Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Funderar också lite i samma banor...

Antingen blir det UX32VD för cirka 10k, men med nackdelarna hybriddisk samt inte-jättefräsig-GPU, eller så slår jag på stort med en av de nya MBP:arna som har SSD, "retina" och GT650M, men den jäkeln går ju loss på 22 k.

Velar fram och tillbaka här nu.. Är det verkligen "värt det" med en MBP? Hur pass stor prestandaskillnad kan det vara om man tänker hybriddisk kontra SSD och GT620 kontra GT650... ? GAH!

Tips någon?

EDIT: Tanken är ju också att den helst ska hålla ett antal år.

Jag tänker iaf köpa nya mbp! trevligt att nya 15" väger mindre än nuvarande 13"! design är oxå viktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Funderar också lite i samma banor...

Antingen blir det UX32VD för cirka 10k, men med nackdelarna hybriddisk samt inte-jättefräsig-GPU, eller så slår jag på stort med en av de nya MBP:arna som har SSD, "retina" och GT650M, men den jäkeln går ju loss på 22 k.

Velar fram och tillbaka här nu.. Är det verkligen "värt det" med en MBP? Hur pass stor prestandaskillnad kan det vara om man tänker hybriddisk kontra SSD och GT620 kontra GT650... ? GAH!

Tips någon?

EDIT: Tanken är ju också att den helst ska hålla ett antal år.

Hzup skulle i så fall välja en MBP istället för en Gigabyte 2442 för att den inte har Thunderbolt och för att det tydligen är den viktigaste egenskapen på en dator. UX32VD har definitivt ingen Thunderbolt så du får det att låta helt fel.

Alltid svårt med prestanda för det beror på i vad man mäter, men enligt Videobench så är 620M marginellt snabbare än Intel HD4000. 640M; 650M är väl ungefär 2.5-3 ggr så snabb som IntelHD4000.

En mekanisk HDD har överföringshastighet på ca 100 MB/s medans en SSD har ca 250-300 MB/s, stora skillnaden är reaktionstiden som är ca 100 gånger snabbare på en SSD mot en HDD. Dagens datorer begränsas av laddningstiderna och inte CPU (i alla fall så länge man inte gör extremt avancerade beräkningar). Därför borde en SSD göra rejäl skillnad. Tom min CPU som är 7 år gammal är riktigt snabb så länge det är "vanliga" uppgifter och den inte begränsas av HDD eller RAM mm.

Källorna ovan är från Wikipedia.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att hellre dör jag än att köpa något från Apple. Punkt slut.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Bortsett från att användas till dockningsstation så ser jag inte någon USP med att ha Thunderbolt på en ultrabook. Kan man däremot få en "spelbar" ultrabook under 1.5 kg med hyfsad batteritid och anti-glare skärm så är det väldigt intressant.

Jag lutar åt att köpa Asus Zenbook UX32VD med i5 och HD-skärm för 8500:- Ska försöka klämma och känna på den först då jag är väldigt kräsen med tangentbord och dylikt.

Hade Apple släppt en MBA med reduced glare skärm som på den nya MBP så hade den varit en kandidat. En fördel med Zenbooken är att man får med adaptrar för VGA och Ethernet. En annan fördel är att man enligt recensionen på notebookcheck kan byta ut HD + 2GB minnet själv. Har en Intel 120GB SSD och en 4GB SO-DIMM som jag skulle kunna trycka i. Men för 8.5K så måste allt kännas rätt, är trött på att köpa datorer och annan elektronik som man inte blir riktigt nöjd med.

Permalänk

Efter att ha följt ultrabooksinformationen intensivt på nätet under snart 6 månader blev det idag en beställning på en zenbook Prime UX31A. :-). Enligt en av de svenska distributörerna räknar de med att få hem första laddningen(som hos denna dist. redan var slutsåld till ÅF) 18 juni, så har jag tur har jag den runt 20:e. lagom till semestern.

stod i slutändan mellan den och nya samsung 9-serien.

