Permalänk
Medlem

iPhone 4s och abonnemang

Hej!

Jag slutar snart på mitt jobb för att börja på ny kula, det innebär tyvärr att jag måste köpa en ny mobil.

Det som är mest intressant just nu är iPhone 4s med ett abonnemang, jag har letat runt endel och hittat följande från Halebop:

http://butik.halebop.se/PakDetInfo.aspx?PAKGUID=e9b95e85-1e11-4961-bb1a-0740f49c9bde

Hur långa samtal som helst, massor av SMS/MMS och surf
· 4000 SMS/MMS per månad
· 200 samtal per månad
· 4 GB surf per månad
· 4G

Det verkar passa mig ganska bra då det är ett relativt lågt pris, mycket suft och jag ringer nog maximalt 150 samtal per månad.

Anledningen till att jag startade denna tråd är att jag vill fråga er:

1) Vad tycker ni om Halebop? Någon som har erfarenheter?
2) Någon som har fått nys om bättre abonnemang ute på marknaden?

Tack på förhand

MVH
Fredric

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog valt tres dito, halebop är säkert bra, när det fungerar, total avsaknad av kundservice (utom en sunkig chatt) är inge vidare...

http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Voddler-pa-kopet/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Jag hade nog valt tres dito, halebop är säkert bra, när det fungerar, total avsaknad av kundservice (utom en sunkig chatt) är inge vidare...

http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Voddler-pa-kopet/

personligen har jag bara dåliga erfarenheter av tre... då de är kungar på att krångla till det vid ändringar i befintligt abbonnemang...

och deras support är den segaste på denna jord man får ringa typ 7-10 gånger och påminna dom att man sagt upp sitt abbonnemang och inte vill ha fler räkningar på ett abbonnemang som inte har bindningstid, inte används och är uppsagt .

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

med halebop minsta totalkostnad 9576 kr under bindningstiden. Om du nu blir arbetslös hade jag tagit mig en ordentlig funderare på om du verkligen behöver en telefon för 10 papp?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

med halebop minsta totalkostnad 9576 kr under bindningstiden. Om du nu blir arbetslös hade jag tagit mig en ordentlig funderare på om du verkligen behöver en telefon för 10 papp?

Nja arbetslös blir jag inte, nytt jobb med mer pengar

Tack alla för era svar, det har hjälpt mig mycket i mina funderingar.

Telenor har jag på jobbet idag, sjukt kasst nät, även i Sthlm.

Av ren princip kan jag inte ha 3, speciellt inte när kostnaden är samma som halebop (anledningen är deras jävla ringsignal (jag vet att man kan byta))

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt rekommendera Tre. Då du endast kommer kunna surfa via 3G på din 4S är det viktigt att operatören har bra sådant nät. Halebop (tror jag) går på samma nät som Telia och Tele2 vilket är väldigt överbelastat. Mina vänner med Tele2 har ganska ofta "E" vilket inte är 3G och går knappt att surfa på, jag har däremot alltid 3G då Tre endast jobbar med det och har inget annat nät. Har också läst att i nätet i Stockholm så har Tre ett massivt övertag.

Ett test som stödjer mina erfarenheter: http://www.mobil.se/nyheter/tre-och-telia-vinnare-i-tacknings...

Sedan supporten hos Tre är väl verkligen inte världsklass men definitivt inte sämre än alla andra operatörer. Värst enligt mina erfarenheter är definitivt Telenor, aldrig hört en som sitter på teknisk support säga så mycket: Jag vet inte, kan inte, får inte, tror inte, kanske..

Sedan så kommer ju 4G mer och mer, men då det kan behöva utvecklas mer både vad gäller nät och telefoner så kan du allt köra på ett bra 3G abbonemang med bindningstid i 2 år utan att du känner att du behöver byta.

