Permalänk
Medlem

Projekt: Sasori - A Military m-ITX Build

Tjenare Sweclockers!

Citat:

Tack vare diverse anledningar så hamnade tyvärr detta bygge på hyllan under en längre tid och först nu har jag fått arslet ur att starta upp detta igen, men deadlinen är något pressad då detta ska bli klart till Birdie 2015 vilket inträffar om ca en månads tid. Så hoppas ni vill följa med på denna resa som fått en ny start.

Då va vi tillbaka på ruta ett men i ett nytt projekt. Denna gång lämnar vi ATX och Fulltower för att satsa allt på ett lite mindre.

Låt mig introducera Projekt: Sasori - A Military m-ITX Build

Jag ville gå ifrån det vanliga färgtemat som jag och många andra har använt, Svart och Rött.
Så denna gång satsar jag på ett militärt tema och med ökenkamouflage i tankarna.

Sasori betyder Skorpion på japanska och är ofta associerat med öken och militären plus att dem är farliga för sin storlek, tack till Sarakon i Bit-Techs forum som kom med namnförslaget.

Som mitt tidigare projekt så kommer chassit att skapas från grunden och Designen är redan på gång. Chassit kommer att landa runt 270x270x400mm (WxDxH) det landade på denna storlek då systemet skall vattenkylas via en 200mm radiator, mer kommer att komma under byggets gång.

Komponenterna är fortfarande lite osäkra men detta är va jag har för tillfället:
Moderkort: AsRock z77e-itx
CPU: Intel i7 3770k
Minnen: 8gb Corsair Vengeans LP
Grafikkort: Asus Geforce GTX780 DC2 OC
PSU: val 1: Corsair AX860
PSU: val 2: Silverstone SFX... (osäker på exakt modell)
(När det kommer till PSU så får jag se hur stor jag behöver koppla in och hur mycket kraft som behövs)

VattenKylning:
CPU: EK Supremacy Evo
GPU: EK GTX 780 fullWB
GPU: EK GTX 780 backplate
Radd: Phobya 200mm
Res: 2x EKWB 250mm (Behöver inhandlas)
Res cover: Red Harbinger FMJseries
Kopplingar: (Osäker just nu)
Slang: Mjuk eller hård?

Tack till min sponsor:
Erik och Daniel på Inet.se

Hoppas ni kommer gilla detta!!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Inaktiv

Blir du sponsrade av Inet eller?

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, tyckte det va lite underförstått Mer om sponsringen kommer när paketet trillat in hos posten.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Följer!
M-itx är alltid kul

Permalänk
Medlem

Ja m-ITX är en intressant plattform. Kommer lägga upp lite bilder på en CAD Assembly av så långt jag kommit just nu.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk

Mini-ITX eller Atx är något jag måste testa att bygga på någongång!
Verkar så himla litet, får se om jag har tålamodet bara för de.. hehe

Skall följas!

Permalänk
Medlem

Skorpion + militär = Jag kopplar till the Brotherhood of Nod?

Ser fram emot att se lite bilder!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Mini-ITX eller Atx är något jag måste testa att bygga på någongång!
Verkar så himla litet, får se om jag har tålamodet bara för de.. hehe

Skall följas!

Atx? du måste mena M-Atx?

Men absolut första gången jag provar m-ITX, får se om jag har tålamodet att genomföra detta

/Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Skorpion + militär = Jag kopplar till the Brotherhood of Nod?

Ser fram emot att se lite bilder!

Intressant observation! Hade jag inte tänkt på!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, Inet kommer absolut inte vinna årets butik i år igen:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Lite CAD Action!!

Då kommer lite bilder på en Assembly av dem delar som jag har klart så här långt, kan vara lite svårt att förstå upplägget i detta nu men det kommer att klarna allt eftersom vi kommer vidare

//Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk

Ser nice ut kommer följas!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Intressant observation! Hade jag inte tänkt på!

Hehe, vilket ironiskt är färgerna svart och rött!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hehe, vilket ironiskt är färgerna svart och rött!

Haha True, men det struntar vi i och satsar mer på den Svenska militärens ökenkamouflage

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Proffsmoddare

Härligt. M-itx är ju enda rätta vägen.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt intressant att följa detta bygge!
Eftersom det är militär tema, kommer du att ha typ ammolåda, kula eller liknande?

Lycka till! Ser i fram emot nästa update!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ser fram emot bilder!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Härligt. M-itx är ju enda rätta vägen.

