Permalänk

SSD Prestanda/Pris

Hur mycket snabbare/stabilare är de dyrare SSD:na jämfört med de lite billigare?

Är det värt att köpa en http://www.inet.se/produkt/5315235/ocz-ssd-vertex-4-256gb
istället för en http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp9... eller
http://www.inet.se/produkt/5315233/crucial-ssd-m4-256gb?

Permalänk
Medlem

Både OCZ och Crucial är ju stabila (A-DATA har jag inte en aning om). Crucial är ju dock lite långsammare. Så det handlar nog om vad du prioriterar mest, priset eller prestandan?
(Nån annan får gärna säga om A-DATA är ett bra/dåligt alternativ)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent upplevelsemässigt i verkligheten är det inte enorm skillnad.
Det ger dock en hel del fina benchmarks och en rejäl skopa epeen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Du kommer garanterat inte märka någon skillnad mellan dessa SSD:er, så jag skulle gå på bäst support eller bäst hållbarhet. För att förlora mer än 250GB data är inte så kul ifall det är någon bugg/minne som pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Både OCZ och Crucial är ju stabila (A-DATA har jag inte en aning om). Crucial är ju dock lite långsammare. Så det handlar nog om vad du prioriterar mest, priset eller prestandan?
(Nån annan får gärna säga om A-DATA är ett bra/dåligt alternativ)

Skickades från m.sweclockers.com

ocz har väldigt mycket problem de ska man undvika

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Både OCZ och Crucial är ju stabila (A-DATA har jag inte en aning om). Crucial är ju dock lite långsammare. Så det handlar nog om vad du prioriterar mest, priset eller prestandan?
(Nån annan får gärna säga om A-DATA är ett bra/dåligt alternativ)

Skickades från m.sweclockers.com

Att kalla ocz stabila är minst sagt aningen missvisande då de konsekvent är den tillverkare som har sämst retursiffror, nu senast låg de på över 7%(!!!) medan närmaste därefter var corsair på ca 2,9%

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

Är man ute efter en stabil disk så är standardtipsen samsung 830, crucial m4 eller någon av intels diskar. Dessa diskar ligger nu och pendlar runt 1000kr medan budgetdiskarna är som mest ca 200kr billigare.

Permalänk
Moderator
Moderator

OCZ går att leva med men att kalla dem stabila är nog att ta i.

Finns bra anledningar till att jag har dubbelt så många SSDs från Crucial som OCZ

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Kör på crucial sätt in, bry dig aldrig igen. Den funkar helt enkelt det kan man inte säga om OCZ.

Permalänk

Blir nog att hålla sig borta från OCZ då.

Någon som vet skillnaderna i prestanda mellan Samsungs 830 256GB och Crucials m4 256GB?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hjalmarrr:

Kör på crucial sätt in, *uppdatera firmware*, bry dig aldrig igen.

Fixat

Skrivet av Exceliber:

Blir nog att hålla sig borta från OCZ då.

Någon som vet skillnaderna i prestanda mellan Samsungs 830 256GB och Crucials m4 256GB?

http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ser ut som Samsungen är snäppet snabbare så det får nog bli den.

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exceliber:

Ser ut som Samsungen är snäppet snabbare så det får nog bli den.

Tack för all hjälp

Du kommer inte märka skillnad men jag skulle tro att samsungen är lite mer stabilare men inget jag vet köp den som är billigast

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ni som säger att OCZ inte är stabila, är ni säkra på att ni inte snackar om Vertex 3-serien? Vad jag har hört är 4-serien mycket stabilare. Har för mig att de har marvellkretsar nu, men rätta mig om jag har fel.

EDIT: Retursiffrorna påverkas ju dessutom onekligen av deras octaneserie, som var ett stort misslyckande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Ni som säger att OCZ inte är stabila, är ni säkra på att ni inte snackar om Vertex 3-serien? Vad jag har hört är 4-serien mycket stabilare. Har för mig att de har marvellkretsar nu, men rätta mig om jag har fel.

EDIT: Retursiffrorna påverkas ju dessutom onekligen av deras octaneserie, som var ett stort misslyckande.

Skickades från m.sweclockers.com

Och octane är också baserad på en beprövad krets från mavell, ändå så får ocz betydligt högre retursiffror med denna än de andra tillverkarna som har diskar med denna typ av krets. Kommer att aktivt avråda från köp av ocz till dess att retursiffrorna åtminstone ligger i paritet med de andra tillverkarna. Får se hur det det ser ut i nästa sammanställning som kommer om ett knappt halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och octane är också baserad på en beprövad krets från mavell, ändå så får ocz betydligt högre retursiffror med denna än de andra tillverkarna som har diskar med denna typ av krets. Kommer att aktivt avråda från köp av ocz till dess att retursiffrorna åtminstone ligger i paritet med de andra tillverkarna. Får se hur det det ser ut i nästa sammanställning som kommer om ett knappt halvår.

Jo, men har du hört om någon med problem med SSDn ts länkade till.

Rekommenderar dock Samsung i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com