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic men:

Asus N56an finns i två olika versioner. Den första har bluray-läsare och en 5400rpm 750gb hdd. Den andra har dvd-läsare och en 7200rpm 750gb hdd. Först var det ingen tvekan på att det sista alternativet passade mig bäst. Fast nu har jag upptäckt att jag kan ju få 1000kr i rabatt om jag köper det första alternativet. Hur som helst kommer jag ändå ersätta den interna med en ssd. Så hur stor skillnad kommer det egentligen vara mellan 5400rpm och 7200rpm, när den används som extern? Är 7200rpm hdd:n värd 1000kr extra? Antagligen inte...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Kanske lite offtopic men:

.......

Ja, lite kanske. Jag tycker inte det är värt det. Kolla denna tråd annars: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Permalänk
Medlem

Men snälla shogun-r, försök inte lägga ord i min mun. Vad vet du om mina krav? Att Acer inte är acceptabelt för mig, i och med min historia med de samt frånvaron av anslutningsmöjligheter. En helt klar Dealbreaker för mig. Jag har svårt att se varför folk skulle acceptera så dåligt med anslutningsmöjligheter.

CPU/GPU/Storlek/Skärm/Anslutningar/Tangentbord/ETCETC... Finns många faktorer, sedan att jag anser att thunderbolt är viktigt är sant. Men att du blev så sur för jag tyckte den nya MBP verkar bra är lite konstigt. Sotis?

Skulle aldrig gå ner under ett 640M som GPU. (m)SSD är ett krav, orkar inte med sega datorer. Ivy Bridge, 8gb ram, etc... Finns lite olika krav...
Dock folk som kollar på Intel HD 4000/610M/620M med "spel krav" borde fundera lite till... Frågan är hur 'bra' det fungerar...

Gigabyte 2442 VS MBP?
640M vs 650M
Plast vs Aluminium/Magnesium
Upplösning?
Thunderbolt?

Gigabyte gick ut hårt med nice specs samt ett attraktivt pris... Nu verkar det dock som det blir sämre saker i slutändan och vi ve inte ens ifall den släpps i Sverige. Den som lever får dock se... MBP specs har släppts, och de är bra. Som jag ser det är prislappen samt ios de enda negativa punkterna.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Men snälla shogun-r, försök inte lägga ord i min mun. Vad vet du om mina krav? Att Acer inte är acceptabelt för mig, i och med min historia med de samt frånvaron av anslutningsmöjligheter. En helt klar Dealbreaker för mig. Jag har svårt att se varför folk skulle acceptera så dåligt med anslutningsmöjligheter.

CPU/GPU/Storlek/Skärm/Anslutningar/Tangentbord/ETCETC... Finns många faktorer, sedan att jag anser att thunderbolt är viktigt är sant. Men att du blev så sur för jag tyckte den nya MBP verkar bra är lite konstigt. Sotis?

Skulle aldrig gå ner under ett 640M som GPU. (m)SSD är ett krav, orkar inte med sega datorer. Ivy Bridge, 8gb ram, etc... Finns lite olika krav...
Dock folk som kollar på Intel HD 4000/610M/620M med "spel krav" borde fundera lite till... Frågan är hur 'bra' det fungerar...

Gigabyte 2442 VS MBP?
640M vs 650M
Upplösning?
Thunderbolt?

Gigabyte gick ut hårt med nice specs samt ett attraktivt pris... Nu verkar det dock som det blir sämre saker i slutändan och vi ve inte ens ifall den släpps i Sverige. Den som lever får dock se... MBP specs har släppts, och de är bra. Som jag ser det är prislappen samt ios de enda negativa punkterna.

Specsen var nice indeed. Dock så ser jag priset, att få program är maximerade för upplösningen och värmeutvecklingen som negativt. Ska bli kul att se om den brinner upp vid kraftigt användande eller ej

Vet inte om jag tycker den är värd priset av 1,5 high-end PC men har man ingen budget så är det helt klart en riktigt nice dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Gigabyte 2442 VS MBP?
640M vs 650M
Upplösning?
Thunderbolt?

