UX31A eller UX32VD?
Goddagens! Jag är övertygad om att jag inte är den enda som ställer sig denna fråga. Vilken är det egentligen man ska köpa?
De huvudsakliga skillnaderna är:
UX32VD är 150~ gram tyngre, samt snäppet tjockare.
UX32VD har även en dedikerad GPU (620M) till skillnad från UX31A som kör på Intel HD Graphics 4000 som är intregerat i Ivy Bridge.
UX31A levereas med en SSD på 120GB medan UX32VD levereras med en hybriddisk på 500GB med 24 GB SSD.
Och framförallt så kan man byta ut RAM-minnet samt HDDn på UX32VD vilket gör den någorlunda mer framtidssäker.
UX31A har ett så kallat Unibody-skal -- någon får gärna uppdatera mig om vad detta är för något
UX32VD kostar 10 000 kr, UX31A kostar 12 000:- -- Detta innebär att man gör ett val när man köper någon av dem. Mer prestanda och möjligheten att skräddarsy till ett billigare pris, men ett mindre nätt utseende.
Just nu känns UX32VD som det självklara alternativet för min del, men ändå -- hur mycket bättre är egentligen ett 620M än det som finns intregerat i procesorn? Dessutom är bara ena minnesstickan i UX32VD utbytbar, och man kan endast få max 4GB minne som är dual channel medan resten körs i single-channel även om du stoppar in en minnessticka på 8GB, som ajp_anton var vänlig nog att upplysa mig om. Låt mig citera honom:
Bara ena minneskanalen är utbytbar. Den andra har 2GB fastlött på moderkortet, så du kan bara få ut dual-channel på de första 4GB vad du än gör. Sätter du in en minnessticka på 8GB så får du totalt 10GB minne, varav 4GB dual-channel och 6GB singel.
Dessutom tror jag att de flesta, precis som jag, tänker stoppa in en riktig SSD istället för hybriddisken som redan sitter i UX32VDn. För att göra detta skulle man betala extra pengar för SSDn -- och för RAM-minnet. I slutändan är det enda man får en lite större UX31A med 6GB mer single-channel-minne och en 620M. Sen beror det ju förstås på vad för SSD man stoppar in.
Vad är era tankar kring detta? Vilken tänker ni köpa och varför?