Hehe ja vi får väll se första m-ITX bygget jag gör så, håller tummarna för att alla mina tankar skall kunna gå och genomföra

Skrivet av LarssoN:

Kommer bli riktigt intressant att följa detta bygge!
Eftersom det är militär tema, kommer du att ha typ ammolåda, kula eller liknande?

Lycka till! Ser i fram emot nästa update!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte riktigt bestämt det än, men som tanken ser ut just nu så kommer det nog bli mer år ammolåda men inte den typiska som är vanlig denna kommer ha ett kamouflage målat yttre och inte vara grön, men inget som är bestämt.

Har lite funderingar på att skippa lackering på utsidan och trä ett tyg över dem yttre panelerna för att få en lite mer speciell textur på det hela, men inte heller någo som är fullt ut bestämt.

Angående kula som du pratade om så kan kanske en 12.7mm komma att användas som bärhandtag, men även det kommer jag behöva kolla närmare på. Detta med både hylsa och kula. Men får se om det går att lösa på ett bra sätt

ni får helt enkelt hålla ut och se vad som händer

För er som inte riktigt vet hur stor en 12.7mm är med hylsa, så är:

//Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Ser intressant.
Kommer följas.
en 12.7mm som bärhantag kommer bli riktigt nice.
Se bara till att montera ner och tömma ur hyllsan och plocka bort tändhatten innan du tar den i bruk XD kan bli olyckligt annars...
Ser det som en självklarhet att du kommer ha äkta vara och ingen hobbexkopia.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ser intressant.
Kommer följas.
en 12.7mm som bärhantag kommer bli riktigt nice.
Se bara till att montera ner och tömma ur hyllsan och plocka bort tändhatten innan du tar den i bruk XD kan bli olyckligt annars...
Ser det som en självklarhet att du kommer ha äkta vara och ingen hobbexkopia.

Hehe, jo det är ganska självklart;) man vill ju inte sitta på ett lan och så får den som sitter på andra sidan ett hål i pannan

Nej men det är framför allt olagligt att ha den typen av ammo hemma om den är skarp, men jag kommer att använda äkta vara om Iden kommer att gå igenom Ingen "hobbexkopia" här inte

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Hehe, jo det är ganska självklart;) man vill ju inte sitta på ett lan och så får den som sitter på andra sidan ett hål i pannan

Nej men det är framför allt olagligt att ha den typen av ammo hemma om den är skarp, men jag kommer att använda äkta vara om Iden kommer att gå igenom Ingen "hobbexkopia" här inte

Men på lan försöker man ju fixa så många headshots man kan ;P skämt åsido låter fint att du siktar på äkta vara.
Lycka till med bygget.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Men på lan försöker man ju fixa så många headshots man kan ;P skämt åsido låter fint att du siktar på äkta vara.
Lycka till med bygget.

Hehe Ja men ska man göra något ordentligt så ska det va ordentligt

Tack ska du ha!

/Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Proffsmoddare

Ser jävligt bra ut Bl00m! Jag hade tänkt en eller två gånger innan jag gjorde ett temabygge, jag är själv inget fan av dem, med vissa få undantag. Det du gör har redan ett Bl00m tema!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Ser jävligt bra ut Bl00m! Jag hade tänkt en eller två gånger innan jag gjorde ett temabygge, jag är själv inget fan av dem, med vissa få undantag. Det du gör har redan ett Bl00m tema!

Tack Hannes!!!
Hehe, jag hör och ser vad du menar och tar det till mig, Har lite små planer som kanske kan göra detta till ett tema bygge som du kanske kan komma att gilla fårse vad som händer under byggets gång med sånt här så är välldigt lite skrivet i blod, i alla fall så här långt

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

skär, tänk, mät....den ordningen så löser sig allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Jag har inte riktigt bestämt det än, men som tanken ser ut just nu så kommer det nog bli mer år ammolåda men inte den typiska som är vanlig denna kommer ha ett kamouflage målat yttre och inte vara grön, men inget som är bestämt.

Har lite funderingar på att skippa lackering på utsidan och trä ett tyg över dem yttre panelerna för att få en lite mer speciell textur på det hela, men inte heller någo som är fullt ut bestämt.

