Diablo III slår försäljningsrekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, väldigt, väldigt, väldigt många.

Folk lägger rätt exakt precis lika stor andel pengar på underhållning idag som tidigare. Bara för att någon har 50 piratkopierade spel, 300 filmer och 100 album på sin dator så betyder det inte att denna person hade lagt 60000:- på att köpa dem om nedladdning inte hade varit möjlig. Det handlar om 0, noll, inga förlorade kronor om en person som ändå inte hade köpt spelet får tag i det på annat håll (eller ungefär $30000 per illegalt nedladdad låt, om man räknar på RIAA-vis).

Jag tycker det vore en självklarhet att alla spelutgivare gav ut gratis beta-versioner till alla innan man säljer spelet för att en trailer till ett spel visar ofta så långt i från vad spelet faktiskt är. Och just i och med att man är interaktiv i ett spel så är det inte mer än rätt att ge ett interaktivt test. Filmer kan ge trailers eftersom det inte inkluderar interkativitet, samma sak med musik men just spel känner i alla fall jag att det borde ges ut kortare versioner.
Det var så jag fastnade för L4D2.. Fick ett gratis test via steam.. Efter det fastnade jag och brorsan för det och köpte 1an för att klara i genom det först, och sedan 2an

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Utopolitan:

Härligt, nu kommer varenda jävel till utvecklare och utgivare tro att always-online trots allt är den ultimata lösningen på problemet med piratkopiering och följaktligen pracka på konsumenten mer framtida DRM än någon av oss tröstlösa spel-satar någonsin drömt mardrömmar om.

Härligt.

Steam har funnits i flera år och brukar anses vara rätt lyckad. Nästan alla PC-spel använder det idag tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag anser att andelen som laddar ner för att slippa betala är större än andelen som laddar ner för att prova och sedan köpa ett spel de redan har på datorn. Därför gynnar inte piratkopiering av spel försäljningen i mitt tycke.

Det kvittar väl vad du anser och tycker, det är ju siffror som går att mäta. Omsätter spelbranschen mindre idag än för 10 år sedan? Verkligen nej.

Du applicerar "du skulle inte stjäla en bil"-tänket på elektroniska och trivialt replikerbara varor. Det är en (medvetet och till allmänheten brett förmedlad) logisk fälla. Det går inte att hålla en debatt i frågan om man inte tar hänsyn till skillnaden i reproducerbarhet och hur detta påverkar marknaden.

De som idag styr samhället växte upp under en tid då denna distinktion inte var nödvändig, och därmed har en stor andel ingen intuition för vad det innebär. De skulle behöva läsa nya ekonomiböcker, få nya formler för affärsverksamhet mekaniskt intränade, för att få insikt i vad frågan handlar om. Det är lätt att föreställa sig ekonomin kring fysiska varor, "du ger mig en ko så får jag tre grisar", men det går inte dra samma slutsatser kring elektroniskt ren information ("du får mina tre grisar samtidigt som jag behåller dem. Jag behöver inte din ko för jag kan kopiera upp 10 egna" - nä, se så konstigt det blev).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av joshoa:

Och du är 1 av dom bittra på sweclockers som inte tillför något till denna tråd:P hehe

Jag är inte bitter, jag satt och log när jag skrev. Tycker bara det är fantastiskt vilken uppslutning det är. Personligen älskar jag D3 och föregångarna. Bara ganska mindboggeling att det är så sjukt mycket människor som hängde på på första veckan på det sättet!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

du kommer kunna testa spelet gratis om ca 2-3 veckor så kan du se själv

Awesome! Tack för tipset Det lär väl komma som nyhet på swec va?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du applicerar "du skulle inte stjäla en bil"-tänket på elektroniska och trivialt replikerbara varor. Det är en (medvetet och till allmänheten brett förmedlad) logisk fälla. Det går inte att hålla en debatt i frågan om man inte tar hänsyn till skillnaden i reproducerbarhet och hur detta påverkar marknaden.

Jag skulle inte stjäla en bil, men jag skulle kopiera gratis om det gick

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sonaks:

Up yours alla haters, siffror ljuger inte. Årtiondets bästa spel utan tvekan

Ja, flest köpare är likställt med bäst kvalité.

