Permalänk
Medlem

Volymkontroll, vad för typ av pot?

Om jag skall använda en pot för att justera ljud, vad skall jag ha för pot då?

Om jag vill styra båda kanalerna, då ska jag väl ha en stereo, ska den vara olog / log &/ linj?
Vilket värde skall man ha på potten?

Om jag vill ha en pot för varje kanal, då köper jag väl bara en vanlig pot men ska den vara olog / log &/ linj?

Hopaps på snabba svar

Permalänk
Medlem

Du ska ha en log pot till ljudet då ljud mäts med en logaritmist skala, dB... (det är ju så örat uppfattar ljudet...)

Men storleken vet jag inte... men vad är det för ljud du vill styra? Vad är det för spänning i kablarna? Effekt?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Du ska ha en log pot till ljudet då ljud mäts med en logaritmist skala, dB... (det är ju så örat uppfattar ljudet...)

Men storleken vet jag inte... men vad är det för ljud du vill styra? Vad är det för spänning i kablarna? Effekt?

det är ljudet ut från daton jag vill reglera.

Jag ska bygga en panel som ska sitta längst fram på datorn och där skall det mesta finnas, däribland volymkontroller.

Jag funderar på att ha 2 separata pottar för reglering av höger/vänster kanal på ljud ut och sedan en stereopott på ljud in och samma sak för mic
Visst är det lite onödigt att kunna reglera kanalerna separat och även ljud in och mic.

Förresten, kommer det bli nå knas om man minskar volymen på ljud in resp.mic?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman

det är ljudet ut från daton jag vill reglera.

Jag ska bygga en panel som ska sitta längst fram på datorn och där skall det mesta finnas, däribland volymkontroller.

Jag funderar på att ha 2 separata pottar för reglering av höger/vänster kanal på ljud ut och sedan en stereopott på ljud in och samma sak för mic
Visst är det lite onödigt att kunna reglera kanalerna separat och även ljud in och mic.

Förresten, kommer det bli nå knas om man minskar volymen på ljud in resp.mic?

Om du vill att det ska funka 100% så bör du nog ha en operationsförstärkare som buffrar signalen efter poten.

Annars måste du veta inimpedansen och välja en pot med betydligt lägre resistans, som samtidigt inte är så låg att källan inte orkar driva den.

Men du kan ju testa, skulle ta en log.pot på runt 1kohm.

Permalänk
Medlem

Okej, nu börjar vi komma in på saker som jag inte kan så mycket om

Kan du visa ett enkelt schema hur man då skall koppla?
Jag vet liksom ingenting om operationsförstärkare.

Hur får man förresten reda på inimpedansen?

Om jag sen också vill ha så att när jag stoppar in en kontakt i ett uttag då skall ett annat uttag brytas. Hur gör jag då?
Typ som i en vanlig stereo, när man stoppar i en hörlurssladd i stereon så kommer inget ljud ut från högtalarna.

Tackar för hjälpen jag fått hittils

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag sen också vill ha så att när jag stoppar in en kontakt i ett uttag då skall ett annat uttag brytas. Hur gör jag då?

Det finns uttag som är konstruerade så...

om du ska kontrollera två kanaler (ex höger-vänster) så kan en gangad (den har två /kol/banor men bara en ratt) potentiometer vara bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, nu börjar vi komma in på saker som jag inte kan så mycket om

Kan du visa ett enkelt schema hur man då skall koppla?
Jag vet liksom ingenting om operationsförstärkare.

Hur får man förresten reda på inimpedansen?

Typ som i en vanlig stereo, när man stoppar i en hörlurssladd i stereon så kommer inget ljud ut från högtalarna.

Tackar för hjälpen jag fått hittils

Opamperna behöver drivas med +/- spänning vilket kan vara ett problem. Inte så jättesvårt att fixa dock, det finns ju +/- 12v i datorn...

edit: hoppas bilden funkar, kommer inte åt min egen externa ip.

Permalänk
Medlem

jag har en pott i pronten för ljudet men jag vet inte vad det är för nån. men den funkar bra

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

1K ohm brukar funka bra, annars testar du med 10Kohm, Logaritmisk pot, trimpotentiometer kan vara att rekomendera, men jag kör utan problem på linjära, som Op kan du använda TL072 el, liknande, tex NE5534 som har lågt brus och hög förstärkning!

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M31e

Det finns uttag som är konstruerade så...

Vart finner jag sådanna?
art-nr/namn hos elfa?

Permalänk
Medlem

Pottar är inte perfekta... det e endast me dyra bra pottar man kan dämpa ljudet frekvenslinjärt. Har sett mätningar på just sånt och det får en hel del skumma effekter på frekvenslinjäriteten. Om man hör någon jätteskillnad vet jag ej däremot.

Permalänk
Medlem

Kom på att en bra ide kan ju vara att leta på någon gammal trasig stereo där man kan sno stereo-pottarna ifrån, då dessa pottar kostar lite mera, även lite annat kan man nog ta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gilgo
Pottar är inte perfekta... det e endast me dyra bra pottar man kan dämpa ljudet frekvenslinjärt. Har sett mätningar på just sånt och det får en hel del skumma effekter på frekvenslinjäriteten. Om man hör någon jätteskillnad vet jag ej däremot.

Det var inte möjligen så att det var i en annons för "dyra bra pottar" du såg den mätningen?

Jag bara undrar för jag har själv lite svårt att tänka mig att en vanlig pot skulle ha nåt nämnvärt frekvensberoende i audiobandet. Man använder ju dom för allt från DC till MHz.

Fast det vore intressant att mätningarna om du har en länk eller så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Vart finner jag sådanna?
art-nr/namn hos elfa?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/14/142836.htm

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en sån där då? Så man vet hur man kopplar in den.

Permalänk
Medlem

kolla på bilden...

http://www.elfa.se/images/lw_hires/B10421_1.GIF

normalt är det slutet 2-3 och 4-5, men kopplar man in något i uttaget så kommer 3 och 4 att kopplas bort och 2/5 gå till det som är i uttaget

lite klurigt, men försök titta på bilden och tänk på vad som händer då man stoppar in något...
(de hackiga kontakterna kommer böjas en del)

och nej, jag kan inte allt det här utantill