Sedan att ringsignalen är förjävlig är en sak, men efter att du loggat in på Mitt3 och avaktiverat den så är den borta för all framtid. Inget att bry sig om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Kan faktiskt rekommendera Tre. Då du endast kommer kunna surfa via 3G på din 4S är det viktigt att operatören har bra sådant nät. Halebop (tror jag) går på samma nät som Telia och Tele2 vilket är väldigt överbelastat. Mina vänner med Tele2 har ganska ofta "E" vilket inte är 3G och går knappt att surfa på, jag har däremot alltid 3G då Tre endast jobbar med det och har inget annat nät. Har också läst att i nätet i Stockholm så har Tre ett massivt övertag.

Ett test som stödjer mina erfarenheter: http://www.mobil.se/nyheter/tre-och-telia-vinnare-i-tacknings...

Sedan supporten hos Tre är väl verkligen inte världsklass men definitivt inte sämre än alla andra operatörer. Värst enligt mina erfarenheter är definitivt Telenor, aldrig hört en som sitter på teknisk support säga så mycket: Jag vet inte, kan inte, får inte, tror inte, kanske..

Sedan så kommer ju 4G mer och mer, men då det kan behöva utvecklas mer både vad gäller nät och telefoner så kan du allt köra på ett bra 3G abbonemang med bindningstid i 2 år utan att du känner att du behöver byta.

Tack det var ett jättebra svar!

Om jag tolkar dig rätt, och vi bortser från support, så skulle du välja Tre framför Halebop på grund av datortrafiken? Det är ett bra argument som får mig att fundera än mer. Om du ser på själva abonnemangen? Är Tre eller Halebop mest prisvärt? Utifrån min erfarenhet kan jag inte se vad som skulle göra det ena bättre än det andra, de kostar dessutom exakt lika mkt.

/Fredric

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Om jag tolkar dig rätt, och vi bortser från support, så skulle du välja Tre framför Halebop på grund av datortrafiken? Det är ett bra argument som får mig att fundera än mer. Om du ser på själva abonnemangen? Är Tre eller Halebop mest prisvärt? Utifrån min erfarenhet kan jag inte se vad som skulle göra det ena bättre än det andra, de kostar dessutom exakt lika mkt.

/Fredric

En viktig sak. Prata med flera bekanta som rör sig runt samma områden som du angående mottagning, 3G och vilket abonnemang de har.

Jag kör både telia och telenor i Kungälv. För mig är hemmet, jobbet, gymmet, havet och skogen (fiskar mycket) viktigast. På alla ställena har telenor full 3G, telia och Tre har på 2 ställen. Mitt i centrala Göteborg fungerar alla bra.

Värt att tänka på om du skall streama mycket, vilket man gör mer och mer idag. Mvh

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

En viktig sak. Prata med flera bekanta som rör sig runt samma områden som du angående mottagning, 3G och vilket abonnemang de har.

Jag kör både telia och telenor i Kungälv. För mig är hemmet, jobbet, gymmet, havet och skogen (fiskar mycket) viktigast. På alla ställena har telenor full 3G, telia och Tre har på 2 ställen. Mitt i centrala Göteborg fungerar alla bra.

Värt att tänka på om du skall streama mycket, vilket man gör mer och mer idag. Mvh

Vet inte om jag skulle påstå att tele2 fungerar bra i centrala göteborg (och då borde samma gälla telia). Internetuppkopplingen fungerar till och från.
Som tur är har jag det bara på jobbmobilen.
Tuve däremot är enda stället på västkusten jag varit med om at telenor tappar täckningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

/Fredric

Jag skulle definitivt välja Tre framför Halebop om dem båda är i samma prisklass. Jag ser helt enkelt ingen fördel med Halebop.. enda jag kommer att tänka på är deras otroligt vidriga reklamer (värre än andra operatörers) som verkar ha 11-åringar som målgrupp.

Det som personerna ovan säger är ju helt klart vettigt, hör runt med folk i ditt område som har operatörerna idag för att se så det verkligen fungerar som det skall.

Men alltså så tycker jag att Tre verkligen fungerat bra för mig. Om man snackar nät och teckning så kan jag säga att när jag varit med folk som har andra operatörer så har jag aldrig känt "Hmm hade jag haft Telenor/Telia/Tele2 osv. så hade jag haft bra teckning nu." Det har ju helt klart inträffat men jag har aldrig tänkt på det för Tre har alltid fungerat ypperligt till helt ok. Men om vi ska sammanfatta det som vi skrivit i tråden och som tester också visat så om du vill har ett abbonemang med bra 3G uppkoppling och alltså internet så står det mellan Telenor och Tre, Telenor dock med hemsk support och mycket högre priser.

