Permalänk
Medlem

UX31A eller UX32VD?

Goddagens! Jag är övertygad om att jag inte är den enda som ställer sig denna fråga. Vilken är det egentligen man ska köpa?

De huvudsakliga skillnaderna är:
UX32VD är 150~ gram tyngre, samt snäppet tjockare.
UX32VD har även en dedikerad GPU (620M) till skillnad från UX31A som kör på Intel HD Graphics 4000 som är intregerat i Ivy Bridge.
UX31A levereas med en SSD på 120GB medan UX32VD levereras med en hybriddisk på 500GB med 24 GB SSD.
Och framförallt så kan man byta ut RAM-minnet samt HDDn på UX32VD vilket gör den någorlunda mer framtidssäker.
UX31A har ett så kallat Unibody-skal -- någon får gärna uppdatera mig om vad detta är för något
UX32VD kostar 10 000 kr, UX31A kostar 12 000:- -- Detta innebär att man gör ett val när man köper någon av dem. Mer prestanda och möjligheten att skräddarsy till ett billigare pris, men ett mindre nätt utseende.

Just nu känns UX32VD som det självklara alternativet för min del, men ändå -- hur mycket bättre är egentligen ett 620M än det som finns intregerat i procesorn? Dessutom är bara ena minnesstickan i UX32VD utbytbar, och man kan endast få max 4GB minne som är dual channel medan resten körs i single-channel även om du stoppar in en minnessticka på 8GB, som ajp_anton var vänlig nog att upplysa mig om. Låt mig citera honom:

Skrivet av ajp_anton:

Bara ena minneskanalen är utbytbar. Den andra har 2GB fastlött på moderkortet, så du kan bara få ut dual-channel på de första 4GB vad du än gör. Sätter du in en minnessticka på 8GB så får du totalt 10GB minne, varav 4GB dual-channel och 6GB singel.

Dessutom tror jag att de flesta, precis som jag, tänker stoppa in en riktig SSD istället för hybriddisken som redan sitter i UX32VDn. För att göra detta skulle man betala extra pengar för SSDn -- och för RAM-minnet. I slutändan är det enda man får en lite större UX31A med 6GB mer single-channel-minne och en 620M. Sen beror det ju förstås på vad för SSD man stoppar in.

Vad är era tankar kring detta? Vilken tänker ni köpa och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Goddagens! Jag är övertygad om att jag inte är den enda som ställer sig denna fråga. Vilken är det egentligen man ska köpa?

De huvudsakliga skillnaderna är:
UX32VD är 150~ gram tyngre, samt snäppet tjockare.
UX32VD har även en dedikerad GPU (620M) till skillnad från UX31A som kör på Intel HD Graphics 4000 som är intregerat i Ivy Bridge.
UX31A levereas med en SSD på 120GB medan UX32VD levereras med en hybriddisk på 500GB med 24 GB SSD.
Och framförallt så kan man byta ut RAM-minnet samt HDDn på UX32VD vilket gör den någorlunda mer framtidssäker.
UX31A har ett så kallat Unibody-skal -- någon får gärna uppdatera mig om vad detta är för något
UX32VD kostar 10 000 kr, UX31A kostar 12 000:- -- Detta innebär att man gör ett val när man köper någon av dem. Mer prestanda och möjligheten att skräddarsy till ett billigare pris, men ett mindre nätt utseende.

Just nu känns UX32VD som det självklara alternativet för min del, men ändå -- hur mycket bättre är egentligen ett 620M än det som finns intregerat i procesorn? Dessutom är bara ena minnesstickan i UX32VD utbytbar, och man kan endast få max 4GB minne som är dual channel medan resten körs i single-channel även om du stoppar in en minnessticka på 8GB, som ajp_anton var vänlig nog att upplysa mig om. Låt mig citera honom:

Dessutom tror jag att de flesta, precis som jag, tänker stoppa in en riktig SSD istället för hybriddisken som redan sitter i UX32VDn. För att göra detta skulle man betala extra pengar för SSDn -- och för RAM-minnet. I slutändan är det enda man får en lite större UX31A med 6GB mer single-channel-minne och en 620M. Sen beror det ju förstås på vad för SSD man stoppar in.