Angående kula som du pratade om så kan kanske en 12.7mm komma att användas som bärhandtag, men även det kommer jag behöva kolla närmare på. Detta med både hylsa och kula. Men får se om det går att lösa på ett bra sätt

ni får helt enkelt hålla ut och se vad som händer

För er som inte riktigt vet hur stor en 12.7mm är med hylsa, så är:
http://www.soldf.com/images/s_ehv_ammo.jpg

//Bl00m

Okej, tror nog att en ammolåda kan sitta fint på chassit du ska göra, om dem har samma mått... Så att ammolådan inte är typ 10cm längre än chassit

Detta med tyget kan ev. bli lite svårt att få till det snyggt, men kanske så att du täcker moderkortet och de med hjälp av tyg?

Hur stor chans är det att man kan bära en 5kg+ dator med en 12,7mm hylsa? Gillar dock idén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Okej, tror nog att en ammolåda kan sitta fint på chassit du ska göra, om dem har samma mått... Så att ammolådan inte är typ 10cm längre än chassit

Detta med tyget kan ev. bli lite svårt att få till det snyggt, men kanske så att du täcker moderkortet och de med hjälp av tyg?

Hur stor chans är det att man kan bära en 5kg+ dator med en 12,7mm hylsa? Gillar dock idén!

Jag kommer nog inte att använda en färdig ammolåda utan försöka få det att se ut som en istället. Men det där får vi se allt eftersom vi kommer frammåt. Jag vill inte avslöja alla ideer jag har

Ja tyget kan bli en chansning som kan gå åt olika håll men kan vara värt ett försök

Hehe beror på hur man utför det en 12,7mm hylsa är kraftigare än va man tror!

Ska försöka hinna iväg och fixa lite plåtar under morgon dagen så detta kan ta fart, målet är att vara tillräckligt klart för att kunna användas under Dreamhack winter

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Jag kommer nog inte att använda en färdig ammolåda utan försöka få det att se ut som en istället. Men det där får vi se allt eftersom vi kommer frammåt. Jag vill inte avslöja alla ideer jag har

Ja tyget kan bli en chansning som kan gå åt olika håll men kan vara värt ett försök

Hehe beror på hur man utför det en 12,7mm hylsa är kraftigare än va man tror!

Ska försöka hinna iväg och fixa lite plåtar under morgon dagen så detta kan ta fart, målet är att vara tillräckligt klart för att kunna användas under Dreamhack winter

Okej, tror jag ska köra något liknande i framtiden. Dock ett öppet chassi, om jag orkar dvs haha. Tyvärr går studierna och fotbollen först .
Du kanske kan hitta något här att använda Butiken finns i Stockholm.

Hehe sant, ska bli roligt att testa att lyfta något tungt med hjälp av en 12,7mm hylsa. Fästannordningen måste vara stabil då

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Okej, tror jag ska köra något liknande i framtiden. Dock ett öppet chassi, om jag orkar dvs haha. Tyvärr går studierna och fotbollen först .
Du kanske kan hitta något här att använda Butiken finns i Stockholm.

Hehe sant, ska bli roligt att testa att lyfta något tungt med hjälp av en 12,7mm hylsa. Fästannordningen måste vara stabil då

Låter intressant! Har också funderat på ett öppet chassi men vet inte om man kan få det snyggt. Något som krävs en hel del planering och designande.

kanske det får kolla lite. vad som finns.

Ja asså tror absolut inte att det är omöjligt! har lite andra hylsor som man skulle kunna använda som någon slags fästnings anordning men det får vi se som sagt inget är ristat i sten förens det är byggt

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Låter intressant! Har också funderat på ett öppet chassi men vet inte om man kan få det snyggt. Något som krävs en hel del planering och designande.

kanske det får kolla lite. vad som finns.

Ja asså tror absolut inte att det är omöjligt! har lite andra hylsor som man skulle kunna använda som någon slags fästnings anordning men det får vi se som sagt inget är ristat i sten förens det är byggt

Jo, speciellt där I/O panelen på moderkortet blir fult och sedan kan gpun hänga lite dåligt, då den endast är fast i moderkortet.. Men det går ju att sätta fast det i något.

Finns bland annat camonät för ett någorlunda bra pris(Inte kollat storleken dock) om det ev. kan vara intressant.

Annars kan du ta en en hylsa som hör till en kanon alternativt en hylsa till M203(om den är hård nog). 12,7mm´s diameter är inte stor, med större diameter= bättre och skönare att hålla i, dock blir vikten lite mer Bara en tanke?