Nu ska jag gå till världens bästa restaurang McDonald's och dricka världens bästa dryck Coca-Cola! Och sjysst att du äntligen avgjort AMD/Intel-debatten, Intel it is. Gött att slippa den gamla frågan i forumet framöver.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

We’re pleased that Diablo III has lived up to players’ high expectations

hah, jo tjena... Årets överdrift?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det kvittar väl vad du anser och tycker, det är ju siffror som går att mäta. Omsätter spelbranschen mindre idag än för 10 år sedan? Verkligen nej.

Haha den mätningen leder till den slutsatsen? Skriv det i ditt CV

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Sötast

Blizzard lyckades alltså att hålla liv i servrarna trots att flera MILJONER personer försökte ansluta på en och samma gång.

Antagligen ett världsrekord och något som EVE servrarna aldrig klarat även om dess utvecklare vill få vissa att tro det

Även om det är världens värsta anstormning av människor på kortast tid så gnäller folk som tvååringar om hur mkt problem det var.

Själv vill jag gratulera Blizzard till att servrarna överlevde överhuvudtaget, utan att veta hur många kopior som såldes så hade jag redan räknat med att servrarna skulle totalkrascha det första dygnet.

Permalänk

Åh fan, aldrig lirat Diablo, men blir väl att köpa trean

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spefaktiv!:

Åh fan, aldrig lirat Diablo, men blir väl att köpa trean

Gör det inte!!

Jag hade betan bland de första av alla och dra mig hårt baklänges va besviken jag blev. Inte på buggar med mera som självklart finns i en beta utan av det kassa spelet det tagit dem typ 11 år att utveckla...

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

nja , nu måste man dock ta hänsyn till att man är tvungen till att vara online för att spela det , vilket gör att dom personer som skulle piratkopierat var tvungna till att köpa det. .. Så med andra ord är blizzards "DRM" framgångsrikt.

Det har inget med drm att göra, hade det med det att göra så skulle skidrow knäcka det på några timmar och man skulle ha online.

D3 är bra och var mycket efterlängtat. inte så mycket konstigare än det. Siffrorna är bara bra när ett spel är bra, och utvecklarna vet vad dom sysslar med.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Vänta nu var inte PC-marknaden döende?!

*Ironi mot konsolfanbois!*

PC-maknaden har varit döende (Eller död om man ska tro vissa..ehm...*antipirater*), sedan ingången av Internet

Är ju helt enkelt så, gör man skitspel, så säljer man inte. Istället för att erkänna att man gjort ett dåligt spel, så är det piratkopieringens fel
Verkar inte varit mycket om Diablo dock? Inte hört något om att det ska finnas ute på nätet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Åter igen ett bevis på att bra spel säljer, dåliga spel piratkopieras!. I diktaturer typ Iran, Kommunistiska östeuropa(borta sen 22 år) mm röstar folk med fötterna. Inom PC-världen röstar folk med piratkopiering!

Titta på de som klagar mest på piratkopiering. De har nästan alltid har några skräp spel bakom sig, som hamnade på reahyllorna.

Sen är det hatten av för Blizzard! De har visat vägenmot framtiden för PC-spel med Warcraft 2, Diablo, Starcraft, Diablo 2, World of warcraft, Starcraft 2 och nu Diablo 3.

Skrivet av MooD:

Mw3 måste vara ett höjdarspel!

Så tokigt var/är inte Mw3. Jag tycker faktisk att singel player Kampanjen i Mw3 är något bättre än BF3. Men i multiplayer vinner BF3 stort. Och man måste komma ihåg att många bara spelar singel player.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Siffrorna är bara bra när ett spel är bra, och utvecklarna vet vad dom sysslar med.

...Sen tog det ju...11 år? så frågan är ju faktiskt VAD utvecklarna faktiskt sysslat med

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Anledningen vaför siffran har ökat(Den hade förmodligen slått rekord ändå) är för att de har en sådan jäkla DRM aktiverat och gjort cirka 20% av spelet beroende av Battle.net servers vilket har skapat ett helvete för både Pirater och vanliga kunder.
Ganska surt att man måste vara online för att kunna köra ett singleplayer spel.
Sen har ju alla trogna Diablo2 fans samt hela skitet fått spelet att sälja så bra, hade Diablo 3 var den första titeln i diablo serien så hade den säkert inte sålt.
Det jag vill säga är att folk köpte inte detta spelet pga att det är bra utan de köpte det för att diablo 1&2 var bra titlar och hypen samt piratskyddet gjorde att folk köpte direkt.