Vad är era tankar kring detta? Vilken tänker ni köpa och varför?

Det jag undrar är om 620M i VD är kepler eller inte, finns tydligen både och. Dvs 40nm och 28 nm.

Vad är skillnaden på dual och singel channel?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått har UX32VD inte en hybriddisk, utan 24 (eller möjligen 32) GB fastlött på moderkortet samt en 7 mm hög hårddisk. Byter du ut HDD'n har du fortfarande kvar det som sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlagerqv:

Vad jag förstått har UX32VD inte en hybriddisk, utan 24 (eller möjligen 32) GB fastlött på moderkortet samt en 7 mm hög hårddisk. Byter du ut HDD'n har du fortfarande kvar det som sitter på moderkortet.

Usch vad svårt det är att välja dator. Hopplöst.

Inte för att jag spelar jättemycket men lite skeptisk till 620M trots allt. Ni som funderar på denna hoppas ni vet att ni kan glömma spela nya krävande spel på höga inställningar.

Ni som fått hem VD, hur är kvaliten och utseendet på datorn?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Jag har några frågor angående UX31A och UX32VD

Kan man byta ut hdd i UX32VD till en ssd istället?¨

Samt klarar Intel HD Graphics 4000 i UX31A att driva tex Super Street Fighter 4 ae?

och hur bra fungerar tex photoshop och liknande program på dessa modeller?

Permalänk
Medlem

Sweclockers gav svar på min fundering kring grafikkortet.

"Den huvudsakliga skillnaden är att Zenbook UX32VD även innehåller en diskret grafikdel i form av Nvidia Geforce GT 620M med arkitekturen Fermi i 28 nanometer. "

Då borde grafikkortet även ha den högre bandbredden på minnet antar jag.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som köpt UX32VD som kan ge ett omdöme? Antar att dom som köpt inte läser tråden

Vart sitter in/utblåset?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Hmm, är UX31A verkligen unibody om hela underplåten går att montera bort?

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Bara ena minneskanalen är utbytbar. Den andra har 2GB fastlött på moderkortet, så du kan bara få ut dual-channel på de första 4GB vad du än gör. Sätter du in en minnessticka på 8GB så får du totalt 10GB minne, varav 4GB dual-channel och 6GB singel.

Mja, är det verkligen så? Om man missmatchar minnen på stationära datorer så får man inte dual-channel så varför skulle det vara så på bärbara?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hicling:

Jag har några frågor angående UX31A och UX32VD

Kan man byta ut hdd i UX32VD till en ssd istället?¨

Samt klarar Intel HD Graphics 4000 i UX31A att driva tex Super Street Fighter 4 ae?

och hur bra fungerar tex photoshop och liknande program på dessa modeller?

Ja, det ska gå att byta ut HDDn till en SSD. Hur pass väl IHG4 klarar typ SSF4 vet jag inte - har dock en i7 3770k i min stationära så jag skulle kunna pröva - och photoshop lär du kunna köra utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, det ska gå att byta ut HDDn till en SSD. Hur pass väl IHG4 klarar typ SSF4 vet jag inte - har dock en i7 3770k i min stationära så jag skulle kunna pröva - och photoshop lär du kunna köra utan några problem.

Okej tack för svaren. Det vore snällt om du ville testa hur väl IHG4 fungerar.

det lutar mer åt UX31A pga ssd,n det enda jag funderar över är som sakt hur bra IHG4 fungerar i enklare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hicling:

Okej tack för svaren. Det vore snällt om du ville testa hur väl IHG4 fungerar.

det lutar mer åt UX31A pga ssd,n det enda jag funderar över är som sakt hur bra IHG4 fungerar i enklare spel.

UX32VD kan du köpa till en SSD för ~1k och det blir då ändå billigare än UX31A samt att du får lite mer grafikprestanda. Åtminstone så kommer jag att göra så (och samtidigt uppgradera RAM).

