt då, hur är det egentligen? Eller kör ni bara defensive skills och tankar er fram? Förklara gärna lite

Min post där uppe med "healspecc" funkar ganska bra i Inferno på trash. Bossar har däremot väldigt mycket liv och dessutom en enragetimer så jag måste mer eller mindre specca och geara om helt, eller få hjälp av någon, för att ta dom stora bossarna (butcher, belial, azmodan, osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Mycket bra här, själv är jag bara level 43 med min monk.

Ni som lirar monk, hur klarar ni er i Inferno? Hört att melee ska vara svårt då, hur är det egentligen? Eller kör ni bara defensive skills och tankar er fram? Förklara gärna lite

Jag tycker redan man fick i slutet på nightmare fick börja tänka deffensivt, är dock inte på inferno ännu men går väl knappast köra offensivt där

Permalänk
Medlem

Lvl 38 Monk atm och samkör med med DH. Efter lite gear köp från AH så slaktar vi redigt bra i Nightmare då jag kör tank och han står för all dps.
Kan posta lite mer info ang setup jag kör senare då jag sitter på jobbet atm.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aeYifk!bYc!aZaaZa

cyclone strike/implosion i combo med wave of light/explosive light runan är ganska effektiv, därför jag kör med 100+ spirit passiven med för att kunna köra 2x wave of light för mer pow aoe.

lvl 49 act 4 nightmare. Förväntar mig behöva byta lite på hell/inferno.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

hur mycket resistance har ni?

Min monk lvl 59 hell act4 har 120 all och all elemental dmg gör jävligt ont

6k dps 23k liv.

ändrar min build hela tiden för att försöka hitta något som gör att jag inte dör hela tiden...
beror nog snarare på mina items dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Mycket bra här, själv är jag bara level 43 med min monk.

Ni som lirar monk, hur klarar ni er i Inferno? Hört att melee ska vara svårt då, hur är det egentligen? Eller kör ni bara defensive skills och tankar er fram? Förklara gärna lite

Champion packs är helt efterblivet svåra.
Känns som jag provar nya builds hela tiden och så hittar man en som man är nöjd med och fixar trash mobs helt ok med sen kommer ett champion pack och *splatt* så är man död.

Och som någon sa tidigare bossarna går väl an om något plågsamt långsamt.

Kan ju säga att jag inte haft turen på min sida när det gäller drops. Allt jag har är från AH men absolut inte det bästa så det kanske går lättare med tiden.

Permalänk

Mer inferno-speccs vore intressant som sagt!

Permalänk
Medlem

Så här kör jag just nu med min Monk på Inferno, kört igenom Act 1 och sedan MFat.
Cirka 27.000 Hp.
Builden jag kör funkade doc inte på Butcher (med gearet jag hade då), cirka 1 miljon hp kvar när Enrage timern kom.
kommer doc inte ihåg vad för spec jag körde med men det var i stort sett bara dmg saker, använde 2 vapen, Mystic Ally, Seven-Sided Strike,
Mantra of Conviction med Submission rune.

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#aWgiXQ!UYX!YZaZbb

http://img52.imageshack.us/img52/2315/50717670.jpg

http://img444.imageshack.us/img444/2951/d3tqp.jpg

Permalänk
Medlem

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#WYXTgh!UYZ!ZYYaaa
Är min build, farmar Inferno Warden + Butcher på ca 20-25 minuter och dör i princip aldrig om det inte är så att jag tappar koncentrationen.

Sitter på 22396 hp, 318 all resists (jobbar på att få denna högre!) och 22235 dps med 1h+sköld.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#WYXTgh!UYZ!ZYYaaa
Är min build, farmar Inferno Warden + Butcher på ca 20-25 minuter och dör i princip aldrig om det inte är så att jag tappar koncentrationen.

Sitter på 22396 hp, 318 all resists (jobbar på att få denna högre!) och 22235 dps med 1h+sköld.

Såg bra ut för single target, men stackar verkligen Crippling Wave - Confussion med passiva runan Resolve?
Har för mig jag läste att dem inte stackade (kommer inte ihåg var) men ser att många kör med dom 2..