Skrivet av SuperSverker:

...Sen tog det ju...11 år? så frågan är ju faktiskt VAD utvecklarna faktiskt sysslat med

Utvecklingen började 2008, det har inte tagit 11 år.
Ett tidigt projekt av diablo 3(När blizzard north utvecklade det) blev avbruten 2005 och projektet började om på nytt 2008 av Activision Blizzard.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Hur många köpte World of Warcraft när de lanserade, var det inte runt 800 000? Flug summa mot detta, tror inte ens en enda WoW expansion har haft lika många användare SAMTIDIGT första dagen.

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att det är missvisande att säga att det är det snabbaste säljande pc spelet genom tiderna... se bara på MW3..

"Modern Warfare 3 sålde under premiärdagen mer än 6,5 miljoner kopior bara i USA och Storbritannien"

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Vad jag vet så har de bytt team två gånger, ändrat en hel del genom utvecklandets gång och framförallt skrotat ideer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Trevligt för Blizzard. Tycker dock inte spelet kunde leva upp till förväntningarna p.g.a. följande:
1 - Tvingas alltid vara online. Singelplayer ska inte laga för att man tvingas koppla upp sig mot servers.
2 - Handlingen var för kort och helt inriktad på att sälja uppföljare.
3 - Leah karaktären är helt jävla jävla otroligt irriterande och inkonsekvent.. Plot hole
4 - Allt för mycket energi och utvecklingstid verkar har gått till auktionshuset (som att istället fixa LAN eller bättre handling)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Vänta nu var inte PC-marknaden döende?!

*Ironi mot konsolfanbois!*

Försäljningssiffrorna bevisar ju bara att folk blir alldeles hysteriska när det faktiskt släpps ett bra och välutvecklat spel på PC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av swe021:

Personligen så anser jag att det är missvisande att säga att det är det snabbaste säljande pc spelet genom tiderna... se bara på MW3..

"Modern Warfare 3 sålde under premiärdagen mer än 6,5 miljoner kopior bara i USA och Storbritannien"

Ja, för MW3 är ju endast till PC?

Permalänk

Pc FTW
Konsoll FTB = fuc* the brain

Permalänk

Någon som kan sätta siffrorna i relation till Skyrim och jämföra hypen mellan de två spelen för att göra en uppskattning om hur pass mycket försäljning som faktiskt försvinner pga piratkopiering?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

PC-maknaden har varit döende (Eller död om man ska tro vissa..ehm...*antipirater*), sedan ingången av Internet

Är ju helt enkelt så, gör man skitspel, så säljer man inte. Istället för att erkänna att man gjort ett dåligt spel, så är det piratkopieringens fel
Verkar inte varit mycket om Diablo dock? Inte hört något om att det ska finnas ute på nätet...

det är därför att diablo 3 spelats (fast man spelar singleplayer) via deras servrar. Vilket i stort sett Sätter en vägg för piratkopieringen av spelet

Permalänk
Medlem

Tycker det är skit bra att dem förhindrar piratkopering, precis det som behövs. Betalar gärna för mig! Så att de kan fortsätta utveckla fina spel. Verkar inte som alla vill det här inne :s

Permalänk
Medlem

Däremot tror jag faktiskt att många hade valt att ladda ner och köra spelet illegalt, om det gick. Men spelet kräver ju uppkoppling som kontrollerar att man har ett äkta account hela tiden mot deras servrar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Steam har funnits i flera år och brukar anses vara rätt lyckad. Nästan alla PC-spel använder det idag tyvärr.

Du behlöver inte vara online för att spela Steam spel, du behöver det första gången samt sedan en gång i månaden, sedan kan du fortsätta spela hur mycket du vill de spel du har i offline läge, så länge spelet funkar offline dvs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av fabbelucious:

det är därför att diablo 3 spelats (fast man spelar singleplayer) via deras servrar. Vilket i stort sett Sätter en vägg för piratkopieringen av spelet

Crack kommer att komma i sinom tid. Vi såg hur bra det gick för Ubisoft att använda samma metod som Blizzard gör nu. Det finns alltid de som hittar lösningar. Att tro annat är bara naivt.

Personligen vägrar jag köpa spelet av dessa anledningar och med tanke på problemen verkar detta varit smartast.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]