Permalänk
Medlem

Intel HD samt GeForce GTX 580M strul

God kväll

Min bärbara dator vill inte som jag vill längre. Jag är i stort behov av lite extrem experthjälp. Jag är inte kunnig inom denna tekniska biten av datorer, men då det strular så mycket har jag läst på ordentligt och verkligen prövat allt som står i min makt. Förhoppningsvis har någon av er varit med om liknande problem förut.

Mitt problem började för ganska många månader sedan när jag satt och spelade. Helt plötsligt började spelet att lagga, samt mina polare på Skype började klaga då jag laggade även för dem. Jag sitter på ett 100/100 nät, kör sladd/trådlöst, och har bytt rauter precis så har mycket svårt att tro detta problem har med internet att göra. Dessutom händer det endast med denna datorn.

Vidare så började jag ominstallera och hålla på, utan större framgång. Efter att ha svurit ändlöst med timmar beslutade jag mig för att ta tag i problemet häromdagen. Jag ominstallerade datorn, och märker då att den inte hittar mitt GeForce GTX 580M kort, och inget verkade funkar för att få tillbaka det. Efter många olika drivers och pill på diverse inställningar, fick jag det tillslut att visas. Men vad hjälpte det? Absolut inget. Mitt spel laggar exakt lika mycket som när kortet inte fungerade i princip. Ligger på minimum (bortsett från hdd) 7,3 och uppåt i prestandaklasificeringen. Ligger på 1 FPS ibland när man sitter och spelar Diablo, och den andra minuten ligger jag stabilt på 60 FPS. Det är något som händer helt enkelt, och jag vet inte vad.

När jag tidigare idag pröva inaktivera Intel HD-kortet så bara mitt grymma kort skulle användas, sjönk upplösningen drastiskt så jag max kunde ha 1280x1080. Om jag istället inaktiverade mitt grymma kort, då kunde jag fortfarande ha min 1920-upplösning. I bägge fallen kunde jag inte starta upp Diablo och göra ett test på hur bra det flöt på. Att tillägga är att hur jag än har det, flyter allt på bra i windows-menyerna och så. Det är vid mer krävande saker det blir problem.

Jag är inte säker på att problemet har med GPU:n att göra, men jag tror det. Ni vet säkert mer, eller åtminstone hur jag skall börja gå tillväga.

Jag har kollat över alla drivrutiner till allt. Det är de senaste som är installerade. Har även allt från Alienware's rekommendations-cd installerat.

Övriga komponenter är en Intel i7 2820qm, 8 GB minne, 300 GB hdd. En liten notis är att om man tittar i taskmanegern efter man spelat, ser man att processorn har väldigt hoppig användning, skall det vara så?

Så tacksam för all hjälp jag kan få,

MVH Fonza

Permalänk
Medlem

Har du testat att tömma datorn om statisk elektricitet? dra ut batteri och strömsladd, och håll i startknappen i 30-60 seknder.
Kollat så det inte är att den tagit skada av överhettning? Om det inte förstör garantin, kan du öppna och byta kylpasta och kolla så ramstick och allt sitter som de ska.

Kör tester, som furmark eller memtest för att kolla hur det påverkar