Permalänk
Medlem

Synd med grafikkortet. Eller hur tänker ni? Har ni datorn ett år och sedan kasserar den eller är ni inte så kräsna när det gäller spel? Man lär ju knappast kunna köra nyare avancerade spel på annat än low. Speciellt om man skall köra 1080p på den fina skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Synd med grafikkortet. Eller hur tänker ni? Har ni datorn ett år och sedan kasserar den eller är ni inte så kräsna när det gäller spel? Man lär ju knappast kunna köra nyare avancerade spel på annat än low. Speciellt om man skall köra 1080p på den fina skärmen.

Tror inte de flesta har spel i tankarna när de köper en Zenbook, utan att det dedikerade grafikkortet bara är en liten bonus, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

UX32VD kan du köpa till en SSD för ~1k och det blir då ändå billigare än UX31A samt att du får lite mer grafikprestanda. Åtminstone så kommer jag att göra så (och samtidigt uppgradera RAM).

Verkar väldigt intressant med ux32vd om man byter disken till en SSD

Dock så undrar jag lite om tillgången på dessa SSD's, har kollat runt lite och det är ju inte en uppsjö av diskar med mSATA (antar jag att det ska vara?) som finns tillgängliga.

Är det någon som har koll på hur man bäst får tag på en vettig ssd till den här datorn? Helst 128-ish GB

Permalänk
Skrivet av Laine:

Hmm, är UX31A verkligen unibody om hela underplåten går att montera bort?

http://img37.imageshack.us/img37/910/84354840.jpg

haha, hur hade du tänkt att de skulle få in komponenterna då? får mig att tänka på flaskskepp
Du är medveten om att varenda macbook pro/air/whatever med "unibody" går att skruva upp på undersidan va?

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Grodan74:

Dock så undrar jag lite om tillgången på dessa SSD's, har kollat runt lite och det är ju inte en uppsjö av diskar med mSATA (antar jag att det ska vara?) som finns tillgängliga.

Är det någon som har koll på hur man bäst får tag på en vettig ssd till den här datorn? Helst 128-ish GB

UX32 har plats för en 2,5" disk, men har vissa limitationer fortfarande. Disken måste vara lägre än standarden (vad jag läst) med några millimeter, exakta värdet minns jag dock inte.

Skrivet av mikrokiwi:

haha, hur hade du tänkt att de skulle få in komponenterna då? får mig att tänka på flaskskepp
Du är medveten om att varenda macbook pro/air/whatever med "unibody" går att skruva upp på undersidan va?

Hade jag varit säker så hade jag uppenbarligen inte frågat.

Flaskskeppa in komponenterna genom tangentbordsöppningen som en boss! Nej men, när du säger det så minns jag ju hur alla teardowns visar komplett insida så mysterium löst.

Varför UX31 skulle anses vara unibody men inte UX32 är dock bortom mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan74:

mSATA vet jag faktiskt inte om det måste vara, men jag antar att så inte är fallet eftersom som jag har förstått det så har användare installerat "vanliga" SSD - de måste dock vara slimmade och ha en höjd på 7 mm.

Skrivet av mikrokiwi:

Det finns en anledning till att de kallar MBP Retina för deras flagskepp Skämt åsido måste det vara en större del av datorn som är unibody.

Skrivet av JaZid:

UX32 har plats för en 2,5" disk, men har vissa limitationer fortfarande. Disken måste vara lägre än standarden (vad jag läst) med några millimeter, exakta värdet minns jag dock inte.

7 mm där jag tror 9,5 är det vanliga.

Permalänk

Här är en bra recension på UX32VD.
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Enligt den recensionen så klarar det inbygda grafikkortet av att köra D3 flytande på medium grafik (48,67 fps @ 1366x768 Medium / low), medans jämförelsevis HD4000 chipet bara klarar av hälften av de fps (23.25fps @ 1366x768 Medium / low) som 620m kortet producerar.

Likaså går det enkelt (med rätt verktyg) att byta ut minnen och hårddisken.
När det gäller hårddisken så är det som ovan sagt 7mm höjd som gäller, t.ex. Samsungs 830 serie SSD skall ha de måtten om jag inte kommer ihåg fel.