Vart senaste tiden har du ens sätt att jag har skrivit eller svarat på det du skrivit? Påpekade att Asus...VD definitivt inte har någon thunderbolt. Sedan skrev jag att JAG aldrig kommer köpa något från Apple. Hellre dör jag. Det är jag och inte du. Vad du köper skiter jag fullständigt i och har inte ens kommenterat något om vad du borde köpa.

Sen att jag är lite sur för att PC-tillverkarna inte kan leverera lite mer för att konkurrera ut Apple är en annan sak. Vore troligen helt enkelt bäst att Intel gjorde hela Ultrabooken och inte bara tryckte på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vart senaste tiden har du ens sätt att jag har skrivit eller svarat på det du skrivit? Påpekade att Asus...VD definitivt inte har någon thunderbolt. Sedan skrev jag att JAG aldrig kommer köpa något från Apple. Hellre dör jag. Det är jag och inte du. Vad du köper skiter jag fullständigt i och har inte ens kommenterat något om vad du borde köpa.

Sen att jag är lite sur för att PC-tillverkarna inte kan leverera lite mer för att konkurrera ut Apple är en annan sak. Vore troligen helt enkelt bäst att Intel gjorde hela Ultrabooken och inte bara tryckte på...

Inte sagt något om mig?

Skrivet av shogun-r:

Hzup skulle i så fall välja en MBP istället för en Gigabyte 2442 för att den inte har Thunderbolt och för att det tydligen är den viktigaste egenskapen på en dator. UX32VD har definitivt ingen Thunderbolt så du får det att låta helt fel.

Tycker nog att du helt klart och tydligt säger att JAG (Hzup) sagt att "Thunderbolt [...] är den viktigaste egenskapen på en dator"

Edit: Stavfel...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Kommer testa hur ux32vd är, känns den slö så byts hybriddisken ut mot en ssd

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

En omotiverat hög prislapp för samma hårdvara menar du är bättre bara för ett provsmakat äpple pryder locket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Bortsett från att användas till dockningsstation så ser jag inte någon USP med att ha Thunderbolt på en ultrabook. Kan man däremot få en "spelbar" ultrabook under 1.5 kg med hyfsad batteritid och anti-glare skärm så är det väldigt intressant.

Jag lutar åt att köpa Asus Zenbook UX32VD med i5 och HD-skärm för 8500:- Ska försöka klämma och känna på den först då jag är väldigt kräsen med tangentbord och dylikt.

Hade Apple släppt en MBA med reduced glare skärm som på den nya MBP så hade den varit en kandidat. En fördel med Zenbooken är att man får med adaptrar för VGA och Ethernet. En annan fördel är att man enligt recensionen på notebookcheck kan byta ut HD + 2GB minnet själv. Har en Intel 120GB SSD och en 4GB SO-DIMM som jag skulle kunna trycka i. Men för 8.5K så måste allt kännas rätt, är trött på att köpa datorer och annan elektronik som man inte blir riktigt nöjd med.

Håller helt med dig, har svårt att se någon större användning av Thunderbolt, även om det säkerligen inte är fel att ha. Jag menar det KAN ju komma användningsområden. Men det är ju som sagt olika hur man resonerar. Finns alltid för och nackdelar med alla datorer.

Har man en SSD liggande och man vågar och orkar gå in och rota i datorn kan det vara en bra ide att byta. Annars tillkommer ju den kostnaden.

Skrivet av Hzup:

Inte sagt något om mig?
Tycker nog att du helt klart och tydligt säger att JAG (Hzup) sagt att "Thunderbolt [...] är den viktigaste egenskapen på en dator"

Edit: Stavfel...

Sluta tjafsa. Det var inte så jag menade som du tolkade det.

Skrivet av Guteklockaren:

En omotiverat hög prislapp för samma hårdvara menar du är bättre bara för ett provsmakat äpple pryder locket?

Absolut inte. Hade jag tyckt det hade jag väl knappast ogillat Apple så starkt

Apple har ju dock fått ett försprång och är ledande i vissa avseenden. Mycket av det beror på att PC-tillverkarna sover, varför ligga släpandes efter när man kunde varit mer offensiv. Intel har inte fått sin ställning genom att sova.

Thunderbolt är väl Intels standard? Tror det är dom som tog fram den. Att PC-tillverkarna sover och skiter i att ta in den, medan Apple adopterar den som sin egen är inget annat än en skandal.

Dock ganska övertygad om att Apple kommer skjuta sig själva i foten för eller senare. T ex deras ideer om att ha egna upplösningsstandarder tror jag inte är något som kommer gynna dom på sikt. Dom har inte lärt sig mycket sen sist....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ingen person i världen som skulle kunna övertyga mig att priset för hårdvaran i den nya MBP är rättfärdigat för köp.. Då kan jag leva med att kompromissa en aning (GPU) med en UX32VD för 12.000:- mindre, och kanske köpa en fräsig TV istället.

Permalänk

Personligen så anser jag att det är just hårdvaran man betalar för.
Design som är snarlik de andra samt ett annat OS motiverar knappast prislappen.
Å de som säger att mac är kvalité har inte sett eller hört talas om alla moderkort som pajat i de bärbara.
Har språkat med flera olika datatekniker och de upplever samma fenomen.

Nej det enda de har att komma med nu är upplösningen på skärmen som ännu är oslagbar.
Kan dock inte se varför mer än 1080p skulle behövas på 13tum?

Permalänk
Medlem

Å de som säger att mac är kvalité har inte sett eller hört talas om alla moderkort som pajat i de bärbara.

Nej det enda de har att komma med nu är upplösningen på skärmen som ännu är oslagbar.

Fast retina displayen är bara till 15" mbp är jag rätt säker på.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

För de som hoppas på en tunn laptop som är spelbar kanske ska kika efter en bärbar med Thunderbolt, för snart släpps ju dessa externa grafikkort som man enklet kopplar in likt en extern usb disk.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av RoleX:

För de som hoppas på en tunn laptop som är spelbar kanske ska kika efter en bärbar med Thunderbolt, för snart släpps ju dessa externa grafikkort som man enklet kopplar in likt en extern usb disk.

Misstänker att nästa generation ultrabooks kommer innan de externa grafikkorten hittar ut i verkligheten men visst är det en lysande pryl för de som absolut inte vill/kan ha en stationär burk.

Hur stor skillnad är det nu på USB 3.0 och TB i praktiken, den teoretiska siffran stämmer ju inte alltid i verkligheten?

Permalänk

Lite sugen på ASUS Zenbook UX32VD-R4002V, någon som vet om man kan öppna den och kasta in en SSD? Vill minnas att första generationens zenbooks inte var helt enkla att jobba med så, men den här är ju lite större med en mekanisk hårddisk som borde ge lite mer utrymme för pill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pallevante:

Lite sugen på ASUS Zenbook UX32VD-R4002V, någon som vet om man kan öppna den och kasta in en SSD? Vill minnas att första generationens zenbooks inte var helt enkla att jobba med så, men den här är ju lite större med en mekanisk hårddisk som borde ge lite mer utrymme för pill.

Citat:

Service
"Atypical for ultrabooks, the Asus UX32VD allows access to the innermost areas provided one has the correct tools. After removal of the base plate, the battery, hard drive, and RAM modules can be removed or swapped effortlessly. The two extremely shallow cooling fans can also be removed for easy cleaning.

According to Asus, it will be possible for users to swap RAM modules and hard drives themselves without loss of warranty. In the right column, one can see the photographic progression of our disassembly process."

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Permalänk
Medlem

Fick meddelande från dustin att leveransdatumet på den ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 som jag har beställt har flyttats fram från 2012-06-21 till 2012-07-13. Surt, blir nog att avvakta och se om det kommer en 13" retina mbp.