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vad är det som är så roligt? Plz do share!

Permalänk

Här är den specen jag kör på min monk: http://d3db.com/tool/calculator/monk/23039

Dena pissar på allt som finns i act1 tillsammans med min gear: 47k hp 510 all res 4,3k armor och 5,4k dps

Permalänk
Medlem
Skrivet av stokke:

Såg bra ut för single target, men stackar verkligen Crippling Wave - Confussion med passiva runan Resolve?
Har för mig jag läste att dem inte stackade (kommer inte ihåg var) men ser att många kör med dom 2..

Hmm, det kan vara en idé att kolla upp, har faktiskt inte tänkt på det! Men om det stämmer att de inte stackar så kan det ju vara värt att kolla på ett byte.
Och inte bara single-target som ägs sönder utan alla AOE packs smälter bort fort som tusan.
Valde SSS just för singletarget plus att den kan användas för att ta sig ur kniviga situationer då den funkar som en shortrange teleport.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag är fortfarande på hell men min build ser ut såhär: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#aZXigh!UYX!ZbbYaZ

Det funkar fint då jag fortfarande inte har några problem med att jag dör så ofta, så det är dodge med extra dps jag satsat på. Jag funderar dock på att byta ut seize the initiative till resolve och sedan ha hard target på mantran. Osäker på vilket som ger mest survivability (svensk översättning? ).

Jag är dock bara level 53, slutet av act 1 hell. För elitegrupper i inferno så får man väl köra någon annan variant kan jag tänka. En liten fråga till er som kör 1-hand + shield. Om jag bytar till shield så sjunker min damage i details. Vissa påstår ju att man inte skall få någon reducering bara statsen på shielden är tillräckligt bra (och det är den i detta fallet - samma dex). Hur funkar det egentligen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Funderar lite på några av era builds. Antar att transcendence förlorar sitt värde ju mer hp man får? I början är den ju helt grym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Funderar lite på några av era builds. Antar att transcendence förlorar sitt värde ju mer hp man får? I början är den ju helt grym.

Skulle inte vilja vara utan Transcendence nu heller faktiskt även om den var bättre på låg level.
Kan dock bero på att jag vant mig vid att använda mitt mantra som primary heal och endast använda mina CD heals när det verkligen behövs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillzzor:

Tjena! lirar en monk level 60 nu och har haft väldigt mycket problem med olika builds och har provat det mesta men ofta dött 50 gånger på ett elitepack. men nu klarar jag att sola hela act 1 inferno och ta Butcher VÄLDIGT lätt. (lite för dåligt gear för act 2)

Och detta är min Build: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#ajXgiQ!WYX!YcbaZb
1. spamma FoT för att få spirit.
2. ha ALLTID Sweeping wind igång då du får galet mycket spirit och bra damage.
3. samma med mystic ally, väldigt bra när du solar då den skadar väldigt mycket och kan tanka en del.
4.använd heal för att få 15% mer damage och för heals.
5.använd serenity i nödfall eller för att hoppa in i packs och få upp spiriten snabbt.
6.och sen tryck på mantran ungefär var tredje sekund, då du får en bubbla med 15% absorb och du blir healad.

Denna setup kom jag på runt ACT IV i hell så det var synd att jag inte hitta denna tidigare :P.
jag tycker ni defenetivt ska testa denna build kan säga att jag kör med sköld och en-handad fist vapen och sitter med ca 4.5k armor och 16k damage

MVH Rille!

Hur använder du 2 st skills i samma grupp så-att-säga?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hur använder du 2 st skills i samma grupp så-att-säga?

Genom att aktivera Elective Mode i Options under Gameplay.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem

japp electiv mode. kan uppdatera mig själv lite, har gjort en ny build som jag farmar warden & butcher väldigt lätt: http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#bWXQYg!YXU!caccYc .... Doc kan jag säga att jag sitter på 20k dmg, 630 resistance till allt och ca 5k armor

Visa signatur

MSI GT683DX-648NE - i5-2430M / 8GB / 500GB / GTX 570M / 15.6" / BT / Win 7 HP