När det gäller unibody tror jag snarare de syftar på ett enhetligt skal i aluminium, medans ux32vd har bara hälften i det och andra typ i plast.
"the UX32 combines an aluminum base plate with a plastic-aluminum composite frame."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apochalypse:

Här är en bra recension på UX32VD.
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Enligt den recensionen så klarar det inbygda grafikkortet av att köra D3 flytande på medium grafik (48,67 fps @ 1366x768 Medium / low), medans jämförelsevis HD4000 chipet bara klarar av hälften av de fps (23.25fps @ 1366x768 Medium / low) som 620m kortet producerar.

Likaså går det enkelt (med rätt verktyg) att byta ut minnen och hårddisken.
När det gäller hårddisken så är det som ovan sagt 7mm höjd som gäller, t.ex. Samsungs 830 serie SSD skall ha de måtten om jag inte kommer ihåg fel.

När det gäller unibody tror jag snarare de syftar på ett enhetligt skal i aluminium, medans ux32vd har bara hälften i det och andra typ i plast.
"the UX32 combines an aluminum base plate with a plastic-aluminum composite frame."

Ja, lite plast kan man ju leva med. Det jag skulle vilja se är bilder av både UX31A och UX32VD bredvid varandra så att man kan jämföra utseendet på dem.

Permalänk
Medlem

Jag går i exakt samma funderingar
Lutar åt att ta ux32rv. Om man sitter i photoshop får inte minnet ta slut.
Gör inte så mkt om det går ngt långsammare då. OS:ett har ju redan cachat upp minne.
Bilder med jämförelse: lhttp://digi.cn.yahoo.com/t/ypen/20120511/1039526.html
Sedan vill jag ha en ssd på 256 helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lutar mellan ux32 eller en macbook air.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbo...

Står i kommentarerna att de skall få in ux31a för test med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hittade en trevlig video, ett par snubbar som tycker om ux32vd väldigt mycket, och de visar hur en del spel flyter, samt visar lite snabbt hur man byter minne och hårddisk! Känns dock som att jag kommer ta det lite lugnare än dem med slaktandet, men principen är nog samma

http://www.youtube.com/watch?v=Xw-2wdZ0MdU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan74:

Hittade en trevlig video, ett par snubbar som tycker om ux32vd väldigt mycket, och de visar hur en del spel flyter, samt visar lite snabbt hur man byter minne och hårddisk! Känns dock som att jag kommer ta det lite lugnare än dem med slaktandet, men principen är nog samma

http://www.youtube.com/watch?v=Xw-2wdZ0MdU

En sak jag inte riktigt förstod är om dom hunnit byta ut hårddisken och ram-minnet till 10 gb och ssd disk när dom recenserar spelen och visar hur bra det flyter i dem olika spelen. För jag menar dom visar ju först på slutet hur man byter ut komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

En sak jag inte riktigt förstod är om dom hunnit byta ut hårddisken och ram-minnet till 10 gb och ssd disk när dom recenserar spelen och visar hur bra det flyter i dem olika spelen. För jag menar dom visar ju först på slutet hur man byter ut komponenterna?

Redigering? De kan ju klippa ihop filmen i vilken ordning de vill.

Jag tror att de benchmarkade den med 4GB minne, de sa att de fortfarande väntade på det minnet de hade beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Redigering? De kan ju klippa ihop filmen i vilken ordning de vill.

Jag tror att de benchmarkade den med 4GB minne, de sa att de fortfarande väntade på det minnet de hade beställt.

Tack men jag vet att dom kan redigera, utan min fråga var endast om dom använt sig av de som finns i datorn vid köp under tiden som dom testade spelen eller om dom hann byta ut. Jo vet att dom sa något om det men var ändå inte säker. Men tack iaf!

Permalänk
Medlem

Bryts garantin på UX32VD om man skruvar av chassit och stoppar in en SSD och mer RAM istället?

Permalänk

Gaming på UX32VD, både med Intel HD 4000 och 620M.

http://www.youtube.com/watch?v=h5dz5qJAbhI

Permalänk
Medlem

Det går alltså inte att byta ram på UX31A om jag förstått det rätt?

Visa signatur

ubuntu 16.04