Permalänk
Medlem

Studera i Kalmar

Hej SWEC

det är så att jag ska studera i Kalmar Linnéuniversitetet jag ska studera "Internationella samhällsstudier, inriktning politik och samhällsanalys "
och jag undrar om det är ett bra UNI?
Är folket trevliga i Kalmar?
Är nöjeslivet bra därborta?
Vad har ni för erfarenheter?
Bra studentlägenheter?
Billlig mat och sprit?
Och om ni kan dela med er om era erfarenheter så var snälla och gör det
Och om ni undrar varför jag vill plugga där så är det pga Kalmar är nära Helsingborg och utbildningen fanns i Kalmar och Luleå (som fan heller att jag ska plugga därborta)
MVH XFanX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

jag undrar om det är ett bra UNI?

Vet jag tyvärr inte men min syrra gick där innan det blev UNI och hon klagade inte.

Skrivet av XfanX:

Är folket trevliga i Kalmar?

Enligt mig är de trevliga. Men de kan inte säga R "Dä bota ä pakeingsplatse"

Skrivet av XfanX:

Är nöjeslivet bra därborta?

Har faktiskt aldrig varit ute i Kalmar men vad jag förstår ska de vara bra går själv bara på bio och teater i Kalmar. (Vad gammal man låter ) Du kan ju även roa dig med att se på fotboll i kycklinggrytan.

Skrivet av XfanX:

Vad har ni för erfarenheter?

Ta med jacka det är alltid kallt i Kalmar.

Skrivet av XfanX:

Bra studentlägenheter?

Boende i Kalmar är dyrt som satan i förhållande till storlek på stad. Om de är bra eller inte vet jag tyvärr inte men skulle gissa som alla andra.

Skrivet av XfanX:

Billlig mat och sprit?

Maten borde kosta som överallt annars om du nu inte vill plocka bär och svamp. Sprit likaså om du inte gillar dunken.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har inte pluggat i Kalmar, men bott och arbetat där i tre år.

Det är en otroligt mysig stad, men som så många andra svenska städer är det en sommarstad. Under övriga delar av året är det ganska dött. Dessutom blåser det i alla väderstreck samtidigt, så blåsiga vinterdagar kan bli kyliga.

Jag bodde både lite utanför staden och i centrum.
Kan rekommendera Funkabo eller Malmen, för i centrum (Kvarholmen) är hyreslägenheterna inte billiga.
Ska du bo i centrum är det bäst att gå ihop med några vänner. En central 4:a eller 5:a går att hitta för 8000-10000:-/mån. Vad gäller centrala 2: or kostar dom minst 4000:- och du behöver ha tur eller kontakter för att få ett förstahandskontrakt. Runt universitet finns en del studentlägenheter, men dom har jag inte koll på.

Vad gäller nöjeslivet är det lite blandat. Jag gillar livemusik, men det är bara att glömma. Möjligtvis kan Söderport ha något band då och då. Det finns några klubbar där de yngre dansar runt, men även här är det mest vår och sommar som gäller och allt stänger senast kl 02. Det finns ett Harrys också, men det är det äckligaste stället jag varit på och maten där kan jag inte rekommendera.

Det absolut bästa i Kalmar är närheten till havet.
Du kan ta en löparrunda eller gå från slottet ut mot Stensö längs vattnet hela vägen.
Om du på sommaren blir sugen på ett dopp har du hur många små stränder som helst att välja mellan inom 5-10 minuters cykelavstånd (förutsett att du bor hyffsat centralt). Har du tillgång till bil ligger Öland bara 20 minuter bort och där kan man roa sig många sommardagar.

En annan bra sak är att flygplatsen ligger nära centrum. Tar 10 minuter med buss.
Annars är kommunikationen från Kalmar skitdålig. Tåg mot Göteborg och Malmö funkar utan byten, annars är det väldigt isolerat och man får ta tåget till Alvesta så fort man ska åka norrut.

Som sagt, på sommaren är Kalmar underbart, annars är ganska trist stad.
Fast det kanske är bra om man ska plugga, finns ju inget annat att göra...

Kalmarbor är trevliga och avslappnade.

Jag trivdes jättebra i Kalmar, men tröttnade efter tre år och flyttade till en större stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Hej SWEC

det är så att jag ska studera i Kalmar Linnéuniversitetet jag ska studera "Internationella samhällsstudier, inriktning politik och samhällsanalys "
och jag undrar om det är ett bra UNI?
Är folket trevliga i Kalmar?
Är nöjeslivet bra därborta?
Vad har ni för erfarenheter?
Bra studentlägenheter?
Billlig mat och sprit?
Och om ni kan dela med er om era erfarenheter så var snälla och gör det
Och om ni undrar varför jag vill plugga där så är det pga Kalmar är nära Helsingborg och utbildningen fanns i Kalmar och Luleå (som fan heller att jag ska plugga därborta)
MVH XFanX

Har bott i Kalmaah i ungefär ett år och tycker verkligen att det är en mysig stad, sköna människor och mycket vackert på sommaren. Lägenhetspriserna däremot.... dyrt som satan. Just nu bor jag i en etta på 30m^2 (cirkus 50 meter från skolan du kommer gå på. ) men priset är 3,7k i månaden, vilket är lite väl saftigt. Man kan iofs ~800 i bostadsbidrag, men ändå. De flesta korridorrummen man kan hyra kostar typ 3,2k för 12m^2, iaf runt Smålandsgatan.

Önskar dig lycka till med studierna och hoppas att du kommer trivas.

Permalänk
Medlem

Tack alla ni som svarade!!!