Permalänk
Skrivet av fredl:

Fick meddelande från dustin att leveransdatumet på den ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 som jag har beställt har flyttats fram från 2012-06-21 till 2012-07-13. Surt, blir nog att avvakta och se om det kommer en 13" retina mbp.

Väntar på samma från Dustin men har ännu lev. datum 20: juni.
Dryg väntan är det i vilket fall...

Permalänk

Väntar på samma från Dustin men har ännu lev. datum 20: juni.
Dryg väntan är det i vilket fall...

Nej nu har även jag fått ändrat lev. datum till 13:e Juli ! aaaaaah

Permalänk
Medlem

Nej nu har även jag fått ändrat lev. datum till 13:e Juli ! aaaaaah

Detta var sannerligen ett tråkigt besked.

Däremot, både Komplett och inWarehouse skriver "Tillgänglighet: 100+ st på väg in 27.jun.2012. Datumet är bekräftat."

Kan det verkligen stämma när både Inet och Dustinhome har fått försenade leveransdatum?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=749606&cks=ASS&assoc=...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749606&cks=ASS&assoc=B99...

Permalänk
Medlem

Apple älskar att göra sina kunder till slavar för sin teknik och låsa inne kunderna. Nya MBP är värre än någonsin på sitt område. Nästan omöjlig att ens få isär och reparera skall enligt uppgift vara riktigt knivigt. Tom byta batteri är riktigt svårt för en själv.

Oavsett hur dyr dator man köper så är hårdvaran i grund och botten den samma. Nu menar jag prestandamässigt. Men hur mycket man vill betala är en smaksak och beror på ens ekonomi.

Men som någon skrev så för 20000:- kan man både köpa en ny kommande ultrabook med IB och få en riktigt fin och stor TV.

Misstänker att nästa generation ultrabooks kommer innan de externa grafikkorten hittar ut i verkligheten men visst är det en lysande pryl för de som absolut inte vill/kan ha en stationär burk.

Hur stor skillnad är det nu på USB 3.0 och TB i praktiken, den teoretiska siffran stämmer ju inte alltid i verkligheten?

Ja det undrar jag med. Svårt det med verkliga skillnaden. Angående thunderbolt så finns det knappt några datorer som har thunderbolt och om dom har det så har dom en port. Så vill du koppla in 1 hårddisk, 1 externt grafikkort är jättebra juh, och sen 4k-skärm när det kommer så skulle du behövt 3 portar.

Den som tror att han kan köpa pröjsa 20000:- för en bärbar med thunderbolt och vara framtidssäkrad i många år tror helt fel. Det tror jag Men är man rik så....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade bestämt mig för en ASUS Zenbook UX32VD-R4002V 9990:-

Men detta var ingen positiv läsning: "The UX32VD offers a bit more graphics power, but sacrifices the noble unibody case and makes do with only an SSD cache."

På denna modell är skalet tydligen i ett aluminium/plast skal

Får kanske bli en UX31A istället, eller vad tror ni om chassit?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Detta var sannerligen ett tråkigt besked.

Däremot, både Komplett och inWarehouse skriver "Tillgänglighet: 100+ st på väg in 27.jun.2012. Datumet är bekräftat."

Kan det verkligen stämma när både Inet och Dustinhome har fått försenade leveransdatum?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=749606&cks=ASS&assoc=...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749606&cks=ASS&assoc=B99...

De har samma lager i och med att de ingår i samma koncern. Komplett har väl i alla fall historiskt varit känd för att vara överoptimistisk i sina leveransdatum.

Permalänk

Jag har fått en ux31a från inet idag. Så det verkar iallafall som leveranserna av dom är igång nu. Inte hunnit testa nåt än dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Jag har fått en ux31a från inet idag. Så det verkar iallafall som leveranserna av dom är igång nu. Inte hunnit testa nåt än dock...

Är du allvarlig?

Då ljuger ju Inets webbplats. Där står det fortfarande att de får den i webblagret först i morgon.