Permalänk

Jag skulle köpt luren separat olåst och sedan valt operatör. Avskyr låsta telefoner så man sitter i knät på en viss operatör samt att man riskerar att inte kunna sätta i ett lokalt simkort om man är ute och reser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Jag skulle definitivt välja Tre framför Halebop om dem båda är i samma prisklass. Jag ser helt enkelt ingen fördel med Halebop.. enda jag kommer att tänka på är deras otroligt vidriga reklamer (värre än andra operatörers) som verkar ha 11-åringar som målgrupp.

Det som personerna ovan säger är ju helt klart vettigt, hör runt med folk i ditt område som har operatörerna idag för att se så det verkligen fungerar som det skall.

Men alltså så tycker jag att Tre verkligen fungerat bra för mig. Om man snackar nät och teckning så kan jag säga att när jag varit med folk som har andra operatörer så har jag aldrig känt "Hmm hade jag haft Telenor/Telia/Tele2 osv. så hade jag haft bra teckning nu." Det har ju helt klart inträffat men jag har aldrig tänkt på det för Tre har alltid fungerat ypperligt till helt ok. Men om vi ska sammanfatta det som vi skrivit i tråden och som tester också visat så om du vill har ett abbonemang med bra 3G uppkoppling och alltså internet så står det mellan Telenor och Tre, Telenor dock med hemsk support och mycket högre priser.

Hej, gud vad du gör det svårt för mig att bestämma mig!

Det står verkligen mellan Tre och Halebop (även att den sistnämnde riktar sig till 11-åringar).

Jag gjorde en liten test, men vet inte om jag har tolkat allt rätt, vore shysst med lite input:

Halebop kommer alltid att kosta mig 399kr såvida jag inte ringer > 200 samtal per månad och SMS:ar > 4000sms/mms per månad

Tre har en pottlösning där jag har möjlighet att använda hela beloppet på 399kr för samtal/sms/mms och gratis surf. För dessa samtal används Tre:s vanliga taxa, som är;

- Öppningsavgift, 0.69kr/samtal
- Minuttaxa, 0.69kr
- Sms-kostnad, 0.69kr
- MMS-kostnad, 1.69kr

Ponera att jag nyttjar abonnemanget som följer (månadsvis):

- 200 samtal
- 300 sms
- 20 mms
- 3 minuter/samtal

Detta innebär en kostnad på 793kr

Alltså överskrider jag beloppet med 394kr

Har jag räknat galet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Hej, gud vad du gör det svårt för mig att bestämma mig!

Det står verkligen mellan Tre och Halebop (även att den sistnämnde riktar sig till 11-åringar).

Jag gjorde en liten test, men vet inte om jag har tolkat allt rätt, vore shysst med lite input:

Halebop kommer alltid att kosta mig 399kr såvida jag inte ringer > 200 samtal per månad och SMS:ar > 4000sms/mms per månad

Tre har en pottlösning där jag har möjlighet att använda hela beloppet på 399kr för samtal/sms/mms och gratis surf. För dessa samtal används Tre:s vanliga taxa, som är;

- Öppningsavgift, 0.69kr/samtal
- Minuttaxa, 0.69kr
- Sms-kostnad, 0.69kr
- MMS-kostnad, 1.69kr

Ponera att jag nyttjar abonnemanget som följer (månadsvis):

- 200 samtal
- 300 sms
- 20 mms
- 3 minuter/samtal

Detta innebär en kostnad på 793kr

Alltså överskrider jag beloppet med 394kr

Har jag räknat galet??

Det går att använda 69kr av potten för varje operatör du vill ringa och smsa gratis till:

69kr Telia
69kr Tele2
69kr Telenor
69kr 3+fasta nätet
20 mms = 34kr
=310kr, dvs 89kr kvar att använda för utlandssamtal och ev. mer mms.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS